Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

mht. skat og div fradrag??
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 11:02

Hej alle i kloge Ænder

Nu har jeg jo været husejer siden marts 06(landbrug), men har ikke rigtigt fået styr på alt det der fradrags halløj osv. (vi har haft travlt med at bygge)

nu er det så jeg godt vil vide hvordan jeg regner ud hvor meget jeg skal have tilbage i fradrag på huset.

Har prøvet at ringe til told og skat men de er jo sørme selv så forvirret over reglerne at jeg ikke helt blev meget klogere

Det er noget med de samlede renteudgifter?? men vi har jo to lån et byggelån (der dog bliver lang ind under huslånet) og et huslån.

er der nogen af jer herinde der har gennemskuet reglerne, det er første gang jeg ejer et hus så er lidt ny på det plan

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Der mange
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:31

Jeg vil prøve at svare.

Den skat som vi alle betaler er regnet du fra, den forskudregistreingen vi alle laver. Og kommer vi til at tjene præcis, det som vi har skrevet der, og betale præcis i renter som vi har skrevet der, osv. så kommer skatten til at passe, dvs. at vi hverken skal af med skat, eller får noget tilbage.

Men sådan lægger landet jo sjældent. Og da især ikke når der har været et huskøb indblandet.

Men når du har været bolig ejer siden marts, så har du betalt renter siden den dato, og hvis ikke disse renter har stået på din forskudopgørselse, så får du ca. en trededel tilbage, afhængig af skatteprocenten i din kommune. Men Så skal du lige trække din ejendomsværdi-skat fra, som du nu skal betale.

Ejendomsværdi-skatten betaler du af stuehuset værdi. Er der mange bygninger + jord til egendommen, er den lille, men er det "kun" et nedlagt landbrug med en forgroet gagarge + en stor have, så er den stor. Du kan se hvor stor din ejendomsværdi-skat er på din salgsopstilling

Da jeg sad på skatteforvaltningen, kom der mange ind, som havde købt hus/lejlighed i byen, og nu ville de gerne have deres skattefradrag på forskudregisteringen, for at de kunne komme til at betale mindre i skat. Men i mange tilfælde var ejendomsværdi-skatte næsten lige så stor som fradraget pga. renterne.

Men der er også andre ting som spiller ind. Har du fået lønforhøjelse, kan du skulle betale mere i skat. Har du fået længere/kortere på arbejde (befordringsfradrag) spiller det også ind. Har du tegnet pensionsordninger osv.

Så det med at beregne præcis hvormeget du får igen, er et større regnestykke.

Men som ca tal, og hvis der ellers ingen ændringer har været og at din forskudsregistering plejer at passe nogenlunde. Dvs. at du hverken plejer at få vildt meget igen, eller skal af med en masse. Så kan du tage en tredelig af de renter du har betalt minus din ejendomsværdiskat. Også har du i hvilket område det vil ligge.

Håber det gav lidt lys over mysteriet. Men skattelovgivningen er bestemt ikke enkelt. Der er mange ting som spiller ind.

0
0
Svar på denne tråd

tak:)..
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 14:00

Det lyste da tingene lidt op, min løn er den samme, men jeg har ikke oplyst hverken huskøbet eller mit kørselsfradrag, kørslen er jeg nu helt med på, så den er ikke så vigtig.

Det jeg ikke er med på er om jeg skal oplyse noget til skat nu eller om det hele vil gå automatisk når jeg påfører det min selvangivelse??

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

SKAT OG FRADRAG
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 20:12
Hej du kan gøre en af tre ting. 1. du kan lade være med at gøre noget og når skatte året er omme vil banker og realkreditinstutter indberette dine rente udgifter som vil blive påført din selvangivelse og alt går af sig selv. 2.du kan gå ind på toldskat.dk og tasteselv dine oplysninger ind og få et nyt skattekort det kræver dog du har de rigtige oplysninger og lidt forstand på det. 3. den nemmeste og bedste løsning du går til en revisor og for ham til at lave det og indsende det til toldskat og du vil modtage et nyt skattekort med de rigtige oplysninger på. en revisor skal have ca. 500kr. for sådan et stykke arbejde men de penge kan komme mange gange igen istedet for at betale forkert skat.
0
0
Svar på denne tråd

Revisor.
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 09:54

Den løsning er hermed valgt, jeg hader bare at lade tingene kører af sig selv når jeg ikke har forstand på det og kan tjekke om tingene foregår rigtigt.

Med en revisor er der da chance for at selv jeg kommer til at forstå det, så jeg ved det til en anden gang..

tak for jeres svar

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider