|
|
| karantæne/sygestald.. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
26-06-2004 18:02 |
|
adgang borbudt.
Ja sådan står der på mine stald døre .
min datter og hendes veninder har jo i denne uge været på ridelejer i susåen. Desværre er der udbrudt kværke på ridelejeren. Vi fik oplyst at ponyen skulle stå der i tre uger før man kunne regne med at den var ovre den periode hvor kværken kunne vise sig hos ponyen.
Min datter var jo ulykkelig over at hendes pony skulle stå der og hvis der kom nye tilfælde af kværke ville perioden på 3 uger hele tiden blive forlænget. Der ville jo også være stører mulighed for smitte hvis ponyen blev på susåen.
jeg valgte derfor at kontakte min dyrlæge og i samråd med denne, omdannede vi vores stald til sygestald. alle vores andre heste og ponyer går jo på græs, så det var muligt at adskille disse to flokke.
Inden vi fik set os om var 3 ponyer fra ridelejren inlogeret her hos os, for de to frememde ponyer kunne ikke komme hjem til deres pension grundet rissiko for smitte.
Der er lavet strenge regler for adgang til stalden.
1.Man må ikke være i berøring med dem i syge stalden og derefter gå over på folden til de andre.
2.Hvergang man har været i sygestalden skal man skifte tøj og gå i bad. samt lægge sit tøj til vask.
3.alle foderspande/vandspande/ krybber afvaskes hver dag i rodalon.
4. alt rideudstyr til ponyer i sygestalden må ikke tages ud i sadel rummet men skal holdes i sygestalden.
5. alle ponyer fra sygestalden må ikke komme i kontakt med andre heste de næste mange uger.
6. alt ridning på vores baner og i ridehuset er lukket for alle udefrakommende.
7. ophold i stalden og omkring ponyerne skal reduseres kraftig og kun være det nødvendige.
Der er indkøbt hvidløg/ levertran og foder med mange urter så jeg på den måde kan styrke ponyerenes imunforsvar.
Jeg håber vi slipper for udbrud af kværke og krydser fingre for at vi om 3 uger kan sende de to ponyer hjem med ønsket om en god sommer.
imc  .
livet er herligt nyd det mens du kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyhada... |
PiaGlanni |
26-06-2004 18:07 |
|
Sikke et arbejde
Men hatten af for dig, det er flot at du tacler det så *proffesionelt*
Jeg håber I slipper med skrækken, og får en sygdomsfri sommer
Mvh Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg sidder |
Emmara |
26-06-2004 18:38 |
|
her nede på Stevns og krydser fingre for at kværken ikke er kommet med ponyerne hjem.
Super Inger slår til igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyh ha - stakkels jer |
hellevj |
26-06-2004 18:42 |
|
Men godt at nogen tager det seriøst.
Jeg glemmer ALDRIG da vi havde kværke i Kongelunden. Karentænte staldens heste skulle bruge det ene ridehus og skridte en vej, mens vi andre skulle bruge det andet og altså ride den anden vej.
Der skete ikke yderligere smitte - men det var dødbesværligt for alle i de 4 -6 uger det stod på.
Held og Lykke med det.
mvh
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja. i kan tro jeg også selv |
inger christensen |
26-06-2004 19:05 |
|
krydser alt hvad der kan krydses.
kværke er jo ikke noget at spøge med og kan være en alvorlig sygdom for heste og ponyer.
Jeg er hysterisk når det gælder sådan noget men det er jo også med til at minimere rissikoen for videre smitte.
imc 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kværke.. |
|
|
Vi har også haft kværke for 13 år siden, det var en hingsteejer der glemte at fortælle at vores hoppe havde kværke da vi fik den hjem. Smart, specielt fordi vi selv havde hingst og bedækningshopper i stalden.
Bedækningshopperne fik penicillin forebyggende for ikke at løbe nogen risiko.
Behøver jeg fortælle at vi har aldrig har brugt den hingsteholder siden og fraråder alle at bruge hans hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Charlotte |
hellevj |
26-06-2004 19:46 |
|
Kunne du ikke lige sende mig en mail, med navnet på den person ??
Det er MEGET bekymrende, når professionelle folk ikke tager den slags seriøst.
mvh
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inger... |
|
|
har man nogen idé om hvor kværken kommer fra ??? jeg bor ikke så forfærdelig langt fra det omtalte sted, ikke at jeg tror at smitten kommer til mig, men den må jo været blevt båret ind i centret på en eller anden måde...
håber at alt går godt, det er en grim omgang..
Sussie
Check vores hjemmeside - Linedance,westernridning og hygge i FuglebjergDancing Joyriders 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forstår dig godt charlotte |
inger christensen |
26-06-2004 20:52 |
|
jeg ville også blive godt gal hvis jeg fik en hest hjem fra hingst og den så var smittet med kværke.
kværke er ikke til at spøge med. tværdigmod.
Det undrede mig også lidt over at en af de forældre jeg snakkede med på ridelejren slet ikke kunne se det var så alvorligt.
jeg har for en del år siden fået en pony hjem fra en rideskole som havde lånt den. Ponyen var syg med kværke og vi lukkede den ind i en lille stald som vi normalt ikke bruger. vi brugte samme fremgangsmåde som den før beskrevet plan og vi fik ikke en eneste af de andre heste smittet med det. Tiltrods for at det var efterår og hele stalden var fyldt med heste og ponyer.
jeg har heldigvis ferie fra uge 28, men vores plan om at rive en endegavl ned og ombygge alle bokse, må vente til vi ser udfalget af alt dette.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hippie lee |
inger christensen |
26-06-2004 20:56 |
|
´
Nej jeg tror ikke der er nogle som ved hvordan det er opstået.
Der er jo en del heste og ponyer som kommer til udenbys stævner og mange folk besøger jo stedet dagligt.
Det bliver jo næsten som at lede i en høstak, og jeg tror det er umuligt at finde et svar.
Jeg kan da godt forstå du er nervøs når du bor i området.
Det bedste råd jeg kan give dig er at holde dig hjemme og ikke ride sammen med en masse andre.
Undgå enhver kontakt med andres heste og ponyer.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inger... |
|
|
tak for svar... Hippie er taget til Haslev sammen med min datter på ride/arbejdslejer i denne uge.. og her kommer kun heste som ikke er i berøring med nogen derfra eller omegn... og jeg tager med på hedelands tur i morgen og dem der kommer der er fra det område og har heller ikke været her nede.. så mon ikke der skulle være rimeligt sikkert ? vi rider faktisk kun med westernfolk og da man ikke kan låne ridehuset der nede så er der ikke så mange der kommer der...ej starter stævner der...
gys det er faktisk ret uhyggeligt
Sussie
Check vores hjemmeside - Linedance,westernridning og hygge i FuglebjergDancing Joyriders 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor er du dog heldig |
inger christensen |
26-06-2004 21:07 |
|
jeg har af frygt for smitte aflyst min undervisning pluds vores hygge skovture i wekeenderne som skulle begynde i min ferie, bliver desværre heller ikke til noget.
Min datter skulle jo også starte med ny træner men det må også vente til efter sommerferien. det er bare så ærgeligt for hun skulle jo netop til at få en masse ud af sin låne åpony
Jeg har valgt at vi må ha` det på den måde i et stykke tid. Jeg vil aldrig tilgive mig selv hvis jeg fik overbragt smitten til andres dyr.
Håber vitterligt at alle der kommer på susåen tager dette alvorligt og lever op til deres ansvar.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hører der også er kværke i |
hellevj |
26-06-2004 21:09 |
|
Solrød - så jeg tager personligt lige en slapper med at tage nogen steder.

Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shittttttt |
inger christensen |
26-06-2004 21:11 |
|
ja jeg har ingen andre kommentarer.
imc  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Emmara |
26-06-2004 21:23 |
|
Man tør jo slet ikke tage nogen steder.
Alle de børn der skal på ridelejr der er så mange penge der går tabt, hvis de skal aflyse.
Bare de nu tænker mere på dyrene end pengene.
Vi bliver hjemme i skoven,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| susåen har ikke aflyst |
inger christensen |
26-06-2004 21:25 |
|
der starter et nyt hold i morgen.
håber det vil gå godt.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i dag... |
|
|
jeg kørte forbi i dag på min tur til Haslev og der var der en trailer som enten blev læsset eller der kom en hest til stedet !!!! der var dog ingen dyr på foldene men en hulens masse biler... hvor meget bliver der informeret der nede ??
Sussie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hippie lee |
inger christensen |
26-06-2004 21:43 |
|
hvis det var omkring kl 15 var det den sidste af de ponyer der var på vej hjem til mig.
Der kom godt nok en trailer da vi var på vej ud af indkørslen men jeg håber da ikke der var en hest i traileren.
der blev informeret om at det var kværke og de skulle passe på med at omgås andres heste.
Dem som kommer de næste par uger kan ikke medbringe deres egne heste og ponyer.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg var |
Stald Stridsmøllen |
26-06-2004 21:46 |
|
Jeg ar rimeligt overrasket over at der blev ringet hjem til os om. Kamilla går til ridning der hver mandag på Jessie. Jeg er da glad for at de ringede.
Stine
Har du problemer med trailerlæsning, så kontakt Torben på mailCheck også vores hjemmeside - Linedance i FuglebjergDancing Joyriders 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja de har været flinke |
inger christensen |
26-06-2004 21:48 |
|
til at informere dem der kommer der til dagligt.
Det er godt de er så ærlige at meddele det. man har jo desværre hørt om de steder hvor man " glemmer" at informere om det.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikken en omgang |
pjemm |
26-06-2004 21:52 |
|
Det er lige før man ikke tør få smed! Men mine kan altså ikke tåle at gå 2 mdr. mere....
:Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skammer |
Emmara |
26-06-2004 22:01 |
|
mig....men hvor ligger den ridelejer.
Susåen???????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det er |
Stald Stridsmøllen |
26-06-2004 22:11 |
|
Det er Suså Hestesportcenter ved Glumsø.
Stine
Har du problemer med trailerlæsning, så kontakt Torben på mailCheck også vores hjemmeside - Linedance i FuglebjergDancing Joyriders 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kværke |
|
|
er en slags "børnesygdom" som heste sædvanligvis kun får en gang, MEN de kan være raske smittebære i op til et år efter de sidst har været i berøring med kværkesyge heste. Netop derfor er kværke en sygdom der er svær at komme til livs.
Den rammer oftes føl, unge heste, gamle heste og andre med nedsat imunforsvar.
Ikke at jeg ved så meget mere, det er hvad vores lokale dyrlæge har informeret om, da der også er kværke i vores område.
Man kan altså være helt uvidende om at ens hest har kværke.
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt nyt her fra stalden. |
inger christensen |
27-06-2004 12:38 |
|
alle 3 ponyer viser endnu ingen tegn på at være smittte.
De blev her til morgen lukket ud på fold og det foregik i strakt galop med fis og ballade.
Der er ingen feber og alt ser normalt ud.
de brummer godt nok lidt over levertranen i foderet, men ned glider det da.
min ridehset shila er godt nok fornærmet, hun kan ikke fatte at jeg bare går forbig ude på vejen og kaster et vågent øje ind over folden, står pænt ved lågen og venter på at blive taget ind.
Må desværre skuffe hende da hun må blive sammen med de " raske" på sin store fold.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smitte |
christoffer |
27-06-2004 14:25 |
|
hej
smitten kan muligvis komme fra slagelse rideklub der havde en pony med streptokokinfektion samtidig med de havde stævne i st. bededagsferien, jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed men muligheden forligger der da.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups ... jeg bor kun 1 km fra Susaa |
JeanetteB |
27-06-2004 14:59 |
|
Rideklub. Kan smitten overføres via luften eller er det gennem berøring?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dråbebårent |
hellevj |
27-06-2004 15:08 |
|
så vidt jeg ved. Altså KAN det smitte gennem luften - men vistnok ikke i en længere radius; f.x. kan du bringe smitte videre hvis du er på en stævneplads, hvor en hest fnyser ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej christoffer. |
inger christensen |
27-06-2004 17:59 |
|
tak for din mail.
jeg håber da ikke slagelse afholdte ridestævne selv om de vidste at der var kværke på stedet.
Hvis virkelig de har gjort det på den måde skulle de skamme sig.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skrev |
Emmara |
27-06-2004 20:11 |
|
Jeg sidder hernede på Stevns og krydser fingre for at kværken ikke er kommet med ponyerne hjem.
Jeg har fået udtrykt mig forkert....folk tror nu at det er vores ponyer der har været udsat for smitten.
Det er det ikke...det er Inger's ponyer jeg krydser fingre for.
Hvad med smeden ????
Hvor forsigtig er han???? han kommer jo meget rundt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej vivi |
inger christensen |
28-06-2004 06:32 |
|
min smed er meget forsigtig.
heldig vis er der ingen af ponyeren som trænger, men hvis det bliver aktuelt må han gå i bad efter besøget og skifte tøj pluds rense alt sit værktøj.
Jeg har lige tjekket dem alle her til morgen og der er heldig vis endnu ikke tegn på noget som helst.
De er ved at vænne sig til levertranen og det med at få taget temperatur hele tiden er nu også blevet til en vane.
Ja man kan jo vænne sig til meget.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smeden igen |
pjemm |
28-06-2004 07:59 |
|
Ja, mine kan ikke vente til samtlige kværkeudbrud på Sjælland er overstået - så hvad gør man? Spørger man om han har været i nærheden af en kværkehest i dag og om han har vasket hænder, bliver han vel skrupfornærmet, både hvis han HAR været forsigtig og man mistror ham, eller hvis han ikke har, og derfor føler sig ramt... Hvis jeg beder ham tage et bad er jeg sikker på jeg får en spydig kommentar og så kan jeg ellers stå og se på hans baghjul.
:Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej pia |
inger christensen |
28-06-2004 15:40 |
|
de fleste smede kan jo selv se det rimelige i at holde sig væk fra heste med kværke.
Hvilken smed har du.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der har jo.. |
|
|
været stævne lige da der var udbrud, og ridelejr også...så der kan jo været mange som har haft det med...og måske desværre....også har fået det med hjem.
Vi bor i området og har ikke hørt om andre steder i nærheden.
Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min smed kommer onsdag |
hellevj |
28-06-2004 18:16 |
|
og det tager jeg roligt. Han har selv heste, så jeg går ikke ud fra at han kommer fra inficerede stalde.
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min smed |
Emmara |
28-06-2004 21:12 |
|
har også selv heste, og han kommer d. 27/7.
Jeg er nød til at stole på smeden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Influenza og byld?! |
|
|
Kan det ske? Vi havde influenza for et par måneder siden, en hvor der ikke rigtig sker andet end lidt hoste, feber, træthed og evt. snot (behøver jeg at fortælle, hvem der skulle pudse næse på sin hest? "Oooog... PUST")... Men hesten ved siden af, fik en byld ligesom ved kværke. Den var syg meget længere end alle andre, svingende symptomer / ingen symptomer. På et tidspunkt var han endda feberfri i et par dage?! Der var ikke dyrlæge til den, da vi allerede havde fået både diagnose og eneste behandling - pencilin.
Men jeg kan fortælle at en af rideklubberne ved Randers (tror nok det er Stevnstrup) har noget herpes-virus. Den her hvor det vist kan sætte sig på nervesystemet?!
Er der nogen der ved om Sabro Rideklub har noget? Var til stævne i weekenden, og bemærkede at en del af klubbens egne ponyer hostede? Det var bare fordi det ligger i nærheden af Århus, jeg kom til at tænke på det...
Kværke er noget slemt noget, og folk tager det ikke alvorligt. Sidste år var jeg på ridelejr, og en pony havde noget hoste. Sagde de. Jeg fik af vide, af en staldpersonale at den havde kværke. Hun sagde, at hun havde det dårligt med den måde ejeren af stedet håndterede det på, og synes ikke vi skulle tage det med hjem til vores egne. Jeg håber da at samtlige piger tog hjem og vaskede deres tøj - vi havde et mindre "møde" om hvordan man undgik at tage smitten med hjem.
Ellers så pas på med hestemarkeder. Mange af de heste som tages med ud til markeder har sygdomme. Jeg kender til et tilfælde, hvor en hestehandler valgte den eneste heste i flokken uden symptomer og tog afsted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alt ånder fred og ro |
inger christensen |
30-06-2004 18:35 |
|
ponyere er livlige og i godt humør.
Der har ingen feber været og de virker ikke sløve tværdigmod syntes pigerne at deres ponyer er meget livlige og med krudt i rumpen.
alle tre ponyer har i dag været redet i lang tid og der var sler ingen tegn på sygdom elelr sløvhed.
det var et herligt syn at se de tre tøser more sig lystigt med deres ponyer, for de har jo også gået og spekuleret over det hele.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|