Hej Berit.
Jeg ved ikke, om du kan huske, at jeg mistede min far for knapt et år siden (d. 1/12-05).
Men et kort resumé:
Min far var gammel(født 1921) og udslidt og havde arbejdet fra hans 11.år.
Jeg husker min far som et rart og kærligt menneske - i al fald overfor dém han havde kær - andre kunne han godt være lidt barsk overfor. *s*
Han var BOM-stærk! - og kunne alt muligt!!! 
Han var bund-reel!!!
Men han blev jo gammel - og noget af dét, han hadede mest - var ham selv - da han jo ikke kunne magte dét, han førhen kunne gøre med venstre hånd på ryggen ...
Mage til selvforagt skal man lede længe efter!
Vi andre kunne ikke gøre så meget - og lægen udskrev lykkepiller ... men kunne ikke ændre på hans fysiske forfald ...
Min store og stærke far blev langsomt - men sikkert - ringere og ringere ...
Sidste år stod det helt galt til - og for at gøre en lang historie kort - så endte han på hospitalet ...
Han var svag (kunne ikke helt selv gå) - og plejepersonalet tabte ham på gulvet - helt bogstaveligt!
Han faldt på gulvet og ramte klokkerent med baghovedet på det hårde gulv!
Han skulle ellers have været hjem til weekenden - men nu endte han på "overvågningen" med en hjerneblødning.
I dagende derefter blev han mere og mere konfus - mistede som det første synet - og dernæst talens kraft.
Han var lammet i højre side - og han gled længere og længere væk.
Udsigten var skræmmende klar ...
Og da hospitalet så erklærede, at det nu var et spørgsmål om timer - så tog vi hjem.
Der var ingen af os - der ønskede at sidde hos vores elskede far/ægtemand og se på, at han døde ...
Dét er jeg også ganske sikker på, at han ikke selv ville bryde sig om, hvis han kunne bestemme.
Så vi tog altså hjem ... Jeg kørte min mor hjem - og tog på min skole, som jeg dengang gik på ...
Jeg sidder med tårer i øjnene, mens jeg skriver dette - men jeg er stadig stensikker på, at vi gjorde det rigtige - da min far ikke ønskede, at vi skulle se ham "til slut".
Han ønskede forøvrigt heller ikke nogen "afskedsceremoni" - og havde testamenteret sig selv til Anatomisk Institut med anonym jordfæstelse.
I dag kan jeg godt huske, hvordan min far stred mod døden - for det gjorde han jo (han var en stædig rad) - og mindet om det, vil jeg altid have.
Det var ikke et kønt syn - og han lignede slet ikke sig selv!
Så - selvom jeg har ævlet og bævlet meget - så er min hovedpointe - at jeg forstår GODT andre, hvis de fravælger et så trist minde, som det er - at sige farvel til et menneske, som nærmest slet ikke er der mere!
Når man holde så meget af et menneske - så kan det altså godt være af kærlighed og respekt - at man holder sig væk!
Venlig hilsen
Nina