|
|
| at have en ældre hest |
| Forfatter:  |
CharlotteF |
| Dato:  |
11-10-2004 12:28 |
|
16 år er vel ingen alder for en pony der er 3/4 araber..
Men han bliver trods alt 17 ved årsskiftet.
Lige nu er er ingenting at mærke på hans alder, og ingenting at påpeje på hans udseende.
Men hvordan passer man egentlig bedst muligt på sin ældre hest? Jeg ville jo gerne gøre alt optimalt for ham, og have glæde af ham mange år endnu. Han har været aktiv konkurrencepony i sine tidligere år, men det er helt slut nu.
Jeg rider dressur på ham, og kræver da nogle lidt sværere øvelser af ham, men han bliver aldrig presset eller trænet længere tid ad gangen.
Hvad er jeres bedste råd til at passe bedst muligt på den ældre hest?
Alt lige fra træning, fodring, pasning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holde igang |
Mattie |
11-10-2004 12:38 |
|
Jeg mener det vigtigste er at holde ham igang så længe det er muligt, om det så "kun" bliver til skridteture om nogle år. Det er motionen der holder dem igang, mener jeg, nu er jeg jo ikke dyrlæge vel
Ældre heste vil jo med tiden komme til at se lidt "brugte" ud i foderstand, vi mennesker forandres jo også i kropsbygning, men så længe han er glad og tilfreds og trives skulle der vel ikke være så meget at bekymre sig om, og selvfølgelig skal tænderne tjekkes godt.
Mvh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tror det er meget vigtigt at de holdes i gang.
Jeg giver min 15 års glucosamin/msm da hun har haft en seneskade. Endvidere vil hun få specielt foder til 16+ fra næste år.
Kh MEtteH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke noget andet |
|
|
Min bliver 22 til næste år, han bliver redet 100% normalt, på S-niveau, ok jeg skridter til, i 30 - 45 min på tur men det har jeg gjort de sidste 10 år så det er der ikke noget nyt i. Han får ikke Glukosamin eller andet da han ikke er plaget af gigt, og jeg kan ikke bruge 16 plus, da det ikke indeholder nok energi til en ridehest på hans niveau (bekræftet af Brogårdens egen dyrlæge). Så generelt er der ikke sket så meget andet end at fødselsdagene er blevet flere - og han ser da ikke ud til at lide af en trykkende alder!

Billede af ham som 20års, men han ser ligesådan ud nu
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer jo |
AnneK |
11-10-2004 14:06 |
|
helt an på hesten, virker han præget af alder. har han gigt eller dårlige ben, kondi eller ligende???
Hvis ikke skal du fodre og behandle han alm. som du ellers ville gøre med en ride hest.
Jo længre tid den bliver holdt igang, jo bedre for den..
Han skal ikke have glukosamin hvis ikke den har gigt..
Du skal kun ændre fodret hvis, den begynder at tabe sig eller får andre problemer..
Hvis du begynder at slække på hvor meget den bliver brugt , så så får den jo også lidt dårligere kondition.
17 er ikke en alder ,hvis hesten ellers er sund og rask.
Min gamle dressur hest blev 26 og var sund og rask og kunne rides til den var 25, men så fik den et dårligt ben og de gik så hurtigt ned af bakken med heldbredet..
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor flot |
Sys |
11-10-2004 14:34 |
|
at se din hest Grete !!!!
Dejligt at se en hest på 20 (i 20'erne) der stadig er så flot gående. Der er nok ingen tvivl om, at han har gode gener - men det er en fornøjelse at møde en herre i den alder, der stadig går på højt niveau. Han må være blevet redet rigtigt hele vejen op. Hatten af for det !!!!!
Sys
(Fie)
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross ;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min venindes DV-hoppe |
hellevj |
11-10-2004 18:14 |
|
blev 31 .... hun fik kun 16+ de sidste 2 år af sit liv - først da begyndte hun at falde af på den. Mulle blev redet indtil de sidste 2 måneder før hun blev aflivet på grund af halthed.... så det kan altså sagtens lade sig gøre at behandle en gammel hest som en helt normal hest ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har to Grandeur afkom i stalden ude hos os :o) |
Camilla (Felur) |
11-10-2004 19:02 |
|
Grandus og Jolie er e. Grandeur, men jeg kan ikke huske hvilken hoppe. De er faktisk helsøskende!
Grandus går M-dressur (og det har han så ikke efter fremmede kan jeg så se  ) og Jolie er også flot gående - men pt. skadet (foldskade).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vigtige ting... |
|
|
En gammel hest skal ikke behndles så meget anderledes, men det er nu ting som jeg har hæftet mig ved, men min gamle.
Tandlægen skal der til og gerne to gange om året og ikke kun een. På den måde holdes de uptodate og så er det ikke tænderne der sætter en stopper for hestens levetid.
Dertil skal den hve rigtig godt foder (men det har den vel hele tiden fået) og den skal nok til at gå med dækken, så den ikke bruger unødig energi på at holde varmen om vinteren.
Og så skal den ellers holdes igang, så den ikke bliver stivbenet.
Men som du kan se, så er der ikke mange afvigelser fra gammel hest til ung!
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Natali bliver 17 til foråret |
ElseG |
11-10-2004 21:27 |
|
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest.. Så HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holde smidig og igang |
|
|
Jeg tror også det vigtigste er at holde dem igang og iøvrigt behandle dem som man "plejer". Min 17-års bliver redet 4-5 gange om ugen. Jeg rider ham ikke hårdt men fokuserer på løsgjorthed og smidighed. Desuden tror jeg det er vigtigt at de har så meget foldtid som muligt - det der ikke bevæges bliver stift.
Trods at han har haft en alvorlig skade hvor han stod stille i flere år, er han ikke det mindste stivbenet. Grundet nævnte skade får han tilskud af Glukosamin, men ellers samme foder som en yngre hest. Tænderne efterses regelmæssigt. Jeg tror ikke det er nødvendigt med specialfoder med mindre de taber i huld - så længe de er dækket ind med hvad de skal have.
Objektivt set er han nok blevet lidt hængemavset, men for mig er han stadig den smukke 2-års jeg blev den lykkelige ejer af for 15 år siden
mvh
NinaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine 2 ponyer |
|
|
på henhv. 25 & 36 år, er stadig super friske.
Måske er det:
Godt foder, gode store bokse, masser af grovfoder/ struktur, samt fold hver dag (i mange timer / de bliver "pakket ind i dårligt vejr) + en " mor" som elsker dem over alt i verden
Nogle ponyer er nok også bare "super seje" - håber mine vil være dét, mange år endnu. ( jeg fik dem, da jeg var 5 år gammel)
De kan ses på
www.team-stald-hestehaven.dk
Nuser og sabrina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min er 31 år |
Connie |
12-10-2004 22:54 |
|
Jeg har en blandingshoppe af fjordhest og araber på 31 år. hun har godt nok ikke kunnet rides de sidste 8 år. jeg har erfaret at min gamle hest har det bedst hvis hun ikke er ude i længere tid ad gangen om vinteren så hellere nogle korte trækketure nogle gange i døgnet. Hun er en glad og frisk hest, som går og nyder livet nu og jeg er overbevist om at hun også føler at der er brug for hende ved at vi gånogle ture sammen.
Connie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak tak |
CharlotteF |
13-10-2004 08:57 |
|
Tusind tak for alle jeres svar og dejlige historier om jeres ældre heste og ponyer  Det er virkelig dejligt at høre.
Lige nu er der jo heller ingenting at mærke eller se på ham, og hans mor sprang LA da hun var 20 år, så jeg håber han har gode gener efter hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit hoppedyr på 15 år |
|
|
Bliver fodret som hun er blevet de sidste mange år.
Og jeg håber da inderligt at vi stadig er at finde på konkurrencebanerne i "fit for fight form" i mange mange mange år endnu - som Grete's dejlige hest!!!
Disse billeder er fra maj i år:

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|