|
|
| TOMATPLANTE!! |
|
|
Puha.. Undertegnede har aldrig haft en tomat plante før. Men Nu har vi fået en stor fin en, ude i udestuen.
Kan man drukne sådan en?? Jeg fik at vide den skulle have rigelig vand, så vander næsten hver dag!
Alligevel er der efterhånden mange blade grene, der er blevet gule og døde/visne. DEr er mange fine store GRØNNE tomater på. EN af dem er dog blevet helt Brun nu?? Den er ikke blød, og jeg ved ikke liiiige helt om den er død,eller den får sådan en farve, for så at blive rød senere??
Ja det virker måske som om jeg er tosset *G* OG ja, er det nok også. ALt der er grønt, plejer jo at kunne spises af hestene *GG* DErfor absolut ingen viden om planeter! 
Håber på nogle erfarne med "grønne" fingre!
Musik til din fest??.PINTO heste med fuld afstamning sælges. Føl, plage mm. Skriv for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he, det |
|
|
Kunne have været mig
Har du prøvet at søge på nettet...
Den skal sikkert også have gødning
Og så er der sikkert også noget med, hvor meget lys
Jeg tror ikke, at den brune tomat er god, plejer de ikke, at være grønne, og så blive røde
Lidt om tomat planter
Lidt mere om tomat planter
Lev imens du gør det elsk imens du tør det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Lærke |
| Dato:  |
17-08-2005 15:26 |
|
Sidder altså lidt og fniser - men bestemt ikke i ond mening  fik bare lige et billede i hovedet af dig med en KÆÆÆÆMPE tomatplante og et meget forvirret udtryk*SS*
Anyway, er ikke ekspert i tomater, men ved ihvertfald at de bliver røde hvis de får sol, du kan evt plukke et blad eller to af rundt om selve tomaten så du sikrer dig at den ikke står i skygge.... hvis de er øøøhhh.... lysegrønne - mener, mindre grønne end de har været, på vej til at blive røde - har jeg hørt at man godt kan plukke dem og lægge dem i f.eks. et solrigt vindue - men de skal altså være på vej til at blive røde (lyserøde...øøøøhhh).
Brune tomater.... det plejer de ikke at skulle være, hvorfor den blev sådan kan jeg ikke sige - men jeg ville fjerne den for ikke at risikere at den 'smittede' de andre.
Gule og visne blade kan så vidt jeg ved skyldes for meget vand, for lidt vand, for meget sol, for lidt sol, spindemider, bladlus og alt muligt andet  Kommer atengsted ikke snart springende og hjælper mig ud af den her forklaring jeg har rodet mig ind i??? Hun må bestemt vide det*SS*
MVH Lærke (der i mellemtiden er blevet helt farveforvirret)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heller ikke ekspert |
|
|
Jeg har også haft min debut som ejer af to styks tomatplanter i år, og må dog indrømme at jeg heller ikke har sat mig voldsomt meget ind i det.
Dog har vi spist masser af tomater allerde (jeg har selv sået dem og er SÅ stolt  ).
Jeg tror at det er meget normalt at nogle af de nederste grene på planten bliver grimme og kan pilles af. Det har mine i hvert fald også haft.
Med hensyn til vandingen, så skal du vande dem når de trænger!
Sådan er det vidst med alle planter, nogle trænger en gang om dagen andre en gang om måneden
kh
minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror også, det er normalt ... |
Lisbeth Sejberg |
17-08-2005 20:15 |
|
.... at de nederste blade visner, efterhånden som energien bruges på at "føde" tomaterne.
Hvis man helt seriøst avler tomater, så skal man også nippe de sideskud af, som kommer i "kløften" mellem stammen og "grenene", da planten ellers vil bruge for meget energi til dem.
Jeg har for en del år siden, fået det "lille tomatplantekursus" af min far, da jeg skulle passe hans drivhus en uges tid.
Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lærke |
17-08-2005 22:32 |
|
det lille tomatplantekursus - hvor godt *GGGGG*
Min mormor skulle engang have sin svigersøn til at passe hendes kartofler mens hun var på ferie - og hun sagde at nu skulle han huske at hyppe dem - klartklart, svarer manden - men mormor kom hjem til uhyppede kartofler, for svigersøn var bestemt overbevist om at hun bare gjorde grin med ham *GGGG*
Lærke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tomater |
|
|
Afhængig af hvad for en type tomatplante det er, skal de nye skud nippes af, ellers kommer der for mange klaser tomater og ingen af dem når at modne.
Normalt kan de klare 3-5-7 klaser, men det afhænger som sagt af typen.
Hvis det er meget små tomater kan de indimellem klare flere klaser end dette.
Den brune tomat dur ikke, det lyder som om den har fået for meget fugt og for lidt sol, så kan de blive brune, den bliver aldrig spiselig
Tomater skal have meget vand ja, men de skal også have meget sol.
De gule blade og den brune tomat kunne godt tyde på at den har for lidt lys i forhold til fugt.
Men det er selvfølgelig normalt at gamle blade visner, og den brune tomat kan også sagtens bare være et enkelt "fejltrin".
Hvis der er for mange grønne tomater (flere end der kan nå at modne inden sæsonen er slut), kan man plukke nogen af dem og lade dem ligge i en solrig vindueskarm og modne røde her, de bliver dog ikke så lækre som dem der modnes på planten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis der er for mange grønne tomater .... |
Lisbeth Sejberg |
18-08-2005 20:47 |
|
.... kan man da bare putte dem i en kasse og sende dem til mig 
Sådan nogle grønne tomater syltet med kanel, det er simpelt hen bare MUMS 
Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jubii... |
|
|
Jeg dyrker tomater i min altankasse her på Nørrebro - ved ikke om jeg tør spise dem, men det er nu så hyggeligt at følge med i!
Og hurra, lykke, jeg har nu EN rød tomat! Meget lille, men den er så flot - at der så hænger 30 skriggrønne ved siden af er så en anden ting.... Håber de får lidt farve af al denne dejlige sol 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grønne tomater - Lisbeth |
|
|
Det lyder som noget vi må have en opskrift på!
(selv om min tomatplante kun har en enlig grøn tomat)
£isbeth & Baloo By swallowing evil words unsaid, no one has ever harmed his stomach. Winston Churchill
Kattepasser søges i september
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo da .... |
Lisbeth Sejberg |
22-08-2005 16:25 |
|
.... her er en opskrift på Syltede grønne tomater Så er det bare at få den omregnet til èn tomat 
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tomatopskrift |
|
|
Inspireret af opskriften med grønne tomater, er der så nogle der har nogle gode opskrifter med røde tomater?
Havde først tænkt på at lave tomatsuppe, men de opskrifter jeg har fundet og som lyder godt, der skal skindet pilles af tomaterne, og det har jeg ikke så meget lyst til, da mange af tomaterne er cherrytomater.
Men forslag til opskrifter modtages gerne, da vi ikke lige får spist alle de tomater uden videre, og er ved at være træt af tomatsalat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flåede tomater |
|
|
Hvis man har mange tomater, kan man fryse dem ned, når man tager de frosne tomater op igen, er det bare at skylle dem under den varme hane, så går skindet af og vupti de flåede tomater er klar.
Ulla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|