Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Dræbersnegler Hjæææælp!!!
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 11:13
Ja, så har vi fået de første dræbersnegle i haven.. ;-(

De var godt igang med at fortære en af vores planter.. Hmpfr...

Alle gode råd mod disse krapyler modtages med kyshånd ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Kontakt er
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 11:15
Internat for pindsvin og spør og ike kan " leje " nogle .

Nej det er ikke en joke , det er muligt at låne pindsvin på den måde .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

flere metoder
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 11:21
Moskusænder æder dræbersnegle.

Nematoder er noger man lægger ud, som de dør af. De æder så de døde snegle, og nematoderne dræber så "kanibalerne"

Man kan drysse salt på dem, eller spraye dem med en blanding at salmiakspiritus & vand. De dør de af.

Nogle prøver med ølfælder, som er en beholder man graver ned, så åbningen er i ca. jordhøjde. Øl i, og krapylet kravler ned i beholderen efter øllet, og dør så (af druk?) Det skulle virke.

Man kan lave forskellige sneglehegn om ex. køkkenhaven, så de kan holdes nede der.

"Æsler er bare dejlige"
0
0
Svar på denne tråd

Dræbersnegle....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 17:02

....jeg ser allerede rødt. :-*

Sidste år åd de hele min urtehave, her er så mange, det er slet ikke til at beskrive.

Alle gode råd og husråd blev afprøvet, men her er simpelthen for mange.
Talte op mod 60 pr m2!
Selv i mit drivhus kom de ind, og åd mine tomater!

Så i år har vi købt sneglehegn, kan det ikke holde de s*tans krapyl ude, så bliver urtehaven altså nedlagt.

Jeg prøvede med salt, ferramol og nematoder, har også moskusænder, men intet hjalp.

Til h*lvede med de pokkers snegle. :-*

Held og lykke,
:-)
StinaE

0
0
Svar på denne tråd

Også her
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 18:37
Vi er også plaget af dræbersnegle >:-(
Vi gør så det vi samler dem ind her aften og hælder kogende vand over dem.

Hilsen Diana

Min hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

salt, så nemt er det
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 19:50
nemmere og billigere kan det bare ikke blive.

Et drys på sneglen og i løbet af meget meget kort tid er den død og bare en slimklat tilbage

min mail

Min HP, kig indenfor, deltag i en chat, eller en debat, mens du lytter til lidt musik :-)

Når en mand siger sin mening, er han en mand. Når en kvinde siger sin mening, er hun en rejekælling.
0
0
Svar på denne tråd

Måske er jeg bare dum?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 08:08
Vi er jo lige flyttet, og der er ubeskriveligt mange af de brune skovsnegele (er det dem I kalder dræbersnegle?) Hvad skader de? Hvorfor frygter alle dem?

Vi har også mange sorte - betyder de noget?

Ja jeg ved virkelig intet om snegle - men dette må være et snegleparadis, for vi har virkelig mange forskellige sneglearter - også dem med hus på..

0
0
Svar på denne tråd

salt er godt
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 12:16
giv de skide snegle et ordentlig slat salt.

du kan gøre det at du strøer noget salt rundt ved bedene, hvor du har grønsager og blomster så kommer de kun der til og ikke et "skrit" vidre, så det opløser dem 1005 OG MERE TIL.

MVH Sandra W

Autostol 0-13kg blå/hvid( som ny) 200kr
Inliners sælges.
cc crazycreek str 40. meget gode gummeihul ny bremse.
ny pris med taske 1650kr
nu med taske 450kr
0
0
Svar på denne tråd

salt er IKKE godt...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 12:26
...for planterne.
(n)

Steder hvor der gentagne gange drysses salt ud kan faktisk blive mere eller mindre u-til-plantelige pga ophobningen af såvel natrium som klor.
:-@

Af samme årsag er salt faktisk heller ikke anerkendt som bekæmpelsesmiddel imod snegle.
(og det er derfor fy-fy-ulovligt at gøre det.)

Snegle bekæmpes glimrende med ferramol, som købes i planteskoler.

HUSK at samle de døde slimbæster ind dagligt.
Selv om ferramol ikke er giftigt for pattedyr, kan det næppe være decideret SUNDT for pindegrise eller andre dyr at æde ligene.
De lugter forrresten også, hvis de får "lov" at ligge lit de parade i større mængder.
(n)

Personligt har jeg opdaget, at snegle af enhver art ikke er meget for at mave sig henover vedflis i større mængder, hvilket er endnu en årsag til at jeg anbefaler tykke lag vedflis på havegange.
;-)

med venlig hilsen
atengstedt

Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!
(desuden er svinet ofte den stærkeste...)

Link til debatten om FMS!
0
0
Svar på denne tråd

Vedflis??
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 13:09
Dumt spørgsmål: Hvad er Vedflis?

Mange venlige hilsner

Pia
;-D
0
0
Svar på denne tråd

vedflis...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 18:54
...er træ-flis som ikke indeholder bark eller grønne dele så som blade, kviste eller nåle.
(i)

med venlig hilsen
atengstedt

ALDRIG mere grimer på!!
0
0
Svar på denne tråd

Julie...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 19:17
Ja det lyder til at I også har dræbersnegle.

De er ikke så farlige som navnet antyder. Men de æder alt grønt på deres vej. Så det er farvel til de fine blomsterbede når sådan en fyr dukker op.

Havde en sergent som en morgen på en øvelse vågnede op med sådan en dræbersnegl lige på næsen. Han kom hurtigt ud af soveposen :-P

0
0
Svar på denne tråd

Moskusænder er effektive
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 22:07
Med dem i haven har du garanteret ingen snegle. Du har til gengæld heller ikke noget som helst andet i din have, så de kan minsandten klare mere end ét problem!

Det er nok lidt for effektivt. Personligt har jeg altid været meget begejstret for skrubtudser som snegleudrydere, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved om dræbersneglene er for hård kost for dem. Og jeg ved heller ikke, hvor man kan "importere" dem fra.

Træflis er sikkert også udmærket... Og det er nok nogenlunde lige så uskadeligt som skrubtudser.

VH Kirsten Ø

0
0
Svar på denne tråd

stød...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2005 23:44

det kan de heller ikke lide.. :) :) :)

Der var en udsendelse om dem forleden, og der nævnte de, at pindgrise IKKE æder dræbersnegle, da de smager fælt, derimod kun de sorte skovsnegle.. :)

Skovsnegle og dræbersnegle er ved at krydse sig, så de udvikler en helt anden art.. Som skulle være meget mere hårdføre til vores klima, og som skulle være lige sååå sultne som dræberne... ØØØVVV

Mkh.
Else.

Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :)

HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!

:) :) "Tinker/Irish Cob hingst sælges... !!!" :) :)

http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/63253/
0
0
Svar på denne tråd

Elektrisk hegn
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 11:43
Hejsa

Som Elske skriver kan de ikke lide stød og elektrisk hegn er meget effektivt.

Læg en hegnstråd på jorden, hvor de plejer at passere, altså ved hæk m.m. Man kan også bruge en isoleret kobbertråd, hvor man fjerner isoleringen for hver 5-10 cm.

Dræbersnegle er kanibaler og når først en er død, kommer den næste for "at smage" og får på den måde strøm også.

Jeg fandt ud af effektiviteten for en del år siden, da jeg pludseligt ikke havde strøm på mit hegn. Det vidste sig at der var gået hul i isoleringen på det kabel der førte strøm til hegnet. Da jeg løftede det op fra det høje græs, var det en stor slimet slimet klump på flere kilo af dræbte dræbersnegle, der afledte strømmen. Bvadr

Jeg gav rådet til vores nabo, som var ked af sin manglende køkkenhave. Han lavede simpelthen et lille hegn i en cm højde af klokker på store søm, som han slog i jorden.

Det er ikke nødvendigt at ha' strøm på hegnet i dagtimerne, hvis man er bange for børn og husdyr får stød.
Hegnet skal renses indimellem, evt. med en gasbrænder.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

dyrplageri?!
Forfatter: 
Dato:  06-06-2005 21:23
At drysse salt på dem, er at give dem en langsom død....

Hvorfor ikke slå dem ihjel hurtigst muligt?

Det er såmænd bare ud med saksen. Klip dem midt over.
Gå ud når duggen er faldet eller når det regner.

For at gøre det nemt for dig selv, kan du ligge depoter ud med sød frugt og lign. hvilket vil tiltrække dem så du derved kan klippe mange på en gang.

Jer har selv en ret stor have, med alt hvad et sneglehjerte kan begære. Jeg må dog sige at jeg er ved at have dem under kontrol...

Men held og lykke... frisk, hjemmedyrket salat smager bare bedre uden snegleslim, fnis fnis...

Mvh. Anja

0
0
Svar på denne tråd

Arh Kirsten Ø.
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 03:35
du har løst en gåde for mig (i) Da vi flyttede ind i huset her for seks år siden havde vi masser af snegle. Vi har ladet vores havebassin være et fristed for padder, som lever i fin harmoni med vores guldfisk. De formerer sig så vildt at jeg bliver nødt til begrænse det lidt ved at lave frøæg-aborter ikke dem alle og nogle af dem tager guldfiskene også. Men det er primært for at der ikke skal gå sygdom i dem fordi de bliver for mange. Men det må være dem der kaster sig over sneglene om natten. Dejlige dyr.. (y)

Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
0
0
Svar på denne tråd

Endnu et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 10:09
fra den nye have-ejer..

Jeg har nu samlet 250 snegle på to aftener (jeps I læste rigtig) De første blev kogt, men det var simpelthen for ulækkert, så de andre røg på bålet..

Men jeg har opdaget, at jeg både har nogle helfarvede brune, og nogle der er stribede - hvad er så en dræbersnegl? Æder alle snegle mine planter??

0
0
Svar på denne tråd

Snegle må jo gøre godt...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 13:13
for et eller andet. Æder de insekter, bladlus eller hvad? Nogen der ved det?

Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
0
0
Svar på denne tråd

snegleprofessor
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 20:56
er jeg ikke.....
-men jeg tror de stribede snegle i din have er agersnegle... De kan blive virkelig lange! Nærmest slangeagtige. (Så dem klipper jeg over sammen med dræbersneglene)
´
Til Bettina: snegle er nem føde for fx. fugle og pindsvin, så nogen gavn gør de da....
Dræbersneglene (de brune) hører dog ikke til hos os. Dens rigtig navn er "sibirisk skovsnegl".

Mvh Anja

0
0
Svar på denne tråd

Et billede
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:05

... kan jeg da finde og du kan se det

her

De ser godt nok ikke særligt appetitlige ud. På siden står der også en smule om bekæmpelse af dem.

Venlig hilsen

Zanne (den gamle) der stadig savner Bæ9
0
0
Svar på denne tråd

anjaanja...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:19

...de er ikke sibiriske, men Ibiriske skovsnegle. ;-)

De kommer nemlig fra den Ibiriske halvø.

Og bare de dog havde blevet der!

StinaE

0
0
Svar på denne tråd

Ager snegle,,,
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:40
...er ikke lange. de er mørkegrå og ligner nørmest en stor bussemand.
8-)

De stoore, lange, stribede eller plettede hus-løse snegle er derimod KÆLDERSNEGLE.

Sådan nogle fyre:

De fleste snegle foretrækker forrådnet/rådnende plantemateriale og gør derved gavn som nedbrydere.
(y)

De kan dog til tider "finde på" at forgribe sig på endnu levende plantesmateriale...og hér er de Iberiske skovsnegle (og til en vis grad agersneglene) storslemme!!
>:-(

med venlig hilsen
atengstedt

ALDRIG mere grimer på!!
0
0
Svar på denne tråd

Kældersneglene
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:42
Jeg må have taget et billede af dem...

Men Kældersneglene, er altså ok at have eller hva?? Hvem skal jeg myrde, og hvem skal jeg ikke??

0
0
Svar på denne tråd

Kældersnegle...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:44
...har jeg personligt aldrig taget på ferske gerning med levende plantemateriale...de er derimod vilde med hundelorte!??!
:-@

Agersneglen, der gerne guffer levende plantedele, ser forresten SÅDAN ud:

med venlig hilsen
atengstedt

ALDRIG mere grimer på!!
0
0
Svar på denne tråd

Atengstedt
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:47
GUUUUD!! Sådan nogle har vi også!!

Det her må VIRKELIG være snegleparadis!!

I det gamle hus havde vi "kun" flere millioner vinbergsnegle ( som jeg havde importeret til haven som barn) og vi havde ingen have andet end græs..

Her i det nye hus, er der ½ tdrl. have med bede og hvad vil du have... Og så alle sneglene!!

0
0
Svar på denne tråd

Heldigvis...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:56
..spiser snegle (uanset art) ikke STORKENÆB.

(og der er foreløbig en 80-90 forskellige sorter og arter af storeknæn i handelen her i DK. Det botaniske navn er Geranium )
(y)

med venlig hilsen
atengstedt

ALDRIG mere grimer på!!
0
0
Svar på denne tråd

Min far påstår
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 10:31
at skrubtudser er begyndt at spise dræbersnegleæg, så vi byder gladeligt tudserne indenfor.

Vi har nu ikke så mange af dem, vinbjergsneglene dominerer haven, jeg tror faktisk også at min far har sagt et eller endet on vinbergsnegle vs. dræbersnegle.

Kan det mon være dem der spiser æggene???

Måske skulle jeg begynde at lytte lidt bedre efter, når farmand taler :-)

Some people knows how to appreciate irony...
0
0
Svar på denne tråd

Arose..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 10:35
Kan du SÅ få spurgt din far, for Vinbergsnegle kan jeg skaffe...

Venter spændt på at høre om det er svaret på mit sneglemareridt!

0
0
Svar på denne tråd

Fniser.....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 16:45
Ha ha.... Stina, det er da vist rigtig nok det med den Ibiriske skovsnegl - Det er nok bare fordi jeg ønsker dem helt til Sibirien, hi hi.

Hvor ligger den Ibiriske halvø? Og har de nogle særlige planter som vi importerer hertil?

Mvh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

Så er der lidt billeder
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 21:35
Og så vil jeg meget gerne have hjælp her 8-)

Dette er en Ibirisk skovsnegl ik??

Hvad er dette så for en fætter??

Og denne??

Og dette er så en Kældersnegl?

Det ender med at jeg bliver snegleekspert...

Nogen der har fundet ud af om Vinbergsnegle er vejen frem?

0
0
Svar på denne tråd

Billedkvalitet
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 22:00
Undskyld den dårlige billedkvalitet - men det gik lidt stærkt..

0
0
Svar på denne tråd

Den nederste...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 08:52
...er en kælder snegl.
(y)

De andre...tjahh...øøøhh...bom-bom. De er MÅSKE iberere og måske ikke. Skal man afgøre sagen 100% korrekt, så skal de faktiak under kniven, idet de kloge kan kende forskel på Iberisk skovsnegl og Dansk skovsnegl qua udseendet på deres indre kønsorganer.

Inden du nu viser et billede af en OPSKÅRET snegl, så ILER jeg med at indrømme, at jeg IKKE er en af de kloge!
:-P

Danske skovsnegle findes i alle farvenuancer fra sort over beskidtbrun til klart orangerød.
Dog er de sorte i stærkt overtal.

Jeg plejer at bruge den tommelfingerregel, at finder jeg sneglene på LEVENDE plantemateriale ud over Klokkeblomster i alle arter og sorter, samt småplanter af salat - så ER det de Iberiske.

(og så TRÆDER jeg på dem - så ka' de læær' det!! :-*)

med venlig hilsen
atengstedt

ALDRIG mere grimer på!!
0
0
Svar på denne tråd

Atengstedt
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 12:12
Så MÅ det være Ibiriske - de sidder på alle mine planter, og en eller anden grøn ting (jeg aner ikke hvad det er for en plante) har kun stængelen og nogle halvædte blade tilbage..

Så mon ikke den er god nok - der er også overdrevet mange af dem..

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2005 22:28
Så har jeg talt med farmand, han siger at vinbjergsneglene spiser dræbersnegleæg.

Han har set et program om det, men om han har fået noget galt i halsen, skal jeg ikke kunne sige, dog er vinbjergsneglene er hellige i vores have :-)
Some people knows how to appreciate irony...

0
0
Svar på denne tråd

Drik dem fulde
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 09:28
Jeg har lige fået et godt råd mod snegle af en gammel gut.

Stil en skål med øl frem. Den vil tiltrække sneglene som drikker af det, bliver fulde og drukner i øllet. Ja, den er god nok.
0
0
Svar på denne tråd

Dræbersnegler Hjæææælp!!!
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 10:21
Venlig Hilsen

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider