Hej Christel
Jeg undskylder - jeg tvivler ikke på at du ligger inde med en teoretisk viden som jeg ikke har.
Jeg kan kun give min erfaring fra at leve med en type 1 diabetiker.
Et lidt groft/ikke helt præcist regnestykke:
1 spk. sukker vejer ca 15 g
Det vil sige at hvis man laver den kage du forslår uden glasur og deler den i 14 stykker, så svarer et stykke til 1 spk. sukker.
For min mand vil et sådan stykke kage betyde at han enten skulle lægge hele dagens kost om for at få plads til kagen - dvs. skære ned på andre kulhydrat kilder. Eller alternativt tage mere insulin. Man skal jo også huske på at kagen i sig selv er en kulhydrat kilde der groft set svarer til hvidt brød.
Ja, man kan godt tage mere insulin til festlige lejligheder, men man bliver fed med hvad det nu indebærer hvis det bliver en vane.
På et plejehjem kan jeg ikke se at størstedelen af beboerne har muligheden for selv at gennemskue madens indhold, så hvis man vil servere diabetiker venlig kage (uden at man regulere alle dagens måltider i forhold til kagen) har jeg lidt svært ved at se at en så sukkerholdig kage kan være en god løsning.
Igen - jeg indrømmer at jeg ser det fra en type 1 vinkel og ikke aner meget om type 2, som det nok er det der skal tages hensyn til her.