bare som en kommentar til din fætters begravelse (ked af at høre iøvrigt), så blev der ved min egen fars begravelse også stillet spørgsmålstegn ved den kirkelige handling.
Man kan altid blive begravet eller bisat, somregel bare ikke via kirken og med præst, hvis man ikke er medlem. Så bliver man det fra et kapel (enten på hospital eller i det kapel tilknyttet kirken)
Min far var ikke medlem, det var min mor og storebror heller ikke. Jeg er den eneste der var i den gren af familien. Jeg er ikke voldsom kristen (er ikke gift og min datter ikke døbt), men ville dog alligevel gerne ha min far bisat fra en kirke. Min storebror er gift i folkekirken og har fået sin søn døbt (selvom han stadig ikke selv er medlem).
Præsten tilknyttet den kirke vi gerne ville ha min far bisat fra, var i første omgang lidt i tvivl, - med fulde ret! Men da det var den kirke mine forældre i sin tid var blevet gift i, min far konfirmeret i, min bror gift i, min brors søn døbt i, og både min farmor, farfar, morfar og mormor begravet i få år før. Så sagde han god for processen og engagerede sig meget i os som familie.
Det viste sig så senere hen, at præsten er bøsse og bosat i præstegården med sin mand. Præsten havde selv haft meget svært ved at forene de to ting i sit liv, - og i sit embede. Men pga min fars triste ende på livet (selvmord), - som måske har bragt nogle følelser frem i præsten, - valgte han at sige ja til at bisætte min far alligevel.
Lang historie om ingenting
PS. min mor er forøvrigt blevet medlem siden da, - måske for ikke at skulle ud i den samme besværlige situation igen.