Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

trækkrog hvor mange kilo?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2006 16:15

Min gamle bil er færdig og jeg forsøger at finde en billig bil (også billig vægtafgift) som jeg kan køre med trailer uden det dyre trailerkort

Jeg har fattet den der med at når man lægger trailer og bils totalvægt sammen må disse ikke overstige 3500... men men men...

De biler jeg har kigget på må kun trække 1200 (gammel passat, opel astra oa) på trækkrogen og forhandleren mente at man skal op på 1500 på krogen for at det kunne lade sig gøre at køre med hest...

Hva siger alle i? Hvor meget vejer en trailer/hvilke muligheder har jeg?

Nogle gode råd?

Camilla uden hestehunden

0
0
Svar på denne tråd

En gammel Volvo
Forfatter: 
Dato:  30-08-2006 22:30

... af "240'serien" må trække op til 1600 kg.

De er efterhånden billige i anskaffelse - bomstærke og solide. :-)

Vores 2-hestes-trailer har en totalvægt på 1500 kg - så det passer jo meget godt. :-)

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

dumt at undvære
Forfatter: 
Dato:  31-08-2006 00:06

Trailerkort dyrt ??!! De ligger fra 3000 - 4000 kroner og så er man fri for diverse bekymringer - set i forhold til hvad en trailer koster og bil ligeså, så syntes jeg ikke selv det er dyrt.

Hvis man kører uden trailerkort, så skal man ikke bare se på hvad bilen må trække. Det gælder om at finde en bil hvor den totale egenvægt IKKE er for lav. Hvis bilen vejer mindre end den må trække, så må du ikke bruge bilen til trailer uden et trailerkort.

Eksempel:

Vi har en ford mondeo - den må trække 1500 kg, men dens totale egenvægt er kun 1150 kg - derfor må man kun spænde 1200 kg efter den uden trailerkort OG så skal man ændre registreringsattesten, så der står at den kun må trække 1200 kg. Surt hvis man er to om bilen og den ene har kortet, for så må vedkommende også kun trække de 1200 kg, som bilen så er ændret til at må trække.

forklaringen er at man må trække bilens egenvægt plus 50 kg, uden kortet dog max hvad bilen må trække og max 3500 kg. Hvis man går ud fra ovennævnte eksempel og ikke ændrer på registreringsattesten på bilen, så kan man ikke køre lovligt med fx. en 1500 kg hestetrailer heller ikke selvom man kun fylder den op til de total 1200 kg.

Indviklet.

Tjek evt. www.sikkertrafik.dk der kan du indtaste bilens og trailerens info og få svar.

Og husk at hvis man vælger at "tage chancen" så er det ikke kun bøden man får - transporten stopper på stedet - også med eventuelle heste i.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tog også
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 09:13

trailerkørekortet, da vi begyndte at kigge efter ny bil - de der 3500 kr oveni bilens pris er efter min mening rigtig godt givet ud.

Som MalleNielsen skriver, så må man ikke trække mere end bilens egenvægt + 50 kg uden trailerkort. Sammenholder man det med, at du leder efter en bil, der ikke er for dyr i div afgifter, får du nok svært ved at finde en, som du lovligt må trække mere end en 1100-1200 kg med, og det vil du nok på et tidspunkt finde er lige i underkanten.

Tager du kortet, kan du fx lede efter en bil, der må trække 1500 kg (vi har fx kigget på en brugt skoda octavia, som måske er lidt dyr i indkøb - selv brugt, til gengæld skulle den have masser af kilometer i sig, og er ikke en af de dyreste biler at forsikre og betale afgifter på)

Derudover blev vi anbefalet Ford Mondeo, der heller ikke er i den dyre ende ifht hvad du får for pengene, og den skulle også ligge på de 1500 kg i trækkapacitet.

Jeg kender nogen, der har en gammel brenderup trailer, der er nedvejet til 1200 kg, men det er de færreste trailere efterhånden der går under 1500 kg, så jeg tror din forhandler har lidt ret i det han siger - og desuden, hvis du køber bil med henblik på at skulle trække en hest, så bliver du gladere for i længden at have en med lidt mere trækkraft i.

Du kan jo evt foreslå forhandleren, at han trækker de 4000 fra bilens pris, som du nu "bliver nødt til" at bruge på trailerkørekort, fordi han siger du skal købe en større bil

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Vi har en Mondeo
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 14:35

Min elskede Monne, hun må trække de 1500 kg. med bremser, og 750 kg. uden. Vi haren trailer, vi har fået målt ned til 1500 kg.

Kæresten skal igang med et trailerkort, når hans ben engang bliver okay igen.

Men ved ikke lige, hvad jeg skulle anbefale dig at købe. Har ikke en dyt forstand på det med biler. Det overlader jeg pænt til kæresten.

Mvh. Lotte.

Stald Topaze - Avl af plettede

kat. 1 ponyer og heste.

FORZA BRØNDBY.

FORHANDLER AF PAVO.

0
0
Svar på denne tråd

Og en anden ting vedr det at
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 23:28
overstige vægten, - uden trailerkort!

Hvis der sker et uheld, og man ikke har kørt fuldt lovligt, så er der nul forsikring der dækker en, hvilket jeg syntes er et utrolig godt argument for at få et trailerkort, hvilket jeg selv har valgt at inverstere i.

Det kan blive for surt med for lidt trækkraft i bilen. Det vil ofte kunne mærkes tydeligt i kraftigt modvind, samt andre vejrlige situationer.

mvh
LGI

En god dag starter med et smil!
0
0
Svar på denne tråd

Trailerkort
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 23:41

.. Nu har vi jo en Volvo og en 1500-kg's hestetrailer på matriklen ...

Jeg må ikke køre med vogntoget - hvilket er udmærket, da jeg er en spasser mht. trailerkørsel (gælder også små trailere).

Jeg har prøvet SÅ mange gange at køre med hestetraileren - og HVER gang er det gået totalt galt med bakning af vogntoget!!!

Inden jeg bliver lynchet totalt - så er alle mine klovne-ting foregået på egen matrikel - og min (efterhånden) ret trætte samlever har måttet hente traileren ud fra det mest vanvittige positioner, hvor jeg bare har forladt gerningsstedet ...

Nææ ... Jeg overlader styringen til min samlever - der har kørekort til stort set alt, hvad der har hjul. :-)

Men så har jeg jo også altid en hjælper med hensyn til på- og aflæsning af dyrene. (y)

Venlig hilsen

Nina (trailer-spasser). ;-)

0
0
Svar på denne tråd

NinaL...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 14:29

Jeg var også alletiders trailer spasser, og kunne ikke bakke 10 meter uden at traileren lavede et eller andet umuligt stunt, før jeg tog kortet.

Var faktisk sikker på, at jeg ikke ville bestå i første omgang!

Men de der kørelærere er jo uddannet til at hjælpe sådan nogen svagmotorikere som os - det er kærester (og fædre for den sags skyld) ikke! - og derfor vil du sandsynligvis opdage, at du sagtens kan lære det af en anden, udenforstående, fordi de lige præcis kan se, hvor dit "problem" ligger

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Trailerkørekort
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 15:10

For nu at tale om at købe bil ud fra at kunne køre med hestetrailer uden trailerkørekort, er der så ikke noget med at man arbejder på at tilpasse de danske regler med det øvrige EU?

Dvs. at der skal trailerkørekort til hvis man trækker mere end 700 kg. (eller er det 500 kg?). Det vil så sige at uanset hvor meget din bil/trailer/hest vejer så skal der et trailerkørekort til. Reglerne kommer til at gælder for alle trailere - også en alm. havetrailer.

Mvh Pia*

ps. vi har en Hunday Elantra - den må trække 1350 kg, så vi skal liige kikke nærmere på trailerstørrelsen når vi lejer trailer, men vi kan altså godt køre lovligt med 600 kg. hest.

0
0
Svar på denne tråd

jo det har
Forfatter: 
Dato:  08-09-2006 09:04

der jo været snak om længe.

Første gang de truede med at ændre reglerne var vist i september 2004 - og se, hvor meget er er sket

Men mon ikke det kommer på et tidspunkt - og gæt så om prisen på trailerkørekort stiger

mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider