|
|
| Landbrugspligt-fordele/ulemper |
| Forfatter:  |
Mattie |
| Dato:  |
29-04-2005 10:36 |
|
Godformiddag med Jer
Er der nogle af Jer der kan hjælpe mig med at kaste lys over det med landbrugspligt på en ejendom.
Spørgsmålet er om vi skal have den med når vi overtager huset eller om vi ikke skal.
En af ulemperne er at vi ikke kan tegne en ejerskifteforsikring.
Fordelen er at det er lettere for os at drive erhverv fra stedet i fremtiden.
Kan I nævne en stor bunke af ting for mig så jeg har lidt at veje for og imod med?
Tak for hjælpen!
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Har godt set |
Mattie |
29-04-2005 17:56 |
|
........på Google, men ville også lige høre tingene fra "rigtige folks" erfaringer i det virkelige liv.
En ting er at læse reglerne men det ku være der var noget andet
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan ikke vælge landbrugspligt |
|
|
Der er trådt en ny landbrugslov i kraft sidste år, og den siger at alle landejendomme under 2 ha. ikke er landbrugsejendomme, men derimod villaer og uden landbrugspligt. Omvendt er alle landbrugsejendomme over 2 ha. landbrug og har landbrugspligt.
Så du kan reelt ikke vælge om du vil have landbrugspligt eller ej. Enten er der landbrugspligt eller også er der ikke landbrugspligt.
Status på tinglysningskontoret kan dog stadig være at ejendomme under 2 ha. er opført som landbrug, men dette vil automatisk blive ændret ved næste ejerskifte.
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jow jow jeg kan |
Mattie |
30-04-2005 22:07 |
|
Ejendommener har nemlig landbrugspligt nu, og bliver udstykket med 15002 m2 jord, så vi kan vælge at beholde den eller slette den.
Vi kunne bare heller ikke huske hvordan det var med realkreditlån, for det er noget med at er der landbrugspligt på, kan vi kun belåne 70% i kreditforening. Og det var jo absolut federe at belåne de 80 %
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Landbrugspligt |
NinaL |
01-05-2005 00:06 |
|
Betyder i det store hele - at man har pligt til at bebo ejendommen.
Man behøver ikke at være landmand - og man forpligter sig heller ikke til at have grønt bevis - eller dyrke afgrøder eller at have erhvervsmæssigt brug af ejendommen ...
Man skal kort sagt - BO der!
Med hensyn til ejerskifteforsikring - så er det måske mere relevant.
Man skal IKKE som sælger udfærdige en tilstandsrapport - og dermed bortfalder den egentlige ejerskifteforsikring, som man har på parcelhuse og andre "parcel-lignende" ejendomme.
Man kan kort sige:
"You se - what You get" ...
Nogle sælgere vælger dog alligevel at få en byggesagkyndig ud for at efterse ejendommen - så eventuelle fejl og mangler kan nedfældes på et stykke papir - men ejendomsrapporten gælder aldrig udbygninger!
Håber at dette kan give lidt klarhed - ellers er jeg villig til at forklare lidt nærmere.
Venlig hilsen
Nina
PS .. Jeg er ikke ejendomsmægler - men kender lidt til det pga. et par køb af "landbrugspligtige" ejendomme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordel. |
|
|
En fordel mere er at man, når der er Lasndbrugspligt på ejdommen, kan få del i EU pengene feks. til vedvarende græsarealer. Eller kunne, for ansøgnings fristen er vist udløbet.
Linda
Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer
Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| iøvrigt |
|
|
Jeg glemte lige, at hvis i kan vælge at opretholde landbrugspligten, er min personlige holdning at i skal gøre det. I kan altid nedlægge den hvis landbrugspligten kommer i vejen. I kan aldrig oprette den igen hvis i fortryder at den er nedlagt.
De nye regler med 2 Ha kender jeg ikke, dermed ikke sagt at det ikke er sådan det er idag, men at det ikke var sådan da vi købte for 9½ år siden.
Linda
Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer
Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den nye lov |
|
|
Den nye landbrugslov er trådt i kraft her i efteråret, så den er som sagt ret ny.
Men bare lige for at slå tingene fast engang for alle, så kan det IKKE lade sig gøre at opretholde landbrugspligten på en ejendom, hvor arealet er mindre end 2 ha. (= 20.000 m2). Så har i fået andet at vide, så er det fordi mægleren/rådgiveren ikke har taget sig tiden til at sætte sig ind i de nye regler. Det står ret tydeligt i Landbrugsloven §3 stk. 1.
I samme forbindelse er der også lavet nye regler for støtte. Danmark bliver tildelt en samlet pulje fra EU til landbrugsstøtte, og denne støtte fordeles så mellem ansøgerne, så jo flere ansøgere jo mindre i støtte. Dog kræves der også nogle ting til gengæld. Bl.a. kan man blive tvunget til at lave et gødningsregnskab osv. Sidste frist for ansøgning om deltagelse i puljen var d. 21. april. Men i spørgsmål omkring støtte vil jeg anbefale Jer at tage kontakt til det lokale landbrugskontor.
Omkring tilstandsrapport, så er der ingen sælgere (heller ikke parcelhusejere), der er forpligtet til at lade udarbejde en tilstandsrapport og tilbyde en ejerskifteforsikring. Fordelen ved at følge reglerne er, at man som sælger bliver fritaget for det 20 års sælgeransvar man ellers har på huset. Er det en landbrugsejendom over 2 ha. kan man ikke følge disse regler, men man kan som NinaL skriver få udarbejdet en byggeteknisk rapport, og det ud fra den betragtning, at det en køber positivt er blevet oplyst om, kan han ikke komme tilbage og brokke sig over.
Set med mine øjne er det ikke en landbrugsejendom i køber, hvorfor sælger kan fraskrive sig sit 20 års sælgeransvar såfremt lader udarbejde en tilstandsrapport og tilbyder Jer en ejerskifteforsikring.
Men I Jeres situation ville jeg kontakte en advokat/rådgiver, som kan hjælpe Jer igennem tingene. For mig ser det nemlig ikke ud til at sælgers mægler er kompetent til at rådgive Jer korrekt og at han i bund og grund ikek ved hvad det er han er igang med at sælge.
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har ret |
Mattie |
01-05-2005 20:40 |
|
Jeg kan godt huske det du skrive nu.
Sælger anbefalede os at vi fik det med under 2 ha, mest pga. vi så kunne belåne de 80% istedet for 70%, og han ikke mente vi skulle bruge landbrugspligten.
Han har så valgt at få lavet en tilstandsrapport også.
Det er rigtigt, 2 ha. Så har jeg det på plads.
Tak for det.
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Belåningsgrundlagt |
|
|
Der er ingen forskel i belåningsgrundlaget. Du kan låne 80% i alle landejendomme under 30 ha.
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth K |
Slangen i Paradis |
04-05-2005 05:35 |
|
Der ER faktisk forskel. Men det er på kreditforeningernes holdning til landbrug/ikke landbrug. Jeg mener, det var Totalkredit, vi først snakkede med - det ville kunne låne os de 70 %, hvorimod BRF ville låne os de 80 %. Så det kan sagtens lade sig gøre at belåne 80 % i kreditforeningen, man skal blot finde det rigtige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mattie |
|
|
Ja, nu er det jo også BRF jeg er vant til at arbejde med, men de fleste kreditforeninger har en belåningsgrænse på 80% på boliglandbrug.
Men skriv hvis der er mere du vil vide.
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| under 10 ha. |
|
|
Vi har lige købt en ejendom på 9.97 ha. vi kunne få 80% lån ved BRF fordi den var under 10 ha.
MVH Ulla
kan man ikke ride:{-(må man køre, det er godt det er en god familiesport 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Byzone eller landzone |
|
|
Hej
Nu ved jeg jo ikke om ejendommen ligger i landzone eller der er en risiko/mulighed for at den i fremtiden vil blive lagt ind under byzone, fx hvis den ligger i udkanten af en landsby.
Hvis dette er tilfældet, vil jeg råde dig til at købe over 2 ha, således at der kan forblive landbrugspligt på den, ellers kan du risikere at du skal søge dispensation til dine heste.
vh Birgit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|