Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Ridning og ryggen (ens egen)?
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 18:46

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørnde ridning og ryggens muskler...

Er det godt eller skidt for ryggen ridning?

I min familie har vi generelt lidt løse led. Jeg blev første gang "mindet" om dette da jeg som 15-årig pga af en flytning stoppede med ridning i en periode. Der gik ikke ret lang tid før jeg havde meget ondt i ryggen pga de muskler jeg havde brugt ved ridningen nu var "slappe" og ikke støttede ryggen mere.

Dette fik jeg styr på ved at begynde at cykle meget.

Jeg har derfor altid været opmærksom på at holde min ryg vedlige og holde ryggen ret, når jeg går osv...

Men nu efter to graviditeter og fødsler, barsel, hvor man bærer rrundt på børn osv, kan jeg godt mærke, at min ryg ikke har det optimalt - langtfra så ondt som da jeg var 15 år dog.

Spørgsmålet er så, om jeg bare uden videre kan starte op med ridning - eller om det vil være bedst med et ryggenoptræningsforløb inden jeg starter på ridning.

Med ridning tænker jeg på undervisning. Jeg vil dog også ride min egen hest på skovture; men da vi begge skal starte op efter henho0ldsvis barn og føl bliver det kun lange skridtture i starten.

hmm - det blev lidt langt - håber nogen af jer kommer igennem det :-)

Tanja

Se min smukke tinker på min præsentation....

shetlændervallak søger nyt hjem - lige påbegyndt træning til kørsel. Forhør nærmere ved personlig besked.

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig ryg er øv
Forfatter: 
Dato:  07-08-2007 19:26

Men heldigvis er det også min erfaring, at ridningen er med til at holde det hele på plads

Jeg ville nok starte blidt op, og evt. supplere med noget styrketræning (investér evt. i en gymnastikmadras + -bold og lav maveøvelser derhjemme).

Da jeg startede op med ridning efter en rygoperation, var det i skridt i de første par måneder, derefter udvidede jeg repertoiret med trav og letridning, og til sidst blev galop og periodisk nedsidning i trav koblet på. Nu rider jeg stort set "normalt" - dog uden springning, det tør jeg ikke...

Venlig hilsen
Randi G.

Mors hest er bedst
(Anne-Katrine, 4 år)

0
0
Svar på denne tråd

HAr dårlig ryg
Forfatter: 
Dato:  09-08-2007 11:19

og ridning hjælper.

MEN... i optræningsfasen skl du passe på for der har du endnu ikke musklerne til at opfange stødene og støtte ryggen. Derfor kan man den første tid få mere ondt i ryggen. Når så de rigtige muskler er opbygget så vedligeholder ridningen dem og styrker hele muskelkorsettet.

Forsøg at undgå de store heste med meget rygsving.

Jo blødere gang, specielt i starten, jo bedre.

rid letridning i stedet for at tage mange omgange i nedsidning de første gange.

Og så ellers bare klø på. Efter et par mdr kan du mærke forbedringen.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Forsigtigt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 13:32

Jeg har også problemer med ryggen, men ridning er helt klar med til at holde det lidt nede. Hvis jeg holder pause fra ridningen kan jeg hurtigt mærke det...

Hvis jeg var dig ville jeg starte stille op igen. Start med at skridte lidt ture og gør dem gerne længere og længere. Det er det der virker bedst på mig når jeg har ondt.

Når du starter med at trave, så rid letridning det første stykke tid.

Som tina også skriver, så find en hest der er behagelig at være på. En der har en blød gang og en der ikke hopper alt for meget rundt.

Varm lidt op inden du kravler på ryggen af dyret -og stræk ud når du er færdig.

Og ja, træn lidt styrketrænning ved siden af!

0
0
Svar på denne tråd

Det er nu en gang
Forfatter: 
Dato:  10-08-2007 23:10
Det er nu en gang sådan, at jo større rygmuskler jo færre rygproblemer, så ridning er vel i det fleste - ikke alle - godt for ryggen...

Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd

ville nok
Forfatter: 
Dato:  11-08-2007 09:34

Jeg ville nok også lave noget styrketræning ved siden af. En af de bedste og mindst belastende er svømning.

Og husk endelig at strække ud bagefter!!!

MVH: HELLE

EJENDOM TIL SALG!

SE MANGE BILLEDER PÅ MIN PRÆS.

NY PRIS!!!

0
0
Svar på denne tråd

Pas på
Forfatter: 
Dato:  18-08-2007 17:32

Hej

Ridning er godt får ryggen, men pas på, nu er jeg dressurrytter og jeg har ellers ikke døjet med ryggen, men det sidste halve år har jeg haft ondt i højre hofte, især når jeg kommer op på hesten så kan jeg rigtig mærke det, min fys, siger det er fordi når man sidder så ret så bliver senerene i ryggen overbelastet midt på og det går ud over lænd og hofte, så i mit tilfælde så skal jeg læne mig lidt forover når jeg rider for at undgå belastningen, det er jo ikke lige det man stræber efter når man rider dressur, men er også træt af at have ondt i ryggen og det har jeg fået af ridningen, så det er kun til stævne jeg lige retter mig op som man skal.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider