|
|
| Hjælp til mishandlet kvinde |
|
|
Jeg er lidt i vildrede og ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Vores nabo (vi bor i lejlighed) kom for en uges tid siden og fortalte at hendes mand tæver hende og viste en masse blå mærker og bad os ringe efter politiet hvis vi hørte noget.
Her for lidt siden kom hun så igen med et blåt øje og nye mærker, han havde tævet hende igår igen, desværre hørte jeg intet.
Jeg ville ikke tøve et sekund med at ringe hvis jeg hørte noget, men i en boligblok med meget larm og en elevator skakt mellem vores lejligheder hører man ikke meget.
Er der ikke noget man kan gøre ud over at ringe til politiet som vel kun virker hvis han er igang med at slå hende ?
Jeg har ondt af hende, de er nydanskere og hun må virkeligt være desperat for at komme og ringe på vores dør og fortælle en dansk mand (min forlovede) om det og vise ham sine blå mærker.
Jeg er bange for at han en dag gør alvorlig skade på hende og det vil jeg ikke have på samvittigheden hvis der er noget jeg kan gøre.
Vær sød at hjælpe hvis i har en ide.
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krisecentre |
| Forfatter:  |
Tine K |
| Dato:  |
08-07-2004 18:02 |
|
Hej Signe
Mit forslag vil være, at I får hende til at pakke lidt tøj og en tandbørste - når han ikke er hjemme. Er dette ikke muligt, så kør uden. Hjælp hende til et krisecenter for kvinder. Der er meget forskellige - både drevet af Frelsens Hær, offentlig og selvejende. Prøve at se i jeres lokale telefonbog.
På disse centre kan man komme stort set fra gaden - hvis der ikke er optaget, og personalet vil herefter tage hånd om de forskellig problemer det enkelte menneske kommer med.
M.v.h. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tine |
|
|
Jeg tror bare ikke hun kan overtales til et krisecenter, og hun snakker ikke voldsomt godt dansk, så det er svært at forklare hende det.
Desuden er det ikke altid krisecentre har plads til folk, især ikke hvis politiet ikke er blandet ind i det.
Det er jo et råb om hjælp at hun kommer til os, men jeg tror ikke selv hun tør gøre noget af frygt for mandens hævn.
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Krisecenter |
|
|
Jeg vil også mene at hun skal henvende sig på et krisecenter.
Der behøves ikke være politi indblandet i sådan noget, og hvis der ikke er plads på det lokale center, kan de henvise til et andet.
Desuden mener jeg bestemt at hun skal henvende sig på kommunen hos sin sagsbehandler.
Hvis manden jævnligt banker hende, er det da bedst hvis hun får noget hjælp til at komme væk fra ham. Og især hvis der er børn indblandet (men det ved jeg jo ikke om der er)
Kommunen kan også hjælpe med en tolk, hvis det er nødvendigt.
Desværre er det ikke nemt at komme ud af sådan et forhold, jeg har selv prøvet det, og det tog lang tid inden jeg fik så meget mod at jeg kunne forlade manden.
Og det tager endnu længere tid at genopbygge en selvtillid og et selvværd.
Og jeg kunne slet ikke forestille mig hvordan det ville være at bo i et land hvor man knapt kan sproget, og samtidigt have store problemer i hjemmet af den slags.
Mvh
mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Mette og Lisbeth |
|
|
Tak for linksene.
Jeg må indrømme at jeg ikke aner om de har børn, det er ikke mennesker vi har haft kontakt til før nu.
Jeg vil prøve at skrive til det nærmeste krisecenter og spørge om råd og hvis hun kommer igen foresl¨å hende at kontakte et krisecenter, jeg kan ikke så godt gå over at ringe på, da jeg jo ikke ved om manden er hjemme, så må vente på at hun kommer til os, man føler sig sku lidt hjælpeløs.
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næste gang |
ElseG |
08-07-2004 19:58 |
|
du ser hende, med et nyt blå øje... Så griber du hende under armen og tager hende med på politistationen, for at anmelde manden... Så kan de afhente ham på hans eventuelle arbejdsplads... Så kan han få det oveni som straf for det.. + det han vil få for vold, mod sagesløs..
Og kvinden får du anbragt på et krisecenter, men det har i styr på længere oppe..
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter!
| "Uanset, om du køber/sælger/lejer/udlejer din hest.. Så HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Jeg har kontrakter liggende, lige til at sende til dig, bare fortæl, hvilken du skal bruge...!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Hippocampus |
08-07-2004 20:05 |
|
Du behøver ikke at vente til du høre noget, hvis kvinden har blå mærker kan du tage hende med til skadestuen, her kan en læge tilse hende og sagen vil automatisk blive videregivet til politiet herefter (hvis hun ønsker at anmelde..)
Hyg Anders lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At blande sig |
|
|
er selvfølgelig det man bør gøre, men det bliver desværre ikke altid taget så godt imod.
Manden bliver sikkert stiktosset og af bare skræk tager hun hans parti....så pas på hvad i gør.
Mit forslag er at tage hende under armen en dag manden ikke er hjemme og tage hende med hen på det lokale krisecenter. Måske kan i få lov at se stedet og tale med nogen af de frivillige og hun kan få at vide hvad der vil ske hvis det en dagbliver så meget for meget for hende at hun vil flygte derhen.
Så ved hun hvor det ligger og har måske fået en garanti for at de selvf. tager imod hende og hvad der er kutyme for at der så vil ske med hende bagefter.
Hun kender jo ikke det danske samfund og lige mht voldsramte kvinder og hjælp til samme...gør jeg faktisk (heldigvis) heller ikke.
Hvis hun ved der står et professionelt sted klar til at tage imod hende så vil hun måske også bruge det.
At anmelde anden til politiet er sikkert ikke en ameldelse hun vil stå ved alligevel...hun må selv anmelde ham for ellers tror jeg ikke der sker noget ved det.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En kop kaffe... |
|
|
Ja, nu går jeg måske lidt forsigtigt til værks - men start med at ringe på og inviter hende på en kop the/kaffe en dag du ved manden ikke er hjemme og find ud af hvordan tingene hænger sammen, om der er børn, har manden arbejde (han er sikkert dybt fustreret over et eller andet) osv..
Politianmeldelsen er det ikke sikkert hun kan "holde ved" når det bliver alvor og så er det jer der står med "håret i postkassen" med en meget ærekrænket nabo af anden etnisk herkomst, og det er ikke sikkert det er særlig sjovt i længden.
Snak med hende, forklar hende det danske system med krisecenter osv... få hende til at forstå at det han gør er ulovligt her i landet og vær sikker på hun forstår hvad I siger.
Tag den så derfra med krisecenter og politi, hvis det er det hun ønsker.
Håber det bedste for jer og naboerne.
Mvh. Lotte_L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for at få |
|
|
ophold mere end 1 døgn tror jeg det er, skal hendes kommune være villig til at betale. Det er de som regel, så det burde ikke være et problem.
Der ud over skal hun være klar over at skal hun i sidste instand skilles, kan det koste hende hendes opholdstilladelse, netop derfor er mange kvinder villige til at leve med tæskene.
Det tyder på hun gerne vil have hjælp, men ikke selv melde ham, for så er det ikke hende der har gjort noget"forkert" i forhold til manden.
Der er ofte venteliste på ophold i kricecentrene, så det kan være et problem at finde et ledigt.
Ofte vil man forsøge at genetablere hende i et område lang væk fra den oprindelige bopæl, så hun har mulighed for atstarte på en frisk.
Er hun fra Parkistan må du gerne sende mig en besked.
Der er som allerede nævnt mange med anden etnisk baggrund en dansk på kricecentrene fordi de typisk ikke har eget netværk i lighed med danske kvinder, der vil være gode mulighedder for at skabe et netværk deri gennem for hende.
Jeg ville personligt give hende den allerede nævnte kop kaffe, og tage ne snak med hende, og i det omfang der er dig muligt tilbyde hjælp med at komme videre, men ikke blande mig direkte i deres konflikt, det er stadigvæk dig der ksla leve med naboen bagefter.
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|