Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Uskiftet bo
Forfatter: 
Dato:  30-12-2005 23:55

Udødelighed er der vist ingen af os der skal håbe på, og i den forbindelse har jeg grublet lidt.

Når man som vi, har hvert vort hold børn og ingen fællesbørn, hvordan så med at sidde i uskiftet bo. Jeg håber ikke jeg render ind i problemer som disse, men omvendt er det vel smart nok at gardere manden min og mig selv, bedst muligt. Jeg kan jo levende forestille mig, hvor forfærdeligt det må være, at stå midt i sorgen over en afdød ægtefælle, og samtidig være tvungen til at tage stilling til så alvorlige ting.

Hvad har I/du gjort, hvordan har I sikret jer bedst muligt. Jeg kan jo næppe være den eneste, der er i et ægteskab med såkaldte særbørn.

Venlig hilsen

Zanne (den gamle) der stadig savner Bæ9
0
0
Svar på denne tråd

din mand
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 00:34
og du kan opprætte et gjensidig testamente om at den gjenlevende part skal sitte i uskiftet bo. Videre kan i lave en aftale om hvordan boet skal fordeles mellom børna efter i begge er gået bort.

sådan gjorde min tante og onkel.

Selv har jeg kun 1 børn og er alenemor, så min søn får det hele.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 10:43

Min farmor døde i oktober, og hendes mand (ikke min bedstefar - han er også død) var ved at gå ned i den forbindelse, da han troede min far og hans søskende ville "kræve" deres arv. Heldigvis valgte min far og søskende at lade manden sidde i uskiftet bo, da han ellers skulle gå fra hus og hjem over i sorgen.

Tal med jeres børn, så de kender jeres holdning. Så må vi håbe de respekterer den midt i sorgen (som forhåbentlig ligger mange år ude i fremtiden ) Ellers kan et testamente måske gøre det.

MVH

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Vi...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 13:03

gik til en advokat og bad om råd om, hvordan vi bedst kunne sikre alle her, da vi flyttede sammen og senere giftede os.

Så her er det klaret med testamente, hvor ungerne sikres deres - og hvor de ved vores død har deres arv som særeje.

Min mor og hendes mand har vi "unger" ( der er fra hendes tidligere forhold ) sikret, ved at underskrive et dokument om, at vi invilliger i, at såfremt vores mor dør først, vil hendes mand kunne sidde i uskiftet bo.

Så det er mens man er i live, man skal tænke over, at man også kan dø - og hvad så med de efterladte ;-) Det er for sent bagefter.

Hilsen May-Britt

0
0
Svar på denne tråd

May-Britt
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 13:22

har ret, der skal underskrift fra arvinger til, for at kunne sidde i ustiftet bo.

Der skal så først skiftes hvis efterladte indgår nyt bopartner forhold eller denne selv afgår ved døden.

Man må i øvrigt ikke mindske et boes værdi når man sidder i uskiftet bo.

0
0
Svar på denne tråd

Har siddet i de samme spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 13:44

For lige at få det grundlæggende på plads:

Hvis I ikke er gift er I ikke arveberettigede efter hinanden, medmindre i har skrevet testamente (ugifte har en højere arveafgift end gifte).

Så er I ikke gift, kan I noget af vejen sikre hinanden ved at blive det.

Er I gift, kan du se jeres bo som en form for lagkage:

Du har en halvdel og han har en halvdel.

Dør han, har du stadigvæk din halvdel + du arver halvdelen af hans, dvs at du har 3/4 af boet.

Den sidste 1/4 er børnenes arv.

Ved testamente kan man reducere børnenes arv, men kun til 1/3 af den afdødes halvdel, tvansarven.

Dvs - hvis din mand dør:

Du har din halvdel + får 2/3 af hans = 5/6 er dine

Børnene deler den sidste 1/6

Uskiftet bo - dvs, at der ikke udbetales til børnene, før du vælger det eller selv dør, har også nogle krummelurer:

Den efterladte kan vælge ikke at skifte (altså udbetale arvelod) - men KUN med fællesbørn.

Fællesbørnene skal ikke spørges eller give tilladelse.

Da I ikke har fællesbørn, men begge har særbørn, skal længstlevende skifte med den andens særbørn.

Dog kan særbørnene give arveafkald, men der skal falde et beløb - se www.familieadvokaten.d...r/862.html

En anden ting I kan gøre er at I indsætter hinanden som begustiget i alle forsikringer, hvor der er en udbetaling ved død. Det er typisk egne livsforsikringer og ulykkesforsikringer, men kik lige på andre forsikringer såsom pensionsopsparinger og forsikringer via arbejdsplads og fagforening.

De fleste banker har faktisk en rigtig god rådgivning, så brug endeligt dem

Og så få begges navn på alt af værdi: bil, sommerhus, heste etc.

Og også huset, hvis det er den enes part.

0
0
Svar på denne tråd

Noget skal gøres
Forfatter: 
Dato:  31-12-2005 20:45

... det er da helt sikkert.

Vi har jo netop hvert vort hold unger, og jeg forventer bestemt ikke, at de vil gøre livet svært for nogle af os, men man skal jo aldrig sige aldrig.

Det nemmeste (og måske billigste) vil nok være at gå i banken, og se hvad de kan hjælpe med. Er det ikke nok, så må vi have en advokat på banen, for sikkerhed, det skal der være for alle.

Det vil jo være skrækkeligt surt, at have undladt at bruge nogle få hundrede/tusinde kroner, hvis det er nøjagtigt det der skal til, for at sikkerhedsnettet for den efterladte, er i orden.

Venlig hilsen

Zanne (den gamle) der stadig savner Bæ9
0
0
Svar på denne tråd

Det nemmeste er- at være gift
Forfatter: 
Dato:  01-01-2006 04:19
Ellers kan man oprette særeje.
Gifte kan sidde i uskiftet bo- men hvis der er dine-mine-vores børn kan børnene kræve skifte. Med særeje- kun af afdødes særeje- og i så tilfælde er ægtefællen, den der arver 50 %.

Det er MEGET besværligt at finde ud af. Få en advokat.

Os- der ikke er gift, må så håbe at samleveren ikke får en tagsten i hovedet. Så er vi på r*. Så er det vedkommendes forældre eller børn, der arver.

Mvh xtiny

<eras3r> who the hell is digdug?
<element_a> he used to be an old video game
<element_a> then he mutated into an IRC user after someone stole his shovel
<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Egne særbørn
Forfatter: 
Dato:  01-01-2006 17:14

Man kan, som allerede skrevet, ikke sidde i uskriftet bo med den anden parts særbørn - gift eller ej, med mindre de skriftligt indvilger i det. Man KAN i tilfælde af den enes død vælge at "udskifte" den andens særbørn - altså skifte med dem i første omgang, og så sidde uskiftet i forhold til egne børn/fællesbørn, men det har den ikke uvæsentlige konsekvens, at hele fradraget skal bruges i første skifte.

...så vidt jeg husker fra min uddannelse til advokatsekretær for snart NOGEN år siden... Tal under alle omstændigheder med en jurist

VH Kirsten Ø

0
0
Svar på denne tråd

Det eneste
Forfatter: 
Dato:  01-01-2006 19:20
fornuftige er, netop som mange nævner, at tale med en advokat, der har speciale i disse sager! Advokaten vil kunne forklare hvordan og hvorfor, således at I kan sikre jer bedst muligt.

Céleste

If you always do what interests you, then at least one person is pleased.
-Katherine Hepburn
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider