Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Seriøs rottweilerhjælp... (langt)
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 13:18

Jeg har brug for lidt hjælp til Zeus - vores kære evigglade rottweiler. Jeg har ikke brug for fordomme, men en seriøs hjælp. Jeg forsøger først herinde, og hvis der ikke er nogle gode råd herinde, vil jeg gå videre til en adfærdsterapeut.

Zeus er god som dagen den er lang. Han er altid glad og i godt humør, men han har ændret sig en lille smule her på det sidste.

Han er 3 år nu og er hanhund. Min kæreste er ham, der bestemmer herhjemme. Jeg er under Zeus, hvis vi skal snakke hieraki, men det er min kæreste der har "problemer"

I december måned fik Zeus rykket sin negl på bagbenet i stykker. Min kæreste ville lige kigge på det, inden vi tog til dyrlægen, men Zeus var meget øm, og min kæreste rørte ved neglen, og det fik Zeus til at pibe, flytte sig, for derefter at komme tilbage, og sætte sig ned ved siden af ham, og lige tage fat om hans hånd. Det var ikke noget, der gjorde ondt, og Zeus virkede ikke sur.

Min kæreste kørte ham til dyrlægen, hvor Zeus blev lagt hen at sove. Neglen blev fjernet, og Zeus kom hjem samme dag.

Siden dengang har Zeus ændret adfærd. Han kan komme hen til min kæreste logrende og glad. Og min kæreste snakker så med ham. Nogle gange ændre Zeus sig så under denne kælestund, hvor halen pludselig falder ned, ørene falder ned langs siden af hovedet, og kigger op på ham på en måde, som jeg ikke rigtig kan tyde.

Zeus snakker meget - brummer når han bliver kælet med og bliver leget med. Og det gør han også i de situationer, hvor han ændre fra glad lille hund til det, som jeg ikke rigtig kan tyde. Han brummer, og det lyder blot som det altid har gjort. Men vi har aldrig set Zeus sur på nogen måde, så det er svært at bedømme tonelejet i hans brummen.

Hvad skal vi gøre ??

Skal min kæreste bare ignorere ham, og snakke videre ?

Skal han sende ham væk, og ignorere ham, indtil han kommer tilbage i godt humør, så han ved at den adfærd vil vi ikke have ?

Alle dem vi har snakket med ellers, siger bare at der snart kommer en magtkamp, som min kæreste skal tage. Han skal (hvis dette sker), tvinge Zeus om på ryggen, og holde fast om hans hals.

Jeg vil dog ikke lade det komme så langt som til en magtkamp. Der burde vel kunne ryddes op i misforståelserne, hvis der er nogle, inden det kommer så langt.

Er det mon os, der tolker ham helt forkert ??

Zeus er også begyndt at knurre af min kæreste, når han går ud til hans madskål, når Zeus står og spiser. Jeg kan gøre alt ved Zeus, og han har aldrig så meget som brummet af mig, medmindre vi kæler eller leger.

Jeg har sat to billeder ind, hvor det første billeder viser det glade ansigt, som vi normalt ser...

Det andet billede er taget i et mærkeligt øjeblik, da Zeus var hvalp, men det illustrere de øjne, som han sender til min kæreste.

Han slikker sig ofte om munden i disse situationer, lige som han gør på billedet her.

Jeg tror ikke på, at han er hverken er ond eller aggressiv, men der er et eller andet, som han prøver at fortælle. Jeg vil ikke lægge en masse i hans adfærd, indtil jeg finder ud af, hvad det kan betyde.

Og det skal også tilføjes, at det langt fra er hver gang, at Zeus reagere sådan. De kan sagtens lege sammen og hygge sig, men nogle gange så bliver Zeus bare en statue, der kigger op på min kæreste med disse øjne, som jeg slet ikke kan tyde.

Er der mon nogle der kan hjælpe os ??

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

special klubben
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 13:36

For det første er det helt naturligt for en rotte at den brummer og taler meget, sådet kan du være rolig ved.

Hvis dens udtryk er som på billedet, tyder det snarere på at den er underdanig, typisk for hunden at den dukker sig og slikker sig om munden.

Men på den anden side er den i sin alder ved at være rigtig voksen, og det betyder også at den naturligt vil prøve at dominere, og hvis man er så aiv at man tror at man kan tale sig til rette med en 45 kilo tung hanhund uden at forklare den hvem der bestemmer med de midler den selv bruger, ja så har man efter min mening anskaffet sig en forkert hund.

Jeg ville hvis jeg var dig, henvende mig i rottweiler klubben, og fågode råd af folk der har haft lige præcis den race i mange år og ved hvad den snakker om, når den gør som den gør.

Rottweiler klubben har også adfærsfolk der kan give vejledning.

Held og lykke

www.rottweiler.dk/body_index.html

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror nok...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 14:01

...at jeg ville anbefale din kæreste at ignorere hunden, når den udviser den adfærd. At den sænker halen og ørene og slikker sig om munden tyder meget på underdanighed og hvis man bliver ved med at søge kontakt til en hund, der tilkendegiver, at den er underhund, så virker det på hunden som en dominerende adfærd, som bare styrker usikkerheden hos hunden. Så vend hovedet væk, vend ryggen til, stop kæleri og leg og vent til hunden igen kommer glad og frejdig hen for at søge kontakt. :-)

Camilla

- NU MED HUND!!! :-D

Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Vores rotte
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 14:17

slikker sig også meget rundt om munden og på vores hænder. Når vi snakker med hende lægger hun ørerne helt ned og halen ryger ned, så den peger mod gulvet. Det har hun altid gjort og viser at hun er underdanig. Dog vil jeg sige, at eftersom han er begyndt at knurre ved maden, ja så er der noget, som ikke helt er som det skal være.

Som Ina skriver vil jeg også anbefale dig at tage fat i nogle kyndige hundefolk.

Anja

0
0
Svar på denne tråd

Rottweiler
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 14:22

Som en anden har skrevet brummer/snakker rottweiler meget

Når hunden tager kontakt til kæresten skal han ignorere den, det er din kæreste, der skal bestemme hvornår det er kæletid og ikke hunden

Lad kæresten fodre hunden den må ikke spise før der bliver sagt værsgo

0
0
Svar på denne tråd

Øhh...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 15:12

Hvorfor i alverden har du en hund du er under i hierakiet???

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

Ja rotten
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 15:15

snakker meget, og det har jeg heller ikke noget i mod. Jeg har heller ikke noget imod at sætte hårdt mod hårdt, hvis Zeus pludselig mener at han vil bestemme.

Det jeg har noget imod er, at hvis kæresten nu vælter Zeus om på ryggen, og tager fat i hans hals, så er det jo den forkerte reaktion, når Zeus viser underdanig adfærd.

Nu er han lige kommet hjem, og Zeus var straks henne ved ham med logrende hale, og hans yndlingslegetoj - tovet.

Det jeg ville vide var om hans opførsel var forstadiet til aggressvitet eller om det var underdanighed. Dem vi har snakket med mener det er aggresivitet - men de har ikke set ham. Nu er der genrelt mange fordomme om rottweileren i vores omgangskreds, og derfor var jeg lidt usikker på, om jeg skulle høre efter dem.

Nu er der 4, der har svaret, og I er alle enige om, at det er tegn på underdanighed, og ikke på aggressivitet - og vi vil forsøge os med den fremgangsmåde, som I beskriver.

Altså stoppe kontakten med Zeus uden at skælde ham ud eller opsøge kontakt med ham, indtil han selv kommer igen.

Zeus bestemmer heller ikke selv, hvornår han vil snakkes med. Hvis han bare mænger sig på, uden at få lov, så bliver han ignoreret. Dog er der selvfølgelig tid til hyggestunder, men det er nogle som vi invitere ham til at deltage i, hvis han vil.

Angående maden, så skiftes vi til at fodrer ham, og der har ikke været problemer, før efter den oplevelse med neglen og dyrlægen.

Vi er dog lidt i tvivl om, vi skal lade ham have sin mad i fred, når han først har fået den, eller om vi skal gå til ham og snakke med ham, når han spiser.

Det vi oftest gør, at når han spiser (hans mad er i køkkenet - og han får mad, når vi er færdige med at spise og rydde af), så sidder vi selv inde i stuen. Skal vi noget ude i køkkenet, så snakker vi til ham, og aer ham, men ikke noget med pussenusse og nærmest overfalde ham, når han spiser.

Men tak for jeres hurtige svar...

Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor vente
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 15:23

Hejsa

Hvorfor vente med at søge hjælp??

I er jo åbenbart i tvivl om det er det rigtige i gør.

Det er da bedre at "forebygge end at helbrede"

Det gælder både mennesker og dyr,men især når i har med sådan en stor hund at gøre,det hurtigt blive for sent.

Mvh Hotbandit!

0
0
Svar på denne tråd

Det var en fejl !.
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 15:34

Jeg er ikke under Zeus, men under kæresten i det hieraki. Hvis jeg Zeus alene har jeg ingen problemer med den basale lydighed. Er kæresten hjemme, så skal han bede Zeus om at høre efter.

Sorry...

Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg vil heller ikke vente i den...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 15:40

forstand... Nu spurgte jeg blot herinde for lidt input og hjælp. Jeg vil jo heller ikke vente til det går galt - det siger jeg flere gange.

Nu har jeg fået nogle råd og input samt en hjemmeside med et tlf., hvor vi kan henvende os.

Så lad være med at putte ord i munden på mig - jeg har ikke tænkt mig at vente til det går galt - og gør det klart flere gange i ovenstående indlæg og dette nu...

Det var ikke så meget, om at være i tvivl om det er det rigtige vi gør. Det er noget at gøre med, om hvordan vi skulle tolke Zeus. Som før nævnt have omgangskredsen masser af forslag, men også mange fordomme om rottweileren. Derfor spørger jeg herinde.

Det første jeg skriver i det første indlæg er da også, at jeg vil gå videre til en adfærdsterapeut...

Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

det skrev du selv:
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 16:03

Hej

Jeg forsøger først herinde, og hvis der ikke er nogle gode råd herinde, vil jeg gå videre til en adfærdsterapeut.

Jeg kan jo egentlig være ligeglad, men efter div. råd lød det til at du ville nøjes med det.

Det var egentlig et spørgsmål til dig ,men det har du jo så fint svaret på nu ved at være tvær.

Held og lykke med din hund!

Mvh Hotbandit!

0
0
Svar på denne tråd

Ja okay...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 16:17

Det jo så hvordan man læser det - det ene råd var jo blandt andet at gå videre til en adfærdsterapeut...

Men tvær ?? Det er vist første gang, at jeg er blevet kaldt tvær i et indlæg.

Jeg læser jo indlæggende som de kommer, og regner jo så med, at folk læser dem lige som mig. Ligeledes regner jeg også med, at folk forstår mine indlæg, som de er ment til at være skrevet.

Jeg må til at vænne mig af med, at jeg tror at folk kan se, hvordan jeg mener mine indlæg skal læses - eller så skal jeg til at bruge lidt flere smilier. Undskyld hvis jeg har fornærmet dig eller misforstået dit indlæg

Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

Abselut ikke ;o))
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 16:44

Hejsa

Jo OK , jeg er nok også lidt spids netop ved sådanne emner da jeg synes at folk generelt tager for let på det- det skal jo ikke gå ud over dig!!!

Istedet vil jeg så sige at jeg er glad for at høre at du netop tager det seriøst!!! jeg havde ikke forstået det som om at du ville foretage dig mere...

Mvh Hotbandit!

-som nu vil gå en tur med hundene

0
0
Svar på denne tråd

Susanne
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 17:06

Giv mig et ring - så skal jeg prøve at forklare hvad der måske sker..

Voksi pose købes - sort, brun eller grå.

Jack D. tilbyder naturlig bedækning - fotos på præs.

Hilsener Gitte

mor til Tera 11 mdr.

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 19:40

Så har jeg ringet til Gitte, som hun så gavmidlt tilbød, og vi fik en god snak, hvor vi fik nogle redskaber, som vi kunne bruge. Ganske små enkle ting, der skulle gøres af både mig og min kæreste...

Jeg vil holde denne tråd opdateret hen ad vejen...

Tak for hjælpen alle sammen indtil videre.

Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

Det er helt i orden...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 19:41

Det var så bare igen det skrevne ord, som jeg ikke fik skrevet så præcist igen...

Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

Ih altså Gitte...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 21:53

... jeg vil da også høre hvad du råder TeamSedoj til!!! Jeg bladrede faktisk ned, for at finde dit navn.

Vh Lena

Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender ikke
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 08:25

rottweilere og deres adfærdsmønster, så derfor er det meget svært at vejlede i sådan en sag -især når man ikke har set hunden og hvordan de opfører sig.

Jeg ville absolut tage kontakt til enten opdrætter eller en anden, der formodes at have forstand på opdragelse af netop den type hund. Hunde med forskellig oprindelse skal opdrages på forskellig måde og man kan efter min bedste overbevisning ikke læse i en bog og så bare handle ud fra det.

d

Det er fuldstændigt tåbeligt at gribe til fysisk "kamp" når du ikke ved hvorfor hunden gør det og din kæreste åbenbart er usikker på hunden. Det ville være et sammenstød, der på forhånd var tabt for ham.

Afsted til fagkundskaben, fornuftige rottweilerfolk med stor erfaring som kan gennemskue hundens adfærd og ikke fejltolker den. At forsøge med alle mulige mere eller mindre gode råd fra tilfældige personer kan medføre uoverskuelige konsekvenser og sætter både Jer og hunden i en situation, der kun kan gå galt.

Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 09:22

...jeg er også nysgerrig efter hvad Gitte rådede dig til. Ikke for at gøre en debat ud af hendes råd, men fordi hun jo er adfærdsterapeut og det kunne være spændende at høre hendes råd. :-)

Camilla

- NU MED HUND!!! :-D

Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd

LenaBuus
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 11:04

*s* ja, vi er nogle nysgerrige nogle os her på HN *gg*

Grunden til at jeg lige ville tale med "TeamSedoj" er den, at skrevne ord - som vi jo ved - ofte misforståes og jeg gider ikke "adfærdsrådgive" hvis jeg bliver misforstået (ja, ja pisse overlegen er jeg *ggg*)

Jeg er i det store hele enig med resten af deltagerne i tråden her - dog ser jeg lidt anderledes på nogle "småting" som i længden har en kæmpe effekt ved at ændre lidt på.

Så det talte vi om - altså at ændre på småting så det også virker overkommeligt for familien. Som f.eks. (og dette er jo taget ud af en sammenhæng!!) at nus og kæl er noget man gør sig fortjent til, at ligge tæt ikke nødvendigvis hver gang hunden placerer sig der er tilladt, at teste ham lidt og prøve lidt grænser af og at fysisk "vold/magt" absolut ikke er nødvendigt og ej heller brugbart i denne situation.

Så mange små ting der skal tænkes lidt over, samt udføres når tid o lyst er tilstede...

*s*

Voksi pose købes - sort, brun eller grå.

Jack D. tilbyder naturlig bedækning - fotos på præs.

Hilsener Gitte

mor til Tera 11 mdr.

0
0
Svar på denne tråd

Tak Gitte.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 12:40

Nu har jeg det meget bedre!!!

Venlig hilsen Lena (som bestemt ikke er nysgerrig )

Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd

gitte..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 17:02
altid dejligt at læse dine svar...

"Alle er blot krummer i livets store kiksedåse...

Bortset fra mig, jeg er en lækker, lille chokolademarengs."

Citat: Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

hgitte
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 23:03

jeg vil også sige selv om problemmet er løst...

Så udviser min hund også meget med med hurtige slikke bevægelser og ørene langt tilbage o vender sin kind til .. og det er som jeg har læst mig fre underdanien.. eller tegn på det..

jeg syns det er meget ubehageligt da jeg er vant til kys i hovedt nå man går i hunde højde.. som så er lavt nede med en lille hund..

men rent faktisk kunne jeg også giodt tænke mig et råd om hvordan jeg får min hund til at lade misserne være.. hun har altid løbet efter dem hvor de starter "legen" men nå hun har noget med hos sig har hun en tedens til at tage godbidden smide den på gulvet og bevogte den over for kattene.. hu er begyndt at knurre ret så heftigt af dem nå de går forbi denne godbid og gør udfald mod dem... disse udfald minder meget om løbe efter kattene "legen" hvordan vender jeg hende af med det og får hende til at lade misserne være..

0
0
Svar på denne tråd

opdatering...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2006 10:19

Det går bare rigtig godt allerede nu. En lille ændring i vores adfærd, og så var Zeus tilbage til gode gamle jeg.

Det tog jo godt og vel en uges tid. Nu er det selvfølgelig ikke sådan, at vi så bare går tilbage til vores gamle adfærd, nej, vi tager det med os, som vi fik at vide af Gitte (og i andre), for i var jo godt og vel enige...

Men nu er der igen to glade hundeejer og en glad Zeus i Midtjylland... Mange tak for hjælpen allesamen...

Jeg er meget overrasket over, at det er gået så hurtigt, men vi har ikke haft nogle problemer overhovedet siden et par dage efter jeg skrev dette indlæg.

Hjemmesiden om Sedoj ox

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider