Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Flødekartofler-uheldig/heldig
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 09:28

Ja så sidder jeg her igen... Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan det kan være at ca. hver anden gang jeg laver flødekartofler bliver de helt vildt gode med sådan lidt tykkere sauce om kartoflerne, og den anden hver anden gang bliver det bare noget tyndt sjask, selvom jeg synes jeg gør på samme måde hver gang, altså kartoflerne i et fad og fløden samt diverse krydderier ovenpå og så bare i ovnen.

Hvad går galt??? Er ovnen for varm, kan man gøre noget anderledes for at sikre det bliver ens hver gang? Er det kartoflerne? Jeg er rådvild... Det smager jo helt vildt godt, men jeg tøt næsten ikke lave det når der kommer gæster hvis nu det er en af de dage hvor det bare sjasker.

M.v.h. Randi

Luksus sommerhus på Marielyst til 8 personer udlejes, se billeder på www.novasol.dk/nov/208...701&S=2006 .
Se også min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/melohn med billeder og info om os og vores gård.
0
0
Svar på denne tråd

randi...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 09:49

jeg fik helt lyst til flødekartofler så det står den på i aften,men mangler en opskrift,er der en der ligger inde med en god en..

Randi ved ikke hvorfor det bliver sjasket en gang imellm det gør
det også for min mor..

rikke

0
0
Svar på denne tråd

kartofler
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 09:52

Hvis du gør på præcis samme måde hver gang, og bruger præcis samme mængde af de samme ting, så må det være kartoflerne.

Der findes et utal af forskellige kartoffelsorter, og de er ikke alle velegnede til flødekartofler.

Du skal bruge nogle med meget stivelse.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Skal du holde havefest? - lej en Weber Ranch Kettle grill

BILLIGT Magasinet Hest & HesteBladet BILLIGT

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 11:42

Melede kartofler er bedst, og på denne årstid må du nok over i bagekartofler for at få en melet kartoffel.

Jeg forkoger af samme grund altid kartoflerne i 10 min, så sker det ikke.

HeidiS - Nu snart med 3 skønne Røde!

0
0
Svar på denne tråd

Latoya
Forfatter: 
Dato:  13-08-2006 22:43

Jeg plejer at lave flødekartofler med Mornay Sauce og ikke fløde. Saucen er mere fyldig, og har en kraftigere smag. Prøv dét.

Efter min mening, smager det bedre med Mornay Sauce end Fløde/Mælk.

0
0
Svar på denne tråd

Flødekartoffel fiasko..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 08:27

Har jeg oplevet et par gange (eller flere ) specielt når jeg laver dem af de nye kartofler.. så bliver det én gang tynd sovs.. og ikke cremede flødekartofler, som jeg i øvrigt elsker.

Jeg kigger altid efter "gamle" kartofler hvis jeg skal lave flødekartofler på denne årstid (synes egentlig det hører vinteren til, hvorfor aner jeg ikke) men ellers holder jeg mig til at lave dem om vinteren.

Jeg bruger ikke kun fløde men halv fløde og halv mælk, nogle gange er der kommet mere mælk i en fløde og så får det også en tendens til at blive lidt tyndt.

Så som PiaR tror jeg det er kartoflerne den er gal med

Mvh. Lise D

0
0
Svar på denne tråd

takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 18:07

Tak allesammen...

Jeg vil prøve at se nærmere på kartoflerne næste gang og evt. også forsøge med Mornay-sauce, det lyder også godt.

-Randi

Luksus sommerhus på Marielyst til 8 personer udlejes, se billeder på www.novasol.dk/nov/208...701&S=2006 .
Se også min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/melohn med billeder og info om os og vores gård.
0
0
Svar på denne tråd

Mornay-sauce
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 22:01

Jeg bruger også Morney-sauce når jeg laver flødekartofler, og der er man altid sikker på, at det ikke bliver noget sjask. Mine flødekartofler med fløde havde også tildens til at blive en tynd omgang, så nu sværger jeg til Monay...

Karina

Citat Kons. J. Finderup fra LR:
"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at de gode moderdyr er en afgørende forskel mellem mulig succes og fiasko"
0
0
Svar på denne tråd

Ikke Mornay
Forfatter: 
Dato:  15-08-2006 16:56

Jeg fatter ikke dem der kan bruge Mornay-sovs til FLØDEkartofler. For det første så er det ikke flødekartofler uden fløde, for det andet så smager Mornay-sovs af OST og det gør flødekartofler ikke.

Men ellers så har jeg da også været ude for at kartoflerne bliver knapt møre, og er også sikker på at det skyldes kartoffelsorten.

0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  16-08-2006 17:12

Enig :D

Det er to forskellie ting.

Begge dele smager godt, men bruger man Morney bliver det ikke til flødekartofler.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Skal du holde havefest? - lej en Weber Ranch Kettle grill

BILLIGT Magasinet Hest & HesteBladet BILLIGT

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC *hehe*
Forfatter: 
Dato:  16-08-2006 17:25

Lige mine ord - har aldrig brugt mig om mornay sauce, det er jo oste-sovs Kan godt lide ost men ikke oste sovs!

Har hørt nogle bruger mornay ovenpå lasagne, det lyder lidt bedre i mine ører

Mvh. Lise D

0
0
Svar på denne tråd

Prøvede
Forfatter: 
Dato:  16-08-2006 19:22
Her til aften med kartoffler og Mornay Sauce det smagte dejligt :) Det havde jeg alligevel aldrig prøvet før :)

Hilsner
Lisab

Nu bosat i Kjellerup
0
0
Svar på denne tråd

Flødekartofler...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 16:37

Her er min opskrift:

2 kg. kartofler i skiver

1/4 l. piskefløde

1 brik mornaysauce

2 fed hvidløg

salt og peber

Jeg blander saucen sammen først m. krydderier, inden jeg kommer kartofler i, og derefter bages ved 200 g i 45 minutter!

Det bliver MUMS...

Jeg har 600 heste på én gang - men det er under fiberhjelmen på kanervognen... Gi´ den gazzz!!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Latoya
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 16:40

Jeg er heller ikke en oste person, men kartofler i Mornay sauce har jeg nu ikke noget imod.

Jeg vidste ikke, der var ost i, før efter jeg havde spist en hel masse:S

0
0
Svar på denne tråd

Den milde ostesovs ...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 18:04

... fra Arla er også god

www.arla.dk/appl/HJ/HJ...5100437444

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 22:49

også bruge BÅDE fløde og Mornay sause...

Det er kartoflerne der er skyld i at det nogen gange bliver noget pjask... Oj ja... Det skal være de melede...

Hvis man vil være sikker, skal man gå efter bagekartofler hver gang (så skal man heller ikke skrælle så mange... GG) Og så skal skiverne være TYNDE (som der står i den røde kogebog "Som bladene i en bog")

Zamangah

Palomino hoppeføl sælges

0
0
Svar på denne tråd

man kan
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 00:27

også lige jævne fløden med lidt marizena mel (majs mel) så bliver de altid perfekte cremede osv.

hilsen hanne

0
0
Svar på denne tråd

Nem opskrift
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 15:16

Mornay sauce, 1 ps frosne kartofler, 2 porrer (skæres i skiver), barbecue krydderi

Alt sammen blandes i et fad og smides i ovnen ca 45 min på 200 grader - og det smager fabelagtigt (jeg synes faktisk det er bedre end med friske kartofler, fordi INGEN af kartoflerne er "rå")

Mvh

Heidi

"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider