|
|
| ADVARSEL...fugleinfluenza! |
|
|
Den er jo desværre nået til Tyskland, hørte netop i radioen, at der i Nykøbing F er fundet 5 døde svaner! De undersøges for F.I, og der blev sagt, man skal holde sig fra døde eller syge fugle. Da vi er ægte dyre-elskere herinde, ville jeg lige advare!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var det |
|
|
ikke i Tyskland de døde Svaner var fundet? Rigtig nok virussen er nået dertil, men synes bare de sagde det kun var i Tyskland de var døde. Men tak for advarslen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre... |
|
|
Hørte det kl 9. Lad os krydse fingre for, at de er døde af anden årsag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ahem.. |
|
|
Da jeg ikke har høns har jeg ikke fulgt specielt meget med i sagen Nu når det er så tæt på kom jeg til at tænke ( ja jeg kan skam godt ) på om det kun er storefugle, der er syge ? Hvad hvis katten æder en syg gråspurv, bliver katten så syg ? og kan det smitte til mennesker ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Miss Piggy |
|
|
Jeg sad og fik samme tanke da jeg så nyhederne på nettet.  Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smitte til mennesker |
| Forfatter:  |
Heidibr |
| Dato:  |
15-02-2006 10:22 |
|
Jeg har ligeledes hørt nyheden i radioen til morgen. Dog blev der udtalt, at det er en virus som har svært ved at smitte til mennesker, og kun kan gøre det hvis man roder ved de døde fugle.. Men det med risikoen for misse-smitte sagde de da ikke noget om..  Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på bornholm |
|
|
så er der fundet 4 døde svaner på bornholm, de er ved at blive undersøgt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Døde fugle |
|
|
Kan det ikke tænkes at de døde fugle er døde af sult det har jo været en hård vinter,og der er jo hvert år en del som desværre går til. I må undskylde,men jeg føler at denne fugle influenza er blevet blæst op. Det viser sig jo at flere af de tilfælde som de først troede var det,ikke var det alligevel. Man hører om det i verdens pressen fra et bestemt land,og så pludeselig høre man ikke mere derfra. Nogle uger senere kommer det op et andet sted,jeg tror at det er for at bortlede vores opmærksomhed,fra det der virkelig sker,læs Iraq,Iran,Syrien. Ja der er nogle som de påstår at er døde af det,men er der nogen der har set beviserne,ud over dem der skal skrive om det,og de skriver alligevel hvad der passer dem. Men jo jeg syntes at det vil være en katastrofe hvis noget sådant rammer et land,så er det lige meget hvilket. Det var så min mening om det. mvh. Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Lilleulv |
|
|
Det var bestemt heller ikke hensigten. Jeg skrev blot, hvad jeg hørte i nyhederne. Hvis/når jeg ser et vildt dyr, der virker sygt, vil jeg da prøve at hjælpe det. Tror ikke, jeg er den eneste på HN, der gør det. Det var såmænd bare derfor, jeg skrev det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mente ikke negativt |
Lilleulv |
15-02-2006 13:33 |
|
Forstår godt at man bliver redd av demt man hører på nyheterne. Ofte er det ikke liiige sannheten, så da kan det være bra at gå til den information som er korrekt. Det var vad jeg menede, ikke mer, ikke mindre. Siden jeg faktisk sitter og jobber med info. i forbindelse med Fugleinflueza, synes jeg det er rart at kunne hjælpe folk som lurer på konkrete ting. Og en ting er sikkert: Døde eller syke fugle skal ikke røres nå for tiden, men man skal mælde fra til Fødevarestyrelsen. det er specielt vadefugle som er i risikosonen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har helt ret. |
|
|
Det VAR også kun pointen om ikke, at røre døde, eller forsøge hjælpe syge fugle, jeg ville frem til. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så trist, så trist... |
birgittekw |
15-02-2006 14:42 |
|
Her i huset er vi rigtig kede af det...  Er dette syn noget der hører fortiden til... Vi holder både frilands fjerkræ...og geder, for at selv kunne spise sundt. men da også fordi vi syntes de er hyggelige at ha'. Birgitte , med en stald fuld af skræppende utilfredse fugle 
Frihed, Lighed og Broderskab.........er grundlaget for ethvert Demokrati
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mht til andre dyr: |
fia |
15-02-2006 17:12 |
|
MIS PIGGT: Mht andre dyr: fødevarestyrelsen skriver flg: "Hunde, brugt til jagt, kan ikke blive smittet med fugleinfluenza, men må ikke - på grund af mulighed for smittespredning - komme i kontakt med tamfjerkræ." og " Ved mistanke om sygdom blandt de vilde fugle må disse ikke hjembringes og anvendes til f.eks. træning af jagthunde." Dermed må jo -som jeg forstå menes at hunde (og andre dyr) ikke kan smittes, og jeg forstår det sådan at fuglene ikke må medbringes hjem pga smittefare til andre fugle (høns og vilde) på matriklen.Ikke afhensyn til hunden selv.
*** "Alle er blot krummer i livets store kiksedåse... Bortset fra mig, jeg er en lækker, lille chokolademarengs." *** Citat: Garfield.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ro på... |
Tullermus |
19-02-2006 20:47 |
|
Fugle influenza er en sygdom hos fjerkræ og smitter ikke mennesker, hunde, katte, heste eller for den sag skyld lamaer. Risikoen er minimal medmindre følgende sker: 1) Du indånder fugleekskrementer big time OG 2) Skidtet muterer. Af de 200.000 som i Indonesien (eller var det Thailand? Nå, ligegyldigt) har været i kontakt med smitten er kun 130 døde -det er halvdelen af de, der rent faktisk blev smittede. Så 200.000 mennesker. 260 smittes. 130 dør. Det er altså ikke så frygtelig farligt som medierne gør det til. (Og nej, hvis I har HØNSEhunde er risikoen ikke højere. Ej heller hvis nabokonen er en dum GÅS). Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og selv om der bliver skrevet om ... |
Lisbeth Sejberg |
19-02-2006 21:49 |
|
... det her på HN, hvor der tit går lidt "hønsegård" i den, så er det heller ikke farligt  Meget rart med de tal Anna, før det bliver blæst helt ud af proportioner. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte kan smittes |
|
|
hvis de æder fugle eller deres klatter, det hørte jeg i fredags af en expert på dr 1...katten bliver ikke syg men er bare smittebærer hviklet er værre. Hvis mennesket blander spyt med sin kat kan mennesket få bakterierne...men hvem kysser så grumt med misser!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske har jeg... |
birgittekw |
19-02-2006 22:42 |
|
...hørt forkert, men jeg hørte at et par tigre var døde af fugleinfluenza, og at katte også kunne få det...men at hunde var raske smittebærer... Juhu hvor det går  Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Koldt vand i blodet |
MinnaN |
20-02-2006 08:57 |
|
Denne vira smitter fugl til menneske. Ikke menneske til menneske eller fugl til pattedyr til menneske. Som sagt før, så dør der 2000 mennesker (ca) af almindelig influenza i DK. Så 200 (ca) på verdensplan er altså ikke noget der kan få mit blodtryk op at køre. Synes at det er sensationsjournalistik fra mediernes side og de har brugt dette til at få fokus væk fra Muhammedsagen. Hvilket måske er godt nok, men måden de har gjort det på er usmageligt. De har gjort en hel befolkning bange for fugleinfluenzaen. Vira og bakterier er IKKE det samme. Vira er en RNA streng der trænger ind i vores celler og bruger vores celler til at formere sig. Bakterier formerer sig ved noget der hedder ukønnet deling og trænger ikke ind i vores celler. Blot en mindre detalje. 
Birgitte KW; Hvor har du hørt det fra? Det lyder lidt som en fjer er blevet til 5 høns. Altså ikke noget sagligt/fagligt belæg fra din kilde? Andet end: "Jeg har hørt at..." Grunden til at jeg spørger er at det lyder som rygtesprederi fra din kilde (og ikke dig). Noget jeg gerne vil undgå, fordi folk er ret nervøse/bange omkring det her.
Koldt vand i blodet og tag en 10 - 15 dybe indåninger. 200 døde? Så tager vi det helt roligt, ikk? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har hørt... |
|
|
Efter hvad jeg har hørt og observeret, findes der to "slags" fugleinfluenza. Der er den knap så farlige som smitter fra fugl til fugl. Det er den som er nået tysklands grænser, og er på vej til DK. Dernæst er der også den berygtede og dræbende influenza H5N1 som altså er muteret fra den "alm." fugleinfluenza. Denne H5N1 smitter fra fugl til dyr og mennesker, og er indtil videre kun fundet i lande i Asien, hvor ikke flere end 50 mennesker er døde. Tænk at vi på verdensplan er 6 mia. mennesker, så er 50 døde altså ikke noget at snakke om.! hvis vi var op i 100-200.000 døde -begynder der at ske noget. Men bare tag det roligt, lad være med at gå i panik, og undgå kontakt med døde fugle. Så skal befolkningen i DK skam nok overlevet. Vi har da trods alt både overlevet den spanske syge, spedalskhed, pest, og diverse verdenskrige..  Det er i hvert fald mit indtryk af hvordan denne influenza hænger sammen 
Stille som en ninja Sophie & Cameloten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke mellem mennesker |
LlynDinas |
20-02-2006 10:32 |
|
Der findes ikke nogen påvist form for fugleinfluenza, som kan smitte fra menneske til menneske. Man har med andre ord ikke i et laboratorium påvist, at dette har fundet sted, selvom man selvfølgelig heller ikke kan afvise, at det kan ske. Den eneste "sikre" måde at få fugleinfluenza på er at få det fra en smittet fugl. Hvis der skulle opstå en mutation af sygdommen, som kunne smitte mellem mennesker, ville det kræve, at et menneske, som allerede led af "almindelig" influenza også blev smittet med fugleinfluenza, så der så nærmest opstod en "ny sygdom" ved at de to blev kombineret - og eftersom virus oftest bliver svagere, når det muterer, er det ikke engang sikkert, at sygdommen ville være særligt farlig. Fugleinfluenza KAN også med tiden ændre sig, så det bliver farligere for mennesker, og man kan ikke sige noget om sandsynligheden for, at det sker. Info delvist hentet fra Statens Serum Institut: www.ssi.dk/sw7352.asp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MinnaN... |
birgittekw |
20-02-2006 12:26 |
|
Jeg er næsten helt sikker på, at det var en eller anden "expert" , der udtalte sig på dr. 1. Iøvrigt er jeg ganske enig med dig, om medier, Mohammad sag...og dette (fugleinfluenza)...har selv et andet sted skrevet om det samme.  Ifølge de udenlandske nyheder jeg ser er det man konsentrere sig om er at begrense smitte vejene...ikke gentage fejl fra kogalskabs epidemien...osv. Man diskutere det formålstjenelige ved masse vaccinationer af tamfjerkræ...og de positive resultater man har haft i Vietnam. www.fjerkrae.dk/f3_171...php?t=4706 Måske vil du syntes denne link er interessant. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|