Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hvor er "fälderne" i annoncer ?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2005 09:31
Jeg er på udkig efter en hest til min datter. Da jeg ikke har köbt stor hest i årevis ved jeg ikke lige hvilken fälder der kan väre i annoncerne,hvis I forstår hvad jeg mener.Hvad skriver folk typisk hvis den har knald i låget, kräver en fast hånd eller lign. Eller er det bare udtryk for at det ikke er en begynder hest ? Hvor meget regner folk med at man prutter om prisen ? Jeg håber at väre heldig og finde en i dårlig kondition og dermed få den biligere.Vi er ikke så rige lige i öjeblikket,men föler at det haster med en bedre hest,da jeg ellers er bange for at interessen daler (hun er 13) Hun rider altid,så måske er det bare mig der er nervös uden grund.
0
0
Svar på denne tråd

hvis du
Forfatter: 
Dato:  19-11-2005 10:42

... finder en hest af varmblodstype uden papirer kan du næsten være sikker på at den er efter en eller anden fin DV-hingst, men at de ikke liiige fik lavet papirer.

- eller at hingsten der er far var sååå tæt på at blive kåret.

Ellers er der jo ikke så meget end at bruge sin sunde fornuft, og så aldrig købe hest uden først at have set den - og fået den dyrlægeundersøgt.

0
0
Svar på denne tråd

Det skader jo ikke at kigge,
Forfatter: 
Dato:  19-11-2005 12:05

hvis man har intentioner om at købe noget.

Har du snakket med din datter, om hun kunne tænke sig en anden hest? Hvis ja, hvad er der i vejen med den hun har nu?

Kræver erfaren rytter, fast hånd, følsom hånd, er alle begreber for at hesten måske en erfaren rytter. Tag f.eks. min hoppe, hun er købt som en varm hest. Men for mig er hun er ganske medgørlige, fordi vi har kemien sammen.

Tag evt. en dygtig hestekyndig med ud, når I skal ud at kigge. En som kender din datter og ved hvad hun søger/ønsker..

Jeg mener, at man plejer at sige, at man kan prutte 10 % af prisen.

Held og lykke

Knus fra Vinnie_M
Opdateret profil
(Den 13. november 2005)
145/155 Ov. dækken sælges
Udstyr søges
Se hjemmeside for billeder
0
0
Svar på denne tråd

Til Vinnie
Forfatter: 
Dato:  19-11-2005 18:54
Jeg er ikke så nervös for ikke at vide om hesten er rigtig,men jeg kan så klart lade mig lure. Det er mere fordi hun forelsker sig i alle heste og så er der ingen grund til at köre land og rige rundt,hvis du forstår hvad jeg mener. Den hest hun har nu er en vi har lånt,men det er ikke sjovt for hende at lägge en masse tid i en hest der måske bliver hentet måneden efter. Med alt den tid hun bruger på den er det synd hvis hun ikke får en der er noget mere fremtid i. Og så har vi også måtte konstatere at det ikke er en Araber hun skal have. Han springer gladeligt 1,10,går ok dressur,men er meget opjaget til stävner. Og det er lidt anstrengede i längden. Isär når hendes pony og Islandshest var verdens bedste at have med ud.
0
0
Svar på denne tråd

Meget groft sagt...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2005 11:26

Lyder det til at være for godt - så er det det også

Regn ikke med at du får sandheden at vide af sælger, hverken i annoncen eller i telefonen. Nogle lader være med at fortælle sandheden bevidst, andre aner ikke hvad de snakker om og lyver altså af uvidenhed

Lav en liste til når du ringer til sælger, spørg om ALT. Om hesten fejler noget/har fejlet noget. Om den er sund og rask. Om den har problemer på stald eller fold, i trailer eller i trafikken. Hvordan er den at ride og omgåes i stalden. Hvorfor sælger vil af med den osv.

Personligt var jeg ude at se på ca. 25 heste den gang jeg skulle have ny hest - 3 heste levede op til det som stod i annoncen OG som sælger havde fortalt i telefonen.

Flere af hestene var halt og skadede, SELVOM jeg havde sagt i telefonen at den skulle være sund og rask med gode ben og hove, da den skulle bruges til distance - og sælger fattede feks. ikke at jeg var tosset over at have kørt 170 km for at se på en kommende distancehest, som så viste sig at have appelsinstore galler i baghaserne pga. mus Det havde sælger glemt at fortælle i telefonen, men hun havde da ikke glemt at fortællle mig at den var sund og rask med rigtige gode ben !

Få evt. en hesteerfaren med ud at kigge på hest, som kan stoppe dig og datteren i at forelske jer i en yndig hest, som desværre nok ikke kan bruges til meget andet end at være yndig

Personligt har jeg en veninde at takke for, at jeg ikke endte op med et stejlende og bukkende syg hest, som jeg bare syntes var flot sort, og som jeg jo da kunne ride på...Det var den første hest jeg var ude at kigge på, og jeg var DESPERAT efter at få en ridehest

Lad vær med at tage den første og bedste BARE fordi den står tæt på, og datteren synes den har kønne øjne.

Skal det være en ridehest, som I kan få glæde og gavn af, ja så skal den kunne fungere som ridehest.

Jeg endte selv med at købe en billig skovturshest, som var sund og rask, og som havde et dejligt temperament.

Til gengæld har jeg puttet penge i ham mht. undervisning, og jeg sendte ham også en måned i ridning ved en dygtig rytter i starten da jeg havde ham.

Men det er også hårdt arbejde at ride en hest op, som har stået stille. genoptræningen strækker sig over flere måneder. Og der skal ligges meget arbejde i at få hesten til at gå stabilt og fornuftigt. Det første halve år jeg red dressur, ja der red jeg ikke andet end 20 m volter, ridehuset rundt og slangegang - så man skalhave lyst og tålmodighed til at ride en hest op fra ingenting.

MVH Charlotte

PS: der er billeder af min hest inde på min præsentation, hvor I kan se hans udvikling fra da jeg købte ham til i dag.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Charlotte
Forfatter: 
Dato:  20-11-2005 22:30
Hvilken herlig präsentation af din skönne hest. Hvilken udvikling ! Herligt at se. Min datter har hört med held fået skik på heste der har stået stille uden skader. Den hun har nu havde stået stille i 2 år. Så det kräver meget respekt og tålmodighed det ved vi,men det er en udfordring (udover at man kan väre heldig at få mere for pengene.) Igen,herligt at de en sådan herlig udvikling. Smuk hest !
0
0
Svar på denne tråd

Forlang
Forfatter: 
Dato:  21-11-2005 07:59

Altid billeder af hesten. Både hvor den står, så du kan se benene og selve eksteriøret.

Er hesten tilredet så forlang ridebilleder eller i det mindste billeder i bevægelse.

Få en hestekyndig person, som kan se eksteriørfejl til at nærstudere billeder og evt. video.

Står hesten mere end 50 km væk så forlang video.

Jeg har købt begge mine heste lokalt og haft en hestekyndig person til at godkende begge heste.

Havde ellers forelsket mig i en hest på nettet, men den blev forkastet på eksteriørfejl af den hestekyndige person og måtte give ham ret efter påpegelserne.

Skriver sælger hesten kun kan bruges til skovtur/let dressur, så hold fingrene fra den. Den lyder som ren dyrlægeomkostninger og kan ikke bruges som ridehest.

Tidligere galop/travheste har jo som regel papirer, så vær opmærksom på det og søg evt. vejledning ved ved avlskyndig person om hvad papirerne står for.

F.eks. har jeg set annoncer for oldenborg/fuldblod, som var oldenborg/traver.

Der er faktisk så mange faldgrupper, så det bliver for stor en mundfuld at remse dem alle op, men kig jer godt for og sørg for hesten bliver hentet på fold/ i boks når I skal kigge på den.

Det giver jer mulighed for at se hvordan hesten opføre sig på striglepladsen og anden omgang, som jo også er en stor del af at have hest.

Hilsen

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider