|
|
| vil gerne høre jeres mening.. |
|
|
hejsa alle..
jeg er netop blevet frygtelig uvenner med min ellers så gode dejlige veninde gennem 15 år..
årsagen er, at jeg de sidste 3 uger har passet hendes kat, mens hun var på ferie i USA.
Imens hun har været væk, har denne her kat brugt vores sofaer til kradsebræt, vi har stofsofaer, der er 5 mdr. gamle, så den har fået revet en hel del tråde ud på næsten alle kanter af de to sofaer..
jeg var ikke belvert advaret om, at han kradsede sådan på hendes sofaer derhjemme..
det er så en ting. jeg har så haft lånt en kjole af en anden veninde, der i en dag hang på min skabsdør, da den skulle luftes.. katten var derfor belvet forment adgang til soveværelset.. den har så alligevel været derinde, og har brugt kjolen til at komme op på skabet, hvilket har resulteret i, at der er kradset hul fra bunden af kjolen og helt op til brystet, og det er ikke noget, der kan laves..
jeg skriver derfor en mail til min veninde om, at hendes kat har det godt, men at den desværre er lidt for glad for at kradse i mine ting, så de går i stykker.. men at vi må finde en løsning, når hun kommer hjem fra ferie..
hun kom så for at hente katten igår.. og hjeg siger til hende, at vi er nødt til at finde en løsning på det med kjolen, da det ikke er min, og at mine sofaer heller ikke er for pæne..
så pakker hun katten sammen, og siger at det kan ikke være hendes problem, at hendes kat har ødelagt noget, da jeg har passet ham..
så bliver jeg en smule gat, og siger at det ikke er min kjole, katten har ødelagt, men en venindes, så jeg syntes ikke, at hun bare kunne være ligeglad, men det mener hun åbentbart..
er jeg forkert på den... skaljeg bare affinde mig med, at hednes kat har ødelagt en hel del ting hos mig, og så betale for en ny kjole??
hun sluttede af med at sige tak for et godt venskab, og så smækkede døren i..
da følte jeg mig godt nok dum..her har jeg passet hendes kat i 3 uger, og så er det takken..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikringen |
| Forfatter:  |
ElseG |
| Dato:  |
15-07-2004 19:09 |
|
hvad siger den... ????
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest.. Så HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvilkens?? |
|
|
min eller hendes forsikring??
hun har ingen forsikring på katten, og mener ikke hendes indbos forsikring vil dække det..
har ikke undersøgt til bunds, om min vil.. ved ikke, om min egen indbo vil dække, når katten ikke er min egen..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha!! den er svær |
Laksi |
15-07-2004 19:37 |
|
Føler med dig, det er godt nok træls, at et godt venskab, skal gå i vasken, på grund af en sofa og en kjole. Havde hun så bare været ked af det, og forsøgt at undersøge om, der ikke var mulighed for, at hendes forsikring, kunne dække nogle af dine udgifter.
Men jeg håber da i finder en løsning på problemet, og bliver gode venner igen.
Vrinsk Laksi
Gør livet til en fest - rid islandsk hest.
Man kan trække en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.Laksis hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved det ikke |
|
|
Åh jeg ved det ikke.. nu har jeg skrevet en mail til hende... så nu må jeg se, hvad hun siger til det..
jeg mener bare, at hvis et af mine dyr ødelagde noget, mens det blev passet et andet sted, så ville jeg helt sikkert betale for det.. synes ikke man kan være andet bekendt, når en anden personlig gider passe ens dyr..
men ved ikke, om det er mig, der er forkert på den?? er det den risiko, man tager ved at sige ja til at passe en andens kat?? for det tør jeg da ikke isge ja til en anden gang så..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hrm... betaling... |
|
|
Jeg ved ingenting om det - men jeg synes da godt, hun kunne have informeret dig i forvejen om, at den kradsede så meget i møbler.
Mht. kjolen - så ville jeg nok have holdt døren noget bedre lukket, hvis jeg var dig. Og sådan ville jeg nok også have tænkt, hvis det var min kat.
Hun har jo ikke direkte tvunget dig til at passe kræet. Eller?
-+- Zip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej, det har hun ikke |
|
|
nej, jeg er selvfølgelig ikke blevet tvunget, men sagde ja for at hjælpe hende, da 3 uger er lang tid for en kat i en pension..
og jeg passede også på, den ikke kom i nærheden af kjolen, men det gik så galt alligevel.. desværre.. men jeg ville nu alligevel erstatte den, hvis katten havde været min egen.. og det samme gælder for sofaerne..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hendes forsikring |
|
|
burde dække. Det skal lægges ud som om at katten aldrig har gjort noget sådan før. Altså det må være fordi at den er et andet sted. Hvis i fortæller hendes forsikring at det er sket før, så er der intet at hente. Så hvis nu man antager at den ved at blive passet ude pludselig ændre adfærd, så er det er uforusigeligt uheld. Så skal hendes forsikring dække, ligesom min forsikring dækker hvis min hyp uforusigeligt drøner ud foran en bil og ødelægger den.
Så få en ordenlig dialog med hende og forsøg at få den forsikring til at dække.
Held og lykke
Dorthe Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorthe... |
|
|
Mht. det eks. du nævner med, hvis din hest drøner ud foran en bil, siger vores forsikring noget andet...hvis en af vores drøner ud foran en bil, er det bilejerens egen forsikring der skal dække, da hesten ikke kan gøres ansvarlig for sine handlinger 
Det er fordi hesten er et utilregneligt dyr....
Ved ikke om det er gældende for alle eller det bare er vores forsikring der har disse regler
Dog kan vi gøres ansvarlige, hvis de er løbet ud af vores fold og den ikke har været forsvarlig indhegnet....
Hmmmmm de forsikringer er noget værre rod en gang i mellem....
Monica: jeg håber der kommer en løsning på de problemer omtalte kat har lavet....om ikke andet, kan du da ikke kalde hende for en veninde....en rigtig veninde ville da ikke te sig på den måde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke for noget...men |
Milse |
15-07-2004 22:47 |
|
Alle der bare har en smule forstand på katte, ved at de til tider kadser i ting/møbler....og katten er jo et dyr, som er meget svær at bestemme over/sin egen herre, så hun kan ikke forudse om den vil gøre det hos dig eller ej...jeg mener at katten er i din varetægt/dit ansvar, når du siger ja til at tage den ind i huset i 3 uger, og du alene bestemmer om den skal være i stuen hos dine sofaer mm. kan da godt se at det er smadder ærgeligt....men kan godt følge din veninde, når hun siger fra, for hun har ikke på noget tidspunkt haft mulighed for at hente/fjerne den, og gøre bod på de evt. skader katten kunne forvolde hjemme hos dig...jeg vil mene at du må æde den...evt. undersøge med forsikringen, men kan være et problem, når du selv har sagt ja til at passe den, lukke den ind!!!! Men skal ikke gøre mig mere klog på det, da jeg ikke ved nok om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tarvelig veninde - godt |
JeanetteB |
16-07-2004 11:58 |
|
du kom af med hende! Hvis det havde været min kat, havde jeg ikke kunnet drømme om at rende fra mit ansvar, som hun har gjort det! At du har været sød og tilbyde din hjælp med at passe hendes kat, er ikke ensbetydende med, at du har sagt ja til at få molestreret dit hjem....
Hun bør værsgo punge ud og betale for de skader, katten har anrettet. Ellers sender du hende bare en regning for pasning af katten på 60-70 kr. pr. dag, som det ville have kostet i en kattepension. Hun er vist ikke værd at have som veninde ....
Og så der det altså ikke rigtigt, at alle katte kradser i møbler m.m. Ingen af mine 6 stk. gør det ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeanette |
|
|
hej jeanette..
min mening er også, at hvis vores venskab ikk ebetyder mer efor hende, end at hun er villig til at droppe dethele, fordi der er lidt modgang, så kan det næsten være det samme.. jeg er så dybt skuffet over hende..
at sende en sådan regning vil jeg nok ikke få det helt store ud af...
hendes mening er jo, at det ikke er hendes problem, at hendes kat har ødelagt noget...
har også selv tidligere haft kat, og hun kradsede skam helle rikk ei møbler, men kun på sit kradsebræt..
synes egentlig at min ex veninde skulle have købt et sådan bræt for en sikkerheds skyld, så var hun da lidt mere sikker hun, katten ikke lavede ballade..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tarvelig |
ConniLehmann |
16-07-2004 14:10 |
|
Æv hvor er det trist at et venskab går i stykker på sådan noget.
Nogen gange opdager man bagefter at venskabet kun bestod, fordi man lod sig bruge.
Jeg syntes bestemt ikke at du skal finde dig i dette.
Jeg har selv prøvet at få ødelagt ting af andres dyr, godt nok i deres hjem, hvor jeg kom som besøgende - begge gange var det hunde der var syndere - dog ikke samme sted.
Den ene gang åd hunden min sprit nye mærkevare taske, den var ubrugelig bagefter.
En anden gang havde jeg høfligt stillet mine -kun brugt 3 gange- jodphurs i entreen, mellem en masse andre sko og støvler, hos en veninde. Da jeg skulle gå manglede den ene støvle hele skaftet og det øverste ved vristen - ingen andre sko var blevet spist...
Rigtig trist - de var en del af min mands bryllupsgave til mig...
Ingen af gangene fik jeg mere end en undskyldning (hvad pokker er det for en mentalitet folk har??)...
Min holdning er, at ødelægger mine dyr andres ting, er jeg ansvarlig og det mener jeg også at andre må være..
Men det er ikke altid nemt at få folk til at erstatte uden at man bliver uvenner.
Conni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundelov |
B8 |
16-07-2004 14:47 |
|
Der er erstatning for de skader hunde medfører. Efter Hundelovens § 8 har hundeejeren objektivt ansvar for den skade hunden forvolder, uanset hvem eller hvad skaden rammer. Hundeejeren har pligt til at holde hunden ansvarsforsikret.
Hvis skadelidte har medvirket til skaden (herunder i form af simpel uagtsomhed) kan erstatningen nedsættes eller helt bortfalde.
(Eyben, W.E. & A.V. Kruse,Formueretten, 1991, p. 177).
Find evt. hundeloven på www.retsinfo.dk
Conni Lehmanns støvler og sandsynligvis også hendes taske, er efter min mening dækket af loven, og erstatning skal gives.
For katte gælder (desværre i dette tilfælde) andre regler, som jeg ikke liiige kan huske.
B8
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hunde og katte |
Susanne M-H |
16-07-2004 15:13 |
|
Hejsa.
Angående forsikring så hører hunde under at de og deres ejere kan gøres ansvarlige for deres gerninger, dvs. hunden skal være forsikret.
Derimod er falder heste og katte ind under de dyr der ikke kan drages til ansvar for deres handlinger og derfor er det den skadevoldtes egen forsikring der skal betale.
Angående katten så undrer jeg mig over at du har haft den i stuen i tre uger mens den ødelagde dine sofaer? Hvorfor har du ikke lukket den inde i et andet rum når du ikke var der, eller på anden måde skærmet dine sofaer, når du nu havde konstateret at den gerne ville væsse kløer i dem?
Jeg syntes at det lyder lidt mærkeligt i mine ører.
Susanne M-H Always look at the bright side of life. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havde det været mine |
DianaB |
16-07-2004 16:59 |
|
Guldklumper som der var en der havde tilbudt at passe i 3 uger, så var jeg fluks kommet til lommerne, så vedkomne kunne få erstattet tingene!!
Men som en anden nævner, så er det altså lidt mærkeligt at du har den i stuen i 3 uger, når du må have bemærket at den kradsede i sofaerne?? Jeg mener, det flænsede vel ikke det hele på den aller sidste dag??
Og til jer der siger at alle katte kradser i møbler! Nej det gør det ikke. Mine 3 kradser ikke i møblerne, men har også godt med kradsebrætter til rådighed!
Under alle omstændigheder, så skulle hun punge ud for den kjole, og så måtte i finde ud af en løsning med de sofaer.
DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stuen.. |
|
|
katten har ikke været alene i stuen.. men min lejlighed er desvæære indrettet således, at det ikke lige er sådan at lukke stuen fra..
jeg prøvede at lægger tæpper over sofaerne, men det syntes katten bare var endnu sjovere at lægge sig under, for så derefter at gå til angreb på sofaerne..
den har heller ikke i alle tre uger vandret rudnt i mine sofaer, den blev holdt væk så godt vi kunne. men jeg brød mig helle rikke om at slå på katten.. jeg prøvede at sprøjte vand på den et par gange, men uden resultat..
har netop modtaget en mail fra hende, og det er nu fra min side konstateret, at vi ikke længere er venner.. jeg føler mig en smule røvrendt..
jeg ville selv til enhver tid erstatte noget, mine dyr havde ødelagt, uanset om det var ifølge lovgivning eller ej.. jeg ville være overlykkelig for, at nogen ville tage mine dyr indenfor i deres eget hjem, og skulle der ske en skade, ville den blive erstattet..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha den er sværd |
|
|
Men altså jeg har været i den situation hvor jeg også passede min venindes kat.
Han lov at komme og opførte sig faktisk som om han var på ferie. Tog sig også nogle friheder - som at kradse i gulvtæppet ... fik 'æltet' en trøje i stk. (klørne hang fast i stoffet.)
Men altså trøjen var min egen fejl... den kunne jeg have lagt ind i skabet... Gulvtæppet var ikke sådan lige at fjerne og jeg gad ikke gøre et større nr ud af det..... han fik et FY nå jeg så det ... hvilket var meget sjældent hihi
Min veninde kom og hentede sin kat ... og ringede så til mig 4 dage efter - hun var blevet nød til at køre til dyrlægen fordi katten havde været i slagsmål da den boede oppe hos mig - med det resultat at den havde fået en mega byld.
Hun kunne jo have forlangt at jeg skulle betale den regning ... men var i stedet glad for at han i hele taget havde været ude og lege.... og spille med musklerne.
Der var ingen sure miner mellem hende og jeg ... men jeg vidste hvad jeg gik ind til da jeg sagde jeg til passe katten og min veninde kunne jo ikke gøre for at katten kedede sig når jeg var arbejde. (ville ikke lukke ham ud når jeg ikke var hjemme for jeg er en værre pylrerøv hihi)
Det er rigtig surt at et venskab skal gå i stykker pga en velment tjeneste ... måske dit budskab har lydt hårdt og så er hun gået i forsvarsposition.... og er måske ked af at det er sket men viser det blot på den 'dum' måde
Knus fra Lottemusen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har ofte. |
inger christensen |
17-07-2004 07:19 |
|
andres dyr i pasning.
flere hunde og heste har i længere perioder boet her hos os når ejeren ikke selv kunne varetage dem.
De få gange en af disse dyr har ødelagt vores ting har ejeren som en selvfølge betalt for det som var ødelagt.
Min gamle shæfer har ved pasning i flere dage hos en bekendt, ødelagt et af deres hovedtøj. jeg betalte da for et nyt hovedtøj da det jo var mit dyr som var skyld i skaden og jeg jo er ejeren.
din " veninde" burde efter min mening selv hendvende sig til dig og fine en rimelig aftale ang. de beskadiget ting.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups...den er ikke god |
AnjaFP |
17-07-2004 15:48 |
|
Min hund fik for et stykke tid siden ødelagt en rude i en udestue fordi han løb ind i den under leg og den tilbød jeg med det samme at erstatte.
Hvorvidt hun skal godtgøre kjolen eller ej, vil jeg ikke tage stilling til og heller ikke med sofaerne for den sags skyld.
Når vi siger ja tak til at passe andres dyr løber vi en risiko for ulykker (hvis en hund ødelægger noget i et fremmed hjem mens den bliver passet, så dækker forsikringen ikke). Lige så vel som ejeren løber en risiko.
Uanset min manglende stillingstagen vil jeg dog til en hver tid mene, at din veinde burde have undskyldt mange gange over de ulykker som hendes kat har lavet. Alt andet er uforskammet......
Hilsen, Anja 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej alle |
|
|
!000 tak for alle jeres svar.. var rart at høre nogle andres mening end dem, man selv kender, da de typisk vil vælge parti
jeg vil til enhver tid selv erstatte noget, mit dyr havde ødelagt hos andre, uanset hvad.. det er meget muligt at man selv påtager sig den risiko, ved at sige ja, men jeg ville nu ikke kunne leve mig mig selv, hvis jeg vidste min kat havde ødelagt en kjole hos en anden person, og jeg så ikke ville betale.. mener selv, at det er almindelig almen dannelse at være høflig og taknemmelig over, at nogen gider tage ens dyr ind i ens eget hjem..
for mig er det ikke længere et spørgsmål om penge, da jeg ved, jeg ikke vil få nogen..
erstatter selv kjolen, da jeg ikke vil være bekendt at levere en ødelagt kjole tilbage, som jeg har lånt..
nu handler det mere om, at vores såkaldte venskab åbenbart ikke har været godt nok til hende, og hun derfor bruger det her til at slippe ud af det på, frem for at turde sige det til mig direkte..
Jeg har besluttet mig for, at når vores venskab har betydet så lidt for hende, gider jeg ikke gøre mere ved det.. synes det ville være at kæmbe en dødsdømt kamp.. og det gider jeg ikke spilde min tid på..
men rigtig mange tak for alle jeres svar, også dem, der var uenigne med mig..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|