Medmindre vi i Danmark giver os til at dyrke bananer mv- og det er ikke videre realistisk?
Mange "danske" firmaer får desuden produceret varer, hvor det er billigst- meget ofte i Fjernøsten (Kina). Ecco sko laves fx ikke længere i Danmark.
Sådan er udviklingen gået, at USA ikke længere laver biler (ikke mange ihvertfald), Ecco sko ikke laves i Danmark- men hvor arbejdslønnen er billigst, hvor miljøhensynene er færrest- og hvor der bruges børnearbejdere/slavearbejdere. En uhyggelig udvikling, der ihvertfald godt kan bremse mit indkøb af billigt tøj, legetøj og "dimser" fra Østen.
Selv Disney kom for skade at få produceret børnetøj af slavearbejdere, og Nike-arbejdernes rystende forhold i Vetnam er godt belyst. (Læs evt "No logo" af Naomi Klein)
Det har JEG imod globalisering: At man udnytter folk i fattige lande, tillader dem at få svinet deres miljø til og der endda støttes de rene terrorregimer (Burma).
Det er faktisk meget arbejdskrævende at være bevidst forbruger -og dyrt.
Det er ulogisk, at det er bedre at købe kanariske tomater i januar end danske. Men energimæssigt og miljømæssigt er det bedre- på trods af transporten. Men danske grøntsager som kål, gulerødder, løg osv er det fint at købe- de er billige, og der er brugt færre sprøjtemidler.
Økologisk er selvfølgelig at foretrække- men min pung piber godt nok over, at 1½ kg kartofler koster op mod en tyver- det samme som 5 kilo konventionelt dyrkede.

Nu er det så bevist, at økologi er sundere (for rotter), det må jeg trøste min samvittighed med- men det får jeg ikke flere penge af.
Nogen gange er jeg ved at få pip: Økologisk fritgående eller fedtfattigt kød?
Økologisk udenlandsk eller dansk ikke-øko honning?
Økologisk røgeost med lidt fedt- eller ikke-økologisk fedtfattigt?
Fed økologisk A38 (den smager iøvrigt smaddergodt)- eller mager fedtfattig?
Arla- eller et andet mejeri?
Billig mælk fra Aldi (fra danske køer, men tappet på et tysk mejeri) eller dyrere fra Arla?
Så hveranden gang falder valget til hveranden side.