Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Flytning og pleje af Pæoner
Forfatter: 
Dato:  13-07-2006 22:16

Jeg har "fundet" 4 pæoner i vildnisset i min have.

Den første opdagede jeg i foråret, og omplantede den straks til et sted hvor den ville få lys. Den var lidt sølle men da jeg gravede den op delte den sig af sig selv i to dele. Den ene har haft en blomst i år, den anden ser meget ynkelig ud - men dog levende.

Nu har jeg så fundet 3 til - under diverse store buske hvor de intet lys får, og derfor ingen blomster har haft.

Jeg vil gerne flytte dem ud i et bed hvor der er plads - men hvornår er det bedst at gøre?

Skal det være nu, så de har næsten et år at falde til inden de skal blomstre? Eller er det bedre i foråret?

Og hvad skal jeg give dem - ud over masser af vand når de bliver omplantet? Skal der gødning i bunden af hullet - måske noget muld af en eller anden art?

Jeg tror den ene er stor nok til at deles - og ønsker mig inderligt at jeg til næste sommer kan se et væld af smukke og duftene pæoner - men hvordan kommer jeg fra 4 ynkelige pæoner uden blomster og til det kæmpe blomsterflor som jeg synes vil klæde haven?

Jeg har en enkelt pæon der hele tiden har boet hvor der er sol - den havde adskillige flotte blomster i år - men må da også gerne få det endnu bedre så den kan give endnu flere blomster.

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

Min yndlingsblomst
Forfatter: 
Dato:  13-07-2006 23:00

Pæoner HADER at blive flyttet. De er sure og tvære i flere år efter en flytning.

De må ikke plantes dybere end hvor de kom fra. Og de kan bedst lide en blanding af sol/skygge. Bunden må gerne være lidt stenet så en skovlfuld grus er godt at komme nederst i plantehullet, men de trives i næsten al slags jord - bare der ikke står vand omkring dem.

Det er altid bedst at flytte/dele planter om efteråret.

Jeg har mange pæoner, nok en 10 - 12 stykker og det er først i år de var været helt fulde af blomster. De har stået i bedene 3 - 4 år.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Skal du holde havefest? - lej en Weber Ranch Kettle grill

Magasinet Hest + Equipage + HesteBladet sælges

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2006 13:20

Mine pæoner er blevet flyttet adskillige gange - og jeg har tænkt "nå så går der nok nogle år inden jeg ser noget til dem". Men året efter er de myldret frem med masser af blomster.

Måske fordi de står i et bed hvor jorden er rimelig grov (grus/sten) ?

De står i sol om morgenen og har skygge hen på eftermiddagen.

Bliver gødet med alm. NPK som resten af staudebedet.

Hvis du flytter dem om efteråret på et tidspunkt med regn, så behøver du ikke tænke på at vande vildt og voldsomt, tror egnetlig ikke at de kan lide at have det alt for vådt.

Synes at jeg kan huske noget om at de ikke kan lide gødning tæt på rødderne, men det må du vist hellere lige checke i en bog eller "google" dig frem til.

Held og lykke

/Bluebell

0
0
Svar på denne tråd

Pæoner
Forfatter: 
Dato:  14-07-2006 15:33

Hej Lisbeth

Her er en artikel om pæoner,

www.havenyt.dk/artikle...r/668.html

Jeg er også ved at etablere et pæonbed så jeg har nærlæst denne artikle flere gange.

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

Herligt...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2006 20:15

... ud over hvad jeg allerede havde googlet mig til, var her da ny info.

Jeg tror at de vil blive flyttet i slutningen af august, og så kan jeg jo HÅBE at de ikke opdager det for meget, go kun springer blomstringen over i et år.

Nu ved jeg jo ikke hvor længe de har stået der, men jeg kunen forestille mig at de var gamle - det er en ældre gård jeg bor på, og de må være plantet før de store buske de bor under kom frem.

Så jeg vil omplante forsigtigt - og så prøve det der står i artiklen, og se om der gemmer sig rødder længere nede, der måske kan drives frem i potter.

JEG får nok ikek glæde af dem, jeg regner ikek med at blive boende her i en længere årrække - men derfor kan jeg jo godt prøve at smukkesere haven til dem der kommer efter mig - og flytter jeg på rette tidspunkt af året, KAN jeg jo nappe nogen af dem med!

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

bonderoser
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 10:15

Første år vi boede her, gravede jeg en op, delte den i to og plantede et nyt sted.

Året efter havde jeg tre.

Det er kun den på den oprindelige position som blomstrer, det gør den til gengæld overdådigt. I år fik den ene flyttede en enlig blomst, som i øvrigt kun ligner moderplanten af farve, ikke form!

Meget underlig plante.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Mine peoner
Forfatter: 
Dato:  16-07-2006 12:00
Jeg troede forøvrig i kaldte dem bonderoser i danmark??? er stædige. Den ene købte jeg i 1986 og først i 1998 komder blomst på den. Den var forrøvrig blevet flyttet 2 ganger efter den først blev plantet.

Jeg glæmmer at gødsle og vande, men den kommer med eet vell af blomster hver sommer. I år er alle blevet plukket ind da planten blev så tung at den knakk.

så hele stuen dufter af peoner, det er næsten bedøvende.
0
0
Svar på denne tråd

Naturen er forunderlig
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 14:35

I mine forældres staudebed står der 2 pæoner med ca. 1,5 m mellemrum - den ene blomstrer overdådigt - den anden kan måske præstere en enkelt blomst hvert 2. år... En sær plante! =)

I år skal hele staudebedet graves op og deles og plantes om og den "beskedne" pæon ryger med op mens den der har det godt får lov til at stå. resten af staudebedet har også stået urørt de sidste 7-8 år så det trænger til en omgang! Lidt jordforbedring kommer jeg vidst også til at lave. Synes det er rart at man hele sommeren kan nyde haven som den er og så lave arbejdet i efteråret og være klar til at nyde det igen næste forår.

0
0
Svar på denne tråd

Pæoner vs. bonderoser.
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 09:43

Så vidt jeg ved er der en forskel på Pæoner og bonderoser, men det er vist fra samme "famillie". Men spørg mig endelig ikke hvad forskellen er

Er der nogen der har erfaring med at ahve pæoner/bonderoser i krukker eller store "baljer"? Min bedre halvdel er desværre af den overbevisning at alt som ikke er 2 m højt og ligeså stort i diameter kan umuligt være andet end ukrudt og kører det derfor over med havetraktoren i tide og utide Så det ville være rart hvis jeg kunne få glæde af mine pæoner i stedet for at de blev tromlet ned...

Mvh.

Trine

0
0
Svar på denne tråd

Sæt en jern
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 10:39

Stang så køre han kun over den een gang.

Illum

Sjovt at mod-polen er hadefuld og stupid, men måske logisk....

0
0
Svar på denne tråd

Til gengæld..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 10:56

Til gengæld, ville jernstangen så gøre at mine surt tjente penge ville gå til en reperation eller ny havetraktor...

Mvh.

Trine

0
0
Svar på denne tråd

indhegning
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 12:37

Jeg ville også indhegne mine bede, eller grave en god kant rundt om, så der er tydelig forskel på plæne og bed.

Hvis han så stadig tromler alle blomster ned, så er det skilsmissegrund

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider