|
|
| Når man gerne vil flytte hesten?! |
|
|
Jeg går og dimler med om jeg skal flytte min hest. Stedet hvor jeg gerne vil hen har pt. ingen ledige bokse men har sagt jeg gerne vil have den næste der kommer.
Der hvor den står nu er forholdende super optimale, der er ialt 4 heste, der bliver muget, fodret, givet wrap, lukket ud/ind. Går ude 3-4 timer, fodring 3 gange dagligt m. godt foder + müsli, wrap 3 gange dagligt, har ok folde og en lille ridebane. pris: 1000,-
Det store plus ved stedet er at jeg ikke skal røre en finger.. alt bliver ordnet og hesten trives.
Minus'et er at der kun er 3 mennesker i stalden.. dvs. jeg er næsten altid alene derude, rider alene osv. Og jeg mangler meget et ridehus! Og min hoppe kun har gået på græs en lille måned de sidste 2 somre.. Og jeg synes det sociale spiller en stor rolle også..i hvertfald for mig.
Det andet sted:
Opstaldet ca. 33 heste, fodring 3 gange dagligt m. godt foder + müsli, frøgræs adlibitum 2 gange dagligt, ind/udlukning,store gode folde, går ude 4 timer dagligt. Stor udendørs ridebane + 20x40 ridehus samt kvalificeret undervisning hvis man ønsker dette. Pris 1400,- i boks 1150 i spiltov.
Det store plus her er klart der er mennesker, en masse sociale aktiviteter, ridehus. Samt der er gode muligheder for sommergræs i min. 3 mdr.
Minus'et her er dog at man selv skal ordne alt.. el. dvs det er lavet ordninger så man har ca 3 fodervagter om mdr. Hvor man strør ved alle 34 heste, fodrer, lukker ind/ud osv. Men de andre dage hvor andre har vagterne skal jeg ikke røre en finger..
Jeg har min tvivl... er glad for det sted jeg er nu men der er simpelthen for dødt..har så svært ved at tage mig sammen og komme afsted, der kan snilt gå 2-3 dage hvor jeg slet ikke er der.. har stået der knap 2 år nu.
Det andet sted har jeg haft hest stående tidl. var rigtig glad for det men på det tidspunkt hvor jeg flyttede, flyttede jeg hen til et sted med ridehal.. jeg savner meget en hel!
Burde jeg bare lade hesten blive stående, og droppe jeg savner noget mere socialt?
Hygge - Lise "If Microsoft is the solution, I want my problem back.""If you want to know what I think about bottled water, what does 'Evian' spell backwards?" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det alt for godt...... |
|
|
desværre
Mine heste har også haft det fint hvor de står pt - men jeg er ved at falde om af kedsomhed
Der er ikke et øje langt de fleste dage - og også jeg savner noget sparring og noget socialt rent hestemæssigt  Det er trist uden lige dag efter dag at ankomme og trisse rundt alene - og ofte gider jeg slet ikke ride efterhånden.
Nu er det desværre så også sådan, at stalden tiltagende er blevet noget juks - og at der er andre ting jeg ikke synes fungerer efterhånden. Men staldudlejeren er sød og rar.
Så jo - jeg kender det at blive et for mig lidt kedeligt sted, fordi hestene stortrives og har det fint.
Sidste år flyttede jeg så hestene ned I vores rideklub. Der var jeg meget glad for at være - men jeg måtte flyttte hestene tilbage da den ene af mine heste ikke kunne falde til i den boks, han fik. Og der var dengang ikke andre muligheder. Jeg savner stadig klubben og det sociale med alle de søde mennesker dernede.
Jeg har nu efter endnu et år i ensomhed besluttet mig til at flytte. Den stald jeg er på venteliste til, har lovet mig de næste ledige bokse - men da det kan tage tid må jeg finde noget i mellemtiden.
Skal jeg fortsat have mine heste som de står nu - så er jeg desværre nødt til at se i øjnene - at jeg falder død om af kedsomhed. Der må være noget, hvor både de og jeg kan trives.
Så jeg kan sagtens forstå, at du vælger at flytte
Hilsen May-Britt Opstaldning eller mindre stald søges: se præsentation tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmm... |
|
|
Jeg kan ikke forstå dig, vi har selv hestene opstaldet hvor der kun er vores, så der er ikke andre end os og vil vi så være sammen med andre, så kan vi lige ride op i ridehuset der ligger tæt på.
Vi nyder at vi kan være alene med vores krikker og gøre som det passer os uden at vi skal tage hensyn til 30 andre mennesker. Faktisk flytter vi hestene hjem næste år, da vores stald så står færdig og så er det stadig sådan at vi ikke behøver at tage hensyn og være sammen med en masse andre....kun når vi har lyst...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er svært |
| Forfatter:  |
Lena W |
| Dato:  |
31-10-2004 19:07 |
|
Vi har stået et stort sted....det var ikke lige os, al den sladder, uvenskab og misundelse kan vi godt undvære.
Vi flyttede ud på en gård hvor der stod 3 heste, som ejes af ejeren af stedet, vi har det som blommen i et æg....vi har fri adgang til trailer og ikke mindre end 3 ridehuse i omegnen,gården ligger midt i skoven,2 km til mosen,så naturen er lige om hjørnet.
Hestene stortrives(det gjorde de slet ikke før).
Men det er en smag sag,og du skal gøre det du syntes er godt for dig og din hest.
Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja! den er svær |
| Forfatter:  |
Laksi |
| Dato:  |
31-10-2004 21:30 |
|
Det er ikke let, at vælge. Jeg kan godt huske hvordan det var da, jeg var i en stor stald. Der var altid nogen og ride sammen med, men der var jo også altid nogen man kunne komme op og skændes med, med nogle og 40 ryttere, ja så er der jo også omkring 40 forskellige meninger.
Der for kan jeg bedst lide den lille stald, men ja, jeg mangler også sommetider nogne at ride sammen med, eller hyggesnakke med.
Mine heste er jo hjemme ved mig selv, der for har jeg fået en passer til den ene hest, samt taget en anden ind på opstaldning.
Vi har så lavet en ridekalender, hvor vi kydser af hvilke dage og klokkeslet, vi regner med at tage ud og ride. Ja, så kan man jo sms til den der skal ud og ride, så man kan aftale noget. Så vi får tit nogle hyggelige ture sammen, samt boller og varm cacao bag efter. Vi hygger os i min lille stald.
Håber du finder en løsning for dig og din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen af stederne |
|
|
hejsa
jeg ville personligt aldrig nogensinde stille min hest et sted hvor dne kun kommer ud 3-4 timer.
jeg kører en time ekstra hver dag for at hetsen kan være ude fra det er lyst til det er mørkt, istedet for det lokale ridecenter som der ligger i min "baghave".
så jeg ville gå efter et helt trdje sted.
men hvis du vælger udf fra de 2 steder skal du vel bare gøre en ting op med dig selv. ønsker du at bruge mere tid på/omkring hetsen ? jeg står på fuldpas for første gang nogensinde, sikke da en lettelse jeg kan nøjes med at være der 1 time og 15 min så er alt ordnet og jeg har redet og nussepusset osv.
på selvpas har jeg ofte måtte skippe ridningen pga tidmangler. der skal jo muges og lukkes ind og fejes bagefter osv.... er du villig til det ?
men hvorfor ikke finde et sted hvor din hest kan gå mere ude ?
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
|
|
heller ikke at de to muligheder er særlig hestevenlige - men derimod meget ryttervenlige pga forholdene.
3 - 4 timers fold er alt alt for lidt til hest der er lavet til at være i bevægelse hele tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjanna + PiaR |
|
|
Sjanna: Jeg skal ikke muge, feje osv. jo 2-3 gange om mdr. hvor man har en "staldvagt" hvor man tager hele baduljen på én gang! (dog skal der ikke muges med strøes)
PiaR: Hestene lukkes ud i 2 hold 1 hold fra 8-12 næste hold fra 12-16.
Det nuværende sted går de ude fra 11-15 da ejeren ikke synes de skal gå ude mere end det. Det er ok med mig da jeg vil komme og ride om aftenen.
Jeg har sagt ja til pladsen pr. 12 november. Dog er det eneste minus at hun må i spiltov (godt nok et stooort et) indtil der kommer en boks.. jeg får den første der kommer. Hun har stået på stedet tidl. og stog også i spiltov så hun klarer nok en mdr. eller 2.
Hygge - Lise "If Microsoft is the solution, I want my problem back.""If you want to know what I think about bottled water, what does 'Evian' spell backwards?" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej hvor godt |
|
|
sikke dejligt din hest får det
4 timer på fold. en times ridning. 1 times nusse pusse på staldgangen. og så hele 18 timer hvor den kan stå helt stille og nyde tilværelsen i et spiltov, det lyder sørme godt !!!
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mon ikke Lise...... |
|
|
kender sin hest godt nok til at vurdere hvad den kan trives med - uden andres spydige kommentarer..
Jeg ved, at mine heste slet ikke kunne leve med ikke at være på fold hele dagen, at komme ind i en stor, rar boks om natten eller på et så stort sted. Derfor har vi valgt anderledes ( og heldigvis fundet et skønt, nyt sted der passer til vores behov - både hestenes og mine ).
Hilsen May-Britt Dejlig shetterhoppe søger et sted at bo på Sjælland - se min præsentation tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo hvis den trives |
|
|
hvis hun var helt sikker på hvad der var bedst havde hun vel ikke skrevet et indlæg om det ?
jeg troede bare ikke der fandtes nogle heste der ville trives på den måde.... (18 timer i et spiltov) men måske tager jeg fejl, det vil jeg da håbe.
der er vel også en årsag til et lige netop spiltove er så meget oppe at vende i den nye dyreværnslov, og jeg håber ved gud at det bliver vedtaget.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blyb blab |
|
|
Nu har jeg jo ikke hest, men det forhindrer mig jo ikke i at blande mig
Det eneste jeg studser over det, er det med de "staldvagter" - hvis det er baseret på at gå på skift, hvad forhindrer dem så i liiiige at skulle noget andet den dag, eller "pludselig" komme i tanke om en vigtigere aftale? Så står der en flok heste og glor i en stald en hel dag?
Der er jo fra tid til anden indlæg om, at folk er jeg ved ikke hvor dårlige til at holde aftaler, så personligt ville jeg nok foretrække at betale folk for at sørge for at hesten bliver passet, så kan man sgu altid fyre dem eller trække dem i løn, når de ikke passer deres job - det plejer at motivere de fleste..
Mvh Jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan..... |
|
|
Staldvagterne aftales en måned forinden på et ryttermøde... der er 3 vagter dagligt dvs. ca 1000 vagter om året - og det er ca. 2% der glipper... så det er jeg ikke nervøs for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjanna. |
|
|
1. min hest skal KUN stå i spiltiv indtil der kommer en boks... 1-2 mdr. MAX!
Resten af din kommetar gider jeg ikke engang kommentere!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|