Jeg har gjort på samme måde som Lillian, men det er ikke altid, at jeg gider skubbe hesten tilbage på oprindelig plads igen.
Ja, det kan tage lang tid (de værste heste jeg har været ude for, har det taget mig 15-20 minutter at komme op), men jeg tør godt love, at proceduren skal ikke gentages ret mange gange før hesten står stille - den synes simpelthen at du er så belastende til sidst, at det er for besværligt at gå
Jeg vil klart anbefale dig, at du begynder at bruge en opstigningsskammel. Felur kan godt være strid at komme op på fra jorden i ny og næ, men ved en træstub, stol e.lign. så kan jeg stige op med løse tøjler og "sætte mig til rette" inden vi rider afsted.
Felur har fundet ud af, at det er langt mere behageligt at stå ved træstubben end når jeg kravler/hiver/hopper op fra jorden af
Du vil nok have god gavn af en hjælper, der kan give en stump gulerod, når hesten står stille. Husk, at du ikke kan forlange så meget i starten, men at du gradvis kan øge tiden fra opsidning til "afsted" med få sekunder ad gangen. Jeg sidder nogengange og tæller til 10 inden vi rider afsted.