Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Sløser med livet!
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 12:47
Qua mit arbejde møder jeg mange syge mennesker.
Nogle af disse mennesker får mig til at tænke om det er alle mennesker der har "ret"/fortjener at få hjælp fra det offentlige, når de sløser med deres eget liv.

Jeg tænker her på f.eks. alkoholikeren der drikker tæt og af den grund ødelægger sine nyrer og lever. Nyrene skal udskiftes, han har "slidt" dem ned. Det sker på samfundes regning!

Eller hvad med rygeren der har røget 60 smøger om dagen i 20 år, hvilket har givet ham udskiftningsklare lunger. Dette får han også på samfundes regning.

Men er dette fair? Hvis de sløser med at tage vare på sig selv, skal de have lov til at få nye "reservedele"? På samfundets (= vores) regning!

Og hvis man så siger at de ikke skal have det på samfundets regning, hvem skal så være den der bestemmer, hvem der må og hvem der ikke må?

Jeg er selv i vildrede over hvad jeg skal synes, for et eller andet sted bliver jeg harm over at mine skattekroner går til operationer af folk, som måske ikke fortjener at få nye lunger, nyrer etc. Måske passer de heller ikke på de nye "reservedele" de har fået, og fortsætter med f.eks. at ryge og drikke.

Jeg tænker også på de andre mennesker som har brug for nye "reservedele", og som ikke har sløset med at passe på sig selv. Fortjener de ikke mere at få de nye "reservedele"?

På den anden side så synes jeg det er godt at vi har et samfund der kan hjælpe alle eksistenser, og at os der har, giver til dem der ikke har.

Hvad mener du?

DianaB
0
0
Svar på denne tråd

Tja.......
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 12:58
Et eller andet sted ville jeg ikke lige være vild med, at min afdøde eller andres krop skulle dissekeres og uddelegeres til f.eks en alkoholiseret storryger, der alligevel ville drikke og ose videre og også ødelægge de nye lunger, nyrer og hjerte...... 8-) Det ville være spild af gode ressourcer og samfundsøkonomi.

Var det derimod til et barn eller en anden, der blot have været syg og ude for sort uheld, ville jeg såmænd gerne lægge mine raske lunger, nyrer mv til den dag, jeg ikke selv har brug for dem mere.... ;-)

Hilsen May-Britt B-)

Rambo Original Turnout regndækken str 145, kun let brugt sælges 800 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad mener jeg.......
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 12:59
Et eller andet sted kan jeg såmænd godt se din pointe, men jeg tror at det er de færeste der passer sådan helt rigtig på sig selv. Nu er de to eksempler du nævner lidt ekstreme, for en der ryger 20 cigaretter om dagen kan også risikere, at skulle have hjælp en dag. Og hvad med dem der sætter sig ind i bilen og kører mere end 80 km i timen, skal jeg betale for de skader de kan lave, eller dem der ikke ser sig for, når de går over gaden og lige ud foran en bil. Og dem der spiser for mange fede sager, dem der er hypokonere osv. osv. Ja jeg ved godt jeg nu er ekstrem.

Jeg tror det er de færreste der kan sige sig fri for at få brug for vores systemer på en eller anden måde. Så det er fint for mig at betale til, jeg kunne jo selv få brug for det en dag, hvor jeg havde begået en tåbelig ting uden at tænke mig ordentlig om.

Karina

Stærk fortaler for organiserede avl.

Citat Kons. J. Finderup fra LR:
"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

Hvem og hvordan?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:07

Jeg kan godt følge din tankegang, men hvordan skal man skelne? Hvornår er en skade eller sygdom selvforskyldt?

- Har en rytter, der styrter med hesten og brækker armen, fortjent hjælp? Man har jo selv valgt at ride.
- Har en skiløber, der ødelægger sit korsbånd, fortjent hjælp? Man har jo selv valgt at stå på ski.
- Har en, der dyrker usikker @!#$ og får aids, fortjent hjælp? Man kunne jo have beskyttet sig.
- Har en, der har gået hyppigt i solarie og får hudkræft, fortjent hjælp? Man dør jo ikke af at være bleg.
- Har en, der går for let klædt og får halsbetændelse, fortjent hjælp? Halstørklædet findes jo.
- Har en, der går over for rødt og bliver kørt ned, fortjent hjælp? Det ved vi jo godt, man ikke må.
- Har en, der står på en stige og falder ned og brækker hoften, fortjent hjælp? Stiger er jo farlige at stille sig op på.
- Har en, der kører bil uden sikkerhedssele og kører galt, fortjent hjælp? Selen havde jo nok gjort en forskel.

I mine øjne er det for svært at skelne, hvornår noget er selvforskyldt. Årsag/sammenhæng er ofte også svær at identificere. Hvad nu, hvis ham, der kører uden sele, ikke var skyld i ulykken? Eller hvad med hende, der som er overvægtig og får hjertekarsygdomme, men allerede var overvægtig som barn pga. 'mors mad'?

Nej, jeg går ind for, at alle skal have hjælp. Ikke kun pga. af ovenstående, men også fordi, vores velfærdssamfund nu engang bygger på, at alle er lige stillet (eller i hvert fald burde være det... 8-))

Totte

0
0
Svar på denne tråd

Hvem har retten...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:21
...til at beslutte, hvem der er værdige (og har gjort sig fortjent til) at leve?

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

Den tror jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:32
at man kan gøre op på den måde......... hvad så med alle dem der spiser for meget så de bliver tykke og fede, de skal heller ikke have lov til at komme på hospitalet, for man gider ikke at købe hjælpemidler som kan klare deres vægt, de skal så heller ikke have hjælp når de får sukkersyge.....det er de jo selv uden om....kunne have spist mindre og dyrket mere motion..... øhhhhh det er vist heller ikke retfærdigt

Man skal ikke straffe folk for at leve deres liv, der er jo en årsag til at vi betaler høje skatter og har en sygeforsikring. Folk med disse sygdomme bliver vist straffet nok i sig selv med ringere livskvalitet og kortere levetid!!!
Med venlige hilsner

Mette

En tur på hesteryg er aldrig spildt......
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:33
at Hottentot beskriver det flot (y)

Man kan ikke skelne på den måde - ihvertfald vil det hurtigt blive temmelig omfattende, og halvere mængden af den mennesker der skal have hjælp gratis...

Hvad iøvrigt med manden der får lungekræft fordi KONEN ryger?? Det er da også hans egen skyld, han kunne jo bare gå fra hende....
Samtidig er det jo så individuelt hvor meget der skal til før man bliver syg af det - det gælder både cigaretter, spiritus, mad og sol - nogen kan tåle MEGET og bliver ikke syge - andre er mindre heldige og får måske hudkræft selvom de ikke har været i solarie, men de HAR jo gået med utildækket ansigt - så det ER da selvforskyldt, ikke?? ?:-)

Og som en sidste ting at tænke over: Ved man med sikkerhed om den person der så bliver opereret og får nye lunger og så vil ødelægge dem med røg??? Nej man gør da ikke. Operationen kunne jo være det der fik ham til at holde op....

Lægerne skal redde de mennesker de kan. De skal ikke til at være dommere og bestemme hvem der har ret til at få en ny chance og hvem der ikke har... Uha det er en skræmmende tanke... :-(

Mvh

-Helle

** Jeg har i dette indlæg givet udtryk for min personlige holdning - og denne står jeg ved - lige indtil jeg ændrer mening ** ;-D

** Der findes 10 slags mennesker i verden: Dem der forstår binært, og dem der ikke gør ** :-D
0
0
Svar på denne tråd

Alle eller ingen...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:40
Jeg vil nødigt udmatte mig selv med sort/hvid tænkning (selvom jeg af og til tror, det er det, jeg er bedst til) - men i det her tilfælde tror jeg lidt, det er alle eller ingen.

Det er ikke muligt at skelne og sætte en grænse. Som HHansen siger; hvad med de små ting, som til dels er selvforskyldte, men som man ikke er herre over?

Det er en lidt egoistisk tankegang, som de færreste af os sikkert kan se os fri af. Jeg kan i hvert fald ikke. Men jeg tror, det bliver nødt til at blive ved tankerne, for hvis vi skal til at reagere på vores egoistiske impulser, så ender det med, vi kun vil hjælpe os selv.

Og det kan vi også godt sige, men så falder vores velfærdssystem lidt på halen. :)

Så jeg tror, vi skal hjælpe alle, også selvom vi af og til ville ønske, de kunne få lov at klare sig selv - sådan lidt ala "Så kan de jo LÆRE det!"-tankegangen.

Jeg kender godt følelsen med f.eks. visse alkoholikere, rygere, ryttere uden ridehjelm, etc.

Det er dog en voldsomt snæversynet tankegang, så jeg er glad for, den ikke har nogen egentlig indflydelse på systemet. :)

-+- Zip.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Hottentot...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 13:56
... helt og aldeles.

Jeg kan dog ikke lade være med at "pirke lidt i myretuen" og nævne de ryttere der rider uden ridehjelm, eller de cyklister der cykler uden cykelhjelm - har de sløset med deres helbred? Det har de vel i lige så høj grad som dem der kører bil uden sikkerhedssele.

Hilsen Sif

Skal du med på Landsskue ? Husk tilmeldingsfristen den 2. maj
0
0
Svar på denne tråd

Et godt liv?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2005 14:06
Hvem andre end jeg kan vurdere om mit liv er godt? Om det er værd at reparere på?

At sætte sig til doms over for mennesker der lever anderledes end en selv? Hvem kan det.

Ok Jeg ryger, men max 10 om dagen, jeg rider altid med "snuble kyse", bruger altid sele, drikker ikke mere end de anbafalede 14 genstande om ugen, kører ikke for stærkt og er overvægtig.

Er jeg mon så et godt liv? Er jeg god nok til at kunne få hjælp hvis jeg bliver syg?

Man kunne jo også se på det med et andet syn.
Hvad bidrager forlk med til samfundet.
Har de arbejde, er de forsørgere, betaler de skat.

De mennesker der opfylder alle tre betingelser er et godt liv? Og den arbejdsløse singelpige... tja hende er der nok ingen der vil savne?

Nej vi kan ikke sætte os til doms på den måde. Hvis nu vi om 15 år finder ud af at meget internet brug gør blind, og en transplantation kan give synet tilbage, så må vi ikke få den operation fordi det er vores egen skyld?

Den går ikke!

Linda

Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer

Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider