Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Forventer jeg for meget?
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 09:40
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om følgende sag:

Sagen er den, at Søren og jeg den 8/5 05 fik en dejlig lille datter, som vi har bestemt skal døbes søndag den 3/7 05.

Søren er lige blevet udlært, og jeg er stadig under uddannelse til lærer, så vi bor endnu ikke så stort, og ind til videre er vores indtægt stadig kun en´elevløn og en su.

Mine forældre har så tilbudt, at selve barnedåbsfesten kan vi holde i deres hus, og de vil oven i købet gerne betale hele gildet.

-Det i sig selv er jo enormt flot af dem, men at vi oven i købet har fået helt frie tøjler med hensyn til mad og hvor mange vi invitere, er jo ekstra dejligt.
-Vi bliver(Hvis alle kommer) 42 mennesker til dåben, og vi har fået to kokke ud og lave mad, til en kuvert pris på 220 kr pr mand, så jeg synes virkelig det er en flot "gave" fra mine forældre. {>

Søren og hans kammerat der blev udlært samme dag som ham selv, skal holde svendegilde fredag den 1/7 05 (dette var den eneste dag hvor de begge/og begges familier kunne) og jeg bliver 25 år lørdag den 2/7 05 (Den fest må udskydes til senere) og Malin skal som sagt døbes søndag den 3/7 05.

-Kort sagt, vi får en meget travl uge op til denne festlige weekend :-D.
-Min mor har derfor også tilbudt at hjælpe til med alt forberedelse (Maden skal vi jo heldigvis ikke tænke på) så som Bordpyntning, valg at pynt, stille borde op, købe vin, osv osv osv.

Nå, nu til problemet: Malin har to oldemødre. -Den ene bor på sjælland og er rask og rørig, og tager derfor toget til Frederikshavn (Hvor dåben finder sted), men den anden oldemor fra Sønderborg, er ikke længere så frisk, at hun kan tage toget op.

-Da hun ringede og takkede for indbydelsen, græd hun og sagde at hun jo nok desværre ikke kunne komme, da hun ikke vidste hvordan hun skulle komme helt derop, men at hun håbede vi ville komme og besøge hende i vores ferie, så hun trods alt fik sit oldebarn at se.
-Vi lovede så at vi nok skulle sørge for at få hende hentet og kørt tilbage, hvilket gjorde hende enormt glad!

Som I jo kan forstå, får vi en rigtig travl uge op til denne weekend, så derfor spurgte vi Sørens forældre (Som jo er den "svage" oldemors søn og svigerdatter), om ikke de kunne køre til Sønderborg (Fra Aalborg) og hente hende. (Det skal måske lige nævnes, at svigermekanikken har Sommerhus på als, så det er en tur de tager jævnt tit).

Men nej nej, det har de altså overhovedet ikke tid til, da de jo skal passe deres job (Som alle vi andre)og 17 andre undskyldninger.

Her er det så jeg spørger jer: Er det for meget af forvente, at Sørens forældre skulle hente Olodemor?
-Jeg mener, alle andre har jo ligesom nok at gøre i ugen op til... ud over også at skulle passe deres job og deres andre hverdagsting.

-Er det for meget at forlange, at de (Sørens) forældre, også kommer lidt ind i "kampen"?

Grunden til jeg også bliver så ærgelig er, at de altid "svigter".
-De kom f.eks heller ikke til Vilhelmsborg, da Søren bestod hans berider eksamen her den 24 maj i år (Det gjorde alle de andres forældre)... heldigvis kom mine forældre dafor at glæde Søren.

Hvis Søren f.eks skal ride landsstævne i Ålborg, kommer de heller aldrig og kigger, selv om de kun bor 20 minutter derfra.

Jeg kunne mærke på Søren, at han også blev ked af deres nej, til at hente den omtalte oldemor, da det er det eneste vi nogen sinde har bedt dem gøre for os, og det er jo ikke kun for vores skyld vi vil have hende hentet, men ligeså meget for oldemorens skyld.

Men jeg ved ikke om det er mig der forventer for meget af andre folk... hvad havde I gjort, og hvordan havde I reageret, og hvad synes I om det hele?

-Kort sagt, jeres meneing tak :-)

Ps. Bare rolig, oldemor skal nok blive hentet, hvis ikke andet, så af os selv.
Venlig hilsen Anima
0
0
Svar på denne tråd

barnedåb...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 09:49
Puha man blir' helt forpustet!!! Først; ja, jeg synes absolut godt dine svigerforældre kan hente oldemor, især hvis de ikke deltager med andet til barnedåben...men ikke alle forældre er som dine, så glæd dig over dem istedet for at ærgre dig over Sørens.. Citat: Forældre skal opdrages til at forstå, men så skal man også ha' haft dem fra små!!!!!
Kærligst og rigtig go' weekend!!
Lamice
0
0
Svar på denne tråd

Din svigermekanik...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 10:41
... virker meget ufleksible - kan godt forstå at du bliver irreteret - detsværre ville en konfrontation med dem nok bare skabe en masse unødig splid...
Som Lamice skriver glæd dig over din egen famillie istedet...

Heldige oldemor - at du er kommet ind i famillien :-D

Held og lykke med alle festerne.
og sikke en dejlig datter i har fået...

Mvh. Dorte
:-)

Grafisk arbejde udføres

-Pæne, professionelle løsninger til dig eller din virksomhed. dorte@toeserne.com
0
0
Svar på denne tråd

for ringe
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 12:12
... af dem. Men der er vel ikke andet at gøre end at hente "olde" selv og så håbe at de får en ordentlig sort samvittighed, når de selv ser hvor lidt de har hjulpet til.

Jeg bliver dog liiiige nødt til at spørge lidt til dit ordvalg. Du skriver: Som I jo kan forstå, får vi en rigtig travl uge op til denne weekend, så derfor spurgte vi Sørens forældre (Som jo er den "svage" oldemors søn og svigerdatter)

og det ville i min bog gøre "oldemor" til "bedstemor" (farmor). Ikke at det har nogen betydning. Men er bare lidt nysgerrig :-)

Håber at I får hentet olde, bedste eller hvad hun nu er :-) og får en god dag.

0
0
Svar på denne tråd

kender det kun for godt
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 17:06
Min mands forældre er der aldrig! og mine forældre stiller altid op. For at gøre en lang historie kort!

Ovenstående problematik betyder skuffede mænd som er kede af at deres forældre svigter. Og for os koner er det bare så svært at se på.

Jeg har et utal af gange forsøgt at bedre tingene. Jeg har skældt ud (på svigerforældrene), jeg har grædt, bedt, tigget og alt andet. Primært for at beskytte min elskede for flere skuffelser og svigt, men lige lidt hjælper det.

Min skønne mand troede det ville ændre sig når børnebørne kom - men nej og det blev endnu en skuffelse.
Oven i hatten er det blevet problematisk for svigerforældrene at mine forældre er til stede for os. Ikke at de selv gider, men vi skal da helst heller ikke få hjælpen andre steder.

Jeg har nu opgivet og accepteret at svigerforældrene har nok i sig selv. Det er mit håb at også min mand når dertil.
Det betyder at vi aldrig ber´ dem om noget som helst - absolut intet, så kan man ikke blive skuffet ;-D

Konkret synes jeg at I bare skal hente olde og ikke træde mere rundt i den historie. Er de af samme støbning som mine svigerforældre, så vil en hurtigere realitetopfattelse end min, kun være til Jeres bedste.

Rigtig god fest {>

KH Helle

ps. hvis festen byder på dans - kan du passende træde svigerfar over tæerne, smil sødt og sige undskyld. Husk stiletterne.....
0
0
Svar på denne tråd

så er det jo at man
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 20:09
for lyst til bare at overse dem og "glemme" at invitere dem til andre ting nu de er så ligeglade med det hele...

godt i har en ellers god familie når man ser bort fra den sorte plet der.

Vrinskende Hilsner fra:
Stinne og Razek
0
0
Svar på denne tråd

Louise Christensen
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 21:03
Citat:
Jeg bliver dog liiige nødt til at spørge lidt til dit ordvalg. Du skriver: Som I jo kan forstå, får vi en rigtig travl uge op til denne weekend, så derfor spurgte vi Sørens forældre (Som jo er den "svage" oldemors søn og svigerdatter)

og det ville i min bog gøre "oldemor" til "bedstemor" (farmor). Ikke at det har nogen betydning. Men er bare lidt nysgerrig
/Citat slut

Sørens mor er den lille nys farmor eller bedstemor, alt efter valg af titel. Farmors eller farfars forældre hedder altid oldemor og oldefar, uanset om de har en søn eller en datter og uanset køn på efterkommere af disse.

Oldemoderen i dette tilfælde er Sørens farmor. Havde hans mormor også været inde i billedet, ville hendes titel til Dåbsbarnet også være "oldemor".

Dåbsbarn - forældre - farforældre + morforældre - oldeforældre -tipoldeforældre - tipoldeforældre -tipoldeforældre osv. (Der er officielt ikke noget der hedder tip-tip(etc.) oldemor/-far.)

Var der tale om Sørens oldemor, var hun tipoldemor til Dåbsbarnet.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

nå ja...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 22:56
Bingo så faldt tiøren (y) Havde lige glemt den næste generation. Selvom det jo egentlig er det det hele handler om :-D

Igen - jeg håber I får en god dag - med olde :-)
0
0
Svar på denne tråd

skal ikke
Forfatter: 
Dato:  11-06-2005 23:48
hej amina

nej du forventer ikke for meget -- men dine svig.f har ikke nogen indlevelses evne, de tænker ikke på ollemoren (få glæder)

jeg har lært af 25.års bitter erfaringer ikke at forvente (en disse), noget som helst af mine svig.f.
der er også meget stor forskæld på at være farmor og mormor til nogle børnebørn det er bare rigtig øv øv øv

forventer bare ikke at jeg selv bliver sådan

hilsen hanne
0
0
Svar på denne tråd

Før eller siden...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 03:18
vil det blive klart for dine svigerforældre at de har sat sig selv ud på et sidespor. Det sker bl.a. den dag Malin glædestrålende løber dine forældre i møde og overser Sørens forældre fordi de er så udeltagende. Håber ikke at de er lige så lidt tilstede under selve begivenheden, altså mentalt. Men det er allermest synd for Søren. Det må være utroligt smerteligt at erfare at ens forældre er ligeglade med ens gøren og laden.

Jeg synes ikke det var urimeligt at bede dem hente oldemor. Det betyder uendeligt meget for ensomme gamle at forblive en del af familien og følge med i oldebørnenes verden selvom helbredet svigter og i ved ikke hvor længe I er så heldige at have hende. Da mine børn blev født havde de tre bedsteforældre og tre oldeforældre, i dag har de en mormor og en oldemor tilbage. :-( Så du gør rigtigt i at sørge for at oldemor bliver hentet. Jeg tror på at det man gør for andre det kommer tilbage til en igen - jeg er sikker på at hendes glæde på dagen vil være det hele værd.

Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for alle jeres søde svar
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 08:16
Det er egentlig skønt at vide, at det ikke er for meget at forlange.

Jeg er nemlig opdraget sådan, at man i en familie hjælper hinanden, og kan stole på hinanden... hvad har man ellers en familie til? {>.

-Men sådan er det åbenbart ikke i alle familier.

Bettina: Lige som dig, tror jeg nemlig også på, at det man giver til andre, også kommer tilbage til en selv engang...vær´overfor andre som du ønsker andre skal være over for dig... det er i grunden et godt ordsprog ;-) (Og gæt hvem jeg ikke gider hente når de engang bliver gamle:-D)

Louise: Ja du havde vist lige glemt en generation... det kan jo ske for selv den bedste ;-).

Det er faktisk skønt at læse,at vi er flere i samme båd... båden med de håbløse svigerforældre.

-Og I har forøvrigt helt ret. Det gælder om at glæde sig over sine egne forældre, i stedet for at ærge sig over sine håbløse svigerforældre!

-Men det er svært, når man bare kan stå og se på, at de gang på gang med deres "fravær" såre den man elsker.
Venlig hilsen Anima
0
0
Svar på denne tråd

I henter oldemor
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 23:22

og giver stort udtryk for, at såååå bringer de hende sandelig også hjem for jer igen.. OG at hun bor ved dem, mens hun er oppe ved jer... Så kan de få den kan de.. Og stritter de imod, ja så er det din svigerfars mor, ikke din... :) :)

Uhhh familier der ikke kan se, at de skal yde og ikke kun nyde, uhhh de skulle afskaffes ved lov.. :( :(

Men som een længere oppe skrev om, så den dag at bette mand render dine forældre i armene og overser dem... Den dag vil jeg gerne være en flue på væggen, og se, om din svigermor, ser lige så fåret ud, som min gjorde, da det skete for hende... :) :)
Siden har min svigermor været bedstemor til fingerspidserne.. Jahhh

Mkh.
Else.

Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :)

HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!

:) :) "Tinker/Irish Cob hingst sælges... !!!" :) :)

http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/63253/
0
0
Svar på denne tråd

Det er luften i ålborg
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 11:45

Nej nej, selvfølgelig ikke - Ålborg er skam en dejlig by.

Sørens forældre trænger da vist til et spark bagi. Og tænk hvor meget de går glip af!!!!
Har I ikke et familiemedlem, som kunne sige et par borgerlige ord til dem, så de fatter hvor meget de går glip af?

Nå men det ville jo være rart at tage i opløbet.

Min svigermor er desværre kommet så langt ud, at hun ikke kommer til Carinas nonfirmation på lørdag - Hun kunne nemlig ikke få kørelejlighed fra Ålborg til København. Sjovt nok har hun selv bil!
Det havde været rart, hvis det var blevet taget i opløbet.

Rigtig god fornøjelse.
hilsen Schack
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 12:27
Jeg ville altså nok også stejle en anelse, hvis andre på mine vegne lige lovede at jeg ville bruge en dag på at køre en tur til Sønderborg og retur, og så lige en dag mere på at lave samme øvelse når oldemor skulle retur.

Mvh Jan

Fotografering for alle
JP-photo
Speciale i heste og portrætter
0
0
Svar på denne tråd

Husk nu
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 13:27
at holde gode miner til slet spil under barnedåben, så I ikke ødelægger det for oldemor. Hvis hun opdager al den tumult, hun har været årsag til, så bliver hun nok rigtig ked af det.

Glæd dig over dine forældre og støt Søren. Samtidig må I også huske på, at man ikke selv vælger sine forældre.

Vær også glad for at svigerforældrene trods alt ikke optræder ondt, men kun udeltagende. Jeg glemmer i hvert fald ikke min søsters bryllup, hvor min mor rejser sig op og siger til hele forsamlingen, at hun nu bedst kan lide søster, og at hun ikke har samme forhold til os 2 andre børn. Den tygger vi stadig på efter 8 år.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Jan
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 14:40
Jeg er enig med Jan.

Det kunne også tænkes, at svigermekanikken allerede har planer, de ikke har involveret andre i.

Det kommer immervæk ikke resten af familien og de voksne børn ved, hvad de har af planer uden for tidspunktet hvor barnedåben + tilhørende dåbsgilde er.

Tina
0
0
Svar på denne tråd

Jan og Tina A + kikærten
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 15:51
Tror I misforstår:

Vi lovede oldemor at vi nok skulle sørge for at hun blev hentet... og dermed havde vi os selv i tankerne som chauffør.

-Lige ind til Søren foreslog om vi ikke skulle spørge hans forældre om de kunne hente, da alle os andre på den ene eller anden måde har så rigeligt at se til i dagende op til denne weekend.
-Det kunne jo være deres måde at hjælpe på, hvis de ellers var intereseret i at hjælpe.

Vi har derfor altså ikke lovet noget på deres vegne, uden at spørge først.

-Vi havde bare håbet på lidt hjælp fra deres side også, da vi jo mener man som familie burde kunne hjælpe hinanden.

-F.eks har de flere gange lånt vores bil til at køre på ferie i, da vores er noget større end deres...
-Det har vi da aldrig så meget som tænkt over, da man jo som familie hjælper hinanden... eller burde gøre(I hvert fald der hvor jeg kommer fra).

Kikærten:
Ja det ville være forfærdeligt hvis oldemor fik den opfattelse, at hun havde været et "problem"... bare rolig, det sker ikke. Vi bliver/er såmænd ikke uvenner med dem over det, blev bare endnu engang så skuffet, over deres "ligegyldighed" eller hvad man nu skal kalde det.
Venlig hilsen Anima
0
0
Svar på denne tråd

anima.
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 17:53
Nej, jeg har ikke misforstået noget.

Det er stadig muligt, at de har noget for, der ikke berører jeres plan for weekenden.

De er i deres gode ret til at sige nej, uden at skulle stå til ansvar over for jer, hvorfor de siger nej til at hente oldemor.

Voksne børn har ikke ret til at vide hvorfor forældrene - og svigerforældrene siger nej til dette og hint. Og forældre af enhver art har ikke pligt til at oplyse om, hvorfor de siger nej til et eller andet.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Vi er enige....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 18:21
... Ingen behøver stå til regnskab for hvorfor man takker nej til noget... eller siger nej til noget.
-Og det kommer heller ingen til.

Jeg har bare svært ved at forstå, hvorfor de ikke er intersseret i at hjælpe den gamle oldemor.
-Det er jo ikke rigtig til at gengive på skrift, hvordan der blev sagt nej... ej heller ikke til at komme med alle de andre gange, hvor en smule hjælp eller interesse fra deres side havde været godt... ikke i forhold til mig, men i forhold til deres (eneste) søn.

-Og så kan jeg bare ikke helt sætte mig ind i, hvordan man kan virke så "ligeglad" med sin egen mor?!?

-Når min mor en dag bliver så gammel at hun ikke rigtig kan komme rundt omkring, så ville jeg da med glæde køre landet tyndt for hende, de gange hvor hun virkelig gerne ville noget bestemt.
-Selvfølgelig kunne der opstå situationer hvor det for mig ikke var muligt, men jeg ville virkelig gøre alt hvad jeg kunne for at kunne hjælpe hende.

-Det er ikke let at blive gammel, og jeg synes man som familie har et ansvar overfor hinanden.
Venlig hilsen Anima
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider