|
|
| Den kære svigermor |
| Forfatter:  |
EsterDagma |
| Dato:  |
12-11-2007 22:46 |
|
ja ex-svigermor, i hele mit ægteskab har hun blandet sig "svigermor ved bedst" og jeg tog det i stiv arm, hende og mine kære ex- svigerinder, men nu hvor vi er lykkelige skilt blander hun sig stadig. I vores teenager datters opdragelse, hun mener at jeg ikke "uner" min datter noget, det er lige netop det jeg gør, hun får hvad hun skal bruge af tøj, sko osv, men jeg forlanger at hun selv spare op til de ting hun ellers vil ha af makeup m.m. Hun er på efterskole hvilket jo også koster selv om hendes far gladeligt betaler det halve, og det er en stor hjælp. Men nu mener min svigermor at pigen falder uden for gruppen fordi jeg ikke altid kan sende et hav af lommepenge med. Hun får 200 kr pr uge hvilket jeg mener er mere end hvad mange andre får, og så får hun ekstra hvis hun skal med nogen med hjem på weekend eller skal blive på skolen weekenden over. Nu har mine ene svigerinder sendt hende 500 kr som lidt ekstra på opfording af svigermor, kors hvor de blander sig og hvordan skal jeg nogen sinde lære hende om penge hvis jeg blir modarbejdet af ex-svigefamilien. Min ex-mand trækker lidt på det og siger at de kun vil tøsen det godt. Hvordan får jeg dem til at blande sig uden om på den pæne måde ???
Vh Ester Se du en uden et smil så gi´ en af dine..............
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Vibs 1 |
12-11-2007 23:07 |
|
Et brugbart svar kan jeg ikke give, for fatter ikke, hvorfor det helt kan ødelægge 15 års opdragelse, at din eks svigermor arrangere, at pigen får 500 kr. Fik min datter det, ville jeg da i den grad glæde mig over, at der var nogle, til som enten havde råd til, eller lyst til, at give min datter de penge. At se det, som om det kan ødelægge alt, så må du da have forpasset noget i opdragelsen af datteren. At du overhovedet gider overveje det, tja - tænker det må være fordi du har for meget tid. Hvis der var vigtigere ting i livet, så var det nok glemt ret hurtigt. Og, du har vel haft en del år at "opdrage" eller nærmere forsøge på, at opdrage ex familien. Hvorfor drager du ikke den erkendelse, at i blot ser forskellige på den ting, og så aftaler med pigen, at viser hun ikke viser ansvar, så er det slut med lommmepenge, så kan hun tjene til vanvittigt forbrug, hvis det er det du er bange for, helt selv, så spytter du ikke i hendes kasse. Blot en tanke, du skal jo gøre hvad du vil... men var der ikke noget med en klog mand som sagde, at man skulle vælge sine kampe med omhu...
Hilsen Vibeke Wrap sælges, mini bigballer, Nordjylland 200 kr Jeg ønsker overhovedet ikke, at du ændre din mening, men jeg vil gerne have, at du prøver at se tingene fra en anden vinkel..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo da... |
Buusser |
12-11-2007 23:53 |
|
det er Niels Hausgaard. Klog mand sandt er det jo. 
Misund ingen hans tilsyneladende lykke Du kender ikke hans hemmelige sorger. (indisk ordsprog)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg... |
|
|
Da jeg var 15 år gammel og fik pengebeløb forærende i den størrelsesorden, så forlangte min mor, at mindst halvdelen af dem blev sat i banken, så jeg både sparede op og følte jeg havde lidt ekstra. Det gavnede mig så i forhold til hesten, når jeg skulle til Hest og Rytter messe osv. så havde jeg lidt i banken til lejligheden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaa... |
inger christensen |
13-11-2007 05:49 |
|
jeg må være ærlig over for dig. 200 kr rækker ikke langt, hvis din datter selv skal købe makeop og m.m. Nyd dog at din svigerfamillie gerne vil hjælpe økonomisk og nyd dog, at din datter pludselig har fådet lidt ekstra lommepenge. din datter skal vel ikke gå glip af en økonomisk støtte fra den side, udelukkende fordi du ikke bryder dig om den gren af HENDES famillie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inger... |
Jasper |
13-11-2007 07:31 |
|
Hvor er det dog rigtigt  Jeg bliver nød til at holde med mængden i dette - men hvis det er meget svært for dig, at din datter modtager 500 kr af hendes farmor, så var Annette S løsning måske noget??
Pia Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af Nu mega frelst og meget mere oplyst
Citronmåne er bare sådan en taberkage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 800 pr. måned |
|
|
800 pr. måned... det synes jeg nu rækker langt... hold da op jeg var rig hvis jeg havde haft så mange penge i mine teenage år (Så meget bruger jeg end ikke på make up pr. år ) Bortset fra det ville jeg ikke blande mig i hvad familien ville forkæle mit barn med af penge, ved svimlende beløb ville jeg nok forlange at de skulle på opsparing/børneopsparing 
Mange hilsener Ann-Rikka  Nu som frue og mor til: Snorre 28/6-2007 Englebarnet Tika 18/3-2006, R.I.P. Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie. Hel havre købes, Vestsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan nu godt |
|
|
forstå du er ked af det , 200 kr om ugen kommer man nu pænt langt for med mindre man ryger og gør man det i den alder bør man træffe et valg. det gavner ikke at svigerfamilien syntes det er synd og under det påskud sender barnet flere penge, så kan de sende dem og skrive/sige nu er det snart jul gem dem som et tilskud til julegaver eller sæt dem som tidligere skrevet det halve ind på bank-bogen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes også |
Tinkertosser |
13-11-2007 09:44 |
|
at 200 kr om ugen er mange penge. Især når det drejer sig om at hun selv kun skal spare op til fx make-up. Jeg har da ikke 800 kr til make-up mm. hver måned, tror jeg ikke der er ret mange der har, så vil da mene at hun skal nyde, at hun har de lommepenge. Kan godt forstå at det rammer under bæltestedet, når x-sviger så sender 500 kr, men i mine øjne, er det mere måden det bliver gjort på. Det lyder som om, at det mere er for at p*sse dig af. Kan tilslutte mig det de andre skrive, snak med hende om det, sæt nogle af dem i banken, eller snak med hende om, at hun kan bruge nogle af dem på julegaver. Eller lad hende fyre dem alle af på sig selv, de bliver nok ikke ved med at sende så mange penge til hende så  Synes bestemt at du under din datter meget, når hun får 800 kr om måneden, i lommepenge. Og ja, hvis hun ryger, er pengene hurtigt brugt, men det er som skrevet oven over, et valg hun selv tager.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 200,- pr uge... |
|
|
burde da rigeligt række som lomme penge for en ung pige... Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
Tine (Ib) |
13-11-2007 11:31 |
|
... det er jo din datters bedstemor! Jeg har da mange gange som barn fået penge af mine bedsteforældre, men det har da ikke været fordi de synes jeg ikke fik nok hjemmefra. Det er vel meget naturligt for bedsteforældre at give børnebarn gaver og til en teenagepige er penge da et naturligt valg. De 500 kr. er da netop med til at læe hende at forvalte sine penge, hun vælger jo selv om hun vil "spilde" dem, eller bruge dem fornuftigt. Tit synes jeg altså, at det virker som om I tillægger Jeres (ex) svigermødre motiver, som de måske ikke engang har. Jeg ser det som en sød gestus, og forstår ikke at det kan vendes til noget negativt. Bedsteforældre forkæler deres børnebørn, og at stikke hende 500 kr. kan vel ikke betegnes som, at det tager overhånd. At de ikke synes at 200 kr. rækker langt, behøver da ikke at være en kritik af dig, men mere en konstatering af, at teenager bruger mange penge og ønsker sig dyre ting. Det er snart jul og hun skal bruge penge på julegaver osv., ja jeg ser altså slet ikke problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan nu |
|
|
... godt se problemet. Men det er nok mest fordi jeg har set fænomenet før. Et par af mine barndomsveninder har nemlig en pænt velholdende farmor, så hver gang der var noget de ønskede sig som børn så var det faaarmooor...blinke, blinke... Det er fortsat ind i deres voksenliv og ingen af dem havde den fjerneste idé om, at penge altså ikke altid kommer dryssende af sig selv. Det gav nogle knubs med slemt overtrukne kassekreditter - så meget at banken spærrede dankortene! Mest af alt er problemet dog, at svigerfamilien ikke hører efter hvad mors ønsker er. Det ville nok hjælpe lidt, hvis farmand også kom på banen med en mening - og ellers må I jo se om I kan finde frem til et kompromis. I øvrigt er 800 kroner i lommepenge rigeligt for en teenager. Vil hun have mere må hun kridte skoene og få en avisrute. men det påfaldende er jo, at det tilsyneladende ikke er pigebarnet selv, der mener at hun får for lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min dreng fik 400 |
xtiny |
14-11-2007 02:36 |
|
Om måneden, da vi selv betalte alt. Da vi ikke kunnedet, så havde kommunen en sats, der hed 1200 kr pr md i lomme og tøjpenge, Men det skal jeg ikke råbe højt om. Da visse HNér mener det er helt rimeligt...
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ -Dan Greenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 800kr lommepenge |
|
|
Jeg synes nu 800kr om måneden er mange penge at få i lommepenge, - når det udelukkende er til "tant og fjas", og ting som tøj, transport m.v. er dækket. Så mange penge har jeg ikke engang til mig selv, bare til det jeg har lyst til, pr. måned. Spørgsmålet er jo så om ex-svigermor gør det for at genere eller for at være sød ved barnet. - Nogle gange kan voksne jo godt være så lumske at bruge børnene til at genere folk, det ER jo set før. Men snak da med din datter om det, - sig evt. at halvdelen af de penge som der modtages ryger ind på børneopsparingen eller lignende. - Det betaler sig også for hende senere jo.
Mvh. Julie Rollo - Jeg ved ikke alt, jeg har bare en mening om alt... | Krogens.com - opdræt af marsvin | RolloPigen.dk - min hjemmeside |
R.I.P. ♥ 08/07-88 - 27/04-06 † Alme'ti Z; My soulmate...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tohundrede kroner |
Askepot |
14-11-2007 15:28 |
|
200 kr om uge er pænt i lommepenge. Men jeg synes også du skal lade være med at blande dig i de penge farmor giver pigen i gave (med midre vi taler 1000vis af kroner jævnlift = opsparring!). Jeg tror ikke på at en god og fornuftig opdragelse, som du vel mener du har givet dit barn , kan blive ødelagt her på de sidste barneår (barnet er vel halvvoksent nu), fordi farmor forkæler en smule.. Smil og vær glad for at farmor/fastre/tanter elsker sit barnebarn/niece!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 200 kr... |
|
|
Om ugen i lommepenge synes jeg er rigeligt. Det rækker da langt. En uge går hurtigt og om mandagen får man jo penge igen. Også får hun endda ekstra, hvis hun skal med nogen hjem på weekend eller bliver på skolen. Jeg kan ikke se problemet. Hun har da penge nok.
Malle - med Honeyburst/Raja 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld mig |
|
|
men jeg synes det er at gå i små sko, hvis man ikke kan unde sin datter en pengegave. Bare fordi den kommer fra hendes fars familie! Jeg synes de lommepenge du giver hende, er rigelige og et pænt beløb. Overhovedet ingen kritik på det. Men herreste Gud! Fordi hun en enkelt gang får 500 kr., de sender da ikke 500 kr. pr. mdr. Glæd dig med din datter over, at hun har så mange der elsker hende, og vil hende det bedste. Og at din svigerfamilie ikke har ladet dig og din datter gå glemslens sorte bog pga en skilsmisse. For år tilbage, lavede Mødrehjælpen en undersøgelse der sagde, at 75% af børnene ikke længere så den ene forældre 1 år efter skilsmissen! Iøvrigt kan din svigermor kun spøge - hvis du tillader hende, at fylde så meget, pga af så lidt.
Ann & Gislev´s Gucci Hvornår ligger der 4 meter -og 100 kilo hund på gulvet? Når Barbie & Batman er udvoksede! Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja kommunen |
|
|
Jah som Xtiny skriver, så mener kommunen at de unge skal have 1200 kr. pr. måned i lommepenge!!! Kommunen er mere end velkommen til at sætte 3600 kr. ind på vores konto hver måned, får vi har altså tre styks af slagsen her i huset. Og det er da helt sikkert, at vi ikke har 3600 kr. om måneden til lommepenge. Det er mere end deres far og jeg har til sammen til tjant og fjas. Men joh da. Hvis kommunen vil betale det, er de mere end velkommen til at ringe og få mit kontonummer!!! Hvis ikke de vil, ja så må ungerne altså nøjes med en del mindrer fra vores lønningspose, og det de mener de virkelig mangler, må de så selv sparer op til. Mvh LoneR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1200... |
|
|
Hej Det 1200,- som kommunen iflg Xtiny mener man skal have er både til lommepenge og tøj! , så det er ikke kun til tant og fjas... Men kan da godt se at jeg skal til at finde mig et bedre betalt job hvis jeg skal kunne imødekomme 2xteenagedøtres fremtidige ønsker om lommepenge/tøj  Synes 800,- om måneden er rimeligt flot kun til tant og fjas.. Men hvis farmor synes at hun har lyst til at give 500.- som engangsting kan jeg da ikke se det forkerte i det. Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unødig indblanding |
garlin |
15-11-2007 19:43 |
|
Det er vel ikke et spørgsmål om pengegaver,men en negativ indblanding fra ex-svigermoderens side.Hun kunne give pengene til jul og istedet støtte moderen i at opdrage barnet.Havde også engang en svigermor der tog børnebørnene i forsvar,hun græd næsten over at en sønnesøn hjalp til med at lave aftensmad...hvor herre bevares.vi blandede os ikke i deres børneopdragelse-af gode grunde-og lider børnene ingen overlast,må de holde sig på baglinien og glæde sig over at moderen er ansvarlig ,eftertænksom og omsorgsfuld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan |
|
|
nu godt se problemet, ikke at man ikke under "ungen" lidt ekstra penge, men de har altså meget godt af at lære at penge ikke bare plukkes på et træ. Min søn fik også hvad han havde brug for, men var det noget ud over synes jeg godt han kunne yde en indsats selv, da han kom i knallert alderen mente jeg faktisk ikke det var skadeligt at få et job..., desværre var både bedsteforældre og olde af en anden mening, hver gang jeg sagde nej, kom de springende med pengene han manglede... Lærte han noget af det ? Ja, at man ikke behøver at gøre noget selv, det kommer til en alligevel. Det har ikke just være gavnligt for ham. Nu er han 26, og er endelig begyndt at finde ud af sin egen økonomi, men det har holdt hårdt.( Ribers ect.) Jeg synes 200 om mdr. til fjas er mange penge, ikke sagt at man ikke kan give lidt ekstra en gang imellem, det skal bare ikke være sådan at når mor har sagt nej, går man bare til nogle andre, det er ikke gavnligt. Karin
Køn, stor hoppeplag efter Kaiser Wilhelm sælges, morfar Parlør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg holder nu |
|
|
med jer der har fanget den røde tråd i esterdagmar´s indlæg. Det handler vist ikke om de sølle 500 hundrede kroner men en kvinde der står med en afmagt overfor en dominerende ex- familie som blander/ og altid har blandet sig. men i denne verden er det nok sådan at det man siger er det der bliver hørt, jeg sys at jeg hører noget andet bagved, men ansvaret er nok dit eget. du må lærer at sige fra overfor ex- familiens angreb og når det er på plads tror jeg såmænd god at du kan unde din datter 500 kr. men at føle sig overrendt og mindregjort gennem sit barn er jo en ydmygelse af de alvorlige. Måske kunne du bruge noget proffesionel hjælp til at lære at sige fra på en god og effektiv måde? det er ikke sjovt at stå i dine sko, men din ex-mand er jo en del af jeres barn og når du siger at du opdrager og du forsøger dit og dat betyder det så at din mand ikke deltager i noget? eller vil du ikke lade ham? Han står jo til ansvar for sin familie del og det var det du valgte ind i dit liv den gang du valgte at få barn med ham. håber at du finder en løsning der duer for jer alle.. mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svigermor |
|
|
jeg kan sagtens følge trådstarter og syntes også, at med 200 i ugen, burde hun kunne få det hun har brug for, i den alder.. Vi skal lige huske, at det er efter x-svigermor har sagt, at hun ikke giver pigen nok, at beløbet er blevet doneret. Hvis nu bare farmor havde lært at holde sin mund og så gav pigen pengene, uden først at lade moderen stå til regnskab. Ville det for mig havde været en anden sag. Alle under da deres børn, det de får udefra. Men det er måden, det er grebet an på - og det ville også have pisset mig af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja lige præcis |
|
|
vi er fuldstændig enige.. her er det vist ikke pengene det handler om. hm sys ellers ikke det var til at misforstå 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farmors forkælelse |
|
|
Hmm, jeg kan nu også godt se et begyndende problem der. Jeg ville også blive sur, hvis vi herhjemme havde en fast aftale om at vores datter kun skulle have 200 kr med, og så Farmor (eller en anden) sendte penge i tide og utide uden at tale med os om det først. Var det noget der kun skete en sjælden gang ville det være noget andet. Så hvis det kun er en gang i mellem at hun får penge, synes j egentlig bare at du skal glæde dig over at din datter er så heldig at hendes farmor har råd til det. Da jeg var yngre og gik i gymnasiet kunne min bedstefar også godt finde på at stikke mig en 100 kr seddel bare sådan lige under bordet(Ved godt at det ikke er 500 kr). Men jeg syntes det var helt fantastisk  Ellers kunne du jo tage en snak med din ex-svigermor, hvis ellers i er på tale fod. Det kunne jo også være at en af jer fik et andet syn for sagen... Det var bare lidt tanker fra mig  Hilsen Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|