Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hvordan tørrer man krydderier`?
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 12:29
Jeg har en masse fine friske krydderier i haven, og vil meget gerne bruge dem til noget, inden at vinteren kommer. Så hvordan tørrer man dem ?
Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe, har nemlig været alle vores bøger igennem, og har ikke fundet noget.
Anja Brandt Nielsen
Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem !
Medlem af Kattens Værn i Odense.
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 12:39
Hvorfor skal du tørre dem?

Hvis det er for at gemme dem til vinteren så forstår jeg det, men hvis det er til at bruge nu så skal du da bare bruge dem friske.
Jeg har masser af krydderurter i haven og bruget lystigt af dem, salvien og timiannen, og egentlig også oreganoen kan holde sig efter frosten nogle gange.
Persille sørger jeg for at så noget af i drivhuset, så kan det overvintre der, det er dejligt.

Jeg tørrer ikke så mange af mine krydderurter, men du kan gøre det ved at plukke stilkene af og lægge dem et tørt og lunt sted, du kan også binde dem i små bundter.

Held og lykke med projektet.

Hilsen
Katrine

Chat: mule.dk
-Nothing is original
everyone imitates someone-
Jeg er flyttet ud på gården
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 13:25
Jeg bunder dem og så hænger jeg dem op i fyrrummet, med "hoved" ned af.

Når de så er tøre putter jeg det i bøtter.

-----MARIA-----

:-) :-) smil det smitter :-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Og hvis man ikke har
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 13:57
plads eller lyst til at have dem hængende, kan de lyn-tørres i mikroovnen, læg dem i ét lag mellem to stykker køkkenrulle, og prøv dig frem med hvor lang tid de skal have. Når de er helt tørre kan de nulres i små stykker og gemmes i glas. (y)

Man kan også bruge alm. ovn, ved svag varme - ved ikke hvor lang tid det tager...

Mvh

-Helle
0
0
Svar på denne tråd

øhhh...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 14:29
Nu må i ikke grine, hvis det her er helt åndsvagt...

Men kan man ikke putte dem i fryseren i små poser? Min logik siger mig, at de holder bedre på saft, kraft og smag hvis man fryser dem, end hvis man tørrer dem...

Som i måske kan høre, er jeg ikke en af dem med egen køkkenhave :-D

Mine krydderier og sådan noget kommer hovedsageligt fra føtex... ;-D
Med venlig hilsen
Trine
0
0
Svar på denne tråd

Det synes jeg ikke lyder spor åndsvagt Trine...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 17:00
.... det har man da gjort i "100 år" med persille, så hvorfor ikke prøve med de andre??
Mvh. Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Krydderurter kan fryses
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 17:03
Men det er nemmere at tørre dem- nogen urter (dild og kommen fx) er ikke egnede til "hæng med hovedet nedad i et tørt rum med god lufttilførsel- det hele drysser på gulvet. :-P Husk iøvrigt at binde stramt til- stilkene krymper under tørring.

I "Krydderurter på Knatten" (læs den- den er informativ og spændende både med dyrkningsmetoder, kulturhistorie og lækre opskrifter) anbefaler Annemärta Borgen, at man laver en rist af hønsetråd, der beklædes med gaze- og monteres i en bradepande. Urterne plukkes på en solskinsdag, hvor de er helt tørre og dugfri- ved middagstid er passende.

Det er nemmest at trække dem op, og så rense rødder og visne dele af bagefter. De bredes ud i et tyndt lag
og tørrer i 12-24 timer ved 50 grader med en træske i ovnlågen, den sikrer god luftcirulation. Bladene nulres af og stilkene fjernes, hvorefter urterne hældes på mørke glas omgående. Ellers trækker de fugtighed fra luften. Mørke glas, så urterne ikke bleges og smagsforringes af lys. Glassene lukkes luftæt til.

Tørrede urter er mere aromatiske end friske- der bruges 3-4 gange flere friske urter end tørre i mad.

Man kan udmærket fryse persille og dild, men krydderurter kan blive noget grønt snask af frysning.

Bliver urterne ikke bare *kogt* af at komme i mikroovn? ?:-) Jeg ejer ikke en (og vil heller ikke have en), så jeg vil gerne vide det?

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

PS: Krydderurter
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 17:04
Bør strengt taget plukkes til tørring lige før blomstring, så det er lidt sent på året nu.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej
Forfatter: 
Dato:  24-08-2004 18:42
urterne bliver ikke kogt i mikroen - jeg har selv med stor succes tørret oregano og basilikum i mikroen.

De tørrer (kan ikke huske hvor lang tid det tager, kommer vel også an på ovnens effekt) og bevarer både farve og smag.
Min gamle mikroovn, kunne bare ikke rigtig tåle at tørre store mængder, den kunne ikke magte at køre så længe (man kan kun tørre ét lag af gangen :-) )

Mvh

-Helle
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider