Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Udtrædelse af folkekirken?
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 21:30
Skal - skal ikke?

Jeg har længe haft blanketten liggende vedr. anmeldelse om udtrædelse af folkekirken.

Jeg er meget i tvivl, for mit vedkommende siger den danske folkekirke mig intet, jo jeg vil da gerne giftes engang men på folkekirkens grundlag? Og det kunne jo også ske på rådhuset *selvom min mor så ville dø, heh*
Det er da romantisk i en kirke men hverken manden eller jeg tror på det - burde man så være tilmeldt folkekirken?

Nu er jeg ikke den store kirkegænger, kommer der meget sjældent - kun til bryllup, barnedåb og konfirmation ellers ikke.
Har sammenlagt været i kirke 4 gange siden min egen konfirmation i 1995 8-) og inden den ca. 5 gange siden min barnedåb i 1981 8-)

Jeg synes blot det er svært at tage springet og melde mig ud, hvad der holder mig tilbage har jeg tænkt længe over?

Hvad er Jeres holdning - nogle af Jer som er meldt ud af folkekirken og i så fald, hvorfor?

Hygge - Lise :-)

2 stk. trenser str. X-full sælges incl. tøjler, 100,- pr. stk KIG HER
0
0
Svar på denne tråd

Jeg plejer at sige...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 21:56
... at jeg har meldt mig ud i protest mod vejret - hvis der ER en Gud må det kunne gøres bedre. ;-)

Set lidt mere seriøst - jeg har meldt mig ud fordi jeg ikke er religiøs - dvs. jeg har nok en eller anden form for tro, men den passer ikke ind i den folkekirken prædiker.

Jeg er døbt, men er ikke konfirmeret, og skulle jeg engang finde en at blive gift med, gør jeg det lige så gerne på rådhuset.

Derfor mente jeg at det er det mest ærlige ikke at være medlem af kirken. Jeg kommer kun i en kirke til bryllupper, begravelser og dåb - og har ikke andet at "bruge" folkekirken til

*£isbeth & Baloo*
Det er menneskeligt at fejle
Men totalt kaos kræver en computer.

kattepasser søges - 3 uger i september
0
0
Svar på denne tråd

Har det som dig Lise
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 07:49
Planer om at melde mig ud, men det er ikke blevet til noget endnu.
Ved heller ikke hvorfor jeg ikke får sendt det papir afsted.
Hilsen Helle - Mimi

0
0
Svar på denne tråd

er ikke religiøs
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 08:30
og er ikke blevet gift i kirken. Men jeg vil ikke melde mig ud for jeg vil da gerne støtte vores grundværdier, det der gjorde os til Danskere (og ikke muslimer mm) støtte plejen af kirken/gravstederne.

Selvom jeg ikke betræder/slider gulvet i kirken, er jeg støtter.

Jeg betaler også vægtafgift til 2 biler, og jeg synes da ikke vejene blir bedre, hundeforsikring selvom han er blid som et lam osv.

jeanette
0
0
Svar på denne tråd

Ikke medlem
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 09:19
Jeg er ikke medlem, fordi jeg ikke er døbt eller konfirmeret. Men min kæreste har meldt sig ud fordi han ikke tror på Gud og aldrig går i kirke. Jeg ville også melde mig ud hvis jeg var medlem, af den simple grund at jeg synes det er forkert at støtte noget man ikke går ind for.

Desuden bruges antallet af medlemmer af folkekirken som en begrundelse for at man ikke skal adskille kirke og stat i Danmark, hvad jeg mener at man bør. Derfor synes jeg det er lidt forkert hvis det officielle tal ikke stemmer overens med det antal kristne der er i Danmark.

Var danskerne ikke danskere inden de blev kristne? Jeg kan ikke helt se sammenhængen.

Mvh

Anna

Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

medlem..
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 15:22
jeg er sådan set mest medlem af kulturelle årsager - kirkens betydning for det danske samfund vores historie, tænkemåde, kirkens betydning i min familie 'und so weiter' - selv om langballe/krarup fætrene og Fergo mange gange har fået mig til at overveje at melde mig ud så er det ikke nået dertil endnu.

Ane
To sorte full trenser samt Sprenger bid sælges
Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty
0
0
Svar på denne tråd

Lidt blandet...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 16:05
Jeg er ikke døbt som barn. Men valgte selv som stor pige at blive døbt og meldt ind i den danske folkekirke. Jeg er stadig medlem og agter at blive ved med at være det. Dog er jeg ved at blive gift med min kæreste, - men på rådhuset. Altså udenom kirken.

Min datter er ikke døbt som lille og får selv lov at vælge når tid kommer (som jeg gjorde).

Min kæreste/kommende mand er også medlem af folkekirken. Men han er trods det, også helt med på Rådhus ideen :)

Vi er altså lidt blandet her i familien.

Majken :)

2 voksne piger (25 & 30 år) søger heste/ponyer til skovtur 1 - 2 gange om ugen.
Se min præsentation...
0
0
Svar på denne tråd

jeg burde
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 10:16
... vel i virkeligheden også melde mig ud. Jeg er nemlig erklæret ateist (til stor forskrækkelse for min kærestes moster ;-))

Omvendt vil jeg gerne have et sted at blive begravet når den tid kommer :-P og det syntes jeg alligevel at jeg bør betale lidt til. Herregud jeg bliver ikke rigere af ikke at betale kirkeskat.
Samtidig kan jeg vældigt godt lide kirker, sådan arkitektonisk set (kan man sige det?), så dem vil jeg gerne støtte også. Det er trods alt en del af vores kultur.

Oplevede i øvrigt også at en præst nægtede at begrave min 22-årige fætter, da han blev dræbt i en trafikulykke. - Fordi han ikke var medlem af folkekirken. Det var jo ikke lige det hans forældre stod og havde brug for på det tidspunkt :-* Heldigvis fandt de en anden præst som ikke tog medlemsskabet så højtideligt.

0
0
Svar på denne tråd

Til Louise
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 11:23
bare som en kommentar til din fætters begravelse (ked af at høre iøvrigt), så blev der ved min egen fars begravelse også stillet spørgsmålstegn ved den kirkelige handling.

Man kan altid blive begravet eller bisat, somregel bare ikke via kirken og med præst, hvis man ikke er medlem. Så bliver man det fra et kapel (enten på hospital eller i det kapel tilknyttet kirken)

Min far var ikke medlem, det var min mor og storebror heller ikke. Jeg er den eneste der var i den gren af familien. Jeg er ikke voldsom kristen (er ikke gift og min datter ikke døbt), men ville dog alligevel gerne ha min far bisat fra en kirke. Min storebror er gift i folkekirken og har fået sin søn døbt (selvom han stadig ikke selv er medlem).

Præsten tilknyttet den kirke vi gerne ville ha min far bisat fra, var i første omgang lidt i tvivl, - med fulde ret! Men da det var den kirke mine forældre i sin tid var blevet gift i, min far konfirmeret i, min bror gift i, min brors søn døbt i, og både min farmor, farfar, morfar og mormor begravet i få år før. Så sagde han god for processen og engagerede sig meget i os som familie.

Det viste sig så senere hen, at præsten er bøsse og bosat i præstegården med sin mand. Præsten havde selv haft meget svært ved at forene de to ting i sit liv, - og i sit embede. Men pga min fars triste ende på livet (selvmord), - som måske har bragt nogle følelser frem i præsten, - valgte han at sige ja til at bisætte min far alligevel.

Lang historie om ingenting >o<

PS. min mor er forøvrigt blevet medlem siden da, - måske for ikke at skulle ud i den samme besværlige situation igen.

2 voksne piger (25 & 30 år) søger heste/ponyer til skovtur 1 - 2 gange om ugen.
Se min præsentation...
0
0
Svar på denne tråd

Netop det - begravelse..
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 11:56
Er noget af det jeg tænker mest over vedr. udmeldelse af folkekirken.

Det er jo via kirkeskatten ens begravelse financeres - har hørt at ellers skal man selv/familien betale hele "gildet"

Det er nok der den trykker mest..?

0
0
Svar på denne tråd

Lise D
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 12:13
Du laver da bare en begravelseskonto hvorpå du sparer beløbet op til din begravelse...

Det er nu engang meget meget billigere selv at finansiere det fremfor at betale det over kirkeskatten, forudsat at man fåer et langt liv selvfølgelig. Det er omkring 1% af din indtægt du betaler i kirkeskat afhængig af hvor du bor, og for mit vedkommende drejer det sig om et par tusind, plus minus, om året.
Jeg regner selvfølgelig med at leve maaange år og på den måde kan det økonomisk set bedre betale sig selv at lave en opsparing i stedet for at betale "gildet" over kirkeskatten.
Jeg skal have den billigst mulige begravelse, hvis der er nogen der så gerne vil gøre mere ud af det end jeg ønsker, jamen så må de selv punge ud.

Hilsen
Katrine
-Nothing is original
everyone imitates someone-

;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Aribeth
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 15:30
Hm mener jeg betaler 4% i kirkeskat?

Men det var selvf. en ide, de penge jeg sparer kunne jo spares op...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider