|
|
| Hvad koster det at sælge hus? |
| Forfatter:  |
Joan |
| Dato:  |
12-01-2005 12:29 |
|
Altså hvad koster det i ejendomsmægler?
Skal man bruge en advokat? Pris?
Hvad med banken og kreditforeningen? Er der nogle gebyrer eller noget her?
Håber der er nogle der kan svare da det er noget jeg har spekuleret på i et stykke tid.
tak for hjælpen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores pris |
Cruella76 |
12-01-2005 12:32 |
|
Vi har lige solgt en murermester villa i Næstved til en værdi af 1.8 mill.
Det kostede os den "nette" sum af 60.000 i Ejendomsmægler-salær.
Det er køber der har advokat udgift ved køb/salg!
De bedste hilsner ChristelMedlem af F.F.G.B.H Foreningen for gakkede baghave heste...Husk HN-Træf august 2005Hn-træf 2005
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor henne? |
|
|
Det er vist forskelligt fra mægler til mægler.
Jeg har en lejlighed til salg hos Taastrup-Mæglerne, der er en del billigere end alle de andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt forskelligt |
TinaR |
12-01-2005 13:38 |
|
Mener at det er en vis %-del af salgsprisen, men kan ikke huske hvor meget.
Vi overvejede at sælge vores hus sidste sommer, det ville blive sat til salg for knap 1,3 mio og vi skulle give ca. 45.000 i salær.
Men det kan så absolut betale sig, at få flere tilbud hos EDC ar de fx. prisgaranti  Vi fik 3 tilbud og fik presset dem alle lidt, når vi sagde at vi havde andre tilbud.
Faktisk havde vi også den mægler ude, som vi købte huset af og han var temmelig samarbejdsvillig. Han ville rent faktisk gøre det "orange" for ca. 15.000kr, på visse betingelser.
Vi valgte at blive boende og har siden sat nye vinduer i overalt og fået pudset hele huset op, nu vurderer banken det til knap 1,6 mio, så nu bliver det jo nok endnu dyrere hvis vi en dag skal sælge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mæglerne har en fast |
JeanetteB |
12-01-2005 13:43 |
|
promillesats (udfra ejendommens salgsværdi), som salæret normalt fastsættes udfra. Der kan så komme andre ting ind i billedet, som gør, at det bliver billigere, fx. hvis man selv fremviser.
Og så er det vigtigt at prutte om prisen! Man skal ikke bare acceptere salæret, hvis man synes det er urimeligt. De fleste mæglere vil hellere tjene lidt end slet ikke at tjene noget, og er de ikke til at tale med - så find en anden mægler.
Fx. ville den ejendomsmægler, der skulle sælge mine forældres lejlighed for et par år siden have 80.000 kr i salær. Det ville min far ikke betale og han fik uden de store problemer forhandlet sig ned på 30.000 kr. - for som mægleren måtte indrømme, lidt er bedre end ingenting ... (og det er ikke en mægler, der mangler arbejde).
Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare vær |
Céleste |
12-01-2005 16:17 |
|
opmærksom på at Ejendomsmægleren er den ALLER FØRSTE der får fingrene i penge der kommer ind. Og at der går LANG tid inden man får sine penge til rådighed, der er MANGE der skal have en del af kagen undervejs.
C
Reiki healing af mennesker og dyr tilbydes.Se her eller evt. på min præs. for flere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad mener du ?? |
pip09 |
12-01-2005 17:08 |
|
med det ????
Jeg har aldrig set en hushandel, hvor der deponeres mere end et (i forhold til købesummen) beskedent depositum til ejendomsmægleren. Jeg har heller ikke set en handel, hvor ikke købesummen frigives til sælger, når skødet er tinglyst anmærkningsfrit.
Hvem skulle kunne tilbageholde penge længere ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi gav 50 |
|
|
hejsa
vi gav 50.000 for at få solgt vores.
han ville først have en del mere, men vi blev enige om det til ret hurtigt da vi spurgte hvad de forskellige ting kostede.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kærestes |
Céleste |
12-01-2005 17:53 |
|
mor skulle sælge sit sommerhus og der gik meget lang tid fra skødet var skrevet under til hun fik pengene ud. Og ja, det har med tinglysningen at gøre.
C
Reiki healing af mennesker og dyr tilbydes.Se her eller evt. på min præs. for flere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tinglysning |
Cruella76 |
13-01-2005 08:58 |
|
Det kan faktisk godt tage flere måneder nogle gange før pengene bliver frigivet - netop på grund af tinglysning.
Min veninde måtte vente næsten 2½ måned på sine penge da hun havde solgt sin ejerlejlighed.
Med os selv gik der ikke meget mere end et par uger fra salget.
De bedste hilsner ChristelMedlem af F.F.G.B.H Foreningen for gakkede baghave heste...Husk HN-Træf august 2005Hn-træf 2005
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hushandel |
|
|
Jeg arbejder som ejendomsmægler og kan måske svare på nogen af spørgsmålene.
Sælgeren får jf. lovgivningen sine penge udbetalt den dag der er tinglyst et anmærkningsfrit skøde. Og det kan fra retskreds til retskreds variere meget hvor hurtig tinglysningen er. I Esbjerg, hvor jeg arbejder, tager det ca. 3-4 uger fra overtagelsesdagen til sælgeren får udbetalt pengene. Fra overtagelsesdagen til udbetalingsdagen står pengene på en spærret konto (en deponeringskonto) i sælgerens bank og sælgeren får rentefordelen i den periode.
Selve udbetalingen på huset går som regel til ejendomsmæglerens kontor, og ejendomsmægleren bruger så af disse penge til at betale for diverse handelsomkostninger, tinglysningsafgift mv., så sælgeren ikke selv skal hoste op med disse penge af egen lomme.
Det er som regel ikke nødvendigt at bruge en advokat som sælger, da ejendomsmægleren udfører dette arbejde på sælgers vegne.
De omkostninger, der er forbundet med en ejendomshandel er typisk:
- Mæglersalær
- Tilstandsrapport
- Energimærke
- Andel af ejerskifteforsikring
- Sælgeransvarsforsikring
- Tinglysningsafgift
- Indfrielse af lån og gebyrer til bank og kreditforening
- Dokumentationsomkostninger (tingbogsattest, deklarationer, kommunalt oplysningensskema, ejerlejlighedskort, ejerlejlighedsskema, el-tjek og hvad der ellers kunne dukke op)
Men som nogen af de andre har foreslået, så ring til et par ejendomsmæglere og få dem til at lave et salgstjek. Så får du en nøjagtig pris og en nøjagtig opgørelse over de udgifter, der vil være forbundet med salget af netop dit hus.
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange, mange penge |
|
|
Alt i alt kom vi af med 76.000,- for at sælge vores hus for 830.000,- . Det var prisen inkl. alle udgifter.
Sørg for at få en absolut samlet pris når de forskellige ejendomsmægler giver et bud.
Det kan hurtigt virke som et billigt tilbud vis diverse tinglysningsafgifter, energimærker, osv ikke er medinberegnet.
Home lavede en nydelig opremsning af alle udgifter, meget overskueligt.
Jeg tror man plejer at sige at man ca kommer af med 10% af husets værdi i salgsomkostninger.
Det er DYRT!
Specielt når man så køber hus lige bagefter igen. Au, min pengepung.
Hilsen LeneJ Lyset for enden af tunnlen er ikke altid et modkørende tog 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan... |
Bente |
19-01-2005 10:22 |
|
godt sælge uden om mægler - det behøver altså ikke koste noget særligt.
Jeg har solgt vores sommerhus, samt mine "eks" svigerforældres hus uden brug af mægler og uden de store problemer.
Såh - man behøver altså ikke bruge de dyre ejendomsmæglere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi kom af |
|
|
med 60000- alt for meget, aldrig bruger vi ejendoms mægler igen, men vi vil tilgengæld bruge vores advokat, den ejendoms kæde der solgte vores, tog rumpen på os, selv om jeg forsøgte da vi sad og skrev papirene at forklare dem at de faktisk havde solgt vore hus udover den dato for vores aftale, men jeg kunne ikke trænge igennem ved ham, han havde kun kontakt med john som ejede huset og som var den der skulle skrive under og john var allerede solgt i det her ude.
ydermere måtte vi havde advokaten til at afslutte handlen i det ejendoms mægleren ikke kunne finde ud af om vores hus afligevel var solgt, samt át den ejendoms mægler der stod med farmen også måtte til at skrue bissen på overfor den kæde som " havde vores "
vi fandt ud af at vi faktisk kunne gå videre med det i en klage, men overskudet og økonomien var nede og dykke da vi i forvejen grundet den " famøse " kæde var bundet af 2xhusleje i 6 mdr.
jeg trode at ejendomsmæglere var sælgers mand, vi lærte at de i høj grad også er købers mand, så aldrig mere skal vi sælge igennem ejendoms mægler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr. ejendomsmæglere |
DenzelW |
19-01-2005 13:55 |
|
Hej
Som jeg kan se er der kommet mange gode råd og kommatarer på dette indlæg.
Et råd herfra. Få så mange ejendomsmæglere så muligt til at give et tilbud på salg af dit hus inden du bestemmer dig. Det vil alt andet lige gøre det billigere og du vil som regel kunne presse prisen for deres ydelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EJENDOMSMAEGLERE |
AG PALADINI |
19-01-2005 14:31 |
|
Er et bande ord hos os,
1) De reklamerer kun lokalt, altsaa dem paa Sjaelland kan ikke finde ud af at vi havde vores gaar til salg.
2) Deres reklamer for >husene< er egentlig en reklame for dem selv som i betaler for!!!!!
3) To kaeder har vi haft hver isaer 6 maaneder paa solgt eller gratis, resultat kun 1 interesered person per kaede????? og saa 2 dage foer kontrakten var slut!!!!! Det er som om vi bor i ULANDET!!!!
4) Reklame paa heste nettet har bragt mindst 35 intereserede!!!!!
5) Sidst men den bedste........ Vi havde 6 forskellige Ejendomsmaegler kaeder ude og fortaelle os hvad vi kunne saelge vores gaard for???? Tror det eller ej, deres serioese SKRIFTLIGE vurdering var fra lav 475.000.- til 1.750.000.- DKK.........??????
6) Saa fortael mig, hvad er disse >leaches of society< vaerd?????
mvh Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fast pris |
|
|
Jeg ved, at Taastrupmæglerne har fast pris ved salg af hhv lejlighed og hus, men jeg ved ikke, om der er andre mæglere, der bruger den model
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|