|
|
| Bagemaskine-opskrifts-udveksling |
|
|
Så blev vi også velsignet med en bagemaskine Fandt en til 180 kr i Netto. Og nej, hvor er det dog en herlig ting! Når den laver brød til om morgenen, kan man jo nærmest bruge den som vækkeur, man vågner så snart det begynder at dufte nybagt  Men hvad med en udveksling af opskrifter? Jer der har stor bagemaskine-erfaring, må have gode opskrifter, fifs og ideer  Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bagemaskine |
| Forfatter:  |
Samsen |
| Dato:  |
06-12-2006 23:17 |
|
Generelt blandingsforhold: 2,5 dl. vand 430 g. mel (min. 60% hvedemel) og så: 0,25 spsk. sukker 1 tsk. salt 1 tsk. tørgær Man kan så prøve sig frem med forskellige typer fyld så læge forholdet passer (1 dl vand til 175 g. fyld - mel, kerner, frø mm.). Brug ikke mere en 15% kerner, da dette vil få brødet til at hæve for lidt, og husk jo højere protein indhold i melet jo bedre hæver det. Jeg har gode erfaringer med denne opskrift: 2,5 dl. vand 50 g. hvedekerner 30 g. hørfrø 350 g. hvedemel 1 spsk. olie 0,25 spsk. sukker 1 tsk. salt 1 tsk. tørgær Skal brødet være større ganges forholdet op: 4 dl. vand 700 g. mel 0,5 spsk. sukker (prøv dig frem) 1,5 tsk. salt (prøv dig frem) 1,5 tsk tørgær P.S Jeg lokkede lige min mand på HN, for at give sine opskrifter videre. Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
99E |
06-12-2006 23:40 |
|
...jeg omregner ikke til danske mål, så du får dem i US mål...
Standardopskrift til vores bagemaskine er: 1 1/8 cup vand 3 cups mel En slat olie eller en klat smør 1 spsk sukker (eller honning eller sirup) 1,5 tsk salt
1,5 tsk tørgær = 1/2 pakke.
(En cup er ca. 2,5 dl)
Hvis man putter majskerner i hæver det mere - så ikke for mange. Det hæver også ekstra, hvis man putter kogte ris i eller valnødder.
Hvis man udskifter alm. hvede med durum bruger jeg sjældent mere end 1 cup durum - medmindre det er til pizza, så er det halvt af hver.
"Groft mel", rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel etc - sjældent mere end 1/2 cup. Kerner: en lille håndfuld, oftest solsikkekerner eller div. kerneblandinger. Havregrun: Tager en halv til en hel dl. og rører op med vand til det er grødagtigt. Tilsætter "standardopskriften".
Man kan også tilsætte tørret frugt - fx abrikoser eller tranebær.
Hvis man tilsætter lidt mere sukker + noget kokosmel får man også noget sødt brød. Kan evt. bages som boller (brug dejprogram, slå dejen ned og bag i ovnen).
Er man til krydderi på tilværelsen, så tilsæt noget osterest, gerne blød gedeost ("gederulle"), 50-100 gr. og en tørret chili, hakket i små stykker.
Mandler kan man også tilsætte... Det er godt sammen med abrikoser og honning.
Revne gulerødder er også fint, og spinat og revet græskar. Bare husk at tilsætte enten lidt mere alm. hvedemel eller en smule groft mel sammen med revne grøntsager/frugter.
Mange müsli'er kan også bruges til at give smag/struktur.
Jaja - vores brød er ofte ret eksperimentelle...
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jahhh, opskrifter! |
Mette-J |
19-12-2006 17:47 |
|
Skønt at se nogle opskrifter til bagemaskine. Jeg har lånt en bog på biblioteket med opskrifter, men den ene jeg har afprøvet var ikke specielt god, og dem i brugsanvisningen bliver heller ikke helt uimodståelige. Så godt med noget inspiration. Da jeg lavede et indlæg herinde for noget tid siden (hvor jeg i øvrigt fik en masse hjælp ) fik jeg også denne opskrift, og det giver bare et supergodt brød: 2 dl. vand 1 spsk. olie 6 dl. mel 1 spsk. sukker 2 spsk. mælkepulver 1 tsk. salt 1 tsk. tørgær Prøv det, prøv det  Og så har jeg fundet en opskrift på chokoladekage i bagemaskine: 125 g. margarine 250 g. sukker 2 æg 225 g. mel 25 g. kakao 2 tsk. bagepulver 2 tsk. vanille 2 dl. mælk Glæder mig til at se om der kommer flere gode opskrifter, jeg skal i hvert fald have afprøvet det der med at putte majs i.
Hilsner fra Mette-J 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| også nybagt |
|
|
Jeg er også nybagt ejer af en bagemaskine, og der er ingen brugsforvirring med  Så jeg skal absolut ud og prøve nogle af jeres opskrifter .. Er de idiot sikrede ??  June
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette-J |
joebluff |
20-12-2006 22:07 |
|
Ja hvad program sætter du chokoladekagen på??? Mette, som har haft bagemaskine i 100 år, men kun bagt fornuftige brød i den
At køre shetter er det bedste i verden! ...med de to små sorte perler... Medlem af FKS og Andebølle kørelaug.. Fordi kørsel med hest og vogn skal være sjov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi bager altid... |
99E |
21-12-2006 11:24 |
|
...brød på standardprogrammet (1???).
June: NÆSTEN idiotsikrede.
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opskrifter |
|
|
Hej Jeg har i julegave fået en bagemaskine fra Netto. Nu er det så at "skidtet" er pakket ud, og der er ingen dansk brugsvejledning/opskriftbog med. Har der heller ikke været det hos Jer andre??? Jeg fatter ingen ting af det på svensk/norsk/tysk og det er det eneste der er med. ØV! Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, vi har dansk brugsvejl...? |
99E |
28-12-2006 09:57 |
|
Jette, kan du ikke lige nappe et billede af de knapper/dimser, der er til at betjene din bagemaskine? Mit GÆT vil være, at den virker "lissom alle de andre"?
Du kan prøve at søge på nettet efter en brugsforvirring - søg på modelnavn og vælg "sider på dansk" på Google.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder/brugs-vildledning |
|
|
Hej Vi har prøvet at søge efter en vildledning men uden held...  Her er billeder af "dyret" - jeg aner bare slet ikke hvordan jeg skal gribe "sagen" an, ender sgu nok med jeg bare går til bageren eller laver brød på gammel-daws måde...    Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OK... |
99E |
28-12-2006 10:43 |
|
...Den har vi købt til min far - men for laaang tid siden. Da var der slet ingen brugsforvirring med, heller ikke noget målebæger eller -ske. Har du det med til din? Prøv at tage den standard-opskrift, jeg har skrevet længere oppe og put det i brødformen (vand & andet vådt nederst, mel som låg, gær allerøverst) og bag det på program 1. Den står sikkert til program 1 soms tandard (det plejer de), så du skal bare sætte formen i (sæt den ned og "vrid" den på plads - den skal lissom drejes på) og stryk "Start". Hvis det ikke er forklaring nok finder jeg lige vejledningen til vores maskine og scanner til dig - det er ganske vist ikke samme maskine, men til gengæld er det på DANSK... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bagemaskine |
|
|
Hej Der er ske og målebæger med. Jeg prøver at kaste mig ud i det. Takker. Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jette jeg har samme maskine ... |
Lisbeth Sejberg |
28-12-2006 12:21 |
|
... købt i Netto tidligere på året  Du sender bare en besked over PB med navn og adresse, hvis jeg skal kopiere og sende den danske "brugsforvirring" til dig. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opskrifter |
|
|
Vi var i LIDL i går, og de har brødblandinger der er strikket sammen til bagemaskiner  Det hele er i posen, også gær, SÅ er det ved at være nemt  Vi blander 1 bæger vand og 2 bæger brødblanding, intet andet. Vi fik bondebrød her til morgen, det smagte rigtig godt. Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bagetid - 99E og andre |
|
|
Hej 99E og andre Nå nu har jeg kastet mig ud i 99E's opskrift og valgt program 1. Så er det lige jeg tænker, tager det 3 stive timer før der er brød? (Ja vi er skiii utålmodige) Hej hej Jette & manden som venter spændt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det gør det... |
99E |
28-12-2006 16:18 |
|
...der er også et rapid program, der kun varer halvanden eller to timer - men så skal der ekstra gær i. Og faktisk har jeg ingen anelse om, hvordan det bliver, såeh...
Men "3 timer senere" er der friskbagt brød. Gå ud og hils på hestene!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Guf guf |
|
|
Så er brødet færdigt og SPIST!! Hele banden her i huset syntes det var en sucess, så nu er det lige vi skal vide, hvad kan I anbefale at lave til i morgen tidlig???  Noget andet er, jeg er jo vild med majsbrød, men hvad er det for noget majs i putter i og skal det i sammen med det våde eller tørre? Så har vi også fundet en hjemmeside fra en bager som har 12 brød til bagemaskinen. www.hindbærsnitten.dk Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dåse-majs... |
99E |
28-12-2006 18:34 |
|
...lægges i sammen med vandet. Tilsæt gerne lidt groft mel også, ellers risikerer du det hæver rigtig, rigtig, rigtig meget. Det gør vores i hvert fald.
Så: 1/4 - 1/2 cup groft mel, resten alm. hvedemel. Du kan sikkert også putte majsmel i i stedet for groft mel, hvis det nærmere er polenta end maizena.
MAKS 1/2 dåse majskerner - gerne lidt mindre lægges ved vandet.
Ellers som standardopskriften, bages på program 1.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups, fik ikke svaret. |
Mette-J |
30-12-2006 23:03 |
|
ups, troede jeg havde meldt til e-mail-svar, men øhh... det havde jeg vist ikke  Men jeg vil da gerne svare: Jeg plejer at bage kagen på det program der hedder kage/Cake. På min maskine er det program 1. Vil helt sikkert have afprøvet de andre opskrifter I har sat ind! Godt nytår 
Hilsner fra Mette-J 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mælkepulver |
Serup-Hansen |
05-01-2007 20:35 |
|
Hej Jeg fik en bagemaskine i fødselsdagsgave, men har ikke brugt den så meget - så jeg er RIGTIG glad for jeres indlæg. I flere af opskrifterne står der "mælkepulver". Det har jeg hidtil forgæves ledt efter - hvor køber i det og har i evt. et mærke/navn? Jeg vil bestemt prøve flere af opskrifterne. Godt nytår hilsen Grete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grete det er nemt ... |
Lisbeth Sejberg |
05-01-2007 20:48 |
|
... du dropper bare det der mælkepulver  Spøg til side ... i Super Brugsen i Give står det i den ene ende af hylden, hvor der står andre "alternative" varer ... for enden af den hylde, hvor alle de færdige melblandinger står. Man kan sagtens bage uden, eller bare bruge mælk i stedet for vand og mælkepulver. 99E har forklaret mig engang, at det kun har betydning, hvis man programmerer maskinen til start midt om natten. Der kan almindelig mælk eller andre mælkeprodukter nå at blive sure, hvis maskinen står i almindelig stuetemperatur. Mvh. Lisbeth
Svend 4 ever Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mikkel har vist... |
99E |
05-01-2007 21:57 |
|
...en gang prøvet at bruge mælkepulver. En gang i tidernes morgen, da der stadig var dinosaurer og den slags.
Som Lisbeth skriver er det et spørgsmål om, at hvis man putter alm. mælk i og lader det stå 12-15 timer ved stuetemperatur, såeh... Ja, gæt selv...
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J Rejseforsikring til EU + USA???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E- dåsemajs |
|
|
Jeg har tænkt lidt i de dåsemajs. Hvordan bliver konsistensen på majsene når brødet er bagt? Kan man stadig se de hele kerner, eller er de mast ud? Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er kerner... |
99E |
18-01-2007 15:50 |
|
...hele, fine, lækre, majskerner.
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J www.youtube.com/99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ihhh altså |
|
|
sådan en fætter må jeg bare eje den lyder for god til at være sand... 
Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.
Støttemedlem i Piratavlernes klub!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fik lavet et lækkert frugtbrød ... |
Lisbeth Sejberg |
23-01-2007 22:32 |
|
... i min maskine i søndags, det der hedder Blandet frugtbrød i Netto-maskinen, som den Jette har sat billeder ind af. Første forsøg tidligere på ugen var ikke godt, for jeg puttede muskatnød i dejen, som der står i opskriften ... og det smagte overraskende gyseligt i bagværk  Det undlod jeg så og det halve bæger frugt jeg puttede i var hakkede tørrede abrikoser, tranebær og kirsebær ... mums det smagte godt lunt i tykke skiver med smør på  Samme opskrift skal bruges igen i morgen, men så skal der grofthakket mørk chokolade i ... det må blive godt. Mvh. Lisbeth
Svend 4 ever !!!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har... |
Mette J |
29-12-2007 22:29 |
|
..jeg også fået en bagemaskine  Virkelig vidunderligt køkkenredskab 
Så vil da lige finde denne tråd frem igen - og høre om I har fået flere erfaringer, som I vil dele? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bagemaskiner |
Delfinen |
30-12-2007 12:31 |
|
Jeg får en bagemaskine i julegave (Ved godt det har været jul.) Hvilken bagemaskine har i gode erfaringer med? Er der forskel f.eks. fra den billige Melissa til den dyre Philips?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger mest. |
|
|
Vi bruger mest vores som ælte maskine. Vi køber de mel blandinger de har i lidl, helt vild med deres bonde brød. Der er 1 kg i poser, så til et brød 500g og 3 dl vand. Med pogram 2 får man et færigt brød efter ca 4 timer. Men vi plejer at bruge dej programmet som ælter og hæver, så væltes dejen ud på et stykke bage papir og formes let, til et brød og så ca 45 min i ovnen , den sættes på 180 g og varmluft. Min er en melissa købt i Fakta for flere år siden, og vi er meget glad for den.. Men har dog haft mest succes med færdig bla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gratis bagemaskine |
|
|
jeg har en bagemaskine som er brugt en gang og så har den bare samlet støv, den kan afhentes gratis her hos mig. jeg har fået den i gave for 1 år siden og har aldrig brugt den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|