|
|
| Mad til fattig-røv |
|
|
Hej Nå venner, vi har bestemt os for at nive ballerne sammen og spise for billige penge. Vi har brugt flere end vi tjener så nu må vi lige tage oz sammen. Det går jo ikke at blive ved.  Jeg tænkte på, har i ikke nogle gode ideer til noget billigt mad, ikke nok med det skal være billigt - det skal også være LET at lave. Risengrød og pandekager er skrevet op. (Forslag som kærnemælks suppe, vandgrød og skidne æg - er kasseret *g*) Jeg ved I kan hjælpe - I har jo også heste og ved de kan koste spidsen af en jet-jager... HJÆLLLPPP med gode ideer.  (Ja andre gode spare ideer er nu også velkomne - det er ikke heste-spare-råd men spare-råd til en familie med to raske gutter på 2-4 år) Hilsen Jette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billige retter jeg bruger |
| Forfatter:  |
Charlotte(nu uden Celine) |
| Dato:  |
22-10-2005 13:16 |
|
her er lidt forskellige. Hvis nogle har interesse, så skriv en besked og du får opskriften. - tunkødsovs - kalkungryde med hvidkål/gulerødder - hjemmelavet pizza - kartoffelsuppe - karrysuppe - blomkålssuppe - kartoffelsuppe med kylling
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er mine bud... |
pommes |
22-10-2005 13:38 |
|
Stegte ris med grøntsager. Torskerognsfrikadeller. Brasede kartofler med spejlæg. kartoffeltortilla. Kan ikke lige komme i tanke om mere lige nu.. Mvh Pommes 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså... |
|
|
Køb på tilbud, først og fremmest - det kan man spare MEGET ved. Og så køb "Kogebog for fattigrøve 2".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Planlægning! |
|
|
Løsningen er at planlægge sin madlavning. Læs tilbudsaviserne, og køb stort nid når der er tilbud - og planlæg madlavningen så I får BRUGT alt det der er købt ind. Det hjælper jo ikke hvis man køber "3 poser på tilbud" og så smider de 2 ud  Ud over det, så se på kiloprisen og fedtindholdet af det kød du køber. Jeg laver ofte gryderetter (hvor man også kan strække køddet ved at tilsætte masser af grøntsager) men har opdaget at hvis jeg køber oksekød i tern - så er kiloprisen væsentligt højere end hvis jeg køber et helt stykke kød. Og faktisk er kvaliteten af det hele stykke ofte bedre til gryderetten - hvis jeg sprare 30 kr pr kilo, så kan jeg godt bruge 5 minutter på selv at skære i tern! Med hakket kød, kan det også betale sig bedre med mindre kød, men i en ordentlig kvalitet. Der kan det godt være at det magre økologiske er dyrere pr kilo, men hvis smagen er bedre, og du kan strække mængden ved at tilsætte grøntsager - så får man altså mnere ud af sine penge alligevel! Mht. grøntsagerne - så brug årstidens grønt. Der er ingen grund til at købe dyre importerede ting, når der faktisk ER masser af gode - og billige - grøntsager. Derudover så køb stort ind når der er tilbud på alle de faste ting. Vaskepulver, opvaskemiddel, rengøringsartikler, toiletpapir, tandpasta osv. går der altså mange penge til i det daglige. Men hvis man ALTID sørger for at have et lager - købt på tilbud - så ender man samlet set med at spare penge.
£isbeth & Baloo
It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb en... |
Himmelfjer |
22-10-2005 16:40 |
|
...røget medister, snit den lidt på tværs, læg den i et ildfast fad, hæld sød fransk sennep i snittene, hæld en dåse flåede tomater ved, evt. en sjat fløde, men ikke nødvendigt, smid i ovnen i 10-20 minutter ved 200 grader, server med ris eller pasta. Nemt og billigt og det smager godt.  Ellers er frikadeller jo heller ikke dyrt at lave, eller karbonader, millionbøf kan også laves med svinefars uden at det går ud over smagen, men svinefars er billigere... og ja, ellers så er den største besparelse, som Lisbeth(Baloo) siger, at planlægge både madlavning og indkøb.  Camilla
- NU MED HUND!!! |
Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chili con carne |
xtiny |
23-10-2005 01:08 |
|
Af 3 dcl hvide bønner + 3 dcl brune (eller kun hvide- hvis man ikke kan lide brune). Bønnerne skal udblødes i 12-24 timer, skylles godt i dørslag (modvirker kedelig luftafgang fra maven). Koges i 40 minutter- kogevandet kasseres. 400 gram hakket oksekød (gerne økologisk) 3-4 økogulerødder 2-3 finthakkede løg 1 ds tomatkoncentrat 2 ds flået tomat (skæres lige i mindre stykker- ellers hakkede flåede tomater). 2 friske røde chili flækkede og udkernede eller 2-3 henkogte- eller 2 store grønne friske (milde). Knust hvidløg- efter smag. Vi bruger 5-6 fed. 2 "snackpebre" eller 1-2 røde/gule peberfrugter i tern. ½ tsk chilipeber ½ tsk cayenne salt ½ tsk spidskommen ½ tsk mild paprika ½ tsk karry. Bouillonterning. Lidt olie til stegning. Løg + hvidløg sauteres i olien med karry- tages op. Kødet steges på middelvarme til det smuldrer/gryner- tilsæt løg, gulerødder og tomatkoncentrat- brunes lidt. Tilsæt tomat + krydderier og bønner. Hold evt noget chili tilbage- smag på retten, den skal ikke være stærk til det uspiselige. Simrer i 20-30 minutter. Lige før servering tilsættes peberfrugterne, de skal lige varmes med i 2 minutter. Hertil brød- og nykogte kartofler. Dagen efter skives kolde kartofler i retten, der så kan serveres med ris- og gerne majs. Retten kan fryses, men skal evt krydres lidt ekstra ved opvarmning. Kartoffelmos kan fint laves med 2-3 gulerødder i- og pastinak eller persillerod (skrælles og skæres i ret små stykker, som koger med kartoflerne, så passer kogetiden). Mild paprika er fantastisk til kartofler, når de steges eller laves til mos. Kartoffelmos er fin på rugbrødsmad dagen efter. Kål i alle former er god billig vintermad- bare det ikke koges ihjel. Tilsæt 1 tsk knust kommen til hvidkål (kogt) og lidt muskatnød er lækkert i stuvet hvidkål. 1 tsk esdragon tager kållugten, og giver en mild krydderurtesmag. Lav råkost med kål, gulerødder og æbler. Pizza kan laves med en rest kødsovs og ½ portion franskbrødsdejg. Den osterest, man alligevel ikke får spist er fin revet ovenpå pizza eller i bechamelsovs til lasagne. (Medmindre det er kommenost- eller en krybende genert gammelost!) Lav mad til flere dage- og sæt evt en dag af til at fylde fryseren op. Pizza kan fryses, det kan gryderetter også- og hjemmebagt brød. Bag selv groft brød- efter franskbrødsopskrift- erstat 4 dcl af hvedemelet med grahamsmel (ikke mere- ellers smager det lidt af knækbrød og bliver tungt). 2-3 fintrevne gulerødder giver en fin farve og et lidt fugtigt brød. 1 dcl hørfrø og 1 dcl solsikkekerner kan evt komme i. Server grøntsager (2-3 slags) til kødet, grøntsager er billig og mættende mad. Spis groft brød til. Æggekage med tomat, brød og purløg er nemt at lave. Man kan komme lidt kogte skiveskårne kartofler i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte altså |
Illum |
23-10-2005 11:50 |
|
Dine forslag er ikke noget voksne og børn i vokse alderen kan leve af . Det er noget mennesker med er " anderledes " forhold til mad, spiser for at overbevise sig selv om at de spiser ... Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Xtiny hvorfor |
Céleste |
23-10-2005 12:07 |
|
insisterer mange på at komme bønner i Chili con carne? Det er chili med KØD, ikke med bønner... Jeg kommer altså næppe nogen sinde til at forstå det!!! Céleste
If you always do what interests you, then at least one person is pleased. -Katherine Hepburn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordi bønner smager... |
99E |
23-10-2005 13:52 |
|
...så GODT! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Hej Vi sad og snakkede om det med at spare med et hold venner igår og blev faktisk enige om at det med sådan noget billigt mand som vandgrød, skidne æg og kærnemælkssuppe nok var mest da vores forældre var unge man brugte at spise 4 personer af med 5 kroners retter. Nu er kød jo ikke så dyrt længere, tøj er blevet billigere, bleer koster ikke så meget mere (dog er de dyre nok) sko kan købes i føtex og sådan noget. Der er faktisk sket meget.  Vi planlægger også vores mad, hader at smide rester ud!! Køber det meste i Netto. Køber store pakker med kød og skære det selv ud og i den dur. Men jeg ved hvor jeg kan spare rigtig mange penge... på ungernes tøj. For søren da hvor har de meget - og jeg mener rigtig rigtig meget!!! Det er selvfølgelig ikke dyrt mærketøj det hele, men meget er. Så mit mål er altså at stoppe med at lade mig friste når jeg kigger på nettet!!! Hvordan gør jeg det? Ja jeg må jo lade være med at kigge og så suse ud og få lidt frisk luft i stedet. Der går ikke en uge uden der kommer en pakke eller 2 (ja okay 3 eller måske 4...) med tøj til ungerne. Jeg elsker at handle tøj til dem, men det skal være slut nu, jeg må styre mig!!!  Nå men hit nu bare med nogle flere fattig-røvs opskrifter - og den bog "mad til fattigrøve 2" kender jeg ikke, men 1-eren var total dårlig og slet ikke egnet til mig. *g* Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nemt |
Illum |
23-10-2005 15:04 |
|
Køb ordenlig mad , og så har du , som jeg læser det , ikke råd til at købe nyt tøj til de der unger . For , som jeg læser det , er det ikke maden , men tøjet der dræner , dit budget ... Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Illum |
|
|
Du har fuldstændig ret!! Det er ikke (kun) maden, hestene, ferierne men også klunset som dræner budgettet!!! Jeg har indset det!! Vi lever nu af ordentlig mad, meeennn måske vi godt kunne spise lidt billigere en gang i mellem. *g* Det er nu ikke fordi vi er voldsom på spanden, men syntes faktisk det er lidt "sundt" at overveje hvad man bruger sine mønter på, specielt når man, som os, ønsker sig nogle ret store ting i fremtiden og skal vi opnå de ønsker, ja så må vi vidst stoppe op og prøve at spare lidt mere op end vi gør. *s*  Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nok rigtigt |
xtiny |
23-10-2005 17:48 |
|
Men skal man mætte tre grovspisende personer- heraf éet styk teenagedreng med en god appetit, så må der drøjes lidt på det dyre økologiske kød. Desuden elsker jeg bønner, de er sunde og smækfulde af proteiner- og feder ikke. Ovenstående rækker hos os til 1 dag nu.  Teenagedrenge kan godt nok spise meget.  Sparemad kan sagtens være fried rice med pølserester- men god og billig mad er faktisk en kunst at lave. Det skal også være sundt og smage godt. Man kan da leve af havregryn- et stykke tid. Som barn havde vi i sparetider grøddage med det resultat, at jeg faktisk ikke bryder mig om risengrød, som drengen elsker. Nogen kan leve af pasta og ketchup (føj!). Jeg kan ikke. God mad skal være afbalanceret efter behov. Min dreng spiser ikke mange grøntsager, men gerne frugt. Så kan vi voksne spise vores grøntsager -og drengen får alligevel, det han, har brug for.  Desværre nægter begge d´herrer pure at spise tilberedte champignons, men kun rå. Så er det, jeg laver pizza i striber, dvs 1/3 med kødsovs og champignons, 1/3 med skinke og 1/3 med kødsovs. Men bønner er guf- jeg glemmer bare ofte, at få dem sat i blød i tide. Det er ulempen- at de skal blødes op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
stutteriMørk |
23-10-2005 20:43 |
|
Her er mine forslag: Kartoffel/gulerodssuppe. Kartoffel/porresuppe, evt. med bacondrys. omelet med diverse fyld. høns i asparges( køb en kogehøne, pil kødet osv, nemt til et par dage) millionbøf chepards pie brændende kærlighed min egen datters favorit: Grønne bønner med røde pølser i skiver sammen med ketschup.( en ret hun har fået hos sin oldemor fra sønderjylland... det er ikke hos resten af familien den vækker begejstring)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| slutningen af måneden... |
|
|
Ja det er atter slutningen på måneden og det kniver med pengene heldigvis spiser jeg ikk' okse/svinekød så dér har jeg allerede sparet nogle penge, desuden er jeg på skrump.  Jeg kan anbefale tunfrikadeller, alle kartoffelretter og diverse risretter. Køb naturligvis altid ind i netto, aldi ell. fakta og hold øje med nedsatte varer.
Sælger foreskelligt til pony og hest.
"Den som ikke reagerer - accepterer!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gulerødder |
|
|
Sparetricks nr. 1: Spis gulerødder. Gulerødder er billige, gulerødder er sunde og gulerødder smager godt. Måske du endda kan "låne" lidt af hestens fodergulerødder - meget billigere, men måske knap så pæne i formen. Der kan kommes gulerødder i alt. Gulerødder i stykker i gryderetter, gulerødder i ovnen med kartofler, revne gulerødder i frikadeller eller andre farsretter, gulerødder i kartoffelmos, gulerødder i alle grøntsagsretter, gulerødder i suppe, gulerodsråkost, rå gulerødder, revne gulerødder i brød osv. osv. Kom gulerødder i alt, og du kan spare på de øvrige ingredienser. Nemt og godt! Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo det vi lige har fået |
Sarah |
25-10-2005 18:49 |
|
En pakke af det brede friske pasta. kog det. mens det koger skære du agurk, salat i tern.det blander du sammen med rejer og feta og hælder lidt citron ved. Så blander du det hele i et fad.Bland evt op med olie. Det tager 5 min og smager smadder godt.
Mange hilsner Sarah
Læreplads som beslagsmed søges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Xtiny - de bønner der? |
|
|
Når jeg tænker på bønner så er det baked beens - som jeg ELSKER! Jeg køber dem jo på dåse.. nu snakker du om bønner som skal blødes op?? Er det hvide bønner eller..?? Og hvilke retter er bønner ellers gode i, andet end chili con carne?
Hygge - Lise 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man kan |
Charlotte(nu uden Celine) |
26-10-2005 10:06 |
|
..bruge bønner i en gullashsuppe. Det smager skidegodt. ellers kan de også bruges i en pastasalat med bønner, diverse grønt, og grov pasta.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er almindelige tørrede bønner |
xtiny |
26-10-2005 11:27 |
|
Jeg bruger ½ hvide og ½ brune til chili con carne. *Jeg* kan nemlig ikke lide baked beans, selvom jeg ved, at nogen bruger dem i chili con carne. Det er også nemmere, jeg kan bare ikke lide tomatsmagen. (Fik for mange baked beans som ung.  ) En rest kolde bønner kan bruges i salat, man kan lave bønnesuppe (brune eller pintobønner), og af (friske) voksbønner en dejlig kold salat med rå løg. Desuden kan de bruges i gryderetter. Der findes mange forskellige typer bønner, men oftest kan man kun købe brune eller hvide. Jeg har med held selv dyrket grønne bønner, der smager rigtig godt friske (frosne smager de desværre som supermarkedets.  ), og flere tyber krybbebønner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okey, godt |
Céleste |
26-10-2005 17:59 |
|
ord igen! Jeg har jo ingen unger og har derfor svært ved at se argumentet for bønner i Chili con carne... Nu fik jeg forklaringen  Céleste
If you always do what interests you, then at least one person is pleased. -Katherine Hepburn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vegetarisk... |
|
|
Rødbede- eller kartoffelfrikadeller Tzaziki, humus og falafel Vegetarisk lasagne med kartofler, gulerødder, rødbeder, kidneybønner m.v. (populær hos næsten alle) Maskeret blomkål Brændende kærlighed (kartoffelmos med ristede champions) ...jeg laver i øvrigt gerne en stor portion tomatsauce med kartofler, gulerødder, lidt rødbeder, kidneybønner, squash m.v. Den kan bruges på ris, pasta - og i lasagne. Gerne suppleret med rigeligt af feta. Man kan lave mere avancerede ting, men ovenstående (med undtagelse af de ristede champion) kan selv min superkræsne lillesøster spise.
Mette (Fjolle)
Sælges: Horseware underrug, str. M (135)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|