Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Altså, hvad er en part?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 08:13

Ja, undskyld mig, men hvad er en part egentligt. Betales der for det, eller hvad? har bare set det ord så tit, men har aldrig mødt nogen som havde part?

mvh. Merete

Freja, ualmindelig godmodig shetlænder hoppeføl sælges.

0
0
Svar på denne tråd

en part er en
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 08:59

der låner din hest. Enten gratis, eller for ydelser. Det kan være penge eller hjælp i stalden og alm. hesterelateret arbejde. Parten har så rådighed over din hest i en aftalt tid, eller periode. Jeg låner f.eks. en hest for 400 kr. pr md. Jeg er ene rytter om ham, og kan ride hver dag året rundt. De 400 kr. er for skoene, og resten er gratis.

Men jeg er nok en af de heldige. Jeg har selv insisteret i at betale for skoene. På en måde burde det jo være gratis. Parten gør ejeren en STOR tjeneste ved at røre og passe hest for ham/hende. Ofte er der ikke nok tid i hverdagen, og så er det en god ide at have en part. Så parten gør ejeren en tjeneste. Det kan være halv, eller helpart. Eller noget helt andet. Der er ingen regler for det, det er hvad I nu bliver enige om.

oppe eller nede
en tur i det grønne er det fede
0
0
Svar på denne tråd

Halvpart
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 09:03

Tidligere syntes jeg mere, man hørte ordet "halvpart" og "helpart", hvor en halvpart har rideretten til hesten nogle dage om ugen, og helparten har hesten mere eller mindre hver dag.

Jeg har selv helpart på en pintohoppe og kunne ride hver dag, hvis jeg havde tid. Det koster mig ikke noget, men staldejeren bliver glad, hvis jeg hjælper med at lukke ind/ud, fodre, muge og strø indimellem. Det gør jeg så, når jeg har tid - p.t. er det vist en måneds tid siden, jeg har kunnet være i stalden på det tidspunkt, hvor det skulle gøres, men der er heldigvis ingen sure miner. Han er i bund og grund bare glad for, at hun får noget motion, da hun er en af de bedre rideheste, han har. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Part - halvpart - o.s.v.
Forfatter: 
Dato:  11-02-2006 20:15

Der er nok mange udgaver - og definitioner - på en part. I min verden betaler en part for at ride på din hest x antal gange om ugen. Det normale er ca. 2 til 3 dage om ugen, hvor vedkommende så har brugsret over hesten samt udstyret og de faciliteter, der følger med ridestedet, ridehus, baner o.s.v.

Selvfølgelig er der også tale om en aflastning, men i forhold til alternativet - at ride på rideskole - koster det ikke så meget mere og du får normalt en rimelig velskolet og ridelig hest at ride på samt måske en god lærehest. Mange parter har også lov at starte stævner, hvis det er det, de ønsker.

Prisen er ofte mellem 600-800 pr. måned for 3 dage ugentligt.

Andre steder er folk glade for bare at få deres heste passet, uden at kræve penge eller andet for det.

For mit eget vekommende har jeg en god veninde, der aflaster mig 2-3 gange om ugen med min hest. P.t. betaler hun ikke noget, fordi han har været alvorligt skadet og blot skal passes og rides nænsomt op. I det øjeblik han er fuldt gående (normalt er han på LA-niveau) og trænet op, d.v.s. hun kan få glæde af ham til stævner o.a., ville jeg kræve partsbetaling.

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Prøv evt at gå ind under...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2006 11:07

markedspladsen - hest/pony, og se under "rytter søger hest" og "hest søger rytter".

Her er der folk som tilbyder eller ønsker parter.

Der ud over er parts-diskusionerne altid nogle diskussioner, hvor bølgerne går højt

Dem som ønsker sig parts-heste, synes de bør have det gratis, da de mener de gør ejeren en STOR tjeneste.

Ejerne som ønsker sig en part, vil i mange tilfælde gerne have noget for det = arbejde eller penge.

Jeg har selv været partsrytter det meste af 15 år af mit liv, og det har været fra gratis til 3-400 kr om måneden for 3 dages ridning om ugen.

MEN til gengæld har jeg så også kun været hygge-/skovtursrytter på de respektive heste - og har derfor ikke kunnet lære hestene noget dressur- eller springmæssigt. Og de steder hestene har været opstaldet, ja der hjalp man da med indlukning, mugning og fodring, og der var højest en udendørsbane til rådighed.

Nu er jeg så selv blevet hesteejer, og har min hest stående et sted med fuld pasning, ridehal og udendørsbaner , store skovarealer, gode undervisningsmuligheder m.m., og det betaler jeg så en rimelig høj pris for.

Min hest har jeg redet op til LA-nievau i dressur, og skovturene bruges til specifik distancetræning.

Så skulle jeg overhoved finde på at have en part, ja så var der tre muligheder.

Enten en rimelig rytter på mit eget LA-niveau, som så skulle betale for fornøjelsen af at ride på min hest, som jeg jo har lagt et stort stykke arbejde i at gøre til en fornøjelse at ride.

Eller få en middelsværdressur-rytter til at ride ham gratis - for hun kan lære hesten ting, som jeg endnu ikke kan.

Eller betale underviseren/beridderen for at ride ham.

For mit vedkommende er jeg så heldig, at der er en af de gode M-ryttere i stalden, som gerne rider min hest en gang hver 14 dag e.l. - og så får hun en gang imellem en flaske rødvin som tak.

Som du kan se, ja så afhænger betaling/ikke-betaling meget af hestens niveau, stedets faciliteter, om man kun skal ride eller også muge, fodre m.m., og på hvilket niveau man som partsrytter selv rider.

At jeg så også er af den personlige mening, at man som heste-ejer ikke skal gøre sig økonomisk afhængig af at have en betalende partsrytter, det er så en anden side af sagen.

Og at jeg nogle gange kan ryste på hovedet af, hvad folk de forlanger en evt. part skal betale for en hest, som knap nok kan eller må rides, ja det sker såmænd også.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider