trailerkørekortet, da vi begyndte at kigge efter ny bil - de der 3500 kr oveni bilens pris er efter min mening rigtig godt givet ud.
Som MalleNielsen skriver, så må man ikke trække mere end bilens egenvægt + 50 kg uden trailerkort. Sammenholder man det med, at du leder efter en bil, der ikke er for dyr i div afgifter, får du nok svært ved at finde en, som du lovligt må trække mere end en 1100-1200 kg med, og det vil du nok på et tidspunkt finde er lige i underkanten.
Tager du kortet, kan du fx lede efter en bil, der må trække 1500 kg (vi har fx kigget på en brugt skoda octavia, som måske er lidt dyr i indkøb - selv brugt, til gengæld skulle den have masser af kilometer i sig, og er ikke en af de dyreste biler at forsikre og betale afgifter på)
Derudover blev vi anbefalet Ford Mondeo, der heller ikke er i den dyre ende ifht hvad du får for pengene, og den skulle også ligge på de 1500 kg i trækkapacitet.
Jeg kender nogen, der har en gammel brenderup trailer, der er nedvejet til 1200 kg, men det er de færreste trailere efterhånden der går under 1500 kg, så jeg tror din forhandler har lidt ret i det han siger - og desuden, hvis du køber bil med henblik på at skulle trække en hest, så bliver du gladere for i længden at have en med lidt mere trækkraft i.
Du kan jo evt foreslå forhandleren, at han trækker de 4000 fra bilens pris, som du nu "bliver nødt til" at bruge på trailerkørekort, fordi han siger du skal købe en større bil 
mvh Maria