Er der lige væg fra gulvniveau og dertil hvor væggene begynder at skråne?
Jeg bor nu på 8. år i en etværelses på 38m2, sammen med en kat, 5 marsvin og tre rotter. Selve bo-arealet er knap 35 m2.
Jeg har en 1½ mands seng, tre reoler hvoraf den ene fungerer som rumdeler, skrivebord m. computer, 2½ personers sofa, lille sofabord, fjernsynsbord, stor lænestol, 5 store bure, spisebord (som dog bliver brugt til tre af marsvinene), guv-til-loft klatretræ, lidt mindre klatretræ. Derudover har jeg kattebakken, en balle spåner og en sæk marsvinemad stående.
Og så har jeg et kombineret garderobe/kosteskab/opbevaringsplads som jeg lige har ryddet for stort set alt jeg ikke brugte. Nu er det næsten tomt. Det der er tilbage, fylder tre hylder og en fyldt sort sæk.
Derudover har jeg også kælderrum, men næsten alt dernede skal smides ud. Jeg har ikke været dernede i et par år...
Smid alt det ud, du ikke kan huske du har. Kan man ikke huske det før man ser tingen, bruger man den nemlig overhovedet ikke
Sengen kan godt stå op mod en skåvæg, stolene ligeså. Når de skal bruges kan de jo flyttes ud så man ikke knalder hovedet ind i væggen
Til at starte med, behøver hylder og reoler ikke at være nye. Kig i den blå avis, i genbrugsbutikker med møbler og lignende steder. Som en midlertidig løsning, kan du købe de dér billige træreoler i Jysk, ("værkstedsreoler") og stille div. kasser på dem. De er MEGET simple, stort set blot nogle rå brædder der er tømret sammen, men de er fine når man ikke har råd til andet.
Sortér i bøger, cd'ere, film osv. Behold kun dem, du er sikker på du vil få læst/hørt/set igen. Sælg resten eller forær dem væk.
Tag fat i et par kasser der skal muges ud i, find en mindre kasse og lov dig selv højt og helligt, at du kun må beholde fra de store kasser hvad der kan være i den lille kasse. Alt andet skal ud. Det er sindsygt hårdt, men af og til er det nødvendigt at sortere med hård hånd.
Prøv at se på dine ting med fremmede øjne. Hvad ville en fremmed synes var totalt overflødigt at gå og gemme på?
Din rotte skal der selvfølgelig være plads til. Buret kan fint stå foran en reol.
Tænk kreativt, udnyt hjørnerne og den "skjulte" plads rundt omkring, så skal det nok gå. Og prøv at lægge tanken fra dig om, at alt indbo skal stå langs væggene så der er en masse gulvplads, sådan som de fleste på disse breddegrader indretter deres hjem
Tina