nå hadde jeg skreve et kjempelangt innlegg til deg. Men så skulle jeg lese det for Thord og så da jeg skulle sende det tastet jeg visketasten istededtfor enter.
så nå er det bare å gå på med krumm hals igjen.
jeg kjenner meg så alt for godt igjen i din situasjon. Da thord var 9 år døde begge foreldrene mine med 2 måneders mellomrom. Vi pleide alltid å være mange til jul.
Begge brødrene mine er gift dansk og feirer ikke julen i norge. Derfor pleide vi å spise "julemiddag" hos den ene broren min som bodde her i stavanger. Da var det pinnekjøtt og kålerabistappe. sånn at vi hadde liksom en julemiddag i forkant.
som sagt er jeg handicappet og låser kroppen ved for mye belasting.
Å lage julemiddagen er en kjempebelasting for meg. Hadde et innlegg om det nylig her inne. Thords største bekymring var faktisk at han var redd vi ikke skulle ha samme julematen som vi pleier. Duften av skinkestek og surkål i huset. så jeg har måttet bite i det sure eplet og må nok i år igjen lage det vi pleier se linket under.
JULEMIDDAG LES HER
Søsteren min er sterkt schizophren og det har faktisk vært en belasting når hun har vært her, selv om hun ikke har andre enn oss og vi er glad i henne.
I fjor høst flyttet min andre bror også østover til Oslo, så jeg har 1 bror i Oslo og 1 i drammen. Vi er invitert til Oslo, men de bor i 3 etg. uten heis så det er helt uaktuelt for meg og thord som ikke er opptrent etter en stor operasjon i april.
Det vi har gjort etter at vi ble alene er hver 1 søndag i advent er vi oppe på gravene og legger ned gravpynt som vi har laget selv. Istedetfor de masseproduserte gravpyntene kjøper vi bunter med edelgran og pynter med små halmbukker, julenisser og julemus etc. så legger vi de på gravene og snakker om hvordan mor og far ville hygget sig om de så hvor fine gravpynten var. Og så ler vi og minnes hvordan vi hadde det med dem. ikke for å skryte men de får de fineste gravpyntene på hele kirkegården.
Så er det frem med adventsstakene i vinduene, ikke noe er så fantastisk som å slukke lyset om kvelden på med adventslysene noe varmt å drikke feks gløgg og boller.
Så er det kakebaking og gavekjøp og innpakking sammen. Koking av julepålegg innkjøp av juletre og pynting. Jeg glemmer jo helt julelansbyen vår. Det er et lite julehus som min mor engang vant og som min far lagde lys til. Hvert år kjøper vi nye nisser, snømenn, griser eller andre figurer til det. Det tar nesten en hel kjøkkenbenk. Et speil er blitt til en frosset innsjø hvor nisser og snømenn går på skøyter og sparstøtting.
Selv hunden vet når det blir jul her. Straks den ser adventstakene i vinduet blir den revet med.
I fjor spurte jeg sønnen min om han heller ville feire julen sammen med faren og hans nye familie, da ble jeg mødt med raseri og ble kalt foræder.
Så var vi og spiste julesteg hos Berit&lukas herinde og det smakte vidunderlig. Det skal vi også 8.12 i år og har heldigvis bedre tid enn i fjor. Så da har vi liksom en "førjulsaften".
jeg spurte Thord hvordan han ville ha julen og har laget vores egne tradisjoner etter det.
Noe holder vi helt fast ved, å gå på gravene 1 søndag i advent, grøt til nissen, noe ekstra til hestene.
Lille julaften er det pynting av treet.
På selve julaften går Thord med avisene mens jeg begynner på maten, så er det opp på gravene og tenne lys enten på lille eller julaften alt etter tid og vær.
mens jeg lager maten er det thords oppgave å legge gavene under treet. Jeg kjøper jo alltid litt ekstra til thord, da han ikke har fått gave av faren de siste 8 årene.
etter middagen begynner vi på gavene og storkoser oss over hunden som er den mest forventningsfulle av oss alle. Hun vet så godt at hun får gaver og sitter pal foran treet mens hun logrer og gråter. og nåde oss om vi åpner hennes til slutt.
Natt til 1 juledag er det opphenging av strømpe med alle de juleheftene han ønsker seg samt julegodter. Maten 1 dag er varme skive av spiralloff med stek og surt, grønnsaker og varm saus. og så er det avslapping med julefilmer.
Vi har faktisk en herlig jul selv om vi er alene.
Thord sitter ved siden av meg nå og sier at nå gleder jeg meg skikkelig til jul. Han sender med et råd om at du skal spørre din datter om det er noe spessielt hun vil gjøre og for all del ikke vil unnvære.
Du må være sterk for din datter slik at hun får en deilig jul. skulle du bli for nedfor er det bare å sette inn en beskjed via beskjedsenteret.
Håper du og din datter får en deilig førjuls og juletid.