Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Diabeteskage
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 20:35

Hej

Jeg mangler en opskrift på en super diabeteskage, som jeg kan servere til eftermiddagskaffen på det plejehjem, hvor jeg arbejder.

Kagen skal være fryseegnet.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Hilsen

Merete

0
0
Svar på denne tråd

Hej Merete
Forfatter: 
Dato:  10-06-2007 21:48

Har du prøvet Diabetesforeningens hjemmeside - der er alle mulige opskrifter: http://www.diabetes.dk/wm1995

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Lars

0
0
Svar på denne tråd

Værs'go
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 15:35

Kanelkage:

Ingredienser:

75 gr. fromage frais eller kvark

50 gr. sukker

150 gr. rørsukker

200 gr. hvedemel

2 tsk. stødt kanel

1 tsk. natron

2 ½ dl. kærnemælk

Glasur:

1 spk. oliemargarine

1 tsk vaniliesukker

1 tsk. kakao

1-1½ spsk. kold stærk kaffe (evt. vand i stedet)

Flormelis efter behov til passende tykkelse

Fromage frais/kvark røres grundigt med de 50 gr. sukker. Kærnemælk og rørsukker blandes i og røres godt.

Hvedemel, kanel og natron blandes og røres i dejen.

Hvis melet er klumpet, sigtes det i dejen. Dejen røres til den er glat.

Dejen kommes i en smurt springform/lille bradepande og sættes i en forvarmet ovn på 200 grader.

Bagetid ca. 30 min.

Ingredienserne til glasuren blandes og fordeles på den kolde kage.

Jeg pljer dog at lave en "alm." glasur med bare flormelis, kakao og vand.

Håber den kan bruges...den smager supergodt!

Mange hilsner Christel,

mor til Anna født d. 21. juli 2006

- og termin 29. oktober 2007

0
0
Svar på denne tråd

hey - diabetes!!
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 20:53

Hej Cristel

Diabetes er sukkersyge.

Dvs. Merete søger en kage uden sukker.

Som Lars siger kan man kigge på diabetesforeningens hjemmeside - dog kræver det en bruger profil for at se alle opskrifter og en brugerprofil kræver at men er medlem. Måske plejehjemmet har et medlemsskab?

Her er opskrifterne lavet af diætister, de er afprøvede og som oftest gode.

Når jeg laver kage til manden her hjemme tager jeg dog oftest en almindelig kage opskrift og gør den diabetes venlig, men det kræver lidt indsigt.

Venlig hilsen Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

banankage
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 11:34
Denne her er rigtig god:

3 æg
70 g atwell el. perfect fit (købes i superbrugsen)
2 tsk vaniliesukker
145 g hvedemel
1 tsk bagepulver
50 g smeltet margarine
2 mosede bananer

Pisk de hele æg med vanille og sødemiddel. Bland mel og bagepulver sammen og bland det i dejen, skiftevis med margarinen. Bland tilsidst den mosede banan i. Hæld dejen i en franskbrødsform ( ca. 1 liter) og bag kagen nederst i ovnen i 55 minutter ved 175 grader C.

Du kan også eksperimentere m en alm. kageopskrift, erstatte sukker med perfect fit og halvere fedtstoffet.

- Kirsten

0
0
Svar på denne tråd

Kamilla
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 14:01

Jeg er udemærket klar over hvad diabetes er. Har lavet speciale med diabetikere som forsøgspersoner (er kandidat i human ernæring). Min svigermor har type-2 diabtetes (gammelmandssukkersyge) og jeg har opskriften fra hende. Hun går på et madlavningskursus for folk med diabetes, og opskriften stammer derfra.

Blot til oplysning.

Hvorvidt Merete har lyst til at bruge opskriften kan jeg ikke sige, men den er altså helt ok. Selvom man har diabetes må man godt spise sukker, men selvfølgelig alt med måde, og derfor bør man nok ikke spise en halv kage, hvis man er diabetiker.

Mange hilsner Christel,

mor til Anna født d. 21. juli 2006

- og termin 29. oktober 2007

0
0
Svar på denne tråd

Jeg undskylder..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2007 16:44

Hej Christel

Jeg undskylder - jeg tvivler ikke på at du ligger inde med en teoretisk viden som jeg ikke har.

Jeg kan kun give min erfaring fra at leve med en type 1 diabetiker.

Et lidt groft/ikke helt præcist regnestykke:

1 spk. sukker vejer ca 15 g

Det vil sige at hvis man laver den kage du forslår uden glasur og deler den i 14 stykker, så svarer et stykke til 1 spk. sukker.

For min mand vil et sådan stykke kage betyde at han enten skulle lægge hele dagens kost om for at få plads til kagen - dvs. skære ned på andre kulhydrat kilder. Eller alternativt tage mere insulin. Man skal jo også huske på at kagen i sig selv er en kulhydrat kilde der groft set svarer til hvidt brød.

Ja, man kan godt tage mere insulin til festlige lejligheder, men man bliver fed med hvad det nu indebærer hvis det bliver en vane.

På et plejehjem kan jeg ikke se at størstedelen af beboerne har muligheden for selv at gennemskue madens indhold, så hvis man vil servere diabetiker venlig kage (uden at man regulere alle dagens måltider i forhold til kagen) har jeg lidt svært ved at se at en så sukkerholdig kage kan være en god løsning.

Igen - jeg indrømmer at jeg ser det fra en type 1 vinkel og ikke aner meget om type 2, som det nok er det der skal tages hensyn til her.

Venlig hilsen Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

Jeg takker for opskrifterne
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 19:04

Og printer dem, så må økonomaen afgøre om vi kan bruge christels opskrift eller ej.

Jeg kan nemlig ikke gennemskue, hvad borgerne må få og hvornår. Det er åbenbart ikke kun sukker jeg skal tage hensyn til men også fedtindholdet!

Og hvis der er andre der har lyst til at bidrage med diabetikeropskrifter, så bare skriv.

Vi kan altid bruge nye opskrifter.

Knus Merete

Hilsen Merete -

Nu uden dyr, men tilgengæld med 2 dejlige sønner.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider