Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Erfaring med Pil?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 12:04
Vi har i weekenden plantet 80 m Pile hegn flettet som Belgisk hegn af pilesorten: Energi pil alias båndpil alias Salix viminalis.

Nogen som har erfaringer med den slags?

De er plantet i et område som kan være ret ”fugtigt” i forårs/efterårs og vintermånederne, men langt fra dræn, kloaker og vandrør mv.

Ønsket er jo’ at de helst skal blive 15 m høje på rekord tid ;-D
Da de er plantet ud til en grim trafikeret hovedvej.

-Trine
0
0
Svar på denne tråd

pil....
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 12:27
min far plantede for 10 år siden en sådan hegn i samme sort, og under optimale forhold (læs masser af vand, blandt andet) vokser det helt vildt.

Vi har selv sat samme sort i en plumre"sø" vi har og de er vokset 1,5 til 2 meter i løbet af et år.

Så vi har gode erfaringer

Hilsen
Katrine
-Nothing is original
everyone imitates someone-

;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 12:31
Det lyder vel nok godt.

Dem vi plantede var ca. 2 m høje, og blev så flettet ned til 160-180 cm højde.

-Trine
0
0
Svar på denne tråd

skal også...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 13:26
fik ikke plantet noget sidste år så jeg burde vel sætte noget nu....

så hvis lige billeder af jeres piul tak :-)

er der stor forskel på hvad sort man væler.... vi vil gern have noget der blive rmeget tæt da vi bor ret forblæst...og helt bart`.

hilsen sjanna

0
0
Svar på denne tråd

Vores pil.
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 13:56
Vores pile hegn er lavet vha. stokke som er høstet i marts. Man klipper simpelthen den tørre ende af og stikker den i jorden og vupti, så begynder den at gro. Stokkene er købt i længder af ca. 200 cm og stukket i jorden i ca. 45-60 graders vinkel med hældning hver sin vej, disse flettes så der danner sig et harlekin mønster. Når stokkene så begynder at gro fortsætter man så med at flette der ud af. Side skuddene gør så at hegnet bliver tæt.

Vi var så heldige at få et rigtig godt tilbud, så vi gav 1200 kr for 100 m hegn :-)

At vi valgte båndpil/energipil skyldes at de vokser helt vildt hurtigt. Jeg har hørt at de skulle vokse alt imellem 1-3 m om året, og det er det vi lige har brugfor. Andre pile sorter vokser langsommere og kan have et andet udseende (farve på bark og blade).

-Trine
0
0
Svar på denne tråd

Vi har...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 23:44
...forskellige pil-sorter, rød belgier, Karl johan og bleau. Sidstnævnte vokser ikke ret hurtigt, men de andre er allerede nu oppe i 1 m efter at være klippet helt ned i oktober sidste år. De vokser pænt stærkt. :-)
Jeg vil også gerne have et levende pilehegn, men det bliver først når vi flytter engang. :-) Men det er så smukt, synes jeg. :-)
Hvis du har mulighed for at sætte billede ind, så man kan smugkigge flettemetoden, så synes jeg det kunne være spændende. :-)

Camilla

NB!!! FORFATTEREN AF DETTE INDLÆG ER ERKLÆRET RABLENDE VANVITTIG OG KAN DERFOR PÅ INGEN MÅDE HOLDES ANSVARLIG FOR SINE UDBASUNERINGER AF AKAVEDE HOLDNINGER OG MENINGER!!! :-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider