Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

ung hest til uerfaren rytter ??
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 13:57

Hej

Min kollega kommer i dag og spørger mig om prisen på xxx kr. er for meget for en 4 årig araber vallak, på 150 cm i stang. Hesten er til hendes datter, som er13-14 år, og som har redet 1-2 år i gang om ugen på en rideskole, Til historien hører det med at datteren er blevet meget glad for hesten, og nu er den sat til salg, og forældrene er indstillet på at hun skal have en hest. Min kollega og hendes mand ved ikke ret meget om heste. Pigen kan godt lide at springe, og det lyder som om hesten ikke har prøvet at springe ret meget, men den er jo hellere ikke så gammel.

Jeg har ikke meget forstand på prisen på hesten, men det der slår mig er om heste købet ikke dømt til fiasko på forhånd. Jeg synes det er en meget ung hest til en så uerfaren rytter, og da forældrene ikke kan hjælpe med at ride den, hvis hesten tager magten, kan de jo risikere at den bliver en dyrere fornøjelse, hvis den ind imellem skal rides på af professionelle + at pigen kan ende med at blive bange for hesten.

Hvad er jeres erfaringer ??? Maler jeg fanden på væggen over dette køb? Og bør jeg bare lade dem sejle deres egen sø?

Tusind tak på forhånd, for jeres svar.

Vh Birgit V.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror at de
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 14:15

skal indregne, at den bliver redet professionelt (eller af en meget dygtig part) det 1. år.

Vi købte en 4-årig som var rytter vant - og han er blevet redet at en meget dygtig dressurrytter 3 gange om ugen i 6 mdr. og sprunget af en professionel springrytter 2 gange om ugen i 3 mdr. Og vi har lige haft ham i prof. ridning 1 måned for at få rettet vores "fejlridninger" af.

Er det dyrt? næ for vi gav 1/3 af hvad vi skulle have givet for en hest med samme gangarter og rutine.

Vi har brugt ca. det samme som vi gav for hesten på undervisning og ridning det 1. år.

Men hvis de tror, at de kan lade pigen klare sig selv - ville jeg nok advare dem. Det mener jeg ikke at hun er gammel nok til (uden at kende hende og hesten)

Vi var 3 voksne som købte ungheste samtidigt, og vi har alle brugt mange penge på undervisning og ridning. Den ene får professionel undervisning 4 gange om ugen, men har selv redet hele tiden. Så der er jo flere måder at klare det på.

hilsen Schack.

0
0
Svar på denne tråd

Generelt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 14:45

er det en skidt ide med urutineret hest og urutineret rytter, der vil selvfølgelig altid være nogen hvor det går godt, men som hovedregel vil jeg sige rutineret hest / urutineret rytter eller rutineret rytter / urutineret hest.

Hvorfor ikke få en sød, "halvgammel" hest der kan sine ting og ikke bliver "dum" fordi det er en pige der ikke har den helt store forstand på det, det man populært kalder en lærehest, pengene til sådan en er givet godt ud, i stedet for at købe problemer.

Karin

Hoppeføl efter Kaiser Wilhelm, født 24.04.06, sælges.

0
0
Svar på denne tråd

unge heste og urutinerede ryttere
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 18:25

Mit svar er kort og godt, det er en rigtig dårlig kombination !Uanset temperamentet på den unge hest, så bør 4 års heste/ponyer ikke kombineres med urutinrede ryttere. Min erfaring er, at det oftest går grueligt galt og det er synd for både hest/pony og rytter.

Jeg ville sige til kollegaen, at min erfaring er, at det er en dårlig idé, og lægge vægt på, at der er for stor en opgave/for stort et ansvar for et barn/teenager.

mvh

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Det er synd
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 18:40

Det er synd for både hest og rytter.

Det der skulle være en rigtig hyggelig ting for en ung pige med en masse fede oplevelser, vil hurtigt gå hen og blive en plage for hesten og rytteren.

Pigen bliver bange for hesten, og hesten bliver sendt videre, og det var jo ikke det der var meningen.

Jeg ville da vise min kollega hvad vi skriver her, så vedkommende kan se at det ikke bare er dig der synes sådan, men at erfarne folk, der ved at den slags projekter kræver profesionel hjælp flere år frem i tiden, til begge parter, også synes at det er en dårlig løsning.

Hvis man ikke er indstillet på at betale for den profsionelle hjælp til hest og rytter, så er vejen frem til suces at købe en ældre lærehest der kan sine ting og ikke fare rundt og ser spøgelser.

Uanset hvor god man er og hvor god en hest man har, så er undervisning en rigtig god ting, man bliver jo aldrig færdiguddannet som rytter.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 21:34

Hvis pigen gerne vil til stævner, har hesten det mest umulige mål. Den er 1 cm for høj til at være pony og den er for lille til at gøre sig i hestespringklasser over begynderniveau.

Kombinationen af ung hest og ikke så erfaren rytter er rigtig dårlig.

Hellere købe en pony/hest som har noget erfaring den kan give af, til en mindre erfaren rytter. Det vil datteren få meget mere glæde af.

Med det mål denne hest har, må den være meget billig.

0
0
Svar på denne tråd

max stangmål for pony
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 07:46

Hej

Min kollega har fået at vide at max stangmålet for en pony er blevet sat op til 150 cm og da jeg ikke kender nogle pony-folk kunne jeg hverken be- eller afkræfte dette.

vh Birgit V

0
0
Svar på denne tråd

svar på max stangmål fundet
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 08:00

Jeg har fundet svaret på dansk rideforbunds hjemmeside, og der er nye regler pr. 1.1. 2006 hvor en pony må være max 149 med sko, så kan det jo hellere ikke passe at de allerede har lavet reglerne om igen nu her.

vh Birgit V.

0
0
Svar på denne tråd

ponymål
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 09:57

Vi havde ponymåling på "vores" gård, den anden dag. Der spurgte jeg ponymåleren om målet er lavet om. Det er det ikke, en pony må som højeste mål være 149 cm med sko.

En 4 års hest kan nå, at lægge et par cm til højden, så sig til din kollega, at hun ikke må falde for argumenter som; at den sagtens kan måles ned til pony, ved at den er ny beskåret eller redet meget træt eller har stået med sandsække natten før målingen .

En pony er først færdigmålt som 8 årig.

Jeg tror ikke den holder målet, og det er synd for familien, hvis de køber den som pony.

Pigen må ud og forelske sig i en anden pony.

Dejligt for dem. at de har en som dig de kan spørge.

0
0
Svar på denne tråd

Ponymål
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 11:38

Der har gennem længere tid været snak om, at ponymålet skulle sættes op til 150 cm, fordi målet er sådan i mange andre lande - bare ikke i DK, men det er stadig kun ved snakken.

Så en pony må altså stadig kun være 148 cm og 149 med sko.

Derudover vil jeg bestemt også fraråde sådan et forældrepar at købe en urutineret hest til en nybegynder, risikoen for at pigen løber sur i det, eller bliver bange for hesten er stor, og hun vil som sagt også få svært ved at begå sig i stævneverdenen.

Mvh

Line

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....

0
0
Svar på denne tråd

Ja og nej
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 15:00

Det kommer helt an på, om forældrene er indstillede på, at pigen får den undervisning og hjælp, som der skal til.

Hvis forældrene ikke ved lidt om heste selv, så er det alfa og omega, at hesten bliver opstaldet et sted, hvor de kan få hjælp til spørgsmål omkring pasning, fodring, opdragelse (og det er der en del af ved en 4 års hest) mv. Det finder de nok nemmest på en rideskole eller lidt større hestepension. Hvis hesten ikke er redet så meget og pigen er relativt urutineret, så skal der også være mulighed for, at hun kan ride under betryggende forhold. Helst ud i selskab med andre og ellers på en indhegnet ridebane/ridehus. En 4 års hest er som oftest heller ikke trafiksikker, så det duer ikke at få hesten opstaldet et sted, hvor hun skal ud og ride på landevejen.

Der skal masser af undervisning til så ung en hest. En kvalificeret underviser koster typisk mellem 150 og 250 kroner for en halv times undervisning. Jeg ville nok anbefale undervisning to gange om ugen i et halvt års tid, og så evt. sætte det ned til 1 time. Se det er 1000-2000 kr om måneden oven i smed, staldleje, dyrlæge mv.

Så er der det med størrelse, som sagt, kan hun ikke stille til start i ponyklasserne og det bliver svært for hende i hesteklasserne. Så kan man godt blive meget skuffet til ridestævnerne, når man et barn.

Men fiasko - nej ikke nødvendigvis - ikke hvis forældrene er villige til at give hest og datter de forhold, som jeg har beskrevet her.

MVH Dixonfan

0
0
Svar på denne tråd

Det KAN gå...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 17:07
...Men det kommer an på:
Vil forældrene betale for ponyen PLUS træning af ponyen PLUS undervisning til barnet?
Som andre siger skal der MANGE penge til dét, og i hvert fald det første år går med intensiv træning af hesten, hvor den rides af en erfaren, dygtig rytter flere gange ugentligt. (Jeg ville lade den dygtige rytter ride hesten MINDST lige så meget som barnet OG give barnet undervisning af samme rytter/rytterens underviser resten af tiden).

Kan barnet håndtere araberens følsomhed?
Arabere er ikke mere hysteriske end så mange andre heste - men de er mere følsomme, dvs. der skal mindre til at "trykke knappen i bund".

Vil barnet ride stævner?
Mikkel købte en 3-års araber. Nu er han 6. Han er vokset i hvert fald 5 cm.
Vi købte ham lige under ponymål (gættede på 147 cm) og nu har han passeret de 150.
Mange arabere vokser i højden til de er 5 og i bredden til de er 7...

Og ikke mindst: Gider barnet have en hest, hun ikke kan springe på "foreløbigt"? Måske ikke engang ride tur på eller ride alene på banen med det første???

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 18:25

Nu har jeg fuldt inde i den tråd i noget tid...

Sælgerne virker liiige lidt for glade for at sælge denne her vallak til dem, hvilket en "fornuftig" opdrætter/sælger ikke ville gøre, når folk virkede udvidende og pigen ikke havde den fornødne erfaring. Det virker lidt kræmmer-agtigt, at pony-målne lige pludselig er rykkede til 150. Fordi jeg er ikke i tvivl om havde den holdt målene, havde den så ikke været det dyre?

Den fåes sikkert til forholdsvis få penge...9.000-15.000,- og måske er en forsikring om den holder ponymål, en god måde at sørge for at køber ikke forhandler. For så har sælger jo gjort en god handel...

Måske er jeg enormt mistænksom, men jeg ville nok ikke købe hest af dem...når en hest på 150 pludselig er en pony. For enten er det uvidenhed ( har hesten så fået hvad den har brug får?) og hvis man var i tvivl så havde man vel sagt; " puha det ved jeg ikke lige, men undersøger det lige...så vender jeg tilbage". I mine øjne virker det FOR kræmmeragtigt

Men på den anden side kan du købe en god og fornuftig skruet sammen nordbagge, måske lidt ældre nordbagge til samme pris vil jeg gætte på. Pigen ville tilgengæld have dobbelt så meget glæde af den...måske vil hun ikke nå distrikmesterskaberne. Men hun vil tilgengæld få meget mere hygge ud af den, gode oplevelser og en masse god erfaring.

Jeg har redet 2-3 år på rideskole, og jeg kunne aldrig drømme om at købe en 4 års. Jeg har slet ikke erfaringen, og vil slet ikke forsøge...selvfølgelig kan man betale sig fra alt. Men fra en 4-års er der lang vej, alt efter temperament.

Når man som i hendes tilfælde er 12-13 år og er vant til rimlig opdragne rideskole ponyer, så er en 4 årig en stor mundfuld og der skal ikke mange ture i støvet før man er skræmt.

Ved godt der er et hav af solstråle-historier derude, men det er en 1000 del ud af dem, der er gået galt.

Jeg syntes det ville være en uadmindelig dårlig idé...

Må jeg spørge om hvad den arabersag koster ?

Mvh Heidi ~{leder nu efter part i kolding fra 01/09/06...se annoncen her }~

0
0
Svar på denne tråd

I min verden
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 09:59
Jeg syntes at en ældre og erfaren hest/pony er MEGET bedre til en ung/uerfaren rytter...

At sætte hest og rytter sammen - som først begge skal lære - det er ikke heldigt efter min mening. En uerfaren rytter får da meget mere glæde af at få en hest/pony, som kan lære dem en masse.

Jannie

www.nokke.dk
[ webdesign og grafisk arbejde ]

Min hest har selvfølgelig sit eget website

www.cherocco.nokke.dk

7 ÅRS SUPER DRESSURVALLAK SÆLGES - SE PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

18000 kr. for pony/hesten
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 12:28

Jeg havde ikke skrevet prisen, da prisen i første omgang var mindre væsentlig i mine øjne, men når det bliver aktuelt, vil jeg finde en der kunne hjælpe hende, da jeg ikke ved noget om "pony-priser"

Jeg siger tusind tak for alle jeres svar.

vh Birgit V.

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig idé!!!
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 23:55

med et barn til et barn...

En araber er ikke færdig før den er 5-7 år, og indtil da skal man være varsom med at over-ride den.

Køb hellere en ældre og mere erfaren hest som hun kan få nogle gode oplevelser med.

"Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds"

*Albert Einstein*

Formand for Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd

Enig med de andre...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 09:44

I min verden er en unghest kun for de allermest rutinerede. Hun kommer så let til at ødelægge den uden at ville det og risikoen for at der kommer nogle dårlige oplevelser/nederlag er stor.

Det er billigt for hesten, men det kan lade sig gøre at finde noget bedre redet til de penge.

Misund ingen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)

0
0
Svar på denne tråd

God ide !!!
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 21:29

"Til historien hører det med at datteren er blevet meget glad for hesten, og nu er den sat til salg, og forældrene er indstillet på at hun skal have en hest."

Jammen hvorfor skal hun så ikke have den hest, hvorfor gøre et problem ud af noget der ikke er et problem endnu ?!?

Da jeg var 11 år, fik jeg en araber hingst på 5 månder, og ja, jeg lavet da nogle begynder fejl, men vi var også makker, og sener da jeg ikke mere havde den tid han krævet og solgte han, til en uerfaren rytter, gik der ikke mange år inden han lå nr. 6 på DRF top 10 list over langdistance heste, med denne rytter, så helt ødelagt er han nok heller ikke blevent !!!

Han har lært mig utroligt meget, og hvor er jeg glad for at min mor og far ikke hørte på alle de "sååååååå kloge" hovder der var måløse over at jeg fik lov at få ham !!!

Og det skal lige siges at min mor er bange for heste, og min far den gang kun lige viste hvad der var for og bag på en hest...

Så er det det hest hun er glad for, jammen så er det da den hest hun skal have... lige meget hvad HN-politiet siger !!!

Annette

0
0
Svar på denne tråd

Ung hest - ung rytter
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 23:55

.. Som sagen lægges frem, vil jeg nok ikke umiddelbart anbefale kombinationen.

Nu kender jeg jo ikke de nærmere omstændigheder - men hvis ikke pigen har en fornuftig underviser - så ville jeg personligt IKKE anbefale en 13-14'års pige til en så ung hest.

Men på den anden side set - så kan jeg heller ikke se fanden på væggen - og hvis ellers pigen og hesten virker til at have god fornemmelse for hinanden - så ville jeg da give det en chance.

Igen! - Så kender jeg hverken pigen eller hesten - og derfor finder jeg det meget svært at råde!

(Men det gælder vel for alle i denne tråd?.) ;-)

Kender du - eller pigen og hendes forældre - ikke nogle mennesker, der bedre kan bedømme mulighederne? :-)

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider