Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

forældre, hvad kan man forlange?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 22:48
jeg lider jo af en depression og har gjort det gennem 1½ år. jeg har prøvet den gratis psykologordning i aalborg for studerende, men fandt ud af efter få gange at det ikke lige var mig.
men jeg er nu blevet klar over at jeg har brug for noget terapi, bare ikke den type terapi.
jeg har derfor fundet en nlp terapeut som jeg skal op til på mandag. jeg har før været hos sådan en to gange for nogle år siden og det er meget mere mig.
terapien koster 320 kr pr gang og jeg regner med at starte ud med at gå der en gang om ugen.
nu er min kæreste og jeg jo så studerende og 1280 kr ud af budgettet er jo mange penge, især på SU.
derfor har jeg snakket med min mor, som uden tøven sagde hun gerne ville hjælpe med at betale.

jeg har så skrevet en mail til min far og spurt om han gider betale den anden halvdel.
normalt er jeg ikke meget for at bede om penge, men i denne situation synes jeg egentligt det er rimeligt nok, især omkring min far idet han fra jeg var helt lille ikke reagerede på min daværende stedmor var ret modbydelig mod mig og siden har svigtet mig rigtig mange gange, nå lang historie. men alt i alt stammer rigtig mange at de problemer jeg har med selvværdet, depressionen, osv. tilbage fra dengang. ihvert fald har det rødder der tilbage.

men nu til mit spørgsmål, er det rimeligt at jeg beder ham hjælpe med at dække de udgifter jeg så har nu?

personligt mener jeg at han skylder mig så meget mere end det jeg beder ham om nu, bare ikke i kroner og ører. så jeg vil have svært ved at forstå og acceptere hvis han siger nej nu. men jeg er også i tvivl om jeg er galt på den, for hvad kan jeg egentlig forlange af ham så mange år efter`?

det skal lige siges at han holder pengene tæt til kroppen, og derfor generelt ikke er meget for at give noget fra sig. så jeg ved det vil gøre ondt på ham at skulle punge ud.

-Jane

Circle Y park and trail westernsadel sælges se præs.

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning
Se mere på min hjemmeside her
0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 01:01

Har sendt dig en privat besked.

mvh. Merete

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 01:04

Jane: Jeg synes det er helt rimeligt at du spørger ham om han vil hjælpe dig.

Men det er ikke rimeligt at forvente at han gør det.

Du har tydeligvis oplevet at han svigter dig, og du må være realistisk overfor de krav du stiller til ham. Hvis han ikke har kunnet leve op til dem før, så kan han sikkert heller ikke nu, og sikkert heller ikke økonomisk hvis han ikke er den givende type ellers.
Du skal stille dine forventninger i nul, ellers vil du opleve at han bliver ved at skuffe dig.

Du modsiger lidt dig selv - først skriver du "normalt er jeg ikke meget for at bede om penge, men i denne situation synes jeg egentligt det er rimeligt nok, især omkring min far idet han fra jeg var helt lille ikke reagerede på min daværende stedmor var ret modbydelig mod mig og siden har svigtet mig rigtig mange gange..."

Du siger faktisk her, at det er rimeligt at han giver dig penge pga. manglende omsorg.

Bagefter siger du det modsatte: "personligt mener jeg at han skylder mig så meget mere end det jeg beder ham om nu, bare ikke i kroner og ører".

Ja, han skylder dig mange ting du ikke har fået!

Men det kan IKKE gøres op i kroner og ører, og tabt tid kan ikke vindes tilbage nu og derfor kan du efter min mening heller ikke tillade dig at forvente hans hjælp.
Det er heller ikke særligt smart at forvente hans hjælp, for du risikerer bare at blive svært skuffet.

Glæd dig over at din mor vil hjælpe dig - nu kan du i hvert fald gå til NLP hveranden uge. I stedet for at ærgre dig over at du måske ikke får pengene af din far.

Det lykkes nok altsammen for dig, Jane :-)

Lise

- Som nu har æren af at ride både stor og lille Hannoveraner, nemlig Chico og Rigola

- Amagerrytter siden 1992 (APK/ARS 1992-2002, KRK 2004-)

0
0
Svar på denne tråd

Jane B.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 04:01

Lise Rohden har skrevt så tydeligt det jeg også tænkte da jeg læste dit indlæg.

Men kort fortalt mener jeg sagtens du kan tillade dig at spørge om pengene hos din far, men du kan ikke forlange/forvente det af ham. Han kan også tillade sig at sige nej.

Uanset at du mener dine problemer idag stammer fra hans svigt da du var barn, er det hans ret at ikke ville batale.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Sommergræs til 1 års hingsteplage tilbydes. Kontakt på mail eller PB.

Rapport afgivet af Justi

0
0
Svar på denne tråd

Husk på
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 10:10

at de færreste forældre forsømmer og mishandler deres børn med vilje!

Mange mange børn får desværre ikke den omsorg de bør have igennem opvæksten - men 99% af alle forældre GØR faktisk det bedste de KAN og magter. Det er bare ikke altid det er godt nok.

Men kan man laste forældre for at de ikke magter mere end det de gjorde? Kan man bede dem betale af på den gæld - med penge??

Det synes jeg ikke.

Det er sørgeligt at også du er blevet svigtet i din barndom - men du kan ikke forlange at din far skal betale for noget han ikke magtede at gøre bedre for mange år siden.

Det er helt i orden at spørge, og hvis han som din mor ønsker at hjælpe dig, så er det jo godt.

Held og lykke med det hele

0
0
Svar på denne tråd

Jane B.
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 00:13

Er så helt og aldeles enig med Lise Rohden ;-)

Og et er din version af sandheden - det er jo din sandhed - din fars er måske en anden ;-)

Man kan i forhold til andre ønske sig - men at forvente nogen ting, er det samme som at udsætte sig selv for umådeligt mange potentielle nederlag.

Dit liv er dit ansvar - ingen andres - du er voksen nu. Og vil du gå til NLP - så er du heldig, hvis nogen vil hjælpe med betaling. Det er ikke noget du kan forvente - du er gammel nok til selv at tjene penge til eget forbrug.

Det hjælper ikke at klynke, det kommer ingen videre på her i tilværelsen - det hjælper selv at tage ansvaret på sig vedr en selv ;-)

Og så kan man gøre skidtet bedre ved selv at blive en bedre forældre til sine egne børn, end man syntes ens egne forældre var for en selv ;-)

Hilsen May-Britt

0
0
Svar på denne tråd

mht børn
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 00:58
kan jeg kun sige at jeg siden jeg var lille og faktisk stadig idag sværger at jeg ikke skal have børn, for jeg kan ikke udholde tanken om hvis jeg skulle give mine børn samme opvækst jeg selv fik, uden at ville det.
men kan jo være det går over senere.

mht min far har han svaret og han vil betale én konsultation om måneden så det er da positivt.

det er rigtigt at der er mange sandheder omkring min opvækst. der er min, min mors, min fars og resten af familien.
min far har aldrig indset hvad han gjorde ved ikke at gøre noget, og det kommer han nok heller aldrig til desværre. for på mange måder har jeg opgivet ham af samme grund. en høflighedsvisit når jeg er i kbh er hvad det kan blive til fra min side.
men et eller andet sted har jeg sQ ondt af ham. at være over 50 og stadig ikke kunne se livet i øjnene ja det må være en værre straf end nogen fortjener.
med terapien kan jeg kun håbe på at jeg ikke selv ender i samme situation. og at jeg, hvis jeg nogensinde skal have børn formår at give en mere rimelig opvækst uden afsavn og svigt, samt konstant at blive valgt fra fordi jeg ikke protesterede åbenlyst, men istedet græd mig selv i søvn når han endnu engang valgte min "stedmor" frem for mig.

-Jane

Circle Y park and trail westernsadel sælges se præs.

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning
Se mere på min hjemmeside her
0
0
Svar på denne tråd

Jane...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 09:56

Jane: Det var da en positiv hjælp du fik fra din far. Glæd dig over det. De 320 kr der mangler om måneden kan du nok finde et eller andet sted hos dig selv, så du kan gå fast :-)

Glæd dig over, at du har en far. Jeg havde en i 2 år, fandt ham da jeg var 15, men han kunne på ingen måde være den far jeg ønskede mig. Efter mange smertefulde nederlag valgte jeg ham fra, og bl.a. på grund af ham har jeg gået til psykolog i et års tid (det havde nu også noget at gøre med min mors sindslidelse), og jeg er bare fri af ham og ovre det nu.

Jeg vil ikke lade fortidens spøgelser holde fast i mig, livet er for kort til at bebrejde andre hvad de ikke gjorde, om det er ens mor eller far.

Det er klart at du måske mangler noget selvtillid etc. hvis du har oplevet svigt, men pas på ikke at blive ved med at bebrejde din far, for så ender du med at blive bitter OG deprimeret.

Koncentrer dig om at få det bedre selv, i stedet for at koncentrere din energi om din far.

Håber det bedste for dig...

Lise

- Som nu har æren af at ride både stor og lille Hannoveraner, nemlig Chico og Rigola

- Amagerrytter siden 1992 (APK/ARS 1992-2002, KRK 2004-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil gøre det kort og godt
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 10:55

Er det bare mig - eller er det rimeligt at bede om hjælp når man har brug for det?

Er de første man henvender sig til ikke oftest sine forældre?

Længere er den ikke i mine øjne.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

Som mor
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 17:47

ville jeg sørme gøre mest muligt, hvis min søn en dag får ondt i livet.

Og ikke mindst, hvis det skulle skyldes noget, jeg har gjort forkert i hans opvækst!

Så jeg synes afgjort, du gjorde rigtigt i, at spørge dem. Og hvor dejligt, de vil hjælpe dig

Pøj pøj med terapien.

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider