Svensk pølseret har ALTID været min livret!
Her kommer min version (som KLART er den bedste
)
Behøver jeg at liste ingredienser?
Det kommer jo an på hvor mange I er..
Kartofler skæres i PRÆCIS lige store tern 1½ x 1½cm, og svitses i lige dele smør og olie (begrænset mængde, brug non-stick, ikke oliven, gerne fx raps) på en pande (ikke for høj varme) til de er næsten gennemstegte. Tilsæt groft salt.
På en ANDEN pande (fyyy PiaR!) svitses pølserne i lige dele olie (samme som ovenfor) og smør - ligeledes skåret i lige store stykker, svarende til størrelsen af kartoffelternene.
Den bedst velegnede pande /sauter-facon benyttes til sammenblandingen. Start med at putte det der lå på den over på en tallerken. Tør den af med køkkenrulle, og svits så hakket løg, tomatpure (ca en dåse, hellere for meget end for lidt!) og en lille smule paprika. Retten skal ikke smage af paprika, men af tomat, så pas på ikke at bruge for meget!
Pølser+kartofler blandes sammen og tilsættes straks en smule mælk, og koger stille og roligt. Der er masser af stivelse i kartoflerne stadig, som gør sovsen tyk - fortvivl ej. Det skal være sådan at du bliver bekymret for om det er nok, når du putter mælk i. Du kan jo altid putte lidt mere i, men det er svært at gøre retten "tykkere" uden at fortynde dens smag.
Simrer lidt sammen, indtil alt har serveringstemperatur.
Serveres med følelse.
Joo, se sådan laver man svensk pølseret!

Mvh Louise
Selvbestaltet pølseretsekspert.