|
|
| Dødt føl, hvad nu? |
| Forfatter:  |
Carina D |
| Dato:  |
04-04-2005 16:18 |
|
her i weekende folede en af hopperne på min venindes gård. Desværre var føllet død.
Hverken hende eller hendes kæreste er de store hestemennesker - de lejer gården og passer dyrene - men havde allieret sig med en som skulle have lidt mere forstand på heste. Det viste det sig så at han ikke havde, for så havde han nok bedt dem om at sende bud efter dyrlæge straks.
Fødslen tog for lang tid og føllet vendte forkert. Dyrlægen som blev tilkaldt for at hjælpe hoppen, sagde at føllet vendte forkert og at det var grunden til at det døde.
jeg har nu lovet at finde ud af, hvad de gør nu. Og da der jo er så mange herinde, som har erfaring i avl, tænkte jeg at der sikkert var nogen som kunne komme med nogle gode råd.
Jeg har ikke selv villet sige så meget om hvad de skulle gøre, for jeg her aldrig haft med folende hopper at gøre. Ærger mig bare lidt over at jeg var i København, for min svigermor har prøvet den slags før.
Håber nogen kan hjælpe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke noget |
|
|
Der er vel ikke så meget at gøre. Der skal holdes øje med om hoppen får yverbetændelse/feber, men ellers så er det vel det.
Hvis du tænker på ammeordning, vil jeg ikke anbefale dette. Hvis disse mennesker ikke har en døjt forstand på heste, så vil det være hul i hovedet at de skal låne andres føl.
Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ammeordning |
| Forfatter:  |
Carina D |
| Dato:  |
04-04-2005 16:33 |
|
det sagde jeg også til hende, at det ikke var en god ide. Det var det eneste jeg på stående fod kunne komme i tanke om.
Men det var hun heller ikke intereserret i. det var nemlig meningen at hoppen og føllet skulle passes af en af de piger som har sin hest stående, men det ville jo stadig være deres ansvar når de bor der. Men som hun sagde, så ville det jo være et meget stort ansvar at skulle tage en fremmeds føl til sig.
Men tak for det med Yverbetændelse og feber det vil jeg sige videre.
Hilsen
carina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet