|
|
| Tralierkørsel over 50 km.??? |
|
|
Har lige hørt fra en bekendt at man skal have tilladelse hvis man skal køre mere end 50 km med en hest..
Er det noget nogen af jer andre har hørt om, for det har jeg nu ikke. Og kunne da være rart lige at få slået om fast om det har noget på sig, inden man begiver sig ud på en tur på den længde.
Mvh. Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
isheste |
| Dato:  |
08-08-2004 21:47 |
|
Nej da. Du må køre 70 km. på landevejen og 80 km. på motorvejen, uanset om det er hestetrailer, med eller uden hest, eller en hvilken som helst anden trailer.
Så kør du dig bare en tur med hesten.
Venlig Hilsen Lotte SE GUDERNES HEST GÅ PÅ VANDET ISLANDSHESTEN - GUDERNES HEST
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fnis altså... |
|
|
... kan ikke lade være med at grine. I snakker da bare en smule forbi hinanden, eller hvad???
Christina taler om afstanden mens Lotte snakker om farten. Meget morsomt, tak for grinet
Tina
Super teamet Tina,Ársól,Christopher, Lick og alle de andre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det |
|
|
er vist rigtigt at Lotte ikke forstod mit spørgsmål.
Det er ikke farten jeg mener men afstanden.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du må da |
StinaE |
08-08-2004 21:59 |
|
køre lige så langt du vil, og lige så længe du vil, bare hest og chaufførs hvileregler bliver overholdt, og du kører med en bil og trailer som du har kørekort til.
Knus fra Stina.
Hvorfor udsætte til imorgen hvad du kan nå idag? -Så kan du jo holde FRI imorgen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
isheste |
08-08-2004 22:19 |
|
Jeg tror på, jeg ikke forstod spørgsmålet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja Lotte, men |
|
|
du fik da min aften reddet. Jeg smiler da stadig over det  .
Så tak for aften grineren. Det kunne sagtens have været mig selv der ikke lige havde læst det ordentligt
Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Christanao |
Kirsten (haflinger) |
08-08-2004 22:23 |
|
har faktisk fat i noget !!!
Man skal have en "transport godkendelse" også som privat mand.
Det er ganske rigtigt !!!. Hvis man kører sin hest over 50 km hjemmefra. Eller transporterer andres heste feks. til stævner eller dyrskuer mm. (d.v.s. man må ikke transportere naboens hest legalt uden dette papir, om så det kun er 5 km).
Man ansøger hos Landbrugs og fødevareminiseriet, og får tilsendt en blanket + en hulens masse EU papirer som man skal gennemlæse, og sende retur til dem i underskrevet stand. Så får man et fint stykke papir hvor der står at de næste 5 år er man godkendt til at transportere heste. Reglen er faktisk gammel, vi fik vores for 5 år siden.
Og tænk sig, DET ER GRATIS endnu da.
Så hvis man vil være "lovlig" skal man have en.
Fortsat god aften.
Kærligst
Kirsten | Jo mere jeg lærer mennesket at kende, jo mere holder jeg af dyrene. |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen..... |
|
|
.... dvs. når jeg skal over til ElseG på fredag, så skal jeg teoretisk set have det papir for at kører lovligt med min hest????
Jeg skal immervæk kører ca. 350 km...
Tina, der anede nada om det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
isheste |
08-08-2004 22:46 |
|
Det er aldrig helt af vejen, at kunne bringe smil på andres læber .
Men det vil altså sige, at jeg rent faktisk har gjort noget ULOVLIGT . Godt jeg ikke vidste noget om det inden, jeg puttede min gamle Jóka i traileren, kørte hende 86 km. for at hente min hoppeplag, der ikke skulle stå selv i traileren.
Så, selvom Jóka kom på fold, og havde adgang til vand, stod der ca. 3 timer, inden vi kørte hjem, var det ikke lovligt, da jeg ikke havde de pågældende papirer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mig bekendt... |
David |
08-08-2004 23:08 |
|
gælder reglen kun ved erhvervsmæssig transport, dog er defnitionen af erhverv ret bred...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tina-tossen |
ElseG |
09-08-2004 00:45 |
|
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest.. Så HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| David... |
Q-Lover |
09-08-2004 08:28 |
|
....næ min ven, der tager du fejl. Reglen gælder nemli´ også private.
Ligesom reglen om tranport til stævne med væsentlige pengepræmier OGSÅ gør det til en "erhvervstransport".
Reglerne er sådans et mere lavet for at få folk til at tænke sig om når planlægger turen. Og det er vel meget godt ikk' ?
Claus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reglen gælder kun... |
|
|
... hvis du "opfylder" disse betingelser:
- kørsel mere end 50 km hjemmefra
- kørsel med andres heste
- kommerciel kørsel (når du får penge for det)
Hvis du bare kører med dine egne heste, så kan du køre så tosset du vil.
Hvis du kører rundt med andres heste, og/eller hvis du modtager kørepenge, så skal du faktisk have en "autorisation som transportvirksomhed". Den er ganske gratis, og ansøgningsskema kan rekvireres fra Fødevaredirektoratets veterinærafdeling på tlf. 33 95 62 60.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja så må jeg lige hører |
|
|
Altså nu er jeg selvstændig vognmand, skal jeg så stadig have alle de der papirer????
Tina, som er ret forvirret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vil sige |
|
|
At hvis jeg kører rundt med mine egne heste (hmm ponyer hihi) så må jeg kører DK rundt hvis jeg har lyst?
Hvorfor så : "kørsel mere end 50 km hjemmefra" der står jo intet i den sætning om, at det kun er hvis jeg modtager penge for det eller kører med andres heste..den kunne jo sagtens forståes sådan, at jeg ikke må køre længere end 50 km væk hjemmefra med mine egne dyr?!
Så må jeg egentlig ikke hjælpe min veninde med at flytte hendes hest i weekenden? Det er mig der kører dytten, hun sidder selvfølgelig ved siden af, men jeg må stadig ikke? Øv da..
- TrineHusk at kigge på denne side DSP.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har du det |
Kirsten (haflinger) |
09-08-2004 15:21 |
|
næsten på Plads Trine
Du må køre uden godkendelse, med din egen hest, hvis du ikke kører længere end højst 50 km fra din bopæl.
Hvis du kører med andres heste skal du have en godkendelse, uanset hvor kort/langt det er.
Mvh.
Kirsten | Jo mere jeg lærer mennesket at kende, jo mere holder jeg af dyrene. |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm ok |
|
|
men kun næsten
Så har jeg godtnok været en værre bølle da jeg i sidste weekend tog til Fyn med én af ponyerne  ??
Godt det ikke sker ofte jeg kører så langt
Nå, men det kunne da være man skulle overveje at få lavet sådan et certifikat eller hvad det nu er?
Kirsten: Har du forresten set min tråd på Avl omkring det føl jeg snakkede med dig om, for et stykke tid siden? Tråden hedder noget med Rødskimmel - der kan du se billede af både føllet og moren. Tror måske godt der kan være Haflinger i moren? Og dermed også i Cicero som jeg troede der var 
- TrineHusk at kigge på denne side DSP.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej.... |
David |
09-08-2004 16:24 |
|
Almindelige privatpersoner der køre med deres hoby hest skal IKKE have autorisation. jf. artikel 1 -2 "Dette direktiv finder ikke anvendelse på: a) - transport af dyr i ikke kommercielt øjemed og af enkeltdyr ledsaget af en fysisk person, der er ansvarlig for dyret under transporten "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| david har helt ret ifølge loven |
inger christensen |
09-08-2004 16:53 |
|
I må godt læsse jeres egne heste og køre en tur på over 50 km.
min mand er selvstændig vognmand og han må også godt køre med sine gene heste til steder der ligger over 50 km fra vores bopæl. Men hvis han tager betaling for at køre naboens hest til samme sted. skal han ha det omtalte bevis for at køre lovligt.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iflg. fødevaredirektoratet |
|
|
Så står der:
Alle virksomheder eller personer, der foretager kommerciel transport af dyr over længere afstande end 50 km eller til udlandet, skal være autoriserede som transportvirksomhed. Det er et EU-krav, som blev indført i 1997, da reglerne om beskyttelse af dyr under transport blev strammet.
Læg mærke til personer! Yderligere gælder følgende forhold:
når der transporteres mere end ét hvirveldyr
når dyrene transporteres mere end 50 km eller over en landegrænsenår
Dyrene transporteres i kommercielt øjemed
Som enkelt person, kan man i realiteten transpotere sin egen hest plus naboens og modtage benzinpenge af denne nabo og så skal man faktisk have autorisationen.
Jeg har haft den i nogle år også selv om jeg er privatperson, den er gratis at få og jeg er sikker på
ikke at få bøvl med politiet eller forsikringsselskabet selv om jeg modtager benzinpenge.
Fødevaredirektoratets hjemmeside
Venlig hilsen Charlotte Der ved dette indlæg, kun har ytret sin egen mening, velvidende, at mange andre har en anden. Er livet ikke herligt? Vi lever i et frit land, hvor vi hver især har lov til at have vores egne meninger. Billeder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| canmax!.. nej det må du ikke |
David |
09-08-2004 17:53 |
|
For hvis du køre med to heste vil vogntogets samlede tilladte totalvægt normalt overstige 3,5 T og så skal du både have autorisation og vognmandstilladelse såfremt du transporterer andres heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| David.... |
|
|
Jeg har trailerkort, Hvis jeg tager min personbil og trailer og "Smider" to store eller små ponyer ind i, kan jeg da godt holde mig under 3,5 t, men reglen gælder stadig.
Venlig hilsen Charlotte Der ved dette indlæg, kun har ytret sin egen mening, velvidende, at mange andre har en anden. Er livet ikke herligt? Vi lever i et frit land, hvor vi hver især har lov til at have vores egne meninger. Billeder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| definition |
Q-Lover |
11-08-2004 12:47 |
|
Der findes en lignende regel (50 km) inden for erhvervstransport med mennesker. Der skal man have en spciel uddanelse hvis man skal køre mere end "50 km fra garageringsanlæg". Den tolkes faktisk sådan at så længe man ikke bevæger sig uden for en radius af 50 km fra det sted hvor bussen holder til, så skal man ikke have den uddannelse. Er det det samme der defineres her ?? David ??
Claus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm - lovhenvisning??? |
|
|
Har lige læst dette indlæg, da jeg ofte kører for andre (for at få erfaring).
Jeg får ikke noget for det (jo måske en sodavand på vejen  )
Men efter at have læst dette indlæg er jeg sådan set så forvirret som jeg kan blive
Jeg sidder her og læser, man må sådan og ikke sådan, men gerne sådan - og så er det bare at jeg rigtig meget mangler en hesvisning til den lov der tales om - sådan at jeg selv kan læse mig til svaret
hvem kan henvise til loven??? (det lyder nemlig som om der tales om to forskellige ting her...)
Venter spændt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tak sif!! |
|
|
Har været inde og læse og jeg har jo ingen problemer med loven når jeg kører for dem jeg kører for!!!
Her er hvor jeg læste - sådan lige hvis andre vil læse med - det er lidt om hvornår man er kommerciel og hvornår man ikke er...
(gu' ve' om jeg kan finde ud af dette her med at linke??)
Fødevareministeriets regler
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lov og regler |
David |
11-08-2004 14:40 |
|
Følgende skal værr opfyldt for at transporten foregår lovligt:
Når man køre sine egene heste i ikke komercielt øjemed:
Traileren/transporteren skal være godkendt til dyretransport, dette står enten på registrerings attesten eller på en blanket fra statens bilinspektion der skal ligge i bilen
Når der køres med egene heste i komercielt øjemed (professionele ryterer, stutterier og lign.):
Udover ovenstånde, autorisation fra fødevaredirektoratet
Når der køres for fremmede :
Udover begge de ovenstånde, Vognmandstiladelse udstedt af Færdselsstyrelsen såfremt vogntogets samlede TILLADTE totalvægt overstiger 3,5 T
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja.... |
David |
11-08-2004 14:42 |
|
50 km reglen fortolkes på ca. samme måde som 50 km reglen indefor buskørsel (hvidt og blåt bevis)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i det link jeg har skrevet |
|
|
står der altså følgende:
Mere hobbybetonet transport af dyr er altså ikke omfattet af kravet om autorisation, fx transport af dyr til dyreskuer, transport af heste til nationale ridestævner eller transport af dyr til hunde-, katte-, fugle- & fjerkræudstillinger.
Dvs. at jeg da sagtens kan køre min veninde og hendes heste til stævne uden at der er noget galt i dét...
(og vi kommer jo snildt over de 3500 kg - og jeg har trailerkort og bilens papirer og trailerens papirer er i orden - og ´jeg tjener ikke penge på det!!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Transport |
|
|
Man skal kun have autorisation, hvis disse 3 krav er opfyldt samtidigt:
- kørsel mere end 50 km hjemmefra
- kørsel med andres heste
- kommerciel kørsel
Jeg har talt med Fødevaredirektoratet,og der burde ikke være nogle problemer for nogle personer her som selv transporterer eller kører med andre, så længe der ikke er nogle der tjener på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|