|
|
| Sterilisation? (mennesker :-) |
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen herinde der har erfaringer med at sterilisation som kvinde?
Hvor stort er indgrebet? Hvor lang tid går der inden man er ok igen? Nogen der har oplevet gener af det?
Grunden til jeg spørger er at jeg overvejer indgrebet. Jeg har overhovedet ingen lyst til flere børn, og manden heller ikke.
Jeg kan ikke tåle spiral, og p-piller er jeg træt af da jeg er en "skovl" til at huske dem. Så måske er det den løsning der duer for mig?
Mvh
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor ikke lade manden ..... |
| Forfatter:  |
Lisbeth Sejberg |
| Dato:  |
21-06-2004 21:29 |
|
....sterilisere ? Det er så vidt jeg ved et mindre indgreb, end hvis det er sterilisation af en kvinde?
Ved ikke om jeg har ret 
Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
|
|
Jeg har ikke lige taget emnet op med manden endnu, men jeg tvivler stærkt på at han vil smide sig under kniven. Han er ikke meget for hverken læger eller sygehuse...
Og som jeg skrev er det mest for at høre lidt om det, beslutningen er ikke taget.
Mvh
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mand eller kvinde |
pjemm |
21-06-2004 21:37 |
|
Jeg tror faktisk man gør det i lokalbedøvelse på manden.
Som kvinde skal man møde fastende på sygehuset om morgenen, indgrebet tager små 20 minutter i fuld narkose, som man så bruger resten af dagen på at vågne af, så går man hjem om aftenen.
Smerter og andre eftervirkninger (som tørst) samme dag, næste dag er man nærmest ok og man kan ride igen indenfor en uge. Man kan på et tidspunkt få ondt i skulderen, ligesom sidesting. Det er fordi de pumper luft ind i bughulen for at komme til, noget af luften kommer ikke ud igen og stiger til vejrs inden den absorberes i kroppen!
Man får to næsten usynlige ar i navlen og over skambenet. 3 sting i alt.
Jeg synes det var besværet værd, for jeg havde total paranoia over graviditet og kunne ikke tåle hverken spiral eller p-piller.
Er man i et vedvarende forhold kan man jo lade manden gøre det. For mit vedkommende skulle jeg så have sendt et par stykker afsted efterhånden
:Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er |
HHansen |
21-06-2004 21:38 |
|
steriliseret - blev det da min yngste var 10 mdr.
Jeg har 3 børn, og var efter den sidste HELT sikker på at det også var den sidste.
Jeg valgte at det var mig der skulle steriliseres, da jeg var 100% overbevist om at uanset hvad der skete, så ønsker jeg ikke flere børn.
I dag er jeg skilt fra mine børns far, og jeg er lykkelig for at jeg valgte at få indgrebet - for det betyder at jeg stadig ikke skal spekulere over anden prævention - og jeg ønsker stadig ikke flere børn - heller ikke med min nye kæreste.
Jeg ved til gengæld at min eks-mand ikke var afvisende over for tanken om et barn mere sidste år med en kæreste han havde - så det var godt det ikke var ham der blev opereret.
Indgrebet blev foretaget i fuld narkose, et snit i hårkanten dernede og et i navlen. Jeg mærkede ikke meget til det bagefter - lidt ubehag fordi man er pustet op i maven, men ingen smerter.
Har heller ikke haft skyggen af bivirkninger, og min menstruationscyklus er nøjagtig som den altid har været.
Mit råd er at i finder ud af hvem af jer der er MEST sikker på aldrig nogensinde at skulle have flere børn - og lad den person gennemgå operationen.
Tænk også på situationer som skilsmisse, eller (gud forbyde det) hvis en/flere af jeres børn dør... Vil I så ønske flere? Hvis ja, så er sterilisation ikke løsningen - hvis du er sikker på nej, så kan jeg kun anbefale indgrebet.
Mvh
-Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Jeg er faktisk sikker på, at det er mig der ersikker på, at der ikke skal flere børn i familien, hvis man tager det fra den synsvinkel.
Jeg vil bare ikke rende rundt og være nervøs for en uønsket graviditet fordi jeg glemmer pillerne, og den efterfølgende tagen stilling til hvad der så skal ske.
Hvor længe gik i sygemeldt efter indgrebet?
Mvh
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sygemeldt |
pjemm |
21-06-2004 21:54 |
|
Man behøver faktisk ikke sygemelde sig - men man kan da godt gøre det et par dage. Jeg kan ikke huske hvor længe jeg var hjemme, højst en uge - men det var fordi jeg havde brækket ryggen en uges tid før operationen! (der var 3 mdr. ventetid)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok..... |
|
|
Det kunne jo være der var nogle forholdsregeler den første tid efter indgrebet. F.eks. løft osv.
Det er jo alligevel et lidt ømfindigt sted der bliver rodet med.
Men det lyder ikke som om det er det mest forfærdentlige man kan komme ud for  Men det er jo noget man skal være sikker på man vil.
Hvordan med jeres mænd? Hvad sagde de til det? Var det fælles beslutninger?
Mvh
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| egen beslutning |
pjemm |
21-06-2004 22:06 |
|
Nej, de skærer jo ikke i noget derinde, så du kan gøre lige hvad der passer dig. Det er to ringe som føres ned over æggestokken og klemmes sammen så de blokerer.
Jeg var i et skrantende forhold da jeg besluttede det, men manden var heller ikke interesseret i børn. ½ år efter mødte jeg min nuværende mand, og han var nærmest lettet da han hørte det. Ellers havde det jo heller ikke fungeret, det er jo en ret stor ting man helst skal være enige om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er flere |
HHansen |
21-06-2004 22:34 |
|
metoder at gøre det på.
Der er den med ringene som Pia nævner, men nogen steder skærer de æggelederne over, og nogen steder (som der hvor jeg fik lavet min) skærer man dem OG brænder enderne.
Jeg fik det lavet en torsdag og var på job igen mandag.
Min mand var enig med mig i beslutningen om ikke flere børn dengang - men var lettet over at han ikke skulle snittes.
Mvh
-Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg valgte... |
|
|
Jeg valgte at jeg ville steriliseres da jeg havde født tre børn. Jeg havde bækkenløsning med de to sidste. Jeg turde ikke blive gravid en gang mere og vi havde ikke ønske om flere børn. Jeg spurgte slet ikke manden om han ville steriliseres, for hvis vi gik fra hinanden ville det være meget normalt at manden finder en yngre kvinde, og måske ønsker sig børn.
Vi er heldigvis ikke gået fra hinanden.
Det er seks år siden at jeg blev steriliseret.
Jeg mødte selvfølgelig også fastende den dag jeg blev opereret. Kom hjem ved firetiden. Jeg kan huske at det var svært at komme til sig selv bagefter operationen. Jeg fik noget ondt i skundren under opvågning, pga. det luft de putter i maven. Ved mig både skar de æggelederne og brændte enderne. Jeg var meget træt næste dag men havde ikke ondt nogen steder.
Min cyklus var før sterilisationen på 29 dage. Bagefter var den desværre kun på 24 dage.
Mvh. Linda
Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sterilasion |
Britta |
22-06-2004 01:04 |
|
Jeg blev sterilasieret for 6 år siden. Fik kun lavet et lille hul ved navlen og sat elastikker på. Var frisk med det samme, og kom hjem omkring kl 14-00 og havde absolut ikke ondt overhovedet bagefter.
Jeg har et så lille ar, at det faktisk ikke kan ses, uden man ved det er der.
Bedækning tilbydes.Hilsen Britta Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed, man når længst. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere ?? |
|
|
1000 tak for svarene
Jeg kan høre der er flere forskellige måder at det gøres på, så det er vel noget jeg skal tage op med min læge.
Det har også været rart at høre at det ikke er det store at blive steriliseret, for nu tør jeg bestille tid ved lægen og snakke med ham om det
Må jeg spørge hvor gamle i var da i blev steriliseret?
Mvh
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alder. |
pjemm |
22-06-2004 08:43 |
|
Jeg var 30. Mangler fuldstændig det der æglægningsgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg var 32 |
HHansen |
22-06-2004 08:51 |
|
og havde jo fået mine 3 børn. Så slut med det
Mvh
-Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe.. |
|
|
så er jeg ikke den eneste i den alder der ikke føler trang til at berige verden med flere børn
Er der aldrig nogen der har fortrudt??
Mvh
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortrydelse |
pjemm |
22-06-2004 09:46 |
|
Nix. Jeg er komplet uegnet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Hippocampus |
22-06-2004 12:15 |
|
Jeg tænker lidt på, hvis du ikke har noget imod p-piller men bare glemmer at tage dem, hvorfor så ikke få lagt en p-pille stav ind under huden ? det er da et mindre indgreb en en sterilisation...
Hyg Anders lejlighed på fyn søges til leje i Svendborg eller omegn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke fortrudt |
|
|
Jeg har ikke fortrudt på noget tidspunkt.
Jeg var 32 år.
Mvh. Linda
Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|