Jeg har "fundet" 4 pæoner i vildnisset i min have.
Den første opdagede jeg i foråret, og omplantede den straks til et sted hvor den ville få lys. Den var lidt sølle men da jeg gravede den op delte den sig af sig selv i to dele. Den ene har haft en blomst i år, den anden ser meget ynkelig ud - men dog levende.
Nu har jeg så fundet 3 til - under diverse store buske hvor de intet lys får, og derfor ingen blomster har haft.
Jeg vil gerne flytte dem ud i et bed hvor der er plads - men hvornår er det bedst at gøre?
Skal det være nu, så de har næsten et år at falde til inden de skal blomstre? Eller er det bedre i foråret?
Og hvad skal jeg give dem - ud over masser af vand når de bliver omplantet? Skal der gødning i bunden af hullet - måske noget muld af en eller anden art?
Jeg tror den ene er stor nok til at deles - og ønsker mig inderligt at jeg til næste sommer kan se et væld af smukke og duftene pæoner - men hvordan kommer jeg fra 4 ynkelige pæoner uden blomster og til det kæmpe blomsterflor som jeg synes vil klæde haven?
Jeg har en enkelt pæon der hele tiden har boet hvor der er sol - den havde adskillige flotte blomster i år - men må da også gerne få det endnu bedre så den kan give endnu flere blomster.