|
|
| Rygning i mit hjem... |
|
|
Hejsa!
Jeg har købt et dejligt hus sammen med min kæreste. Vi skal overtage det om 2 måneder.
Jeg har haft meget astma som barn, og det bliver bestemt ikke bedre af, at folk sidder og oser mig lige op i hovedet.
Når jeg sidder sammen med rygere, så snørrer min hals sig sammen, og jeg kan næsten ikke tale/trække vejret.
Men hvordan får man folk til at acceptere, at jeg ikke vil have, at de ryger i mit hjem?
Det skal lige siges, at min kæreste også har røget, men han holdt op i august/september sidste år.
Min far er ryger, men han ryger ikke ret meget. Men hele min kærestes familie nærmest tænder den ene cigaret med den anden.
Håber, at I har nogle gode forslag.
Mvh. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| syv tegn |
| Forfatter:  |
Windstrup |
| Dato:  |
16-03-2005 08:37 |
|
Mig og min kæreste har også lige købt en lejlighed der var Meget rød skadet af den tidligere beboer, plus han var et svin rent ud sagt.
Jeg Afskyr alt rygning og acceptere det ikke i mit hjem, min kærestes familie er alle rygere lige med undtagelse af en fætter. Men jeg sagde lige fra starten af at jeg ville flytte sammen med ham på en betingelse "NO SMOKING" i vores lejlighed, og det gælder også at ryge ved et åbent vindue eller under emhætten.
Hans forældre skulle hjælpe med at male og prøve at redde gulvtæpperne fra grisen der havde boet der, han siger allerede inden at de Ikke må ryge indenfor. Det accepteres i tlf, men så snart han har lukket dem ind og går ned i kælderen for at hente maling og kommer tilbage til lejligheden så står hans mor SKU og ryger!!!! det er edder ..... frækt, og ikke nok med det så ryger hun to gange til før min kæreste til sidst råber " Så er det nok, du må IKKE ryge herinde! "
Hun bliver så fornærmet at hun forlader lejligheden.
Jeg overgiver mig simpelthen ikke, vi har brugt oceaner af speciel rens og maling for at få alt hans nikotin væk, jeg hader røg og jeg har dyr der ikke kan tåle røg. Så jeg satte simpelthen foden ned og der bliver Ikke røget i min lejlighed.
Håber du finder modet til at gøre det samme, der kommer nok nogle kontroverser fra familie og venner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Generelt synes jeg ikke |
|
|
det er særlig svært at få folk til at acceptere at de er gæster i et ikke-ryger hjem.
Vi har altid røget indendørs indtil for lidt over et år siden og folk accepterede med det samme, at nu skulle de altså udenfor.
Jeg mener det må være enhvers ret at bo i et røgfrit hjem, hvis det er det man vil.
Det tager kun et par minutter at ryge en cigaret. Det kan man sagtens holde ud udenfor, hvorimod bare én cigaret indenfor hænger i gardiner etc. i flere dage.
Men nu er jeg jo ikke helligdommen selv. Jeg nyder da at komme ud til andre der ryger inde, så jeg selv slipper for at gå ud i kulden.
Men så er det jo også DEM der har besluttet at de vil have røg i hjemmet.
Mvh Jean
Formand for GKB - Græsk Katolsk Blindesamfund - Vi ser det klart!
Medlem af PMS og NADA!
Naja Rasmussen, Ring til mig igen ang. pasning af min datter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røgfrit |
|
|
Jeg synes de fleste mennesker respekterer et røgfrit hjem.
Jeg har endnu ikke rendt på nogen der ikke gør det.
Man skal efter min mening bare undlade askebægre, og når gesten første gang fumler efter en smøg, så stille og roligt anvise hvor rygning er tilladt. (på altanen, i kælderen, ved emhætten eller hvor man nu finder det acceptabelt)
Jeg er ryger, og jeg kunne ikke finde på at tænde en smøg, uden først at have spurgt om det er ok. Og det selvom der er askebægre. Enten spørgere jeg, og respekterer svaret, eller også daffer jeg udendørs, eller også lader jeg være med at ryge.
De mennesker der ikke vil respektere et røgfrit hjem, er efter min mening egoister.
Linda
Døm ikke din "Nabo" udelukkende med bagrund i "Dine egne" erfaringer
Spørg ind til problemet hvis du ikke forstår det, måske misforstår vi hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jackpot, det samme her. |
|
|
Tit spørger jeg ikke engang. Jeg går bare udenfor. Det er jeg jo vant til.
Eneste undskyldning for at tænde en cigaret indendørs uden først at spørge, er hvis værten allerede har tændt en.
Mvh Jean
Formand for GKB - Græsk Katolsk Blindesamfund - Vi ser det klart!
Medlem af PMS og NADA!
Naja Rasmussen, Ring til mig igen ang. pasning af min datter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| syv tegn |
Windstrup |
16-03-2005 08:56 |
|
Vi er begge ikke rygere og især jeg er indrømmet hysterisk ikke ryger, jeg synes simpelthen det er så respektløst at min kærestes mor ikke bare røg én gang med 3 gange før hun blev fornærmet og gik. Jeg var der ikke selv ellers havde hun kun røget den ene gang.
Hun spurgte ikke, hun var informeret om ryge forbudet indendørs (vi har desværre ingen altan) men alligevel røg hun "Det kan i da ikke mene, der lugter jo så meget af røg i forvejen!" Ja goddaw do hva tror vi prøver at fjerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du står bare fast |
Cruella76 |
16-03-2005 09:13 |
|
Du/I tager bare beslutningen om at der ikke skal ryges i jeres hjem.
Så er den simpelthen ikke længere!
I behøver skam ikke engang at komme med lange forklaringer om astma og sammensnørede halse - i har valgt at der ikke skal ryges i jeres hjem, så skal der ikke ryges
I skal ikke forsvare det overfor nogen.
De fleste rygere, kan godt forstå når de får af vide at det altså skal foregå udenfor, det er hamrende irriterende (om vinteren i hvert fald), men derofr gør man det bare alligevel, den respekt er ikke så svær at udvise
Jeg er selv ryger, og man må godt ryge i vores hjem. Min bedste veninde er x-ryger, men hendes kæreste ryger stadig, og man må IKKE ryge i deres hjem. Det er udenfor, eller i haveskuret hvis det regner, og det gælder også hendes kæreste
Skulle i opleve at der er nogle der ikke vil besøge jer fordi de ikke må ryge i huset - er de så overhovedet værd at få besøg af??
De bedste hilsner ChristelMedlem af F.F.G.B.H Foreningen for gakkede baghave heste...Husk HN-Træf august 2005Hn-træf 2005
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her i huset |
|
|
foregår rygning kun i køkken med tændt emhætte min mand er ryger og jeg er exryger vi startede da jeg ventet simon , det var der jeg blev exryger ( alså da jeg havde født , man bliver jo tilbudt kurser osv for at holde op men det har ikke virked på mig. Men da jeg læste en note at HVIS man røj skulle der helste gå tre timer fra man havde røjet til man ammet da nicotin dosis var tre gange så høj genmnem mælken for babyen som for en selv.... jeg holdt op lige på stedet!!! idag kan jeg godt tage en festsmøg da jeg hverken er gravid eller ammer men daglig rygning startyer jeg iukke på) og vi har det godt med den regl så kan folk jo blive væk hvis de ikke bryder sig om det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rygning forbudt |
|
|
Jeg kom engang i et hjem hvor der ikke måtte ryges (fint for mig for jeg er ikke ryger).
Her havde man gjort det at man ved alle indgangsdøre havde sat et lille klistermærke med rygning forbudt og et klistermærke fra Astma og Allergi forbundet.
Ved hoveddøren sad mærkerne lige ved ringeklokken, så alle besøgende hurtigt og nemt kunne se at de nu besøgte et røgfrit hjem og at der bor en med astma/allergi.
Det var aldrig nødvendigt for mine venner at bede besøgende om at lade være med at ryge.
Caroline Lykken er at ride sin egen Connemara pony
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Caro... |
Windstrup |
16-03-2005 10:31 |
|
Smart tricks, kunne være jeg skulle anskaffe mig en bunke klistermærker eller bare en papegøje der kun kan sige en ting, Rygning forbudt skraat rygning forbudt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores hus er også... |
TinaR |
16-03-2005 11:29 |
|
100% røgfrit og har været det siden jeg blev gravid med vores ældste datter for ca. 3½ år siden.
Jeg er selv ANTI ryger, hader røgen, hader stanken, hader skodderne, hader asken - men kan godt lide rygerne, så længe de tager hensyn hihi!
Jeg drønede altid rundt og luftede ud og sprøjtede med luftfrisker når der havde været røget hos os - men uanset hvad, så hænger det i sofapuderne, gardinerne vores tøj og hår.
Da jeg så blev gravid havde vi en god undskyldning for at lave rygeforbud og efter en mindre kamp med min svigermor (som var den eneste der ikke forstod os) så har det været sådan.
Alle der kommer her ved hvordan reglerne er og de går helt af sig selv ud på hovedtrappen og ryger - uanset vejret og om det så er juleaften, nytårsaften eller andet.
Hvis I ikke vil have rygning, så bare sig det til folk - måske er der nogen der blvier fornærmede og ikke forstår jer, men det er vel jeres hus og jeres regler ikke sandt?
Og så til sidst - tillykke med huset, hvor har I købt henne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GitteLS |
BeritH |
16-03-2005 12:00 |
|
Du må gøre klart over for din svigerfamilie, at rygning på jeres præmisser foregår udendørs.
Det er da muligt at de bliver fornærmede - so be it!
Jeg ryger heller ikke og synes heller ikke det er rart med folk, der bare pulser løs i mine stuer, så med mindre det er hård frost, så bliver folk sendt udendørs for at ryge, når de besøger mig.
Nogle bliver fornærmede, men det er deres problem
På med vanten og stå fast det er DIT hjem og DINE regler der gælder.
BeritH
A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sig det pænt |
Aribeth |
16-03-2005 12:51 |
|
Første gang der er en der tager smøgerne frem så sig pænt til dem at i ønsker ikke at der bliver røget i jeres hjem, men de er velkomne til at ryge på bagtrappen eller hvor i nu lige syntes.
Vi er ikke rygere, og jeg har en let astma (som jeg i øvrigt opdagede da jeg røg). Men vi har valgt at lade folk ryge i vores hus når de er her alligevel for det generer mig ærlig talt ikke. Når vi har holdt større fester har jeg startet med at sige at under spisningen så skal rygerne gå ud i havestuen og ryge ellers må de ryge i resten af huset bagefter. Det plejer som regl at betyde at al rygningen resten af aftenen alligevel foregår i havestuen, for nu er de jo begyndt at gå ud for at ryge der, og så kan de ligeså godt fortsætte.
Ellers syntes jeg ikke de få timer det drejer sig om folk er på besøg er et problem. Nu kender jeg så heller ikke nogen megapulsere.
Men dagen efter en fest kan man da godt fortryde lidt for lugten af gammelt askebæger er ikke så lækkert.
Men det er jo meget individuelt hvad man har temprement til, men som sagt, bed dem pænt om det og bliver de fornærmede eller ignorerer dig, så må du skrue bissen lidt på og sige du mener det.
Jeg syntes det er en mærkelig skjult hentydning med klistermærker i vinduerne, og det ville jeg som ryger føle mig meget såret over hvis det er på den måde man skal have rygeforbudet at vide på. Desuden kan det jo ske at rygerne ikke opdager mærkaterne.
Hilsen
Katrine
-Nothing is original everyone imitates someone- Rigtige ryttere rider uden hjelm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nu ret let... :-) |
99E |
16-03-2005 20:24 |
|
Vi har ikk enogen askebægre. Allerede dér er det lettere...
"Men vi kan da finde en lille skål, eller et æggebæger eller noget? Og nu skal jeg lukke dig ud - eller vil du hellere have nøgler og ned i gården?"
Men min mor blev nu ret fornærmet, da hun blev gelejdet ud på trappen...
Hun har dog allerede vænnet sig til det, og VED godt, at det ikke står til diskussion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rygerne hos |
|
|
- os er dem som fryser. *ss* De må gå ud. Min mand har også lidt meget af astma som barn men kan stadig ikke holde røg ud. (Og jeg er kæmpe anti-ryger)
Vi sagde simpelthen at han ikke kunne holde det ud og at vi ikke ønskede røg i vores hjem, hvad folk gør i deres hjem, kan vi ikke bestemme, men hos os kan vi.
Så sig det pænt, stille og roligt. Dem vi har talt med som også har haft problemer med at få det sagt, siger alle at problemet er meget mindre end man går og forestiller sig.
Hilsen
Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dksjfæskdjadskjg |
duddi |
17-03-2005 09:48 |
|
Jeg er ryger, men bor i et røgfrit hjem.
Det er ikke svært, man vænner sig hurtigt til det.
Har da oplevet enkelte rygere der har været noget forbløffede over at skulle ud i kulden(et uisoleret baghus) at ryge, når jeg nu var ryger. Har en enkelt gang måtte bede en skride fra mit hjem, da han da bare røg på badeværelset, og kan man ikke respektere mine regler, så er det altså ud.
Det har derimod været vanskeligere at forklare folk at man ikke må ryge i mine stalde og lader. Der hvor jeg har hø og halm, ku di fint se det, men der hvor jeg "bare" opbevarer foder sadler og andet udstyr var det svært for folk at forstå. Men sådan er mine regler nu engang. Kald mig bare hys, men man må heller ikke ryge på mine marker eller folde, og heller ikke i min have, kun på terrassen hvor der er et askebæger. Det er af den simple grund at jeg synes det ser forfærdeligt ud når der ligger cigaretskod alle mulige steder og flyder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GitteLS |
|
|
Hvis hverken dig eller din mand ryger, så synes jeg bestemt godt du kan forbyde rygning i dit hjem.
Jeg er selv ryger, men kommer jeg i et hjem hvor ingen af beboerne ryger, så ryger jeg heller ikke. Jeg synes simpelthen det er respektløst over for 'værterne' af huset. Jeg er selv i kørestol og folk 'bøjer' nogle gange deres regler for mig, fordi det er mere besværligt for mig at komme udenfor, men jeg nægter simpelthen at ryge hos ikke rygere.
Vær ærlig, fortæl dem at i ikke vil have det, men at de kan ryge udenfor - og sidst men ikke mindst, stå fast ved beslutningen uanset hvad.
-Bare fordi dig og din mand måske gør nogle 'specielle' ting i jeres eget hjem, betyder det jo heller ikke, at i tager vanerne med ud, når i er gæster - det samme må gælde for dem.
Mvh. Annette
Women and cats will do only as they please, men and dogs should relax and get used to the idea. - Robert A. Heinlein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for Jeres svar! |
|
|
Jeg vil kæmpe med næb og klør for, at folk ikke skal ryge i mit hjem...
Luftede det også lige for min far igår, og han virkede som om, at han syntes at det var iorden, at ryge i garagen/udenfor.
Jeg er mere bekymret for, hvad svigerfamilien vil sige. Men det er jo mit hjem, og mit helbred det går ud over..
Mange hilsner fra
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du er da nødt til |
mumling |
17-03-2005 16:48 |
|
Du må da "bare" sige, at her må man altså ikke ryge!!!
Og sig det fra starten, INDEN de begynder at sidde og pulse.
Det er jo jeres hus og jer der bestemmer. Det skulle da lige passe, at du skal sidde i din egen stue og kvæles af andres røg!
Jeg kender desværre godt problemet med at folk tror at man joker, når man venligt gør opmærksom på, at hvis de vil ryge, så må de gå udenfor. Men så må man jo sige det igen!
Det er folk simpelthen nødt til at respektere. Det skulle da bare lige mangle!
Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du klæber det største ikke ryger |
ElseG |
17-03-2005 20:03 |
|
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!
"Kunne du tænke dig at spare penge.. ????"  "Hvis ja, så skriv til mig...!!" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget enkelt. |
Himmelfjer |
17-03-2005 21:26 |
|
Sig det til dem.
Har de nogen som helst sans for pli, så accepterer de, at man ikke må ryge i jeres nye hus.
Min kæreste og jeg holdt med at ryge for ca. 9 måneder siden, og siden har vores hus været røgfrit. Selv de værste storrygere i vores omgangskreds har uden videre accepteret, at sådan er det. De stiller sig ud på trappen eller går ud i garagen, når de lige skal have en halv smøg.
Else's forslag er også godt. Men vær sikker på at de ser det og tager det alvorligt. Og er der alligevel én, der tænder en smøg så er det jo bare at sige "er du ikke sød at gå ud og ryge? Vi vil gerne holde huset røgfrit." - med et smil.
Og helt ærligt....bliver de sure over det, så er det da deres problem! Det er dig og din kæreste der skal bo der!
Camilla
NB!!! FORFATTEREN AF DETTE INDLÆG ER ERKLÆRET RABLENDE VANVITTIG OG KAN DERFOR PÅ INGEN MÅDE HOLDES ANSVARLIG FOR SINE UDBASUNERINGER AF AKAVEDE HOLDNINGER OG MENINGER!!! |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sig du bare |
|
|
pænt til dem, at du helst ikke vil have at de ryger i dit nye hjem, det vil de da nok kunne forstå. Kan de ikke det er det jo bare ærgeligt for dem, men hold du bare på dit.
Jeg er også ryger og jeg ville godt kunne forstå dig. Ryger også helst udenfor hos mig selv. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg røg |
DianaB |
19-03-2005 16:28 |
|
boede min mand og jeg i lejlighed. Min mand er ikke-ryger, men er opvokset med en monsterpulsende mor og far.
Jeg besluttede at holde op med at ryge af helbredsmæssige årsager, og da vi et ½ år efter flyttede i hus besluttede vi at det skulle være røgfrit hjem. Jeg nægter at blive forpestet af andres sundhedsskadelige røg i mit eget hjem.
Alle har accepteret at de skal ud på den overdækkede terasse og ryge, på nær en, en tidligere veninde som mente at jeg ikke kunne tillade mig at invitere gæster, når de ikke måtte ryge her!!
Min familie er stor rygere, min mor monster ryger, min svigermor gør også og min fars dame gør også. Det er bare ud med dem, min astma skal ikke blusse op igen, fordi de vil ryge.
Du er, som de andre også har sagt, i din fulde ret til at bestemme hvad der skal ske i dit hjem, du har købt det (sat dig i gæld for det), og hvis du vender den om, så er der sikkert en eller anden ting som de rygene ikke vil have du gør i deres hjem, og hos dig er det så bare rygning. Hvis folk ikke kan overleve at stå 2 minutter uden for, så er de ikke værd at samle på. Det er bare min mening.
Held og lykke med både dit nye hus og dit kommende "røgfrit hus" projekt.
DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det burde være simpelt... |
|
|
.. DIT hjem - DINE regler!
Men det er jo ikke alle der kan respektere det.
jeg synes egentlig aldrig at jeg har haft et problem med de rygere der er mine venner (det er mere fremmede, på offentlige steder - men det er en anden diskussion)
Mine venner ved at jeg er ikek ryger, og at jeg ikke bryder mig om røg - så de går automatisk udenfor. Jeg ved så også at HVIS det er 25 graders frost, snestorm elelr på anden måde virkeligt afskyeligt derude - så KAN jeg bøje reglen - på betingelse af at det er mens der alligevel luftes ud, og at de accepterer at sidde hvor der er stillet en flad skål med husholdningseddike ved siden af (det tager lugten).
Det ER undtagelsen, men jeg vil ikke være fanatisk - så længe der kun er en ryger i selskabet (det er noget andet hvis der er 10 - så bliver den for styg!)
Dog er jeg ikke sikker lige nu, for i mit nye hjem er der ingen dør mellem stue og soveværelse - og tanken om røglugt hvor jeg skal sove - IDRK! Nå - men vi går foråret i møde - så der vil det jo ikke være et problem at gå lidt ud!
*£isbeth & Baloo* No act of kindness, no matter how small, is ever wasted. Aesop, (The Lion and the Mouse)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|