Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Halalslagtning.
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 22:24

Jeg prøver jo ihærdigt at vende mig af med at spise kylling. I 5 år har jeg ikke spist svin og oksekød og det går ganske fremragende men nu vil jeg seriøst prøve at lade være med at spise kylling fordi de er halalslagtet, hvilket jeg syns er forkasteligt men jeg kom til at tænke på om økologiske kyllinger også er halalslagtet? Det er de vel...

>>Rytter søger stor partshest i Roskilde.<<

"Den som ikke reagerer - accepterer."

0
0
Svar på denne tråd

Oksekød halalslagtes ikke
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 22:49
På samlebånd, det gør svin heller ikke- af gode grunde. ;-)
Kosher (jødisk "ren kost", hvor dyrene bliver schäcktet- svarer til halal) og halalslagtet kvæg/ged/får sælges som sådan- oftest i særlige butikker.

Alle slagtekyllinger og kalkuner halalslagtes på samlebånd. Det gælder også de økologiske.

Men du kan købe stalddørs kyllinger, der er økologiske, og også svin og kalv.

Faldt lige over denne tråd, hvor folk foretrækker halalkød fordi, det er bedre behandlet efter slagt: www.oekologi.dk/forum/51.html

Mvh xtiny

<eras3r> who the hell is digdug?
<element_a> he used to be an old video game
<element_a> then he mutated into an IRC user after someone stole his shovel
<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor er det et problem?
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 01:57
At en båndoptager eller en person har sagt ord, mens samlebåndet kørte med kyllingerne? De bliver ikke slagtet anderledes end det ellers ville ske.
Kyllingerne bedøves først.

Der står en masse her om rituel slagtning med og uden bedøvelse: Dyretisk Råds bekendtgørelse
Det er lidt svært at hitte rede i, men som jeg har tydet det, bliver der ikke slagtet rituelt uden bedøvelse i Danmark.

Jeg spiser meget nødig kylling, men det er mere fordi, jeg ikke finder, at de har gode nok forhold i produktionen, de lever under så kummerlige forhold, at det tangerer kvalificeret dyrplageri.

Mvh xtiny

<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

jeg...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 07:51

ville mene, at opdrætsmetoden er vigtigere end slagtemetoden...

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
everyone imitates someone-
Man bliver fuld af L O R T hvis ikke man skider
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 08:02

ikke bryder dig om selve slagtemetoden hvor hovedet hugges af, så er stalddyrskyllinger slagtet på samme måde.

Jeg har ikke se fjerkræ slagtet på anden måde end med en økse og en hyggeblok.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Breyer heste og Cheval Liberté trailere!

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

Halal??
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 08:10

@Pia - jeg tror nu ikke at hønen synes at det er en "hyggeblok"

Nå - men forskellen i Halal slagtnign og "dansk" slagtning af kyllinger er, udelukkende at halalkyllingerne får en bøn med på vejen. Jeg ser ikke helt hvad det skader.

Men at opdrætsmetoden for langt de fleste danske kyllinger er dybt kritisabel - det kan vi ikke blive uenige om. Så hellere købe en øko/fritgående kylling til 50-70 kr end 5 farbrikskyllinger til 100. Samlet får man selvfølgelig mindre kød - men bedre og med bedre samvittighed.

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

dyrevelfærd
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 08:46

er der heldigvis mange, der gerne vil betale for. jeg tror bare ikke, at folk tænker over, at de kan handle andre steder end i et supermarked. vi har selv fritidslandbrug med køer/kalve, grise, får/lam/pålæg, kaniner, kyllinger samt ænder og gæs. Se www.megafarmen.dk under gårdbutik, hvis det har interesse.

Hallalslagtning foregår ved, at halsen bliver skåret over og dyret glider ind i døden ved at forbløde. Jeg har engang været på et fjerkræslagteri og se, og det foregik så vidt jeg husker på samme måde. Kyllingerne hang på W-kroge i benene og kørte rundt på et bånd og alting foregik pr. automatik.

Frilandsdyr kan overhovedet ikke sammenlignes med fabriksfremstillede dyr.

Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Hehehe...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 09:12

..Lisbeth, mon ikke Pia trykkede forkert og mente "hUggeblok" og ikke "hYggeblok"? ;-D

Jeg er sådanset ligeglad med om dyret bliver skudt, halshugget eller stukket. Under alle omstændigheder dør det hurtigt. Og som andre har været inde på, så er det afgørende for mig, om dyret har haft et godt liv og en hurtig død. Derfor vælger jeg økologisk kød eller "hjemme-dyrket", så jeg har en garanti for plads, foder, døgnrytme o.s.v. :-)

Camilla

- NU MED HUND!!! :-D

Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd

at du ikke
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 09:28

vil spise halalslagtet svine eller oksekød, ok det kan jeg fint forholde mig til, da vi havde får, kunne jeg heller ikke drømme om at sælge andet end døde dyr herfra.

Men hvad har halal at gøre med du ikke vil spise svine og oksekød???

Og nej kyllinger bliver ikke bedøvet først heller ikke ved stalddyrsalg, de får hoved hugget af og så er det slut.

Men billeder af en slagter der render rundt med boltpistolen til alle kyllinger, det kan min makrabre humer godt se det morsomme i.

Om kyllingerne har fået en bøn med på vejen eller ej, er mig fuldstændig ligegyldigt.

Tilgengæld har vi sat stor pris vores hjemmeslagtede lam, hvor dyrene er blevet kløet under hagen og ikke opdagede hvad der ramte dem.

0
0
Svar på denne tråd

bedøvet?
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 09:38

Hvordan bedøves kyllingerne inden de hænges op på det her samlebånd?

Jeg MENER at kunne huske billeder af folk der gik og indfangede kyllingerne, og hang dem op i benene, men da var kyllingerne ikke bedøvet.

Når vi selv slagter høns, så holder vi dem også i benene på vej hen til huggeblokken, men der er de forbavsende stille og spræller stort set ikke.

Kan de ikke være at det bare ligner at de er bedøvet?

I så fald, hvordan blive de bedøvet?

Venligst Lone

0
0
Svar på denne tråd

overlast.
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 09:40

Jeg spiser ikke okse - svinekød fordi jeg ikke kan fordøje det rigtigt og desuden syns jeg at det ikke smager særligt godt så derfor har jeg valgt det fra. Det har egentlig intet med halalslagtning at gøre.

Jeg vælger nu kylling fra fordi jeg ønsker ikke at spise et dyr der lider overlast ved slagtning såsom ved halalslagtning. Jeg havde bare håbet at de økologiske blevet bedøvet først og så halshugget.

Måske skulle man i fremtiden opdrætte kyllinger?

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 10:04

...jeg tror bare du vil få svært ved at sælge kyllinger til 150,- stykket fordi du bedøver dem først! ;-D

Kyllinger har små hjerner og når man vender en høne på hovedet, så tror den, at den er død og agerer derfor død. Jeg kan ikke se hvorfor man unødigt skulle stresse en høne ved først at proppe den ind i en bedøvelseskasse og dernæst kappe hovedet af den? :-)

Min bedstefar gav altid hønen et gok i hovedet med den flade side af øksen inden han huggede hovedet af, så den var bevidstløs. Han sagde altid, at det var fordi han ikke kunne lide, at de kiggede sådan på ham! ;-D

Camilla

Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd

godt jeg ikk har de problemer...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 10:21

Jeg væmmes nemlig bare ved tanken??, kød stinker dødt og ækelt og jeg lever sundt og i bedste velgående af frugt,nødder, grøntsager, ris og alt det lækre man spise og med krydderi smager det simpelthen lige så godt.

og jeg vil mene at jeg er langt sundere end kødædere? og som det bedste af det hele har jeg ikke dårlig samvittighed da jeg ikke deltager i "kanibalismen" jeg elsker dyr og er ikke tilhænger at man opdrætter dem til det formål? de får et meget kort liv, bliver behandlet dårligt, slagtet brutalt? og mange endda uden bedøvelse ?? det kalder jeg ikke fair mod dyrene for at vi mennesker så kan æde deres halvrådne lig.

Så næste gang du sætter tænderne i din lækre bøf hvor blodet flyder ned af tallerkene så tænk på at det rent faktisk er et sødt væsen med føelser som ikke havde nogen chance imod mennesket? og smag så efter om du stadig syntes at dødt lig og blod smager lige så godt som du troede, du kan jo stege den uden krydderier for det er nemlig dem som smager godt og ikke selve kødet.

og her er nok at sundt at spise for mennesket så det er slet ikke nødvendigt at opdrætte levende individer for at få noget at spise, men det er folks moral for hvem kender ikke den " en god rød bøf med blodet løbende ned af gaflen" ummm ja hvor lækkert...

0
0
Svar på denne tråd

Slagtning
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 10:22

Jeg husker en artikel der var skrevet på baggrund af en undersøgelse, hvor man havde indopereret elektroder i hovedet på slagtekvæg.

Efter en periode hvor kvæget var akklimatiseret og man havde et billede af deres normale hjerneaktivitet blev de slagtet. Halvdelen konventionelt med boltpistol og halvdelen halalslagtet. Man undersøgte så deres hjerneaktivitet på slagtetidspunktet.

Ved halalslagtning gik der 3 sekunder fra snittet var lagt og til dyret registrerede nogen form for smerte. På dette tidspunkt er der allerede løbet så meget blod fra, at dyret er på vej over i bevidstløshed. De krampetrækninger der opstår, når man halalslagter, opstod først efter al hjeneaktivitet var ophørt.

Ved slagtning med boltpistol var der en ekstremt høj hjerneaktivitet lige efter at dyret var ramt (noget højere end ved halalslagtningen).

Desværre har jeg ikke linket mere, men jeg mener at det var sat ind her på HN for laaang tid siden.

Men som jeg læste det, var halalslagtningen faktisk mere skånsom, hvis den selvfølgelig var udført korrekt. Så jeg har ingen problemer med at spise halalslagtede dyr.

I øvrigt halalslagtes der i stor stil på eksportslagterierne, idet alt kød, der eksporteres til mellemøsten skal være forsynet med halal-certifikat.

Mvh

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

kyllinger...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 10:45

Jeg "bedøver" kyllingerne når de bliver slagtet... med et solidt gok i knolden af økseskaftet først...

... ænder holder hovedet stille på huggeblokken så derfor hakker jeg bare hovedet af dem med det samme...

Kaniner... ja de får altså et gok i hovedet som de dør af, så bliver de flået og hovedet ryger af der...

Ingen af disse metoder er halal... da hovedet ikke må skilles fra kroppen når dyret afbløder(renses) ej heller må man gøre som jeg gør ved kaninerne...

Alle hovedpulsårerne, luft og spiserør skal overskæres. Der skal skæres fra øre til øre for at dyret er halal... samtidig skal der siges en kort "bøn"...

Det er en tosset ide syntes jeg, men jeg har grundlæggende intet i mod denne form for slagtning... jeg syntes bare det må være alt for besværligt... det er meget nemmere at hakke hovedet af en høne end at skære fra øre til øre...

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

piaj l...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 10:57

Du skriver...

"Så næste gang du sætter tænderne i din lækre bøf hvor blodet flyder ned af tallerkene så tænk på at det rent faktisk er et sødt væsen med føelser som ikke havde nogen chance imod mennesket? og smag så efter om du stadig syntes at dødt lig og blod smager lige så godt som du troede, du kan jo stege den uden krydderier for det er nemlig dem som smager godt og ikke selve kødet."

Jeg elsker kød... især rødt, ja helst helt rå faktisk... det meste af det kød jeg spiser har jeg selv gået og klappet, kløet bag øret og fodret hele dets liv. Jeg har givet det er godt liv med masser af plads, artsfæller, mad og gode forhold.

Derfor har jeg ingen skrupler whatsoever om at slagte det på en stille og rolig måde når tiden er inde til det.

Forresten dødt lig ... alle lig er døde ellers er det godt nok lidt suspekt!!!

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Bedøvelse
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 14:56

Lone: Kyllingerne bedøves ved, at deres hoveder føres gennem strømførende vand.

Lea

Griffin Thoroughgood distancesadel sælges,

17'', mellem bom.

Se præsentation for mere info.

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!

0
0
Svar på denne tråd

Aribeth
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 16:02

når det nu skal være er det selvfølgelig også bedst at vide at dyret har haft det godt i den ti´d det har haft og at det er kommet "godt" herfra.

men jeg væmmes ved at kød og ville aldrig kunne nyde det.

0
0
Svar på denne tråd

Halalslagtet svin..?!
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 19:55
Øh- mig bekendt spiser hverken jøder eller muslimer svinekød, da det betragtes som urent, og ikke er tilladt efter de hellige skrifter.

Alle dyr bedøves før halalslagtning/schächtning i Danmark- læs lige Dyreetisk Råds betænkning, som jeg linker til ovenfor.

He he- hyggeblok ;-D Festlig slåfejl! - og stalddyrssalg. Mon ikke det er stald-dørs-salg? ;-)

Mvh xtiny

<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

PiaJ I...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2006 22:35

...så fik vi lige dagens præddiken! ;-D

Det er altid godt at have en "sag" at gå op i, men hvorfor dømme andre så hårdt, der ikke lige deler din opfattelse? :-)

Jeg vil gerne have en god, rosa bøf, men blod er der ikke noget af i en bøf. Det er løbet af for længst, da dyret blev slagtet. Dét, der "løber ned af gaflen" er kødsaft og det hænger sammen med den kendsgerning at mennesker og dyr består af store dele VAND, der befinder sig i muskler os.v. Og det er jo sådanset musklerne, vi spiser - alle os ulækre og dyriske og brutale kødædere! :-D

Du må da have lagt mærke til, at der også løber saft ud, når du f.eks spiser en appelsin? Er det så frugtens "blod"? :-P

Nej, du må undskylde...Al respekt for både vegetarer og veganere, der vælger at tage afstand til drab på dyr fordi de finder det moralsk forkert at slå ihjel. Det er fint. Men at føle sig så moralsk overlegen i forhold til mennesker, der ikke deler den opfattelse, det er ikke fedt i min bog. :-)

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

halalslagtning.
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 11:20

Lider dyrene ikke overlast ved halalslagtning? Så lad mig lige give et eksempel der kunne ændre den opfattelse; Tænk hvis en tidligere ridehest blev halalslagtet, altså fik skåret halsen op og forbløde til døde. Tænk over hvor meget blod der er i en 300-400 kg. dyr. Jo, dyret har en grusom og pinefuld død og denne form for slagtning bør forbydes!

Det er ærgerligt at jeg bør bringe et sådan grotesk eksempel.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 11:33
ikke er der den store forskel på en ko og hest - jvf BeritH's indlæg.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Breyer heste og Cheval Liberté trailere!

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

Stadig væk
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 12:29
Dyrene bedøves først i Danmark før halssnittet lægges.
Uanset om det er en hest, okse eller høne.

Vi spiser heller ikke dyr, der ikke er afblødt. Det er iøvrigt i bud fra Mosebøgerne: "Dyr med blod må du ikke æde".

Mvh xtiny

<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Xtiny..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 13:34

Dyrene bliver ikke bedøvet før halssnittet lægges, det sker umiddelbart efter. I dyretisk råd kan man læse, at fx kvæg bliver skudt med boldtpistol bagefter.

PernilleKrake
0
0
Svar på denne tråd

lamia...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 13:56

Om det er en hest eller ko er nok fuldstændig ligegyldigt. Der er ligeså meget blod i en ko.

Uanset om man afliver ved halal eller boltpistol, så bliver dyret afblødt. Faktisk så er skuddet fra en boltpistol ikke dræbende. Dyret dør også her af blodmangel, idet halsen snittes når skuddet er placeret.

Man skal nøje overveje, hvorfor man støtter den ene eller den anden form for aflivning. Mon ikke man vælger boltpistolen fordi man tror det er blidest for dyret? Men hvad hvis halalmetoden i virkeligheden er den blideste, hvilket i hvert fald én undersøgelse tyder på. Vælger vi den så fra, fordi vi selv ikke kan lide tanken?

Faktisk er der i forbindelse med halalslagtning meget strenge regler i Koranen for, hvordan det skal foregå. Der må eksempelvis ikke være blod på slagtestedet i forvejen. Kniven skal være slebet, så den er skarp nok m.m.

Netop knivens skarphed er vigtig i forhold til hvor meget dyret mærker. Hvem har ikke prøvet at skære sig uden at opdage det, hvis kniven var skarp nok. Den var altså ikke gået med en sløv kniv.

Mvh

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

var der ikke noget med
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 17:09
at Jøderne ville ha at dyrene skulle have skåret halsen over og forbløde imens en eller anden jødisk præst plabrede en bøn af? men det måtte de ikke pga dyreværnsloven?

hestensurtehave.dk/www.travnyt.dk
Belle Sælges el. Udlånes se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Kød...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 20:05

Hej alle "ligædere"

Jeg læste et eller andet sted, en eller anden gang noget med at kød fra vildt skulle være sundere eller bedre ernæring end kød fra opdrættede dyr.

Jeg husker ikke enkelthederne, men er der nogen der ved hvad der kom ud af den historie?

Jeg må indrømme at jeg for én gangs skyld har brudt en ellers nagelfast regel: At tro på noget der ikke er dokumenteret

Med venlig hilsen

Deerhunter

0
0
Svar på denne tråd

Ja, vildt er fedtfattigt
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 20:55
Kun 3 % fedt, så den er god nok. Det samme gælder: Strudsekød og kød fra tambison.

Derfor har vore forfædre, stenaldermenneskene, spaltet knogler for at spise den fede marv. Derfor har de taget kødet fra køllerne- og ladet det magre ligge. Der er ingen grund til at bruge energi på at transportere føde, som du bruger mere energi på at bære, end kødet indeholder.

Mvh xtiny

<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Det hedder Schãchtning
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 21:00
Hos jøderne, men i alt væsenligt svarer det til halal- selvom bønnerne, sproget og troen selvfølgelig er anderledes. ;-)

Jeg ved ikke om det foregår i Danmark, men hvis det gør, er det stadig med forudgående bedøvelse.

Jeg har set det gjort i tv for nogen år siden, hvor en okse blødte og var længe om at dø. (Min helt subjektive oplevelse! Men jeg kan ikke lide at se på, når dyr dør. Det skal gå stærkt, synes jeg. )

Mvh xtiny

<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

tak!...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 21:29
det så jeg også derfor mit spørgsmål.. Hvem i sin rette forstand vil sætte tænderne i et dyr som har lidt unødigt? Og til veganerne NEJ alm slagtedyr lider ikke unødigt så vi kødædere kan spise.

hestensurtehave.dk/www.travnyt.dk
Belle Sælges el. Udlånes se præs.

0
0
Svar på denne tråd

vildtkød
Forfatter: 
Dato:  21-03-2006 23:07

Jeg ved ikke om jeg er ene om dette, men jeg synes vildt (fasan, hjort osv.) er noget ulækkert.

Men det er ene og alene pga. at de nærmest marinerer i deres eget blod og det er derfra kødet får sin mørke farve.

Jeg har kun hørt om dette, ret mig endelig hvis jeg er gal på den.

Halal slagtning har jeg som sådan intet imod. Men det skal gå rigtigt til og dyrets lidelser skal være mindst mulige.

0
0
Svar på denne tråd

Vildtkød
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 12:33

Det er rigtigt at vildtkød er mørkere pga. blodet ikke når at "løbe fra".

Når et rådyr f.eks. bliver skudt, tager det ofte lidt tid inden det bliver brækket.

Dyret er altså død af skudet, men der går lidt tid inden det bliver skåret op og mave, tarme (og blod) osv. bliver taget ud.

Det er et spørgsmål om smag og behag. Men jeg ÆLSKER altså vildtkød!

Om det er blodets skyld, skal jeg ikke kunne sige.

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

LOL Aribeth
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 13:23

"alle lig er døde ellers er det godt nok lidt suspekt!!!"

Det var dagens griner, jeg sidder og klukker som en liggesyg høne

Jeg deler iøvrigt også din hang til rødt og råt kød ;-)

Da min pony blev slagtet var det da også nærmest en halalslagtning, lige med undtagelse af at slagteren ikke var religiøs (så vidt jeg ved).

Boltpistolen bedøver (alle halalslagtede dyr bedøves i dk. det er vedtaget ved lov og accepteret af muslimerne), herefter bliver halsen skåret over.

Hvis man, som jeg, kigger dyret i øjnene under processen, kan man godt se når livet ebber ud, øjnene bliver pludselig matte.

Jeg har absolut ingen skrubler ved at spise halalslagtet kød.

Det vigtigste, for mig, er livet før døden.

Kyllinger halshugger jeg uden problemer

Ren udenpå, beskidt indeni.

Silhuetter
Pintohingst-Castor-Søges

0
0
Svar på denne tråd

Halalslagtning
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 13:26

Ren udenpå, beskidt indeni.

Silhuetter
Pintohingst-Castor-Søges

0
0
Svar på denne tråd

arose...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 14:09

Endelig er der en der bemærker det ...

Livet før og op til døden er altafgørende... og så går jeg i øvrigt også meget op i at dyret ikke stresser inden det bliver slagtet, især pga kødets smag...

Ved grise gøres dette lettest ved at gå og fodre dem med for eksempel nødder. Når grisen så sænker hovedet for at spise nødderne kan man placere boltpistolen i panden... den opdager det aldrig.

En god bøf er en bøf der er vendt lynturtigt på en hed pande så den har fået stegeskorpe og så er den lunken og rå indeni.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider