Jeg har brug for lidt hjælp til Zeus - vores kære evigglade rottweiler. Jeg har ikke brug for fordomme, men en seriøs hjælp. Jeg forsøger først herinde, og hvis der ikke er nogle gode råd herinde, vil jeg gå videre til en adfærdsterapeut.
Zeus er god som dagen den er lang. Han er altid glad og i godt humør, men han har ændret sig en lille smule her på det sidste.
Han er 3 år nu og er hanhund. Min kæreste er ham, der bestemmer herhjemme. Jeg er under Zeus, hvis vi skal snakke hieraki, men det er min kæreste der har "problemer"
I december måned fik Zeus rykket sin negl på bagbenet i stykker. Min kæreste ville lige kigge på det, inden vi tog til dyrlægen, men Zeus var meget øm, og min kæreste rørte ved neglen, og det fik Zeus til at pibe, flytte sig, for derefter at komme tilbage, og sætte sig ned ved siden af ham, og lige tage fat om hans hånd. Det var ikke noget, der gjorde ondt, og Zeus virkede ikke sur.
Min kæreste kørte ham til dyrlægen, hvor Zeus blev lagt hen at sove. Neglen blev fjernet, og Zeus kom hjem samme dag.
Siden dengang har Zeus ændret adfærd. Han kan komme hen til min kæreste logrende og glad. Og min kæreste snakker så med ham. Nogle gange ændre Zeus sig så under denne kælestund, hvor halen pludselig falder ned, ørene falder ned langs siden af hovedet, og kigger op på ham på en måde, som jeg ikke rigtig kan tyde.
Zeus snakker meget - brummer når han bliver kælet med og bliver leget med. Og det gør han også i de situationer, hvor han ændre fra glad lille hund til det, som jeg ikke rigtig kan tyde. Han brummer, og det lyder blot som det altid har gjort. Men vi har aldrig set Zeus sur på nogen måde, så det er svært at bedømme tonelejet i hans brummen.
Hvad skal vi gøre ??
Skal min kæreste bare ignorere ham, og snakke videre ?
Skal han sende ham væk, og ignorere ham, indtil han kommer tilbage i godt humør, så han ved at den adfærd vil vi ikke have ?
Alle dem vi har snakket med ellers, siger bare at der snart kommer en magtkamp, som min kæreste skal tage. Han skal (hvis dette sker), tvinge Zeus om på ryggen, og holde fast om hans hals.
Jeg vil dog ikke lade det komme så langt som til en magtkamp. Der burde vel kunne ryddes op i misforståelserne, hvis der er nogle, inden det kommer så langt.
Er det mon os, der tolker ham helt forkert ??
Zeus er også begyndt at knurre af min kæreste, når han går ud til hans madskål, når Zeus står og spiser. Jeg kan gøre alt ved Zeus, og han har aldrig så meget som brummet af mig, medmindre vi kæler eller leger.
Jeg har sat to billeder ind, hvor det første billeder viser det glade ansigt, som vi normalt ser...

Det andet billede er taget i et mærkeligt øjeblik, da Zeus var hvalp, men det illustrere de øjne, som han sender til min kæreste.

Han slikker sig ofte om munden i disse situationer, lige som han gør på billedet her.
Jeg tror ikke på, at han er hverken er ond eller aggressiv, men der er et eller andet, som han prøver at fortælle. Jeg vil ikke lægge en masse i hans adfærd, indtil jeg finder ud af, hvad det kan betyde.
Og det skal også tilføjes, at det langt fra er hver gang, at Zeus reagere sådan. De kan sagtens lege sammen og hygge sig, men nogle gange så bliver Zeus bare en statue, der kigger op på min kæreste med disse øjne, som jeg slet ikke kan tyde.
Er der mon nogle der kan hjælpe os ??