Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Begynder ang. klejner
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 10:35
Kære med-senior-HN'er, jeg har brug for Din hjælp.

Jeg vil så gerne lave klejner til min læreste, men mangler en god og afprøvet opskrift (naturligvis helst anbefalet af en, der er til heste, da det jo er kendt vidt og bredt, at de har ekstra god smag ;-D).

Jeg har nemlig forsøgt at Google den, men måtte opgive, da der ikke stod om det var hestefolk, der anbefalede.

Og ja, jeg har skam også bemærket tråden længere nede ang. næsten det samme (indrømmet 8-), men den handler jo ikke om klejner ?:-).

Uh mundvandet løber allerede ved tanken om friske, lune kogte klejner, mums! (og ja, slankekuren er atter blevet udsat til januar :-D)

Skynd jer at hjælpe mig, jeg er så lækkersulten :-P
* Medlem af FHK - FiskeHviskernes Klub anno 2004 *
0
0
Svar på denne tråd

her kommer én...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 11:52
Hej Lene

Her er den opskrift som vi plejer at bruge...og de plejer at falde i god jord ;-D

Sprøde, nemme klejner (ca. 80 stk)
Dej:
2 hele æg
100 g sukker
revet skal af 1 citron
100 g smør el. margarine
50 g kartoffelmel (jeg plejer at bruge alm. mel)
250 g hvedemel
½ tsk bagepulver

Til kogning: olie el. palmin (jeg bruger palmin)

Fremgangsmåde:
Æg og sukker piskes til det ikke knaser mere. Citronskal tilsættes. Smeltet afkølet smør røres i. Kartoffelmel, hvedemel og bagepulver sigtes sammen og blandes i lidt efter lidt. Dejen lægges koldt indtil den er fast. Den rulles ud så tyndt som muligt og skæres med klejnesporen i 5 cm brede strimler efter en lineal. Strimlerne skæres igen i spidse firkanter, der ridses på midten og vrides til klejner. Klejnerne lægges koldt. Olien eller palminen varmes i en tykbundet gryde til 180 grader. Klejnerne koges hurtigt heri, 3-4 stykker ad gangen. Lægges på fedtsugende papir. Når klejnerne er kolde kan de lægges i kagedåser.

Jeg vil lige sige, at fremgangsmåden er et afskrift :-D jeg bruger ikke lineal, og jeg koger dem med det samme. Dog skal det lige siges, at vi (kæresten og jeg) plejer at lave dem sammen. Jeg vrider og han koger. Hvis man selv skal stå for det hele, vil jeg også forme alle klejner først...for det går hurtigt med at koge dem. Tilsidst vil jeg lige sige, at vi heller ikke lavder dem så store som i opskriften...men det er jo en smagssag.

Håber at den kan bruges....

hilsen Christel
0
0
Svar på denne tråd

Hm klejner med lineal..?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 15:05
Ja ja- man skal høre meget før ørene falder af. ;-D

Vi lavede klejner uden lineal- og kun ca. 4 cm brede. Det store spørgsmål er dog- om man skal vride begge ender- eller kun den ene.

Det er da godt det ikke er DDV-erstatning-der-er-fedtfattig-men-som-ikke-burde-kaldes-klejner- eller spises. De er baseret på slankemajanæse, skummetmælkspulve- og bages i ovn. Føj for den da. :-P

MVH xtiny

<--!whitay> i just wanna kill mysql
<--!whitay> myself*
<--!heaika> that's an odd warning..
<--!whitay> mmm stupid reflex typing
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider