Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Låne eller eje
Forfatter: 
Dato:  14-03-2007 13:13

Jeg har lidt af et dilemma.

Jeg står jo med en hoppe der skal leveres tilbage, men jeg vil gerne have en ny hest bagefter (der kan gå en del måneder endnu før det lykkes).

Kæresten er dog meget imod det, hvilket jeg godt kan forstå, da der ikke har været andet end problemer med min nuværende hest.

Jeg har tidligere haft to heste (inden jeg mødte ham) og dem var der ingen problemer med. Så jeg kender jo til hvordan det er at have hest uden disse problemer, men det gør han ikke.

Det betyder meget for mig mentalt at ride og have den daglige håndtering med heste.

Han har ikke noget imod at jeg rider og vil helst have at jeg får en part, men jeg ved bare at det er meget svært at finde en part på mit nuværende opstaldningssted, hvor jeg helst vil være.

Så nu står jeg med dilemaet skal jeg købe en ny hest eller skal jeg se om jeg kan låne en hest 1-2 år.

Hvor finder man en god lærehest, der skal lånes ud?

Kommentarer om at manden bare kan skiftes ud, kan ikke bruges til noget, da jeg ikke vil smide et 10 årigt forhold væk pga et dyr.

Puskin

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2007 14:12

umiddelbart ville jeg mene at hvis du har fortalt gemalen, hvor vigtig det er for dig at have med heste at gøre, så burde han være forstående over for det, han vil dig vel det bedste! mht køb/leje. hvis du ved du vil have hest i mange år, og ikke "bare" til du får børn så køb, men hvis du ved at i planlægger familieforøgelse og at det kun handler om nogle år, så lej.

held og lykke med det hele.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2007 17:29
jeg vil sige det samme som stine... eller også så køb en halvpart (underforstået køb ½af hesten og betal ½ af alle udgifter) -så har du egen hest, men kun ½ af forpligtelserne & problemerne.

mvh. Gitte & Ponyerne.

-de gule & den brune & den rødbrogede

Ponyerne søger passer/part til nusse, ride & trækture 1-7X/uge.

de står 1km fra kløvergård rideklub mellem jels og vamdrup.

-se mere på præs.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har da snakket
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 11:42

børn, men om de kommer indenfor de næste to år eller senere er svært at svare på. Vi er ikke sikre endnu og så er det bedre at vente til det kribler mere...

Og selv om de skulle komme ville jeg nok have svært ved at undvære hesten og ridningen.

Jeg er ikke typen der nyder at rende rundt herhjemme og at være hos hesten en time eller to om dagen under barsel ville være yderst tiltalende

Hesten står med fuldpas, så alt jeg skal er at sørge for at den får motion og bliver striglet mv.

Men tak for svarene, så må vi se hvad det ender med.

Puskin

0
0
Svar på denne tråd

Øv altså
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 12:22

Jeg kunne da godt låne dig en hest, men desværre kun frem til december, hvis alt går vel. Jeg har en 4 års som skal ifoles med Don Romantic om 1 måneds tid, hvis det er noget :-)

Jeg syntes du skal prøve at kigge efter lidt af hvert. Kig dig om efter en lånehest - evt. med forkøbsret - samtidig med at du kigger efter en hest til køb.

Med en lånehest får man nogen gange mere hest, uden at skulle betale en formue :-)

Det kan jo være at drømmehesten står under udlån, og du så overser den, fordi du kun kigger efter hest til køb.

Hvis du vælger at låne kan du jo evt. lave en kontrakt, som tilgodeser dig økonomisk, hvis ejeren pludselig vil sælge kræet.

Jeg har min unghoppe i udlån til min veninde i øjeblikket, og vi har en kontrakt hvor der står, hvad hun skal give for den, hvis jeg bestemmer mig for at sælge den (hun har forkøbsret), og hvis jeg sælger til 3. part, så skal hun have en betydelig del af salgssummen, da det er hende som lægger tid og penge i hesten, for at dens værdi øges. Hvis jeg vælger at ophæve udlånet og sælger hesten indenfor 1 år, skal hun stadig have en betydelig del af salgssummen.

Helena (som har alt for mange heste i stalden :-))

0
0
Svar på denne tråd

Nu gav min hoppe
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 21:57

jo mig en katapult afsidning sidst i 2005, som stadig sidder i mig , så medmindre det er en meget rolig unghest du har til låns, så er jeg nok ikke så interesseret. Jeg tror ikke jeg kommer op igen, hvis jeg får sådan en afsidning mere.

Jeg ved at min sag nok ikke bliver afgjort de første par måneder, så jeg vil nok først kunne låne en hest fra efter sommerferien hvis jeg er heldig.

Puskin

0
0
Svar på denne tråd

summasummarum
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 13:32

Hej Puskin

Jeg kan godt huske du har skrevet om din hest, og de problemer der har været. Godt at der snart er en ende på det.

Det lyder som en meget fornuftig ide at låne en hest med forkøbsret. Så kan du jo bevise - både for kæresten og dig selv - at det kan være problemfrit at have hest.

Boede du bare tættere på havde jeg en pragtfuld hest til helpart...

VH Malene !

Kig inden for på

Vitte's Blog

Familiens Blog

When the going get's tough - the tough goes shopping!

0
0
Svar på denne tråd

ærgerligt med kæresten...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 13:18

Jeg syntes du skal forsøge at finde part på dit opstaldningssted, det er somregel lidt lettere når folk ved, hvem man er ellers så forsøg andre steder...heste-folk plejer jo at være flinke mennesker, og mon ikke de også er det de andre steder. Der er da lang tid til sommer og en del gode forårsdage der gåes glip af...

Samtidigt spare du en del penge ved ikke at skulle låne og har muligheder for at vælge og vrage lidt :)

Samtidigt får du sikkert en yderst medgørlig kæreste, når det ikke er dyrelæge regningen der vælter budgettet. Samtidigt kan du både have hest og opsparing til en evt. hest eller lækker rejse med kæresten.

Selvfølgelig kan du finde en lånehest, men jeg tror du vil have svært ved at finde en af de helt rolige og gode begynder heste. Selvfølgelig findes de, men jeg syntes hovedsaligt når jeg ser i udlåns-afdeling at det er ungheste. Jeg tror tilgengæld også der er god kamp om de tilredne og ældre gode heste, men det er så kun et gæt.

Jeg tror ikke på jeg er udlånstypen, derfor når tiden kommer ville jeg helt klart foretrække min egen, men jeg har så heller ikke de voldsomme krav til hesten og de heste som, jeg kikker på og bander over ikke at have en stor fed opsparing ligger somregel på de 30.000. Det er jo ikke de voldsomme penge...

Samtidigt når man bruger så mange timer, og penge på noget, er det da altid rart det er ens eget og ikke penge 'ud af vinduet'. Det er ikke alle der vil dele i porten ved salg, selvom det er en der har lagt al arbejdet i en unghest...eller redet den tykke skovturs hest op på et pænt niveau.

Så havde jeg været dig havde jeg købt mit eget...når tiden kom, især når du gerne vil have noget roligt, og noget du kan få en masse tryghed ved.

Det eneste minus er jo så kæresten, men det må i jo selv rode med, du kan jo altid tegne en sygeforsikring, som du kun kan få når det er din egen hest eller udlejer tegner den. I Admindelig brand er der nogen helt uden selvrisiko, og det er nærmere penge tjent end smidt væk, når hesten går ned med et eller andet mystisk...som kræver en del dyrelæge besøg. Så hvis det kun er dyrelæge regningerne han mukker over, så ville sådan en da være et godt argument for at få ham til at droppe anklagerne. Ja selvfølgelig er det dyrt at have hest, men det gør alle 'besættende' hobbyer ;)

~ hesteløs ~

Men med 2 tykke misse madorgler:

Benzer & Chloe

0
0
Svar på denne tråd

Theluny
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 09:24

som jeg skriver så er det ikke nemt at finde en part på mit nuværende opstaldningssted, da alle har nok i sig selv og kun selv vil ride deres heste.

De få heste, der er mulighed for at få part i er enten for store til mig (er for høje eller har for stort rygsving til at min ryg kan følge med) eller er katapult ungheste som jeg ikke lige har behov for at ride for at få endnu flere dårlige oplevelser.

Hvis jeg vinder retssagen så har jeg rigeligt med penge til en ny hest og jeg har generelt råd til at holde hest. Det er ikke det kæresten stejler over - han kan ikke lide at jeg er ked af det og det har jeg været meget pga. problemerne med min nuværende hest. Og jeg kan godt forstå ham - jeg har sgu grædt mange tårer over den krikke indtil vi fandt ud af hvad hun fejlede og at det ikke var min håndtering af hende, der var noget i vejen med.

Jeg har en sygeforsikring på min nuværende hest, så heller ikke der er der så meget forbedringspotentiale.

Han brokker sig ikke over dyrlægeregningerne, da vi har særskilt økonomi, så det er mine penge og dem bruger jeg til hvad jeg vil.

Jeg har redet en del år efterhånden (omkring de 15), men er selvfølgelig en smule rusten efter 2 år med sporadisk ridning, når muligheden bød sig. Så det er egenlig ikke en begynderhest jeg skal have, blot en der er rolig, så jeg kan få tilliden tilbage eller beholde den om man vil.

Puskin

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider