|
|
| Rabarber |
|
|
Mine rabarber vælter op af jorden nu, og den første kompot er nydt til en grydestegt kylling med agurkesalat og små nye kartofler. Det måltid fik englene til at synge! Men hvad skal jeg nu lave? Må jeg bede om Jeres bedste ideer og opskrifter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv dem her |
| Forfatter:  |
IW |
| Dato:  |
29-04-2006 12:35 |
|
De er fra godmorgen danmark forleden dag, måtte selv lige prøve dem om eftermiddagen, og de smager bare skønt. Rabarberhorn Ingredienser: Dej: 300 g smør, 40 g sukker, korn af 1 stang vanille, 2 1/4 dl lun kærnemælk, 50 g gær, ca. 625 g mel
Marcipanmasse: 125 g marcipan, 125 g smør, 125 g sukker, 400 g rabarber eller 4-5 stængler i fine stykker, æg til pensling, hakkede hasselnøddeflager og perlesukker til pynt
Fremgangsmåde: (20 stk.) Dej: Ælt smørret blødt med sukker og vanille. Rør gæren ud i den lune kærnemælk og ælt det i smørret. Tilsæt mel og ælt dejen glat og smidig. Stil den et lunt sted 15-20 minutter. Del dejen i to, og rul ud til et rektangel på 15 X 80 cm med tykkelse på ca. 3 mm. Skær 10 trekanter ud af hvert stykke dej. Læg 1 spsk. marcipanmasse på det brede endestykke og drys 1 spsk. rarbarstykker over. Rul nu trekanten sammen. Stil hornene på bageplade med bagepapir, og lad dem efterhæve et lunt sted 20-30 min. Pensel med sammenpisket æg, pynt med nødder og perlesukker. Bag dem ved 220 grader i ca. 10-12 min. Marcipanmasse: Ælt sukker og marcipan sammen, tilsæt smør og ælt til en blød masse. Eller prøv: Supergod tærte.
Kompot: 400 g rabarber 50 g sukker Dej: 150 g margarine 2 æggeblommer 125 g sukker 250 g mel 1 tsk bagepulver Fyld: 2 æggehvider 100 g knuste makroner
Rabarberne skæres i 2 cm stykker og koges med sukker. Køler af. Evt koges med meget lidt vand. Dejen æltes sammen og lægges koldt i en time. Hviderne piskes stive og makronerne vendes i. 2/3 del af dejen rulles ud og lægges i en tærteform el. springform. Æggehvidemassen fordeles over. Kompotten fordeles over. Resten af dejen rulles ud og lægges i et fletværk over. Bagetid 25-30 min ved 200 gr midt i ovnen.
Serveres med cremefraice rørt med lidt vanillesukker
Eller denne skønne dessert. Rabarber mousse.: 500 g rabarber 300 g sukker kornene fra en stang vanille 125 g friske jordbær 8-10 blade husblas 2 æggehvider 1 1/2 dl oiskefløde 50 g snittede mandler
Snit skyllede rabarberstilke i skiver og kog dem med sukker ved svag varme. Purer det gennem en sigte eller kom dem i blender. Kom halvdelen af jordbærrene i, skivede eller mosede. Læg husblasen i koldt vand og smelt den i lidt saft af rabarber eller citron. Hæld den smeltede husblas i rabarbermassen mens der røres. Pisk æggehvider og piskefløde stiv hver for sig og vend først hviderne og dernæst flødeskummet i. Kom rabarbermoussen i en skål og pynt med resten af jordbærrene samt snittede mandler
Livet er ikke kun en gave, men absolut også en opgave
Mail: Icewife@pcdk.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rabarber med |
Céleste |
29-04-2006 16:47 |
|
Bagte rabarber med reven marcipan 4-6 pers. 300 g tynde strimler rabarber 1 dl sukker 1 spsk. maizena 150 g ODENSE Ren Rå Marcipan Vend rabarber, sukker og maizena sammen i en skål. Kom det i et tærtefad. Bagetid: Bag rabarberne 20 min. i en 175º varm ovn. Tag fadet ud af ovnen. Riv ODENSE Ren Rå Marcipan groft og kom det over rabarberne. Sæt derefter fadet tilbage i ovnen og bag yderligere 20 min. til marcipanen er gylden. Tips Servér med is, creme fraiche eller flødeskum. Rabarberne kan laves i forvejen, så det eneste du skal gøre er at rive marcipan og bage rabarberne en sidste gang. Céleste
If you always do what interests you, then at least one person is pleased. -Katherine Hepburn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Smulder kage... |
|
|
med rababer: ca 8-10 tynde rabarberstængler - skåret i 2 cm bidder 4 spk vand 8 spk sukker 1 tks stødt ingefær 100 g smør 100 g. rørsukker 175 g hvedemel Hæld rabarberstykkerne, vand og sukker i en gryde og varm i godt 5-7 minutter - under omrøring. Bland ingefær i og rør godt rundt - hæld det i et fad. Smulder mel, rørsukker og smør sammen til en "dej" der ikke hænger sammen, men som kan smuldres hen over rabarberen. Sæt det i ovnen igen - stadig ved de 180 grader og bag ca 25 minutter Smager godt med vanillieis til! (og man kan jo også lave det med kanel i stedet for ingefær - det er nok heller ikke så ringe) Øv - hvorfor har jeg ikke noget rabarber i min have??? 
£isbeth & Baloo It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NAM!!! |
|
|
Den opskrift måtte jeg da bare afprøve med det samme, Lisbeth  I dag er den med kanel og i morgen bliver det en med ingefær. Og her er resultatet - synd I ikke kan mærke duften! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rabarber |
|
|
Hvad med grundlovsdessert. Altså en trifli med rabarberkompot, creme, makroner, et stænk portvin eller sherry og flødeskum Føj den er lækker Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NAM - den ser... |
|
|
... GOD ud. Det er længe siden jeg har fået smuldrekage - håber at den er lige så god som jeg husker den. (den kan også laves med æbler, stikkelsbær eller andet - den der smuldredej er jo SÅ nem og hurtig lige at nuldre sammen)
£isbeth & Baloo It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| UHMMM... |
Nanna Møller |
29-04-2006 23:13 |
|
Ej hvor er i onde...jeg ELSKER rabarber. Jeg må afsted efter nogle rabarber hos vores lokale planteskole imorgen...tænk sig, jeg er flyttet ud på en gammel bondegård, hvorder findes alt i frugtbuske, frugttræer og lign der bare skal være i en gammel bondehave...med undtagelse af rabarber! TSK TSK... Nanna
Støt børnecancerfonden www.boernecancerfonden.dk DEN SOM KUN. Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt. Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. - Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er jeg smuttet... |
Helle - Mimi |
30-04-2006 13:33 |
|
skal ud i haven og se til mine rabarber. Man bliver jo helt lækkersulten af den her tråd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PiaR det |
Céleste |
30-04-2006 14:51 |
|
er jeg ked af at høre at du ikke har! Den er ellers formidabel, den kage!
C
If you always do what interests you, then at least one person is pleased. -Katherine Hepburn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rababerkage |
|
|
Lav en god stor portion rabarbergrød og læg den sammen med makroner eller sukkerristet rasp ligesom æblekage. Pynt med rababerkompot. Serveres med flødeskum og/eller is. Lisbeth, smuldrekage det er bare genialt. Plejer at lave den med æbler og masser af kanel. Jeg må prøve at lave den med rørsukker. Jeg bruger vanille til rababer det smager bare godt og så drypper jeg lidt non-oxalsyre ved så "hænger" rababeren ikke fast på tænderne.
Caroline Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hermed... |
Nanna Møller |
01-05-2006 15:50 |
|
3 stks rabarberplanter indkøbt, 2 forskellige sorter, så om lidt skal jeg afsted om i køkkenhaven og plante dem... Rabarber kan jeg jo desværre først høste næste år. Takker for rabarbersparket!
Nanna.
Støt børnecancerfonden www.boernecancerfonden.dk DEN SOM KUN. Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt. Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. - Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PiaR lokker |
Zanne (den gamle) |
13-05-2006 16:59 |
|
Hun påstår at jeg absolut bør prøve at lave din kage Lisbeth. Hvem af jer skal helst have skylden for at have spoleret min appetit her lige inden aftensmaden. Jeg har en svag karakter, især efter at have kigget billeder 
Venlig hilsen Zanne (den gamle) der stadig savner Bæ9
Leder du efter en heste-ejendom - så kig her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mums.. |
|
|
man bliver jo helt lækkersulten Den kage ser lækker ud, men ak vi har ingen rabarber i haven.. Men hvis man tænker lidt mere langsigtet, så er syltetøj bestemt også godt på friskbagt franskbrød 
Skønne friesere sælges skriv for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, er rabarerne |
Grande |
13-05-2006 17:36 |
|
kommet op hos dig. Her er de altså stadig ret små. Må lige ud og kigge om de er kommet mere frem i de sidste par dages gode vejr. Lisbeth, du kommer bare her forbi og får nogle med hjem. (hvis de altså er derude ?) Vi har ihvertfald en del planter. Den der smuldre kage laver jeg tit med æbler og kanel, det bliver man helt forfalden til. (og så feder den da lidt mindre...?)
Kig forbi. www.lundrideudstyr.dk Ny hjemmeside under opbygning. Forhand. af: Kyra K, Anky, O.S, Passier, BR, Jacson, HappyValley, Equline, HKM, Maddox m.fl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jaaae - rabarber... |
|
|
... hvis de er kommet op i din have Grande - så kommer jeg LØBENDE efter nogle. Jeg blev så "ulykkeligt lækkersulten" efter Pia's billede at jeg købte nogle grimme halvgrønne stilke som forretningen påstod var rabarber. Og så bagte jeg også en smuldrekage - desværre var den ikke andet værd end at fodre skraldespanden. En kulinarisk tragedie! Det lyder i øvrigt heller ikke som en dårlig ide at lave den med vanilie som Caro skriver, og havde man rabarber nok, kunne man jo gøre et forsøg med kardemomme også...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dagens tærte |
|
|
Som burde have været lavet i grillen - men fyrbøderen har lidt problemer med optændningen   Men sådan ser tærten ud: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ahva-behar |
Zanne (den gamle) |
13-05-2006 18:27 |
|
Pia, du er simpelthen gal. Havde du seriøst tænkt dig at bage kagen på grillen. Jeg er målløs  Min er ikke bagt endnu, den gode opdragelse løb af med mig, så aftensmaden er lavet først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naturligvis |
|
|
Omtrent alt madlavning kan laves på grillen. Vi har lige købt en støbejernsplade til den, så nu kan der laves stegt flæsk & persillesovs  Og spejlæg m/ bacon. Faktisk er dagens aftensmad pariserbøf - som skal steges på stegepladen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er noget jeg kan |
Zanne (den gamle) |
13-05-2006 18:38 |
|
... på en weber. Jeg er præcis lige så god som Michael til at lægge hele området i røg, når jeg skal tænde op. Godt at der er langt til naboerne. Er det noget jeg kan få diplom i  Det der med at bage kage i grillen, det er jeg simpelthen nødt til at prøve en dag, jeg havde forsvoret, at det var muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mangler lige |
|
|
Jeres opskrift på gammeldaws rabarberkompot. Min søde mor har massevis af rabarber...manden min ELSKER kompot, jeg tilstår flovt, jeg har aldrig lavet dette! Så hit med opskrifter, helst begyndersikre... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fryseegnet |
|
|
Er der nogen af alle de gode opskrifter der er fryseegnede? Vi skal holde stor fest om en måned og jeg ville gerne forberede nogen desserter/kager...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Good grief- hvad de dog kan med rabarber |
xtiny |
22-05-2006 10:16 |
|
Se lige her: www.dk-kogebogen.dk/op...g-navn.php bare skriv rabarber i feltet. Chutney, kager, suppe, kompot, salsa, saft, salat eller fromage med kanelsyltet rabarber...  Der da frit valg på alle hylder- bare man har rabarber. 
Mvh xtiny ---
< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.
--- <t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan? bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommerdrik |
Spjald |
22-05-2006 14:33 |
|
Måtte lige finde min opskrift på sommerdrik til alle jer der vælter i rababer. 1½ kg rababer 30 g. vinsyre (pulver) 1½ l. kogende vand Vandet hældes over rababer og vinsyre,skal stå et døgn, rababerne sies fra og derefter til sættes 1 kg. sukker og ½ flaske ananasessens (6 tsk). Jeg mener den skal blandes med vand inden den drikkes som andet saft, men kan ikke helt huske det Det er mange år siden jeg sidst lavede den da jeg ingen rababer har mere, men jeg mindes den som rigtig god
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan jo |
Randi Grønbæk |
22-05-2006 19:53 |
|
koge rabarbersaft... *fløjter uskyldigt*
Venlig hilsen Randi G. Mors hest er bedst (Anne-Katrine, 4 år)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he he Randi |
xtiny |
22-05-2006 21:33 |
|
Det har vi da glemt igen. 
Mvh xtiny ---
< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.
--- <t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan? bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så var det jo godt |
Randi Grønbæk |
22-05-2006 21:54 |
|
at Pia selv kunne bringe den på bane igen - så'n indirekte 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| amirglory |
|
|
Mums Mums og atter mums. Vi hjar lige købt hus og der vælter det op med rababer, så nu, med denne tråd, er jeg tvunget af min mave til at lære at blive rababer-husmor  Altså min mormor fortalte mig her den anden dag om en opskrift, men jeg kan dog ikke dertaljerne... Men man skal i hvert fald lave det sædvanlige med at koge rababerne i vand og sukker. Derudover skal man bruge toastbrød. Rababerne skal i et fad. Toastbrødet skæres i terninger og kommes ovenpå rabarberne. Derefter hældes der smeltet smør, lidt sukker og nødder over toastbrøds-terningerne. Det skal i ovnen 25 min. på ca 190 grader, så hut jeg vidster...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt så |
Randi Grønbæk |
25-05-2006 21:51 |
|
Så må jeg jo nøjes med at anbefale råsyltede rabarber 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|