|
|
| Dansk lagkage for idioter |
|
|
Jeg har fødselsdag på torsdag  Og netop på torsdag kommer en rigtig god veninde og besøger mig så i den forbindelse vil jeg gerne lave en lagkage. Da hun ikke er dansker (Irsk/amerikansk, bosiddende i Schweiz - lang historie) vil jeg gerne præsentere hende for bla. en god dansk lagkage. Sådan en med flødeskum men bli´r tung i maven af. Men hjælp - jeg er mildest talt en idiot i et køkken  Jeg ved hvor køleskabet er og jeg kan starte microovnen. Men madlavning og bagværk... Desværre ikke. Alt hvad jeg ved er at jeg kan købe nogle lagkage bunde færdige og at den vist nok skal laves dagen i forvejen? Nogen der har mod på en trin-for-trin guide til en dansk, velsmagende lagkage?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En vi elsker |
|
|
Herhjemme er ..en lagkgebund, smøres med jordbærsyltetøj og bananskiver ligges på...Dernæst en bund mere hvor på du smørre kagecrem på(det købes i en pakke hvor i der ligger breve, køb det der ikke skal koges op)på cremen kommer du knuste rutebiler på..og tilsidst en bund mere.
Stil den på køl dagen før eller fra morgen af...så kan du pynte den med glasur og flødeskum..
Held og lykke,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg plejer |
|
|
at bage eller købe bunde, så laver jeg sådan en creme og flødeskum.. blander flødeskum i cremen (når begge dele er pisket) 2 dele creme til 1 del flødeskum ca.. så bliver cremen nemlig mere let og luftig.. alle jeg har serveret det for synes det smager super.. jeg plejer at bruge banan/annanas eller banan/jordbær til fuld.. men man kan jo bruge alt frugt og syltetøj (bryder mig ikke selv om syltetøj i) e
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en idiotsikker opskrift |
| Forfatter:  |
tralle-trold *Tone* |
| Dato:  |
26-08-2007 22:18 |
|
Du skal holde dig væk fra købebunder de smager af #¤%%%&"!
her har du en idiotsikker og nem opskrift.
4 æg (stuetemperatur ikke direkte fra køleskab) Piskes sammen med 1 1/2 dl sukker til det er meget luftig og lyst (giv det tid til at blive lyst og luftig)
1 1/2 dl hvedemel blandes med 1 toppet teskje bagepulver.
Denne blandingen røres forsiktig (ikke hårdt eller længe) ind i æg/sukkerblandingen.
Steges i 20-25 min på 175 grader.
Afkøles på rist, deles og delene dynkes lett med enten fløde eller frugtsaft.
som fyld kan andbefales feks jordbær, kiwi, vaniljecreme og piskeflødeskum.
eller nemt kun jordbærsyltetøj eller bringebærsyltetøj og piskeflødecreme.
Min søn ælsker nær jeg laver jordbærtrifli af den. Da bruger jeg 500 gr jordbær som drysses med nogen ss sukker og sættes koldt i køleskabet. Jordbærsaften heldes over kagebunden og jordbærne ovenpå. så laves hjemmelavet ægte vaniljecreme som skal på kagen mens cremen er varm. når cremen er kold setteskagen i køleskabet til dagen efter, pynte smed piskeflødeskum feks krummel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min ynglinge |
|
|
Købte lagkage bunde ½ liter piskefløde hindbærsyltetøj koldkagecrem glasur med kakao. lidt portvin eller likør- Alle bundene stænkes med spiritussen. smør et tyndt lag hindbær på og et lag med crem, På de to nederste bunde. sidste bund kommer du kakaoglasur på, og så sætter du lagkagen koldt, gerne i flere timer så den rigtigt kan trække. inden den skal serveres kommer du fløde hele vejen rundt siden af kagen. Denne er også god. (Uden fløde) 1 pk/3 stk. choko lagkagebunde Bisca, 1 brev Maizena kagecreme, 5 dl minimælk og 4 bananer. Glasur: 1 pasteuriseret æggehvide røres godt med 75 g flormelis og 3 spsk. kakao. Pyntes med Dr. Oetker sølvkugler. stænk bundene med Countreu ( appelsin likør) og den er ekstra god.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lagkage |
|
|
jeg plejer at gøre følgende: 1 lagkagebund (købt) lagt på et fad med bunden i vejret. ½ pose knuste makroner fordeles ovenpå bunden (gerne større stykker imellem) ca 1 dl friskpresset appelsinjuice/frisk appelsinsaft hældes jævnt over creme (fra pulver, der kun skal blandes med sødmælk) lægges på halve jordbær/bananskiver lægges på 1 lagkagebund lægges på også med bunden i vejret, og det hele gentages. Sidste lagkagebund lægges på (med toppen opad) og lagkagen trækker nogle timer - jeg plejer at lave den om morgenen, men den er bedst dagen efter, når den er rigtig gennemblødt. Flødeskum eller glasur smøres forsigtigt ovenpå og flødeskum smøres på siderne til at dække lagene. den kan også laves med nektariner - jeg er mest til frisk frugt på lagkager  Den letteste måde er dog at få bageren til at lave en lagkage - og det plejer at være super lækkert (og laves i øvrigt oftest af pulver-dej til bundene og cremepulver til fyldet (har arbejdet hos et par bagere)
Mette Velkommen til verden Isabella - 15/6-07 - 3750 g og 52 cm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg plejer |
|
|
Når der er fødseldag her står den på lagkage på denne måde færdige bunde, jeg putter på alle 3 bunde et tyndt lag glassur på og imellem lagene bruger jeg jordbær, plejer at købe dem der er frosne og klemmer det meste af saften ud af dem så den ikke blir alt for våd. og så på toppen flødeskum.
Hilsen Diana Min hjemmeside Opstaldning tilbydes i boks eller løsdrift på stevns
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kunne |
Annette Kray |
27-08-2007 10:35 |
|
jo også støtte din lokale bager og betale dig fra det?  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er nemt |
|
|
den fra bageren kan jeg ikke lide, de er alt for søde syntes jeg. lave bunde selv... hmmm jeg ville aldrig begive mig ud i det. min nemme og altid gode lagkage. en pakke luksus bunde (de tykke der er koster ca 10-20 kr istedet for dem til en 5'er) pisk et brev vanillie creme en bund på fadet, en spk hindbærsyltetøj på man smører ud i en tyndt skrabet lag. fordel ca 1/3 af cremen på og derefter et lag bananer ovenpå cremen. ca ½ cm tykke bananstykker. ny bund hvor du gør præcis det samme. så lægger du toppen på (husk at udvælge den bund der er "hel" dvs ingen revner og huller i den) så kommer du et tykt lag glasur på og stiller den på køl. hvis der skal fks krymmel på skal det på med det samme så det sidder fast i glasuren. man kan bruge alt cremen istdet for kun 2/3 dele, men jeg syntes det er for meget og det hele vælter ud af den. efter ca en time er den fast nok til at man kan komme flødeskum på i kanten (hvis du ikke har en sprøjtepose så brug evt en frysepose du klipper hul i hjørnet på) jeg kan personligt bedst lide den når den er frisk, men andre kan bedts lide de har stået i et døgn tid (fløden skal først på inden servering) Hilsen Sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lagkager |
smukke-ped |
27-08-2007 11:49 |
|
jeg kan anbefale at bage bunde selv og lave cremen selv...det er ikke svært og resultatet er så meget bedre!
VINSMAGNING Kurset i franske rødvine er flyttet til Tuborg bryggeriet, da vi har fået en fordelagtig aftale. Vinglas skal altså ikke medbringes alligevel.
ped@pedogmo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan ikke forstå |
tralle-trold *Tone* |
27-08-2007 13:18 |
|
at i kan lige købebunde. Det er simpelthen så nemt og smager 10 ganger bedre med hjemmelavet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lagkage |
|
|
Tusind tak for alle forslagene. Umiddelbart er der to ting der springer mig i øjenene: 1) Bage bunde selv? Mig der ikke kan koge et æg uden at ødelægge både æg og gryde. 2) Syltetøj i en lagkage? Plejer der at være det? Det tror jeg er nyt for mig... Eller også er det bare for længe siden jeg har spist lagkage  Jeg prøver at lave en så godt jeg kan og så må vi håbe den er spiselig. Flødeskum er godt så masser af det - måske det kamouflerer hvis jeg ødelægger de bunde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| koge et æg |
smukke-ped |
27-08-2007 15:29 |
|
jamen så kan du være rolig...du skal ikke koge noget æg,bare piske skidet sammen og smide i en springform * 3. Ingredienser (3 stk) 3 æg 150 g sukker 150 g mel 1 tsk bagepulver Fremgangsmåde Æg og sukker røres meget luftigt. Heri kommes mel og bagepulver. Bages i lagkageform ved 225 grader C i 5 minutter per styk. det er da let!
VINSMAGNING Kurset i franske rødvine er flyttet til Tuborg bryggeriet, da vi har fået en fordelagtig aftale. Vinglas skal altså ikke medbringes alligevel.
ped@pedogmo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kagerne |
smukke-ped |
27-08-2007 15:33 |
|
ped@pedogmo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lagkage |
|
|
Du kan evt købe bundene hos en bager  De lagkager jeg bedst kan lide er med bær (jordbær eller evt blandet jordbær, hindbær, brombær osv). Og det er super nemt. Bundene pensles evt med en likør (eller med mælk med sukker og vanilie hvis der er børn). Rør bærerne sammen med sukker (mos dem evt let med en gaffel). Læg bær på bunden og kom et lag flødeskum ovenpå (evt creme hvis man kan lide det). Ny bund på og samme prodedure. På den øverste "pyntes" med flødeskum (hele vejen rundt om kagen). kom evt revet chokolade på toppen (eller hakkede nødder). Siden kan pyntes med chokoladekringler. Så nemt at alle kan lave det. Dåsefrugter og banan i lagkage er 
- Yuki
Med salathesten - nu som ridehest
NU MED VINGER
Med billeder på www.rigola.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yuki - |
celeste (Céleste) |
27-08-2007 18:03 |
|
Dåsefrugter og banan i lagkage er  Helt enig!  Du kan med fordel komme makroner på nederste bund sammen med noget creme eller bare med flødeskummet! Evt. knuste makroner. Brug evt. frosne bær, hvis ikke du har nogle friske. Blåbær, hindbær eller brombær. Liqueur er godt, brug evt. Amaretto di Saronno, Cointreau, Bailys creme, Kahlua eller hvad der nu måtte falde i din smag til at dryppe bundene med. Er det købe bunde så rids forsigtigt i dem med en kniv så liqueuern kan trænge godt ned i bundene. Undlad at komme noget i øverste bund, da der skal glasur på. Pynt med masser af flødeskum. Velbekomme.
Vh Céleste -------------
Part til min friske DV-dulle søges. Se min præsentation. Healing af dyr og mennesker tilbydes, kontakt mig venligst på email eller besked såfremt du er interesseret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lalalala |
|
|
Her bliver lagkage ALTID lavet på samme måde
Vi køber færdige bunde (og synes de smager godt) Imellem hvert lag skal der jordbærmarmelade, kagecreme (pulver blandet med mælk) og knuste makroner.
Da der er flere der ikke er så vilde med flødeskum (undertegnede inklusiv), så kommer der glasur på toppen og kun flødeskum i kanten Og pyntet med sukkerkugler og krymmel
Nu kan man også købe kagecreme med jordbærsmag, og det smager super godt med et lag friske jordbær ovenpå (cremen er lidt sød, så ingen marmelade)
Rikke Fejrskov - mangler signatur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "min" lagkage |
|
|
Jeg kan ikke få chokolade nok, og den her er altid et hit  Pisk noget fløde og smelt noget chokolade eller nougat og rør begge dele sammen (gerne en del af begge dele) og sjask det på nogle bunde jo mere jo bedre  Put evt glasur og underlige frugter ovenpå  Færdig og mums
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lagkage |
|
|
En opdatering skal i vel ha´. Og et tak for de mange forslag og vejledninger. Også selvom der nok er nogen (en del) der glæder sig over de ikke er inviteret til den her "danske lagkage" Min søde kæreste tilbød at gøre et forsøg. Jeg skulle ikke røre en finger selv. Så han handlede ind og har her til aften lavet et stk fin lagkage der er sat på køl - klar til flødeskum og pynt i morgen. Den er lavet på købe bunde  Og indeholder banan  Men den ser go´ ud og jeg glæder mig til at smage den i morgen 
10 stk. sorte Labrador hvalpe med DKK stambog Klar til udlevering Uge 40 Se mere på www.yderup.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm ja okay |
|
|
 (Sakset fra omtalte side.. undskylder ydmygt hvis jeg overtræder nogle copyright regler) Hvis det er den her ligner det nu ret godt Men skal man ikke have tydeligere C på sine ting?
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|