|
|
| P-pille stop? |
|
|
Jeg har besluttet mig for at stoppe med at tage p-piller - i hvert fald for en længere periode, efter at have taget dem (Cilest) i 5½ år. Jeg har nemlig en mistanke til, at det er dem, som er grunden til, at jeg havde en depression for et par år siden (min nedtur begyndte ca. samtidig med, at jeg begyndte at tage pillerne), og jeg har desværre stadig meget tungsind, som jeg gerne vil af med. Desuden har jeg taget 25 kg på - selvom noget af det sikkert blot er forandringen til en kvindekrop (jeg var 17 år, da jeg begyndte på pillen og er nu snart 23 år). Desuden er min sexlyst været dalende, og det vil jeg ikke leve med. Derfor vil jeg nu prøve, om det ikke kunne hjælpe med nogen af problemerne, at stoppe med at tage pillen.
Men, kan man bare stoppe fra den ene dag til den anden? Jeg tænkte blot på, at jeg ville stoppe med at tage dem, når min blødningsperiode er ovre (altså, bare lade være med at begynde at tage dem igen). Kan man godt det?
Derudover, er der andre gode præventionsformer, som man kan bruge udover kondom? Jeg tænkte på pessar, men jeg kender ingen med erfaring om dette? Jeg har ikke lyst til spiral, og jeg vil helst undgå hormonbehandling.
Puh, det er lidt svært, når man blot har været vant til at tage p-piller og så være sikker. Det skal siges, at jeg har fast kæreste.
Jeg håber, at der er nogle, som kan hjælpe med erfaringer og råd.
På forhånd tak.
/Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan stoppe |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
05-08-2007 14:47 |
|
Når du vil, du behøver faktisk IKKE at spise hele pakken. Din periode vil bare komme som den plejer når du holder pause.Altså samme antal dage efter.
Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle... . Skadefro nej, men ganske tilfreds.... . Michael Rasmussen, vinder af TDF 2007!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine-pingvin |
|
|
Jeg er også stoppet med p-piller efter al balladen med Yasmin + jeg var begyndt at få pigmentsforandringer i ansigtet (det så ud som om jeg var beskidt/ved at få skæg - har det lidt endnu og HADER det) Jeg gik over til p-ring. Det er dælme nemt. En ring op, tages ud tre uger efter, pause en uge, hvorefter man begynder forfra. Nemt nemt nemt. Nu er jeg bare træt af a jeg ikke skiftede til p-ring noget før.
Mvh Alice Hvis det er ens fejl man lærer af, er man nødt til at begå nogen!
Rideudstyr sælges. Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar Priserne kan forhandles
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige som dig, Trine |
|
|
Jeg har også valgt at stoppe med pillen, for et par måneder siden. Jeg vil ikke sige, jeg lige frem har været deprimeret - ikke hele tiden, i hvert fald - men netop som du siger, tung sind. Jeg prøvede noget naturmedicin, men det hjalp ikke rigtig. Det var først da jeg læste, at P-pillen kunne være skyld i manglende 6-lyst, at jeg stoppede, for det var faktisk også et stort problem for mig. At humøret så straks røg i vejret, var jo skønt, men det gjorde 6-lysten faktisk også. Det kan jo selvfølgelig også sagtens være psykisk, fordi jeg håbede det hjalp, men det er jo egentlig lige gyldigt, når bare det virker  Problemet her og nu, er jo så netop beskyttelse... Vi har fået de børn vi skal have, så jeg kunne jo bare blive steriliseret, men jeg er bange for at det måske kan ødelægge lysten igen og så er det jo ikke til at rette op på igen. Det er nu ikke noget jeg har hørt eller læst om - bare mine egne tanker, så jeg hører da gerne om erfaringer omkring sterilisering (hvis det er ok, Trine. Det er jo din tråd ) Ja, gummi er ikke sagen. Det har vi også erfaret  Der vist også noget der hedder en P-ring. Det er jo så godt nok også noget med hormoner, men på en anden måde en pillen, der jo er i hele kroppen, hvor imod ringen kun er "der". Pessar synes jeg også virker besværligt, men det er jo nok en vane sag. Surt at det skal være så svært at have det "sjovt" 
Håndopmadet nymfeparakit-unge søges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pigment forandringer |
Illum |
05-08-2007 15:36 |
|
Er IKKE kun noget yasmin giver, det gør de fleste p-piller og man går altså heller IKKE ud i solen UDEN faktor 20 på, sommer som vinter. Gravide får også pigment forandringer...
Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle... . Skadefro nej, men ganske tilfreds.... . Michael Rasmussen, vinder af TDF 2007!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pigmentforandringer |
|
|
Det er da først for nylig at jeg blev gjort opmærksom på, at det højst sandsynligt skyldes p-pillen. Jeg har fået skjolder i panden også ser det ud som om jeg har fået tatoveret permanent lip-liner  Jeg har godt nok ikke fået Yasmin, men Novynette... Det ser ud til at Alice kender til p-ringen  Kunne være man skulle overveje at prøve ringen, men det ville nu alligevel være dejligt at slippe for det månedlige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg takker |
|
|
for de hurtige svar  Det lyder jo ikke til, at det skulle være noget problem med p-pille-stop. Alice (Larnett): P-ring. Det kunne selvfølgelig tages i betragtning. Er det besværligt at sætte den op? Den generer ikke under samleje? Berit ☻Shannon☻: Puha, jeg håber, at det også vil hjælpe for mig. Om det så er psykisk, fysisk eller begge dele, kan jo være helt lige meget. Bare det virker  Og ja, selvfølgelig må du spørge om sterilisering her i tråden. Ikke fordi, at jeg vil gøre det (lidt for tidligt), men det kunne være brugbart senere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er det nemmeste... |
|
|
Prøv p-ring prøv det prøv det prøv det  Det er en ring på ca 8 cm i diameter. Den sættes op ved at man trykker den sammen. Skubbes bare let ind og så finder den selv ud af hvor den skal sidde. Den kan falde ud ved samleje, men så skylles den bare let af, hvorefter den kan sættes op igen. Man er stadig beskyttet. Tror det er max to timer den må være ude, hvis det er længere tid, bør man holde en pause eller sætte en helt ny op. De skal opbevares i køleskab - tror det er noget med at varmen får hormonerne til at udskilles. De tages ud ved at man former en krog med fingeren og griber om den - det er let nok. Jeg er igang med 2. ring og har tænkt mig at bruge den form for prævention fremover. By the way - kæresten siger han ikke kan mærke den  Skriv endelig, hvis I har spørgsmål.
Rideudstyr sælges. Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar Priserne kan forhandles
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg stoppede.. |
|
|
selv med mine p-piller for 1½ måned siden, efter at have taget dem (Lindynette) i over 8 år synes jeg at de rvar så mange kedelige bivirkinger ved dem + alt den dårlige omtale p-pillerne har haft fik mig til at stoppe! Egentlig var planen at bruge kondom men.. det magter jeg altså ikke i længden, er for kedeligt  Så jeg besluttede mig for at prøve Cerezette, et p-pille uden østrogen og hvor der ikke skulle være så mange bivirkninger (vægtstigning, dalende s*xlyst, osv osv..) samt at man kan stoppe og derefter blive gravid fordi der ikke er rester af østrogen i kroppen. Så den er jeg så på nu... på 6 dag.. Måtte vente lidt på menstrationen som kom 5. dage for sent. Min læge sagde at der kunne gå 6 måneder før den kom!!!  Jeg prøvede p-ringen sidste sommer, ingen succes her! Langt fra, desværre. For konceptet er eller super smart!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen succes |
|
|
Må man spørge hvorfor det ikke fungerede for dig? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen succes fordi... |
|
|
Ja, altså - jeg er stadig meget træt af at den aldrig blev en succes her  Hvor skal jeg begynde.. Egentlig vil jeg nok mest betegne det som at jeg er blevet for gammel til "sådan noget" når jeg skriver "sådan noget" så mener jeg spontane blødninger (som dengang ´jeg var lidt ny i "faget" med menstration og den næsten kom som det passede den) Jeg har f.eks. stået inde i H&M's prøverum og pludselig fået en styrtblødning, ikke særlig rart og så udmygende! Jeg har kommet gående og pludselig har jeg blødt, meget.. og selvfølgelig et sted hvor der var mange mennesker.. Disse episoder har jeg haft nogle stykker af og ja det var ingen succes! Min læge mente at der var for lidt hormon i, altså at de var for svage og jeg derfor blødte. Jeg pletblødte ikke men styrtblødte istedet! Jeg nåede at bruge 2 ringe, hvor jeg måtte fjerne nr. 2 efter 14 dage! Og så var de ellers droppet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prævention |
Kiki |
06-08-2007 23:04 |
|
Jeg har selv en hormonspiral. Den er jeg ellers glad for. Skal intet gøre de næste 5 år. Den sidder bare hvor den skal og virker også som den skal. Det er godt nok dejligt at slippe for at tænke over piller, recepter osv. Ikke at det var noget jeg tænkte over den gang jeg brugte p-piller, men nu hvor jeg ikke skal gøre noget er det altså skønt. Jeg skiftede så da jeg pludseligt ikke kunne tåle hormonerne i hverken P-piller eller mini piller. Godt nok er hormonet i Spiralen det samme som minipiller, det sidder bare mere centralt og påvirker derfor ikke hele kroppen på samme måde. Et Pessar skulle kun være 60 % sikkert (i følge min gynækolog) og man skal planlægge hvornår man vil dyrke 6. Samt det jo skal sidde i ret lang tid bagefter for at virke. Man kan få ultratynde kondomer på apoteket, de er meget gode. Men stadig ikke det samme.
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ikke oplevet... |
|
|
styrtblødninger - heldigvis. Det var træls for dig, for som du siger - konceptet er godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiral |
|
|
Har prøvet spiral i en del år og det er da også meget nemt at have med at gøre. Jeg blødte bare så pokkers meget hver gang, også fik jeg noget kraftigere mens-smerter, i forhold til når jeg tog p-piller. Lægen sagde at det var fordi, at der jo egentlig sad et fremmedlegme, som kroppen forsøgte frastøde. På et tidspunkt da jeg skulle have et "service tjek" kunne lægen ikke finde den - DEN VAR VÆK  Så måtte jeg på hospitalet, for at få den pillet ud. Det gjorde s*tme nas... Overvejer meget kraftigt sterillisering, men vil gerne lige høre om evt. minusser ved det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| p-stav |
knaekbroed |
07-08-2007 18:27 |
|
Jeg er lige stoppet med mine p-piller for at få kroppen lidt 'på plads' igen. overvejer MEGET at få lagt en p-stav i armen. det skulle være så nemt. nogle med erfaringer med p-stave?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alice... |
MinKaa |
07-08-2007 19:12 |
|
pigmentsforandringer? det viste jeg ikke man kunne få ved p-piller. Nok derfor jeg OGSÅ har det. Har det hjulpet at stoppe med pillen. Jeg har prøvet alle mulige produkter fra apoteket, men intet har hjulpet endnu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pigmentforandringer |
|
|
Så vidt jeg ved, er der ikke noget at gøre ved de pigmentforandringer man allerede HAR fået  Det hørte jeg i radioavisen for ikke så længe siden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| p-stav |
|
|
jeg har haft p- stav i 2 år, SUPER lækkert. Den gør avs og få lagt ( man bliver MØRKE sort/lilla/blå) og man kan ikke bruge armen i et par dage. Men derefter kører det bare. Jeg havde ikke min blødning ret mange gange. De første 4 mdr. havde jeg dog en del pletblødninger. men derefter så var det det. Så kom det igen efter et halv år og så igen efter 1 1/2. Jeg fik den fjernet fordi jeg troede det var den som gjorde ondt og flyttet på sig.. Det var det IKKE.. ØVØV så nu har jeg samme problem som andre.. Hvad f.. skal man så bruge.. MVH Jane
Mor til Steffen 04/03 og Nicklas 09/04
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pigmentsforandringer. |
|
|
Jeg har fået det på overlæben, og kort tid efter kom det i radioen.
Havde ellers slået det lidt hen, men er nu rigtig ked af at de ikke forsvinder helt. Det ligner som tidligere skrevet, at jeg har haft rigtig beskidte fingre og så lige kørt dem hen over munden. Øv, hvis jeg skal døje med det resten af livet. Det ligner jo jeg har skæg! Forskellen er bare at man kan fjerne skæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|