|
|
| Naboer... :( |
| Forfatter:  |
Lisab |
| Dato:  |
16-07-2007 11:23 |
|
For en i H hvor jeg dog bare ville ønske jeg ikke havde naboer, eller ihvertfald havde nogen andre  For at begynde fra bunden, så havde vi jo Sambo bernersennen vovse da vi flyttede til huset, han stak af og naboen sagde at han lå ude foran deres dør, og havde fråde om munden, og bed efter hende Jeg forstår det bare ikke for han har længst tid været væk i 10 min. og der kom han fra en anden have end deres.. anden gang han løb ud hvor drengene ikke havde fået lukket døren, var han max væk i 5 min. og IKKE hos naboen, men hun begyndte at råbe op om at han bed hende, og hun ville ringe til landbetjenten, det endte jo desværre med at jeg afleverede ham hos dyrenes beskyttelse  Nå så har jeg 2 kaniner, som desværre havde fundet sig et hjørne hvor de kunne grave sig ud Fejl er udbedret så nu er der hegn under jorden også, drengene fangede den ene ret hurtigt, den anden løb så ind til naboen, og har eftersigende ædt hendes dyre blomster, som jeg skal erstatte og det er da også fair nok, jeg vil bare MEGET gerne se de blomster. Drengene var en dag ude og lege, da deres bold røg ind til naboen, Patrik gik igennem hækken og i guder hvor hun råbte af ham, og tog fat i den stakkels dreng, og rev ham ud igennem indkørslen og råbte at han ødelagde deres hæk.. Tobias kom grædende ind og sagde naboen havde taget Patrik  spørg lige om jeg var hysterisk, han har ALDRIG skulle tage stilling til om han må gå igennem en hæk eller ej, og tror ikke så små drenge tænker over det. Sidst men ikke mindst siger de at vores kat holder dem vågen hele natten.. Øhhh ikke for nogen katten er ALTID inde om natten, han kommer ind ved aftensmad tid og spiser og sover så og kommer ud om morgenen efter. Så nu vil hun ringe til landbetjenten.. Og helt ærlig så ring efter ham, hun får mig IKKE til at gå af med katten eller kaninerne ligesom hun gjorde med hunden.. Sambo brød sig ikke om fremmede mennesker, men han opsøgte dem ALDRIG selv... Magen til MøgKælli.. Måtte bare lige af med det...
Hilsner Lisab. Tobias 170402 Patrik 151203 Amalie 181206
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi har også nogle vi ønsker hvor peberet gror. De flyttede ind for snart 2 år siden i noget gammelt l... Skulle bygge det hele om , men man kunne ikke lige sørge for at deres 4 hunde havde en indhegning ? De stod flere gange oppe hos os (på vores grund) knurrede og viste tænder jeg er ikke bange for hunde (vi har selv 4 konkurance hunde/brugshunde) men vores datter var under 1 år på det tidspunkt ,sagde flere gange pænt til dem hold jeres hunde hjemme ... hjalp ikke så måtte der grove ord til hjalp ikke .Så sagde jeg 1 gang 1 af jeres hunde bider min datter pælser jeg dem alle ! og 1-2-3 så var der højt hegn op Så naboer sælges 
Bella 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det |
Freek |
16-07-2007 12:05 |
|
tog en omgang med overboen som har et problem med vores hund og katte og mente hun kunne tale ned til mig og beordre mig til at føje hende, men hun fattede, det den spinkle dame på 75, da lille mig på 110 kg og grum af udseende kogte over. tror ikke hun kommer ned og brokker sig igen. he he. Bare giv hende en ordentlig overhaling, og hvis det ikke hjælper, så kan jeg da altid komme og sige bøh:) Held og lykke med hende.
Elsk dine fjender, det hader de så meget mere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg |
|
|
tror da opgså at hun trænger til en ordentlig tur. Du ødelægger alligevel intet ved at fortælle hende hvad du mener.. Sgu da ikke så skrupskør som hun er.
Mor til verdens skønneste dreng Mads 13/7-06  Ejer af Skot af Lilleris Verdens dejligste oldenborger !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Ej, nu må du altså undskylde.. Men JERES hund stak af fra JERES ejendom og ind på hendes hvor den knurrede af hende? Jeg var også blevet gal!! det er altså ikke alle der synes at sofus er lige så sød som vi synes.. JERES kaniner stak af ind til dem og åd deres blomster, selvfølgelig skal du da erstatte dem.. JERES barn render igennem deres hæk, ind på deres ejendom for at hente en bold? Har de ikke en indgang til huset, samt en dør man kan ringe på for at spørge om det er ok at man henter sin bold inde på deres ejendom?? I min verden en uopdragen unge!! Sorry, men ingen ynk herfra.. Kun til dine naboer ud fra det du har skrevet her.. Mvh Kit
Vallak efter Olympic ferro udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan nu... |
|
|
... egentlig godt delvist forstå naboen. Jeg ville også være ked af at komme hjem og blive skræmt af en hund der knurrede af mig og bed efter mig. Det er ikke alle der er trygge ved hunde og det må man respektere. Og jeg ville også være ked af at have indkøbt og passet dyre fine blomster - blot for at de blev ædt af fritgående kaniner. Jeg kan så godt forstå at en 3-4 årig knægt godt kan komme til at rende gennem hækken når hans bold er forsvundet den vej, der må man jo udvise lidt tolerance - men hvis naboen i forvejen føler sig totalt invaderet af dit dyrehold, kan det være at det lige har været dråben. Men det er selvfølgelig synd at børnene blev forskrækket. Og man kan jo sige at selv om det ikke er den bedste basis for naboskab, har drengene da lært at man ikke render gennem hækken! Måske historien ville lyde helt anderledes hvis det var naboens side vi hørte. Hvis katten er inde om natten kan det jo ikke være SIN kat der holder naboen vågen. Er der andre i området der har katte, eller er der måske vildkatte?
£isbeth & Baloo Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you. Aldous Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Lisab |
16-07-2007 15:28 |
|
Selvfølgelig kan jeg da også se det fra naboens side ! KIT: men at en 3 årig dreng render gennem hækken er IKKE ensbetydende med at han er uopdragen, hvor en i H skulle han vide fra at han under ingen omstændigheder måtte gå gennem hækken - så små børn tænker IKKE på konsekvensen, hvis han var gået ind og havde ringet på og spurgt om han måtte hente bolden som røg over hækken, så havde der da virkeligt været noget galt, du får mig IKKE til at tro på at nogen 3 årige gør det... Du skal under INGEN omstændigheder kalde nogen af mine børn uopdragne... Lisbeth: Ja vi har 3 vildkatte rendende, jeg har nu aldrig hørt dem, kun set dem i min have .. Men nogen sover nok også tungere end andre!! Dagen før hun havde fat i Patrik havde vi stået og snakket om hun synes det var så godt nogen var flyttet ind der gad ordne haven... Nå men hun er velkommen til at ringe tillandbetjenten, så kan han jo så få at hun står og glor ind af vore vinduer det meste af dagen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Hvor står der i dit indlæg at knægten er 3 år gammel??? Og jo, det er uopdragent at en unge hopper igennem hækken uanset alder, når der (forhåbentlig) er en indgang og VOKSENT opsyn med dem når de leger (for en 3 åring leger vel ikke uden jeres opsyn ude på vejen???).. Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
Lisab |
16-07-2007 15:49 |
|
Nej på pågældende tidspunkt leger han i baghaven !! havde det været på vejen, var han nok heller ikke rendt igennem hækken, men gået op af indkørslen som havde været det nemmeste fra vejen... I min signatur, står han er fra 2003.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så tag konsekvensen. |
cat (in-the-bag) |
16-07-2007 15:57 |
|
Hvis du virkelig kan se det fra naboens side, så tag dog konsekvensen : Hold børn og (især) dyr inde på egen matrikel eller find et sted med en større grund og uden naboer. Især i villakvarterer er andre folks katte MEGET ildesete og rent faktisk er det osse ulovligt at lade sin kat rende udenfor egen matrikel, så hvis hårdt kommer mod hårdt (som kællingen sagde, da hun slog måsen i tjørnehækken)så kan naboen med loven i hånd tvinge dig til enten at komme af med katten eller holde den inde på din egen grund - hele tiden! Børnene kan hun jo ikke tvinge dig til at skaffe dig af med, men du kan heller ikke tvinge hende til at kunne lide dem. Ikke alle er lige vilde med fremmede folks unger og det kan man lige så godt lære sine egne poder med det samme, så de skaber mindst mulig årsag til ballade (fx. ved altid at benytte de officielle ind- og ud- veje fra fremmede folks grund)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Oki, så er jeg mere rolig  Men dine børn har stadig intet at gøre inde hos naboen uden at have fået lov, uanset alder. Du må jo tænke på at det er JER der har valgt at få børn, det er JER der har valgt at have hund, det er JER der har valgt at holde kaniner og det er JER der har valgt at have kat. Det er ikke jeres naboers valg. Så hvis jeg var jer (stadig bedømt ud fra det du skriver her) ville jeg gå ind med en blomst og sige undskyld. Derefter ville jeg sætte et lille hegn op omkring jeres grund så jeg kunne holde poderne inde, og så se om jeg kunne bevare et godt naboskab (selvom det lyder som om det allerede er ødelagt). Held og lykke med det Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisab |
16-07-2007 19:24 |
|
Ja det naboskab er ødelagt ! For det første, er jeg da vildt flov over at mine dyr løber løbsk, for det andet så synes jeg godt man kan sige pænt til folk det man nu er utilfreds med, inden man bider hovedet af både børn og voksne... Hækken ud til vejen, er en ligusterhæk på godt 170 og tyk som bare pokker, tror ikke engang man kunne komme halvt igennem, den herfra og derind er forholdsvis ny, og er tynd og vel ikke mere end 60 cm... Dem der boede her før boede her ikke mere end 4 år .. forståeligt nok !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad hende |
|
|
endelig ringe til betjenten, du har nok andet at tage sig til. Naboer af den kaliber har ikke noget liv selv, ignorer hende. Du må jo bede om at se de dyre planter, eller resterne af dem, det skulle være underligt om kaninerne er så kvalitetsbevidste at de kun har spist de dyre, og tilmed hele planten. Tro mig lige meget hvad du gør vil det ikke være godt nok, jeg har boet ved siden af sådan en i 5 år, til sidst gik det helt galt, det kom til at koste ham 55.000.- i erstatning, men vi flyttede. Held og lykke - og behold du bare dine dyr - men selvfølgelig inde hos dig selv. Og så må man da håbe at naboen er så perfekt at hun aldrig kommer til at overtræde nogen regler. Karin
Hoppeplag efter Kaiser Wilhelm, født 24.04.06, sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udbrydere |
NinaL |
17-07-2007 00:25 |
|
Tjaaa ... Egentlig er jeg da mwst bekymret over, hvordan I dog kunne gå af med Jeres dejlige vovse??? Hvis han var så flink - så undrer det mig - hvorfor I kunne lade ham gå??? Men HVORFOR kunne kan "invadere" naboens grund? Har I ikke hegnet ordentligt ind? Hvorfor kan børnene - eler i dettte tilfælde: barnet - entrere naboens matrikel? "Fornemmer jeg noget med en manglende indhegning"? Hvad skal I gå af med næste gang -barnet? Eller skal I sørge for - at haven er indhegnet korrekt??? Kaninerne gider jeg ikke at kommentere - dém tager ræven sig af ... en dag ... Men har I overvejet at tage konsekvensen af - at I har børn - og dyr - der kan finde på at rende ud??? Vh Nina Grov nu - men endnu grovere - hvis i havde heste - eller kvæg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kaniner |
Lisab |
17-07-2007 08:19 |
|
Jo altså haven har skam været hegnet ind, da vi havde hunden - han fandt dog ud af at hegnet kan man da bare hoppe over, vi tog skam også konsekvensen, hunden fik longetov på selvom haven var indhegnet  Hegnet tog vi så ned, da det ikke ser vildt smart ud - med sådan et grønt trådhegn om haven, jeg har under overvejelse om jeg skal købe et træhegn og smide hele vejen rundt! Det vil dog besværlig gøre mit havearb. da naboens grund går ind på vores, og hun VIL ha at jeg graver en lige kant og holder græs væk fra hendes hæk, det kan jeg ikke komme til hvis jeg hegner haven ind. Desuden var hun også noget sur over hegnet rørte hendes hæk. Jeg tror det er ligegyldigt hvad jeg gør, så skal hun nok brokke sig! Nej vi går ikke af med noget barn, synes sq ærlig talt godt man kan sige det PÆNT første og eneste gang han går igennem den lille miniature hæk, den er sq nemmere at hoppe over end at gå igennem  Kaninerne er fanget og sat tilbage i fangeskab.. Forstår nu heller ikke hvorfor naboen bag os, ikke brokker sig over kaninen har ædt deres fine blomster ! Kaninen har IKKE rørt en blomst hos os, men tilgengæld ædt mine purløg samt agurker. Vi har længe ikke ville være i haven når naboen er ude, da hun det ene sekund er så sød og næste råber hun at hun ringer efter landbetjenten. Nå men hun har vel mest at skulle ha sagt når hun har boet der siden 1978...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
bineline |
17-07-2007 10:43 |
|
hendes hæk?? står den inde i hendes have eller står den i skæl? hvis den gør det sidste kan hun ikke bestemme om i så lader den gro nok så meget på jeres side.. hvis det er hendes hæk.. jamen så sæt et hegn lidt inde på din grund så damemennesket kan komme til at klippe og hakke græs .. for så er hele hækken hendes ansvar... ja jeg ikke prale af at have perfekte naboer idet at det ene hold bor meget tæt op af vores hus ca 5 meter mellem husene.. og de har så en havedør lige ud til.. og vores soveværelsevinduer er lige op til.. fedt.. idet at det er en meget støjende familie ( vi kalder dem familien støj) de har to store drenge (teen) og deres far har en utrolig vane med at råbe og skrige af de knægte.. og den yngste får alle mulige støjende køretøjer.. for to år siden havde han en af disse smarte pocet bick.. som han jo ikke måtte køre på vejen med så han lå og kørte som en gal rundt om huset... spændene at høre på i flere timer.. men vi overlever.. for vores drenge blir jo også store engang!!! men disse naboer er intet imod vores gamle underbo... han var et kapitel for sig!!! og ham kan der skrives lange tykke bøger om med højt musik, manglende hjælp i ejendommen og hans glans nummer... da vi andre i ejerforeningen satte opgangen i stand ja der var hans eneste hjælp i de dage at vade op og ned af trappen og komme med dumsmarte bemærkninger.. og ja så kunne han da lige åbne sin dør og sætte lidt musik på.. jo tak en klaphat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tilslutter mig altså det ... |
Lisbeth Sejberg |
17-07-2007 11:57 |
|
... NinaL har skrevet. Jeg har selv været turen igennem med naboer, der ikke ville sørge for at holde deres "muskelhund" på egen matrikel. Det har jeg vist skrevet rigeligt om i diverse "muskelhunde-tråde"  Deres manglende forståelse for at deres unge hunds anfald af "legesyge" ikke skulle gå ud over vores gamle fredelige hund, havde altså udløst en henvendelse til ordensmagten, hvis ikke de havde sat højt hegn op i deres have. Deres hund havde demonstreret, at den sagtens kunne klatre over det hegn på 90 cm, som min hund ALDRIG kunne drømme om at gøre forsøg på at hoppe over. Det var vel at mærke det hegn, som vi havde sat op inde på vores grund, for at sikre vores hund et fredeligt udeliv. Naboernes valg af hund JA ... men ikke her hos mig. Mvh. Lisbeth
Der var engang, hvor der skulle have været vist rodeo i Danmark .... det blev heldigvis stoppet. Godnat og sov godt :-) Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hækken |
Lisab |
17-07-2007 12:00 |
|
Står sådan så der er 20 cm fra hæk ind til os som sådan set er hendes. Så jeg skulle lave lige kant og klippe den side der står ind mod os, men da hele hækken står på HENDES grund mener jeg at det er hendes ansvar at hæk og kant er lige. Det er lidt svært at forklare, men hækken står ene og alene på deres grund, så hvis jeg sætter hegn op hvor skellet er, så vil hun/jeg næsten ikke kunne komme til hverken hæk eller det græs hun brokker sig over. jow der vil vel være godt 20 cm "tomt" mellem hæk og hegn. Det er noget rod, derfor har jeg gravet lige kant og jeg har ordnet hækken på vores side.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hækken |
|
|
står på hendes grund kun. Så kan det som jeg ser det ikke være andres problem end hendes. Og så har du vel ret til at sætte hegn op. Er det eje el. leje bolig?
Mor til verdens skønneste dreng Mads 13/7-06  Ejer af Skot af Lilleris Verdens dejligste oldenborger !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Lisab |
17-07-2007 13:17 |
|
Det er ejerbolig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bliver |
|
|
... så glad for mine naboer, når jeg læser sådanne historier her  I øvrigt tror jeg ikke, at det er lovpligtigt at holde sin kat på sin grund. Katte er så vidt jeg ved, at betragte som vilde dyr. Hvilket også er derfor det er (eller har været) tilladt at skyde dem uden varsel. I øvrigt - hvis damen er så irriterende - så er det ikke første gang landbetjenten har haft glæde af hende. Så den slags trusler ville jeg ikke tage alvorligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, man har pligt til... |
Heidisse |
17-07-2007 16:45 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Belastende nabo |
|
|
Jeg ville også blive mere end alm træt af min nabo hvis det betyder løs og truende hund, løse kaniner der æder løs af planter og løse børn der uhindret kravler igennem hækken. Synd at det gik ud over din dreng, men skyld ikke skylden på naboen når det er dit eget ansvar at holde husdyr og børn på egen grund.
mvh PiaR quantum in me fuit
Havefest - bryllup? Lej en grill med god plads weberudlejning.dk
Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh Louise |
|
|
Man må ikke bare skyde en kat. Man må efter at have varslet det i lokalavisen nedskyde katte på egen grund, intet andet. www.familieadvokaten.dk/Breve-700/ b700-9.html Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred (Mark- og vejfredsloven) LBK nr 61 af 19/01/2007 beskriver desuden: Kapitel I Almindelige bestemmelser § 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget. Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser. § 2. Det ansvar, som efter denne lov er forbundet med, at husdyr kommer ind på anden mands grund, indtræder også, når husdyr kommer ind på en dets ejer tilhørende ejendom, hvorover en anden har udelukkende brugsret. Stk. 2. Som besidder benævnes i denne lov enhver, der holder husdyr, uanset om ejendomsretten over disse tilkommer en anden. Stk. 3. De i nærværende lov for veje givne bestemmelser omfatter tillige gader, pladser og stier. Kapitel II Erstatning for skade forvoldt af husdyr § 3. Kommer et husdyr uden hjemmel ind på anden mands grund, skal dyrets besidder erstatte den skade, dyret forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse. Stk. 2. Erstatning kan dog ikke kræves, hvis skaden er fremkaldt med forsæt eller uagtsomhed af skadelidte selv eller af en person, han har ansvar for. Er der skyld på begge sider, afgøres det efter fejlenes beskaffenhed, om erstatningen skal nedsættes eller helt bortfalde. Stk. 3. Om erstatningskravets gennemførelse gives der regler i kap. VII. § 4. Denne lovs regler finder ikke anvendelse på erstatningsansvar for skade voldt af hunde. Stk. 2. Det ansvar for skade voldt af husdyr, som kan påhvile andre end besidderen, berøres ikke af nærværende lov. Det samme gælder besidderens ansvar for skade, som ikke omfattes af erstatningsreglen i § 3, stk. 1. Kapitel III Optagelse af husdyr § 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund. Stk. 2. På veje kan optagelsesretten udøves af den, hvem vedligeholdelsen påhviler. Såfremt vejen er åben for almindelig færdsel, kan optagelsesretten tillige udøves af politiet. Stk. 3. På jernbanearealer kan optagelsesretten udøves af de i banens tjeneste stående personer og af politiet. Stk. 4. På fredede sandflugtsstrækninger kan optagelsesretten udøves såvel af grundens ejer eller bruger som af vedkommende sandflugtsbetjent. § 6. Ved optageren, hvem dyret tilhører, skal han snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at optagelsen har fundet sted, tilstille denne - eller en til hans husstand hørende voksen person - underretning herom. Stk. 2. Ved optageren ikke, hvem dyret tilhører, skal anmeldelse om optagelsen inden samme frist ske til sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers til politiet - der snarest muligt foranlediger optagelsen bekendtgjort, jf. dog § 9, stk. 3. Udgifterne herved vil være at refundere af den, hvem dyret tilhører, og kan om fornødent inddrives ved udpantning. Stk. 3. Beløb vedrørende refusion af udgifter til optagelsesbekendtgørelse efter stk. 2 kan endvidere inddrives ved indeholdelse i løn m.v. efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven. Stk. 4. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive skyldige beløb efter reglerne i opkrævningsloven. Stk. 5. Undlader optageren at foretage anmeldelse i overensstemmelse med reglerne i stk. 1 og 2, fortabes retten til godtgørelse for foder og pasning, og optageren er pligtig at erstatte det ved afsavnet af dyret forvoldte tab. § 7. For optagelse af husdyr tilkommer der optageren optagelsespenge. Stk. 2. Optagelsespengene udgør det samme beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende dyr i et døgn, jf. § 8, stk. 2, 4 og 5. Hvis en flok husdyr optages, kan der dog højst kræves optagelsespenge for 5 dyr. Stk. 3. Optageren er bortset fra det i § 6, stk. 5, og § 18, stk. 3, 1. pkt., omhandlede tilfælde berettiget til at gøre optagne dyrs udlevering afhængig af, at der betales ham optagelsespenge og godtgørelse for foder og pasning samt erstatning for forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse herfor. Sikkerhedsstillelse kan ske hos vurderingsmændenes formand, der fastsætter dennes art og størrelse, såfremt enighed herom ikke kan opnås mellem parterne. Stk. 4. Den, som lægger hindringer i vejen for udøvelsen af den i stk. 3 omhandlede ret til at tilbageholde et optaget dyr, straffes efter straffelovens § 293, stk. 2. § 8. Optageren er pligtig at fodre og passe det optagne dyr forsvarligt. Stk. 2. For hvert døgn, som forløber mellem optagelsen og tilbageleveringen eller afleveringen til salg ifølge § 9 tilkommer der som godtgørelse for foder og pasning optageren: kr. For et stk. hornkvæg over 1 år eller en hest over 1 år 5,00 for en kalv, et svin, et føl, et får, en ged eller en hund 2,00 for et stk. fjerkræ, en tamkanin eller et pelsdyr 0,50 Stk. 3. Finder tilbagelevering sted inden udløbet af 1 døgn, vil godtgørelsen være at beregne således, at over ½ døgn regnes for 1 døgn og ½ døgn eller derunder regnes for ½ døgn. På tilsvarende måde beregnes godtgørelsen for overskydende dele af et døgn. Stk. 4. Optages andre husdyr end de i stk. 2 nævnte, vil der være at erlægge godtgørelse for foder og pasning som fastsat for det af de nævnte husdyr, med hvilket det optagne dyr nærmest må ligestilles. Tvivlsspørgsmål herom afgøres af sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers af politiet. Stk. 5. De i stk. 2 fastsatte takster kan til enhver tid ændres af landbrugsministeren. § 9. Indløses og afhentes et optaget dyr ikke inden 24 timer, efter at dets besidder eller en til dennes husstand hørende voksen person af optageren har modtaget underretning om optagelsen, eller inden 3 dage efter at optagelsen er bekendtgjort, skal dyret bortsælges mod kontant betaling ved offentlig auktion efter forudgående bekendtgørelse med mindst 3 dages varsel. Dog skal dyr, der må formodes at indbringe mere ved slagtning end ved salg ved auktion, afhændes til et nærliggende slagteri eller slagtehus. Såfremt der ved auktionen ikke fremkommer noget rimeligt bud, skal auktionen standses og dyret afhændes efter regler, som fastsættes af landbrugsministeren, jf. § 12. Stk. 2. Auktionen afholdes af sognefogeden, hvis en sådan findes og ellers af politiet. Auktionerne er gebyr- og afgiftsfri. Stk. 3. Skønner sognefogeden eller politiet - at det optagne dyr er af så ringe værdi, at udgifterne til bekendtgørelse om dyrets optagelse og afhændelse overstiger salgsværdien, bliver dyret uden forudgående bekendtgørelse og auktion optagerens ejendom. § 10. Af det ved afhændelse i henhold til § 9, stk.1, indkomne beløb afholdes forlods de med bekendtgørelserne og salget forbundne udgifter. Derefter fyldestgøres optagerens krav i henhold til §§ 7 og 8 samt hans erstatningskrav, for så vidt dets størrelse er fastslået. Stk. 2. Eventuelt overskud tilfalder statskassen, medmindre den dertil berettigede inden 3 måneder efter bortsalget kræver beløbet udbetalt. Fører optageren sag om erstatning for skade, som dyret har forvoldt under ophold på optagerens grund, bevarer han dog retten til at få dækning af beløbet indtil 1 måned efter, at der er afsagt endelig dom. Stk. 3. Såfremt det indkomne beløb ikke dækker optagerens ovennævnte fordringer, kan optageren kræve det udækkede beløb betalt af dyrets tidligere besidder. § 11. De i henhold til § 5 optagne dyr kan, hvis optageren ikke har rimelig mulighed for at have dem i pleje, afleveres til vedkommende sognefoged, hvis en sådan findes og ellers til politiet, der i så fald er pligtig at varetage de optageren ifølge nærværende kapitel påhvilende pligter og overtager de ham tillagte rettigheder, dog således at de i § 7 omhandlede optagelsespenge tilfalder optageren, for så vidt de kan erholdes fra dyrets besidder eller dækkes ved afhændelse. Stk. 2. I øvrigt vil med hensyn til de heromhandlede dyr de i §§ 9 og 10 fastsatte regler være at iagttage, dog således at den sognefogeden eller politiet i henhold til § 8 tilkommende godtgørelse for foder og pasning forlods vil være at dække af det ved afhændelsen indkomne beløb. § 12. Landbrugsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om optagne dyrs afhændelse, herunder fastsætte særlige salgsmåder for dyr, som ikke kan ventes at indbringe deres fulde værdi ved de i § 9 nævnte salgsmåder. Kapitel IV Ufredsbøder, uvane husdyr m.v. § 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred. § 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder. Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom. Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
Lisab |
17-07-2007 21:22 |
|
Jepper PiaR du har helt ret det er MIT ansvar at afkom og dyr bliver på MIN grund...Men når så dyret løber ind til dem, så kunne de fanme sige det pænt istedet for at love bål og brand..Jeg er IKKE bange for landbetjenten, selvom han nok ikke har så meget andet at lave end at fange kaniner. Nu render mine drenge altså ikke igennem hækken når det lyster dem, han gjorde det DEN ENE GANG for at hente hans bold... Jeg har ALDRIG set hunden komme fra deres have, kun fra naboen bag mig, og hunden har kun været ude i haven når der har været nogen hjemme. Dem der boede her før havde også hund, men kun indhegnet noget af haven, og jeg kan sq se nu hvorfor - For havde de indhegnet det hele jamen så kunne de ikke lave den lige kant og ej heller klippe NABOENS rådne hæk... Nå men bare for at genere hende, har jeg tænkt mig at sætte et ret højt hegn op indtil hende, på den måde kan jeg ikke ordne hendes hæk og hun kan ikke stå det meste af dagen og glo ind af vores vinduer. Jeg går heller ikke og glor indtil hende... Snakker man pænt til mig og mine børn, jamen så taler jeg også pænt til dem, og udbedre gerne fejl og mangler...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naboer |
|
|
Nu er jeg også en af dem der mener, at man har pligt til at holde egen husdyr og børn inden for eget matrikel, når det så er sagt så vil jeg dog mene at tilfældet med barnet måske er en smule overreageret. Nu har vi også en problemer med 2 af naboerne der ikke kan holde deres unger ingen for egen matrikel (ej heller forældrene). Det ene forældrepar bor lige overfor vores baghave og det andet bor vedsiden af, så de skråner igennem vores hæk og villahave, når de dagligt skal ind til hinanden, med det resultat at der er et stort hul i lingusterhækken. Da vi flyttede ind brugte vi en mindre formue på stolper og hegn som vi satte op om hele haven, for at hundene ikke kunne løbe ud. Dette besværlig gjorde deres lille gennemgang, med det resultat at vores hegn nu er trådt ned/knækket til 30 cm. Hundene hænger nu tilgengæld over hegnet (men forbliver inden på grunden) og kigger over til begge naboer, og resultatet er at ungerne står og skriger af angst (det ene barn er bange for hunde) og forsøger at jage mine hunde væk, når de vil igennem og besøge hinanden. Jeg har sat stolper i og sømmet hegnet op utallige gange men har nu opgivet. Desværre passer vi ofte min mors hund son IKKE kender grænsen og fiser ind i begge naboers haver efter behag ...ganske som de gør her!  Så vil de ikke indse at de ikke skal ødelægge mit hegn der holder mine hunde inde, må de acceptere hunde i deres haver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Små mennesker små glæder |
Diane |
18-07-2007 01:04 |
|
- Eller noget. Selvfølgelig skal man holde dyr og børn på egen grund. Min vi er for pokker da alle sammen mennesker - og alle vores forskelligheder til trods, så har vi alle én ting til fælles: - Vores ufuldkommenhed Synes ideen med det høje hegn er super - jo mere afskærmning mod sådan en, jo mindre energi kommer du i det lange løb til at bruge på hende. Held og lykke - og mange gode tanker herfra.
hilsner /Diane Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg garderede |
|
|
... mig jo også i mit indlæg ved at skrive ... (eller har været)... lovligt at skyde katte uden varsel. Men det er også rigtigt, at man ikke må mere - tidligere stod det i jagtloven, at det var i orden. Mht. til at holde katten på sin egen grund - den må jeg så sluge og jeg havde nok også fanget den, hvis jeg havde læst den gamle bestemmelse fra jagtloven lidt nærmere. I den stod der nemlig, at det var lovligt at skyde katten, når blot den var mere end 150 meter væk fra ejerens grund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh hvad |
PernilleKrake |
18-07-2007 21:04 |
|
havde du gjort hvis naboen havde en hund der havde bidt din dreng fordi han kommer brasende igennem hækken? Blevet endnu mere gal på hende? Ja jeg må altså også indrømme, dine børn er uopdragne hvis de render igennem hækken, 3årig eller ej!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Lisab |
19-07-2007 10:37 |
|
I skal bare overhovedet ikke kalde mine børn uopdragne, når i IKKE kender dem, det vil jeg simpelthen ikke finde mig i, det er fanme godt i kan stemple folk, for de fleste her på HN er så skide hellige at det er til at brække sig over Også er i højst sandsynligt nok ikke så hellige når det kommer til stykket... HÆKKEN ER 60 CM og står i klumper, jeg ville fanme selv være gået gennem den, hvis det var mig. NEJ jeg var ikke blevet gal på hende hvis han gik igennem og blev bidt af en hund, men det kan slet ikke samlignes, da hun ingen hund har, og det ville være helt umuligt at holde en hund inde på grunden da hækken er ny... MAn tag sq ikke fat i en lille dreng og råber og skriger ham ind i hovedet, havde jeg set det, så havde jeg knaldet hende en, det er da helt sikkert. Og næste gang hun står og glor ind af vores vinduer, tager jeg bukserne af og viser hende min bare bagdel... Ja jeg bliver møg arrig, når nogen kalder mine børn uopdragne, for det er de IKKE, men det er børn og de tænker altså ikke altid så langt, men så er de vel også snot dumme, fordi de ikke tænker på konsekvensen af deres handlinger... Gad godt vide om i opdrager jeres børn med kæft trit og retning, for noget må være galt med dem, når de altid bare sidder og laver intet og ser pusse nyse engle agtige ud...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu kan du jo ikke |
Illum |
19-07-2007 11:31 |
|
Bestemme hvordan folk svare og hvis de finder at dit barn fremstår som uopdragen så har du måske formuleret dig "forkert".
. Illum Er jeg den eneste der har fået roepiller fra ALLER MØLLE Christiansfeld med STORE TRÆSTYKKER mast ind i roepillerne ???? Altså jeg kan KUN konkludere at I IKKE aner hvad der er i Jeg er RYSTET
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slap af... |
Freek |
19-07-2007 11:56 |
|
Hvor er der mange hellige mennesker her som aldrig har været ude for at et dyr er stukket af, men jeg er da glad for at høre at i har helgarderet jer ved at hegne jer selv inde som i en rockerborg, for sådan lyder det. Det er ikke os alle der bor lang ude på landet... desværre. Og det med børnene, så er det sgu hvad der kan ske, ingen unger kan siges fri fra at have gjort noget de ikke måtte, især ikke en 3 årig. Hvis det var min unge hun havde taget fat i, så havde JEG taget fat i hende.
Elsk dine fjender, det hader de så meget mere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hunden |
smukke-ped |
19-07-2007 12:11 |
|
"Jeg forstår det bare ikke for han har længst tid været væk i 10 min. og der kom han fra en anden have end deres.." så er det i orden at din hund render inde i de andres have??? Hvad med st sørge for en tilstrækkelig højde på det hegn,for hvis hunden kan hoppe over så betyder det ved at det ikke er højt nok??? hvis der stod en fremmd hund her i vores indkørsel og viste tænder af mig,så fik den et skud hagl,med det samme. Vi har tre hunde,og vi har 180 cm staktit om det meste af grunden,og resten er i 140 cm højde,for så kan vi holde hundene inde,og så skal dem der bor i området ikke belemres med vores hunde... Det er da vildt uansvarligt at du bare lader hunden strejfe omkring og ikke gør noget ved det...har du tænkt på at din hund kan bide og ødelægge andres ejendom mens den er væk fra din egen grund?? Og at det så heller ikke lykkes sig at holde din egen yngel inde,det forstår jeg slet ikke,selv om drengen er 3 år har han vel øre? ..så kunne du jo fortælle ham hvortil ham må gå. Havde ungen stået i min have havde han sikkert også fået en skideballe...hvis du som mor ikke kan fortælle sin søn hvor han må opholde sig så er det da godt at den dumme nabokone kan!! Jeg kan da godt forstå hvis jeres naboer er trætte af jer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Lisab |
19-07-2007 12:28 |
|
Hvis du læste hvad jeg skrev så blev hunden sat i SNOR efter han var over hegnet 2 gange, og JA han fik snor på, samtidig med der var hegn om haven så smukke-ped JO der blev gjort noget ved det... NEJ det er da ikke i orden han løb ind til bag naboen, MEN så kan han jo altså IKKE ha været inde hos naboen vi her snakker om! Jo der har været en fremmed hund i min have, og NEJ jeg blev ikke sur! Og jo der har sq endda siddet en skotte der bor 2 huse væk i min indkørsel og NEJ der blev jeg heller ikke sur.. Naboen sagde hunden havde bidt efter hende derfor blev han afl. hos DB så JO der tog jeg sq også konsekvensen. Kaninerne er nu så godt lukket inde, at ikke engang en jordskælv kunne få dem ud derfra, så JO her har jeg også taget afære... Og JO i Brugsen hænger ikke mindre end 3 sedler, om hunde der er stukket af fra ejerens have, som er pist borte se DET synes jeg er slemt... Og at min søn render igennem hækken for at hente sin bold, ja sån er det, jeg tager IKKE mine unger i hånden den dag vi flytter ind og siger hertil og IKKE længre, øv hvor er jeg uopdragen !!! Og en dårlig mor. Jeg tror MINUS på at hunden viste tænder, og at han havde fråde om munden, jo han savlede som Berner hunde nu engang gør, men så er den vidst ikke længre. Hvad med alle de mennesker herinde hvis heste render igennem hegnet ?? Det er åhh så forfærdeligt og din stakkel - HALLO hvad med at hegne jeres heste ordentligt inde ??? OG smid et 2 meter hegn op, så de ikke springer over, tag konsekvensen, og tag dem ind om natten otherwise sæt dig ved hegnet hele dagen lang. så næste gang jeg ser en løs hest på min grund så pløkker jeg den!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må |
|
|
tilslutte mig dem, der siger din søn er uopdragen Selvfølgelig kan en 3-årig lære hvad han må og ikke må Jeg var også blevet tosset hvis der stod en fremmede unge i min have, der ikke var inviteret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisab |
19-07-2007 12:37 |
|
det har da ikke en skid med det at gøre Jeanette. selvfølgelig kan de lære det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld mig, |
|
|
men Lisab, du lyder da extremt umoden og barnlig i din reaktion!! Jeg har undret mig over mange af dine svar og reaktioner i denne tråd, men dit sidste svar siger ærlig talt mere om dig, end om din "sure" nabokone! Du skriver selv at du blev hysterisk, og hvis du har talt sådan til hende, som du svare andre i denne tråd, ja så kan jeg da godt forstå hun er gal på dig. Et godt naboskab starter ikke ved at man ikke kan holde dyr og børn inde hos sig selv. Og jeg kan da godt forstå hun bliver mopset når dine børn/dyr gentagne gange render ind til hende. Det at du selv kunne finde på at gå gennem hækken - Ja så er du da ikke et specielt godt forbillede vel. Især når jeres forhold er lettere anstrengt i forvejen. Nogle damer er bare sure, og nogle damer kan bare ikke forstå at andre ikke synes deres dyr og børn hører til på deres matrikel. Så jeg er bare glad for at ingen af jer er min nabo! Beklager jeg ikke snakker dig efter munden, men jeg synes ikke du er helt fair overfor din nabo. Mvh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uopdragen |
smukke-ped |
19-07-2007 12:46 |
|
 her er 180 i baggrunden og 140 her ud fra garagen forbi vores parkeringspladser og ned af den lille vej vi bor på... Lisab...hvad skal det gøre godt for at binde din hund?? Så kan jeg da godt forstå den ikke gider være hos dig.. Jeg kan berolige dig med at min hest er forsvalige lukket inde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hov det var Lisab's svar: 19-07-07 10:37 jeg hentyder til. Der var lige kommet flere svar ind mens jeg skrev.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Lisab |
19-07-2007 12:48 |
|
Anne - Ja det gør jeg, men jeg bliver ærlig talt ret ked af at i gentagne gange siger min søn er uopdragen for det er han IKKE, han får ikke andet end ros fra BH fordi han er ÆRLIG hvor andre børn altid siger det var IKKE mig der gjorde det. Og mine børn render jo altså ikke gentagne gange gennem hækken, han har gjort det 1 eneste gang ... Jeg kunne forstå hun blev sur og sagde noget til ham, HVIS han gjorde det gentagne gange, men det har han jo ikke så lad venligst hver med at dreje mine ord ! Og som jeg også har skrevet gentagne gange, så kan jeg GODT forstå hun bliver sur, hvis kanin har ædt en blomst eller 2, og jeg vil GERNE erstatte den, men jeg vil også gerne se den blomst. som ikke er der! Vores uvenskab har ikke været startet sådan her, vi har da snakket sammen pænt EFTER hunden havde været derinde, og der stod hun og grinede af det og sagde vi skulle endelig sige til hvis vi skulle bruge hjælp. også vender hun pludselig og bliver møg sur og råber og skriger af min søn og tager fat i ham... NIKS det vil jeg bare ikke finde mig i. Jeg vil heller ikke finde mig i hun står og glor ind af mine vinduer, jeg er dælme glad for det kun drejer sig om 1 år mere... Og nej jeg tager ikke de ord i mig, om at folk ligesom også burde kunne holde deres heste inde bag hegnet, og DET har jo været gået ret galt, og det har et par stykker herinde vidst også været ude for...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukke-ped |
Lisab |
19-07-2007 12:51 |
|
Ja sådan et hegn har jeg skam tænkt på, men så bliver naboen sq da først negativ! Vores var 90 cm, det tog han over 2 gange, derfor måtte vi smide longetov på ham når han var i haven. Hvilket ikke er mere synd end den beagle på vejen der står i en lille hundegård både dag og nat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blomster |
smukke-ped |
19-07-2007 12:52 |
|
regner du så med at hun har gemt de visne afgnavede blomster,i tilfælde af at du vil se dem?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisab |
19-07-2007 12:56 |
|
HaHa nej MEN så får hun heller ikke nogen penge hvis ikke hun kan bevise det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen penge |
smukke-ped |
19-07-2007 13:01 |
|
får hun så ingen penge?? du er godt nok barnlig...hvis du ikke har respekt for andres ejendom hvordan skal dine børn så nogensinde få det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamenda |
Lisab |
19-07-2007 13:11 |
|
Jeg er jo altså ikke sikker på hun taler sandt, selvfølgelig vil hun få erstattet det min kanin har ødelagt, ligesom jeg havde gjort det samme hvis mine børn ødelagde noget af andres, havde han knækket busken så havde hun da også fået en ny. Ligesom jeg lagde en sedel i forruden på en bil jeg kom til at bakke ind i, og jo jeg betalte for en ny nummerplade,selvom jeg ingen ridser kunne se på den. Men vores nabo bag ved, sagde at hendes træer var gået ud, fordi en hund tissede op af dem, og ehm vores hund var ikke gammel nok til at lette ben !!! Så dem ville jeg alligevel ikke erstatte ! Og hvem vil naboen nu overfalde over det hundelo.. der ligger på hendes grund, når det ikke er vores, og jeg desuden ALTID har pose ved hånden til at fjerne efterladenskaber. Hun har da tit set mig komme gående med en fyldt møgpose, alligevel får jeg skylden. Vi havde besøg en dag af drengenes farmor de har en cairn terrier, som opfører sig som den vil, den gik gennem hækken ind til naboen, mens naboen og jeg stod og snakkede og det grinede hun bare af. Så nej derfor forstår jeg ikke at pludselig skal vi hagles ned md både det ene og det andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forstår det ikke |
smukke-ped |
19-07-2007 13:13 |
|
nej selvfølgelig forstår du det ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisab |
19-07-2007 13:17 |
|
Nej det gør jeg da ikke, for så er hun glad så er hun sur og omvendt... Når det er vores dyr og børn så er der ballade men er det andres gør det ikke noget !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Nej, ikke alle er perfekte, men det er din reaktion over for naboen jeg også reagerede på tidligere.. Vores hund har også rendt en enkelt gang. Der kom en venlig mand og afleverede den til os, og han fik en flaske rødvin til gengæld. Vores heste har også været rendt ud af folden en dag vi ikke var hjemme. Der fangede vores nabo dem og fiksede hegnet så godt hun kunne. <hun fik en kæmpe kurv med guf og rødvin. Vi har selvfølgelig alle sammen vores forskellige måder at gøre det på. Men i stedet for at overgabe folk når de faktisk hjælper dig kunne du jo prøve med undskyld eller tak... Det virker hos os indtil videre... Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he he |
|
|
Bliver jo nok en smule svært for naboen at vise dig de blomster, når nu kaninen har ædt dem... Så skal du kigge bagved kaninen... GGG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisab |
19-07-2007 13:58 |
|
Sådan som sådan kaniner de laver, så er det vidst forsent at analysere sig frem til hvad de har spist Men hun kan da vise mig hvad der er tilbage, skulle jeg mene den har jo ædt mine purløg pånær blomsterne der var på, de ligger ligeså pænt på jorden ved siden af, den har også ædt samtlige agurker på planten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen så |
|
|
er det kaninen den er gal med... Sådan en grovspisende kanin er jo ikke til at have... He he...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisab |
19-07-2007 14:09 |
|
Nej den har godt nok fået gnasket sig igennem en del på sådan en "fri" dag...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Lisab |
|
|
Hvis du nu viser dig fra din bedste side, og går ud og køber et par søde planter til din nabo (kig over den lille hæk, og se hvad stil hun har), så går du pænt ind og ringer på og siger "værsgod, jeg er SÅ ked af at mine kaniner har ædt dine planter". I stedet for at forlange beviser!! Det er dine dyr der har været på besøg hos hende, og du må ligesom bare bide i det sure æble. Måske bliver hun glad, og måske hjælper det ikke, men så har du i det mindste været høflig og rimelig overfor hende. Var det mig, var jeg blevet glad! Mvh Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blomsterne |
smukke-ped |
19-07-2007 16:32 |
|
ja jeg må tilslutte mig den med at købe nogle fine blomster til hende... så har du trods alt forsøgt at vise dig fra en bedre side end de er vant til at se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OVerskrift |
Lisab |
19-07-2007 20:32 |
|
Ja i har nok ret, jeg må bide i det sure æble og finde noget til hende. Hendes mand taler jeg stadig med, over hækken når vi begge er i haven, og vi taler PÆNT sammen  Ham er der intet med overhovedet .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er løsningen vel ret enkel ... |
Lisbeth Sejberg |
20-07-2007 10:53 |
|
... når du er på talefod med hendes mand  Inviter dem begge ind til en tår kaffe. Du tager ordet UNDSKYLD i din mund, uanset om du får kvalme eller ej  Sig du er klar over, at der er nogle episoder, der har skabt splid, men at du inderligt gerne vil have på det rene, hvordan i kan få et fornuftigt naboskab i stand. Du må gerne protestere vildt over, at jeg foreslår DU skal sige undskyld, men hvis det kan bringe fred og fordragelighed med sig, er det så egentlig så slemt. Mvh. Lisbeth
Der var engang, hvor der skulle have været vist rodeo i Danmark .... det blev heldigvis stoppet. Godnat og sov godt :-) Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Lisab |
20-07-2007 11:15 |
|
Jeg har ikke noget problem med at sige undskyld for at mine dyr invaderer hendes have, det er mere det at hun godt kunne sige det pænt første gang anden gang kan jeg godt forstå hun bliver tosset. Nå men jeg tager i havecentret imorgen, så finder jeg et eller andet, i en sort farve... Nej pjat  Jeg siger også undskyld til jer for de svar jeg gav, men det hjalp på mit "had" til naboen... puhha Jeg er mere afslappet nu, og hilste skam på hende igår da jeg kom hjem fra job .. store sager  Og tjekker mange gange kaninerne for at sikre de er på den rigtige side af hegnet. Katten går ude hele dagen, men er inde om natten så det kan altså ikke ha været ham der holdte dem vågen. Hilsner Lisab - Som ikke er hellig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hm. har ikke læst alle svarene.. men hvis naboens unge vadede ind igennem vores hæk, så havde jeg også taget ham i hoved og røv og kylet ham ind til retmæssig ejer, med sådan en skideballe.. uopdragne møgunge.. det værste er sq hvis naboens kat kommer ind og pisser ved os.. det stinker herre meget.. jeg har haft en nabo hvis hund stak af, og sked i vores have -gentagne gange.. jeg afleverede hundes efterladenskaber på køleren af hendes bil.. så jeg kan som sådan godt forstå din nabo- at hun var træt af at jeres hund løb væk.. det er altså også farligt for bilisterne at der render en ukontrolleret vovse rundt..
meget velholdt kieffer marzog at dressursadel 17" medium bom sælges.. 5500.- eller bud billeder på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anderledes |
Lisab |
20-07-2007 12:27 |
|
Ja der er jeg jo så HELT anderledes, kunne aldrig drømme om at blive sur over der pludselig stod en anden unge i min have, ihvertfald ikke første gang...Må indrømme at jeg ikke synes det har en meter med uopdragne unger at gøre, niksen og kunne da ikke drømme om at kalde andre folks unger uopdragne... HaHa jeg kan godt forstå at du afl. hundens efterladenskaber på hans køler, synes det er iorden hvorfor skal du eller min nabo rydde op efter andres dyr ? Dog har hun altså IKKE brokket sig over at vores hund sked hos hende, så det kan han jo altså ikke ha gjort. Vores hund løb ind til hende 2 gange, du får det til at lyde som om det var hver evig eneste dag hun havde besøg af ham ! Det eneste ang. en fremmed kat i min have der kan få mig til at ville kvæle den er hvis de tisser eller laver i ungernes sandkasse, og der har jeg lagt en træplade over, så de ikke kan komme til det. Synes godt nok der er mange der mindre end jeg burde ha naboer. Hilsner Lisab
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Tine (Ib) |
20-07-2007 17:23 |
|
... med naboskab skal man jo huske at enhver reaktion skaber en modreaktion. Du bestemmer selv niveauet, og om du ønsker at lade det eskalere. Jeg var blevet stiktosset over at finde en andens hund på min matrikel, det oplevede jeg for mange år siden, hvor vores kat blev dræbt (i indhegnet have) af naboens schæfer. Når det er sagt, så synes jeg det var en forkert beslutning at aflive den, hvis du er så sikker på, at hunden var sød. Det er jo udelukkende din skyld at hunden måtte lade livet, for havde du holdt den i haven, var problemet aldrig opstået. Som smukke-ped skriver, så kan man jo altså bygge hundesikret hegn. Så altså det er ikke naboens skyld at hunden er død- det er udelukkende din. Mht. din søn; jeg er på ingen måde vild med børn, men var det sket i min have, så måtte han selvfølgelig hente sin bold, men var blevet fulgt den anden vej rundt hjem. Drengen er kun 3 år og det kunne have været gjort på en mere pædagogisk måde, det er jo igen ikke drengens skyld- hvor skulle han vide det fra? Når nu aldrig det har været på tale. Synes også godt man kunne vise lidt mere overbærenhed, når nu det er første gang og han er så lille. Er du sikker på, at det er foregået så voldsomt som du beskriver? Mht. kaninerne så erstatter man da (inden for rimelighedens grænse). Problemet er jo løst nu også betyder et par hundrede til blomster da absolut intet. Umiddelbart kunne du jo selv have undgået alle konflikter ved at hegne din have ordentligt ind. Afsted med en blomst og vis dig som den fornuftige.
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv. Ny konkurrence på hjemmesiden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Lisab |
20-07-2007 20:56 |
|
Tine: Sambo er skam IKKE død, han blev afleveret til DB ... Jow jeg er helt sikker på det var en noget hård hændet metode hun brugte til den stakkels dreng, han ville ikke græde som pisket hvis han havde fået afvide pænt at han ikke måtte gå gennem hækken for at hente bolden (drengene har ikke spillet bold i haven siden, det siger altså lidt).. Meget kan man sige om mine børn, men de lyver IKKE, det har vi snakket meget om herhjemme, at man skal fortælle sandheden - Og det er også en af de ting de får ros for i bh at de altid fortæller sandheden også selvom de har lavet noget som ikke var så smart. Hvorfor har ingen andre naboer brokket sig, over hunden eller kaninen ? Kunne ikke forestille mig at det KUN var hendes have der var tiltrækkende, de 2 gange hunden har været ude, er han kommet tilbage fra min bagnabo, hvorfor har de ikke sagt noget ? Og da jeg drønede rundt efter den kanin, løb den også ind til bag naboen, men hun har åbenbart ikke lige haft blomster i hans farve  Men pyt nu får hun en blomst, så må vi se  Hilsner Lisab
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisab... |
Tine (Ib) |
20-07-2007 21:20 |
|
... sorry, det er bare mig der læser hvad jeg tror der står, fremfor hvad der står.
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv. Ny konkurrence på hjemmesiden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brokket sig |
smukke-ped |
22-07-2007 00:37 |
|
at naboerne ikke har brokket sig betyder ikke at hunden ikke har skidt i deres have... det lyder som om du bare lader tingene ske,uden at gøre noget...og så når naboerne bliver sure,så er de dumme... det er måske deres skyld at hunden render sin vej og ungerne er uopdragne...??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OVerskrift |
Lisab |
22-07-2007 09:52 |
|
Lade tingene ske ??? Når jeg har set hunden rendte væk har jeg da været ude efter ham, jeg lader sq da ikke bare hunden rende af H til og tænke.. nå den kommer nok retur !! Kaninen har jeg også styrtet efter som en sindsyg, for at få den jagtet ind i skuret så jeg kunne få fat på den. Så nej jeg har da ikke bare lade tingene ske, mine naboer er da ikke dumme fordi mine dyr drøner ind til hende, nej nej det er jo min fejl, de er rådne fordi de ikke kan sige PÆNT hvad de er utilfredse med. Jeg var inde med nogle planter igår, det blev hun glad for..:) Fik dog lige afvide hvordan hun synes min have skal se ud, og at den lige kant skal være helt lige da græsset ødelægger hendes hæk... Tja jeg gav hende bare ret, jeg må vel selvom om jeg vil ha græs over det hele eller ej. men veninder bliver vi aldrig, nu er hun jo så også mere end dobbelt så gammel som jeg. Måske er det derfor hendes mand ALTID vasker bil, han kan ike holde hende ud  Ja og de havde jo også kun fået 1 barn, fordi de larmer jo sådan nogen, og hendes datter skreg de første 2 år, så børn nej tak!!! Flot tænkte jeg bare! Får en ustyrlig lyst til at ringe til dem vi købte huset af for at hører hvorfor de boede her så kort tid ! nå men det er også ligegyldigt, jeg er startet på job og er ikke hjemme det meste af dagen og vi flytter om 1 år, så jeg holder nok lige til det .. måske
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej I bliver ikke |
Illum |
22-07-2007 11:26 |
|
Gode naboer. For du har såååå travlt med at dømme hende, at det da lyder som om du ikke har noget fornuftigt at bruge din tid på. Og måske er hun bare træt af at have uindbudte individer i sin have. Dem der boede der før kunne jo have været en plage og så er målet bare fyldt når det så sker (igen)med nye naboer...?
. Illum . Der er kun EN Smuk Ganger og EN MiniTøsedulle... . Skadefro nej, men ganske tilfreds.... . Når man løber med pøblen, tager ens troværdighed skade..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej come on... |
|
|
Lisab tager jo ansvaret for at hendes hund, kanin og barn kan have generet naboen, men at denne godt kunne have talt til både hende og barn i en ordentlig tone. Og ja - man kan godt forklare 3-årige at de ikke må gå gennem hækken - men ja, de kan blive grebet af nuet og glemme alt fordi bolden smuttede. Det er børn - ikke maskiner! Men - jeg læser nu stadigt at naboen er lidt Hyacint agtig, når med fuld overbevisning, mener hun er berettiget til at bestemme hvordan de skal holde deres have og klippe hendes hæk, fordi hun vil have det sådan. Det lyder ikke som en almindelig fleksibel nabo, der bare lige har fået nok, denne ene gang. Det lyder for mig som en nabo, der mener hun bestemmer og at verden skal indrette sig efter hendes normer. Så lisab - jeg forstår din frustration!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| naboen |
smukke-ped |
22-07-2007 11:45 |
|
naboen bestemmer over sin egen have,og lisa bestemmer over sin egen have. det er vel meget simpelt...naboen kan skabe sig som hun vil hos sig selv,det samme kan lisa.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ha, ha ja |
|
|
her er de saftige tråde...ved du hvad, vi har også haft sådan en nabo, og det er ikke sjovt. Manden var amerikaner og havde været med i Vietnam..! Han må sgu' ha' haft nogle alvorlige efterveer for han rendte langs hækken hver nat ind til os for at "vogte". Vores soveværelse lå ud til hækken, så under natlige fornøjelser skulle man ikke skrige for højt, så tror jeg vi havde fået et skud hagl i røven. Han synes det var godt vi havde røde høns, for de var bedst til at holde vagt. Forøvrigt påstod han vi proppede salt i hans benzintank til bilen, smed vores høns op på taget af hans bil, han kunne se spor, vores kat fik rottegift og vi måtte aflive den. Han lavede raketter af pinde og papir for at skyde efter os og så vadede han ofte frem og tilbage i strømpesokker foran vores hus med sin lille dreng som er 7 år nu. Jow, jow det var tider. Gudskelov var han ikke hjemme da vores hus skulle fremvises ved salg. Mit råd. Glem episoderne, ignorer hende og forklar dit barn at det ikke var rart den gamle dame råbte af ham, og han skal sige til mor næste gang bolden ryger ind. Han har sikkert glemt det allerede. Og han er da ikke mere uopdragen end andre. 3-5 års børn handler altså ofte inden de tænker. Sjovt at nogle folk vil bo klods op af andre, men så lukker dem ude. Og hun skal ikke bestemme hvordan du skal holde din græsplæne...Uha, hvis der stod en 3-4 års knægt inde hos os fik han da en is med hjem og hvis moderen er på min alder kunne hun da få en kop kaffe. Men jeg er så også personligt ligeglad med blomster og om der ryger en gren på hækken. Til gengæld elsker jeg børn, også andres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fru suresen |
Lisab |
05-08-2007 17:48 |
|
Godt så nu brugte jeg 253,25 kroner på planter til hende, for at finde ud af idag at det handlede om Persille, et ski.. bundt persille kunne jeg ha sluppet med  også står hun selv og griner af det, i guder den kvinde trænger til hjælp !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror nærmere det handler om ... |
Lisbeth Sejberg |
05-08-2007 18:32 |
|
... SPINAT ... hvem af jer der har jokket mest i det, er efterhånden svært at gennemskue  Mvh. Lisbeth
Hvad kalder man RØVBALLEGARDINER på engelsk ?? HJÆLP !!!! Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flad af grin |
|
|
Har lige tygget mig igennem tråden og så ender den med en dusk persille  nej, noget helt andet er, at jeg synes du skal tjekke loven om hegn og skel, for du er IKKE forpligtet til at gøre noget som helst ved den sk*de liguster ind til hende! Men find det og få det printet ud, så du har noget at slå hende med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|