Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hvad koster varme?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 15:51

Hej.

Ja, jeg prøver at forhøre mig herinde og håber at i kan komme med gode råd.

Jeg har for nylig modtaget opgørelsen over mit varmeforbrug for sidste år, og jeg må sige at jeg blev noget chokeret. Jeg skulle efter de målinger der var foretaget have brugt over 8000 enheder. Dvs. at jeg på et år skulle bruge for 10.000 kr i varme om året. (skal fremover betale 1700 kr pr. md i varme!)

Jeg bor alene i en lejlighed på 52 kvm. Det er et gårdhavehus. Om sommeren har jeg selvfølgelig ikke varme på.

Jeg har boet der 1½ år, så kan ikke sammenligne regnskab fra sidste år.

Jeg kan simpelthen ikke fatte det. Flere jeg har snakket med som bor i hus siger at så meget bruger de ikke engang.

Jeg har snakket med hende der bor overfor mig i en lejlighed magen til min og hendes forbrug har kun været på 3300 enheder.

El og vand er ok. Fik endda penge tilbage for vand (og det er ikke fordi jeg ikke bader )

Jeg ringede til selskabet, men de sagde bare at det var meget normalt. Og da jeg sagde det der med at folk der bor i hus ikke engang bruger så meget, sagde hun at det kunne ikke sammenlignes for dette er energi. HVAD?? Det er da et varme regnskab..

Der er indkaldt til afdelingsmøde d. 6 marts og der ville jeg tage det op for at høre om der mon var andre end mig der var blevet chokeret og for at høre hvad folks varmeregninger er på for at sammenligne.

Men i går fik jeg et brev fra afdelingsbestyrelsen hvor der stod at varmeregnskaber ikke ville kunne diskuteres på dette møde, og nu skulle man huske på at det jo var en lang vinter og at priserne er steget. Så hvis man ville klage skulle man gøre det inviduelt til boligselskabet.

Burde sådan et møde ikke netop være her hvor man tog den slags op???

Jeg har tænkt mig at spørge formanden om hvordan det kan være at man ikke må bruge et afdelingsmøde til at drøfte varmeregnskab. Jeg er jo tilsyneladende ikke den eneste der synes jeg har fået en urimelig regning.

Er det normalt med et varmeregnskab i denne størrelse?

Håber mit indlæg er til at forstå.

Hilsen Benedicte

Så blev den ged vist barberet
Medarbejdere til Roskilde Festivalens campingkontor søges. Tjek min præs.
0
0
Svar på denne tråd

varmeforbrug
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 16:53

Det var meget i varme når der ikke er flere m2... men varmt vand indgår vel også??? Har di taget alt for mange karbade???

Vi har 117 m2 hus og bruger vel 14.000 om året på varme i form af olie. Det er så både til opvarmning af vand til vandhanen og til radiatorene. En af mine veninder fik en regning på omkring 30.000 inden de fik isoleret gården .

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007.

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

Vand...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 17:09

Jeg tror ikke det har noget at gøre med vand, for det har jeg et særskilt regnskab over.

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Vand...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 00:01
Det varme vand er sikkert medregnet i varmeforbruget. Og jo det lyder umiddelbart af meget for en lejlighed på den størrelse medmindre det er en utæt gammel rønne, og det er vel fjernvarme, der er noget billigere end olie/gas. Er der målere på hver radiator? De kan vist snyde hvis f.eks solen bager ind på dem. Åh det var tider, da jeg boede i lejlighed, hvor varmen var MEGET billigere end nu, hvor det er oliefyr... Tror jeg brugte for 10000kr gas om året, i det hus på 122kvm, hvor jeg boede før, selvom jeg ikke havde meget varme på. Ved ikke hvor meget, jeg bruger nu, men det er nok ikke blevet mindre.
0
0
Svar på denne tråd

Ja vandet
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 07:42

Ja du betaler særskilt for vandet, men ikke opvarmningen af det :-) Der bruges jo fjernvarmen, hvis det ellers er det du har.

Efter stigende oliepriser samt en kold kold vinter sidste år steg vores varmeregning også med 3000 :-(

Men du siger du har boet der 1½ år, passer det med datoen på opgørelsen, eller er det kun for et år?

Vi var i et godt isoleret rækkehus (56 m2) sat til at betale 5000 i varme om året. Huset lå i midten af en række, så det gjorde vi sparede en hel del. Regningen lød som oftest på 4000 om året.

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007.

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

energi
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 11:08

Hvordan opvarmes lejligheden, er det fjernvarme, elvarme eller olie? Det lyder dyrt, men ikke urealistisk, og jo opvarmningen af vandet er nok også indregnet.

tanja

Kloge Frode maj 2001

charmerende Alfred februar 2004

lynet Gorm juli 2006

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 13:44

... fyldt olie på for 2000 kr.

Hvis jeg sparer MEGET på det, holder det godt 1½-2 måneder.

Når jeg siger "sparer meget", betyder det at jeg skruer så langt ned at temperaturen er på omkring 14-16 grader når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg tænder så op i brændeovnen (og briketter er jo heller ikke gratis, bruger nok for 100-150 kr om ugen) og skruer kort op for vandtemperaturen godt 30 minutter før jeg går i bad.

Lige nu hvor det er frostvejr har jeg skruet mere op for varmen - men generelt står den ret lavt, og kun med varmecirkulation i rørene, ikke i radiatorerne. Huset er 75 m2 og nogenlunde godt isoleret - men oliefyret er gammelt og nok ikke det mest økonomiske.

Det er dyrt at holde varmen!

£isbeth & Baloo
Experience is not what happens to you;
it's what you do with what happens to you.
Aldous Huxley
Bokse udlejes i lille stald ved Holmegård - kun valakker
0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 14:20

Det er fjernvarme der varmer lejligheden.

Der er ikke måler på radiatorene, men en måler under gulvet.

Har tænkt på at det måske også er for det varme vand, men burde jeg så ikke have et tilsvarende stort vandforbrug?

Jeg har bare ikke råd til at betale 1700 kr ekstra de næste tre mdr samtidig med at de vil stige mit a´conto beløb til 1700 samtidig. Jeg har snart en husleje på over 6000 kr...

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Det var meget
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 07:44

Det var meget koldt i en lang periode sidste år, og det vil naturligvis påvirke varmeregningen en god del. For at kunne sammenligne med din veninde, så skal du være sikker på, at dit hus er nøjagtigt magen til hende, også med hensyn til f.eks. at dele mur med en nabo. Det kan betyde meget om man deler mur med en nabo som fyrer meget eller lidt.

Noget af din regning vil bestå i nogle faste andele - dem kan du ikke gøre meget ved, de afhænger af antallet af vandhaner etc. Men du kan begynde at aflæse dit eget forbrug ved at notere ned hvad måleren viser, og så med et par ugers mellemrum regne ud hvad dit varmeforbrug har været. Så vil du enten opdage, at du rent faktisk forbruger det du har fået en regning på, eller også at dit forbrug er markant meget mindre, og så ville det være oplagt at få sænket a-conto betalingen.

Kontroller lige samtidigt om aflæsningen på måleren er korrekt - det burde godtnok være sket, da du fik kvitteringen fra aflæsningen, men det giver da et fingerpeg om hvorvidt den er aflæst korrekt.

0
0
Svar på denne tråd

varmeregning
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 11:14

Jeg ville ikke bare sådan lige acceptere denne regning, jeg ville gå boligselvskabet på klingen.

Vi har 200 kwm hus med enkeltlagsvinduer og vi fyrer for 14000,- kr pr. år, det er så godtnok træpiller, men fjernvarme er jo som sagt nok noget af det billigste.

Se min hjemmeside:

www.staldvesterheden.dk

Super fjordvallak sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Varmeregning
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 22:49

Vi har snart brugt for 18.000 kr olie fra midten af oktober til nok ca. 1. marts.

Olien sørger for centralvarmen og varmt vand.

Som ekstra varmekilde har vi en Lotus brændeovn (af de større), som vi tænder op i på de koldeste dage - eller for ekstrahygge. ;-)

I sommerhalvåret har vi brændeovnen kørende i de køligste perioder og ellers et varmepanel i mit behandlingsrum og i soveværelset (hader at sove, hvis der er koldt i soveværelset).

Det varme vand kommer fra en vandvarmer, der "tager" 1 kr. pr. dag i vedligeholdelsesstrøm, hvis man ikke tapper vand - men ellers er det jo klart, at den tager strøm.

(I vinterperioden stilles den dog om til at være varmtvandsbeholder for oliefyrets levering af varmt vand - så dér er strømforbruget minimalt på den).

Strøm betales a'conto på ca. 4.500 kr pr. kvartal.

Men 18-20.000 kr. bruges der altså i vinterhalvåret + brænde.

Nu har vi jo "lidt" mere end 52 kvm - men varme (og varmt vand) ER dyrt! :-(

Kan du ikke prøve at forhøre dig hos nogle naboer, som har tilsvarende kvm?

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Varme..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2007 13:45

Desværre kan man jo ikke sammenligne udgifterne på fjernvarme, da prisen er forskellig fra Kommune til kommune.

Da jeg for 6-8 år siden havde en ungdomsbolig på 42 kvm, gav jeg a/c i varme og varmt vand 250 kr pr mdr. Dengang passede det fint med forbruget (prisen er sikkert steget nu).

For to år siden boede jeg i en lejlighed på 74 kvm. Der var a/c varme 950 kr pr mdr og jeg fik omkring 1400 kr tilbage efter regnskab. Vi var 2 personer.

Søger rytter til min hest "Gratis"

www.heste-nettet.dk/ma...s/51996/2/

0
0
Svar på denne tråd

Det hele
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 00:13
kan henge sammen med hvordan huset er isolert. og om det er trekk fra vinduer, døre etc.

Selv fyrer eg med koks i et gammelt og dårlig isolert hus på 360 m2 fra 1951 og har brugt 2800 (100 kr pr sæk) kr i koks fra 1.10 og frem til nu og har 3 sækker igjen. Da brænder vi hele dønget rundt i stueplan, det varmer også op 1 sal, og det bliver ofte så varmt at vi må åbne vinduerne for at få tilnærmet normaltemperatur.

Ellers er el, varmt vand, brebånd (internett og 50 tv kanaler) ca 2600 pr måned.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider