Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Ufrivillig støtte af globalisering
Forfatter: 
Dato:  12-03-2005 16:52
Jeg sidder her og tænker lidt frem og tilbage.

Min økonomi er pt. ikke den bedste, og jeg er nød til at købe billigt... at købe billigt er oftest = at købe udenlandske produkter og dermed støtte globaliseringen, fremfor den danske produktion... Pardoksalt nok når man er arbejdsløs og har brug for at vi beholder så mange arbejdspladser i landet som muligt...

Ikke fordi jeg tror jeg ville købe meget mere dansk hvis jeg havde pengene, men jeg ville have muligheden... (dobbelt moral er godt)

Gad vide hvordan fremtiden ser ud...

Hyg
Anders

0
0
Svar på denne tråd

Det kan ikke undgås
Forfatter: 
Dato:  12-03-2005 21:20
Medmindre vi i Danmark giver os til at dyrke bananer mv- og det er ikke videre realistisk?

Mange "danske" firmaer får desuden produceret varer, hvor det er billigst- meget ofte i Fjernøsten (Kina). Ecco sko laves fx ikke længere i Danmark.

Sådan er udviklingen gået, at USA ikke længere laver biler (ikke mange ihvertfald), Ecco sko ikke laves i Danmark- men hvor arbejdslønnen er billigst, hvor miljøhensynene er færrest- og hvor der bruges børnearbejdere/slavearbejdere. En uhyggelig udvikling, der ihvertfald godt kan bremse mit indkøb af billigt tøj, legetøj og "dimser" fra Østen.

Selv Disney kom for skade at få produceret børnetøj af slavearbejdere, og Nike-arbejdernes rystende forhold i Vetnam er godt belyst. (Læs evt "No logo" af Naomi Klein)

Det har JEG imod globalisering: At man udnytter folk i fattige lande, tillader dem at få svinet deres miljø til og der endda støttes de rene terrorregimer (Burma).

Det er faktisk meget arbejdskrævende at være bevidst forbruger -og dyrt.
Det er ulogisk, at det er bedre at købe kanariske tomater i januar end danske. Men energimæssigt og miljømæssigt er det bedre- på trods af transporten. Men danske grøntsager som kål, gulerødder, løg osv er det fint at købe- de er billige, og der er brugt færre sprøjtemidler.
Økologisk er selvfølgelig at foretrække- men min pung piber godt nok over, at 1½ kg kartofler koster op mod en tyver- det samme som 5 kilo konventionelt dyrkede. :-P
Nu er det så bevist, at økologi er sundere (for rotter), det må jeg trøste min samvittighed med- men det får jeg ikke flere penge af. ;-)

Nogen gange er jeg ved at få pip: Økologisk fritgående eller fedtfattigt kød?
Økologisk udenlandsk eller dansk ikke-øko honning?
Økologisk røgeost med lidt fedt- eller ikke-økologisk fedtfattigt?
Fed økologisk A38 (den smager iøvrigt smaddergodt)- eller mager fedtfattig?
Arla- eller et andet mejeri?
Billig mælk fra Aldi (fra danske køer, men tappet på et tysk mejeri) eller dyrere fra Arla?

Så hveranden gang falder valget til hveranden side. :-P

MVH xtiny

<--!whitay> i just wanna kill mysql
<--!whitay> myself*
<--!heaika> that's an odd warning..
<--!whitay> mmm stupid reflex typing
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider