Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Kan/skal man gøre noget? Langt ....
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 13:38
Jeg har igennem de sidste 4 år dagligt kørt forbi en ejendom, hvor der er ca. 1 tdr. fold, fordelt på 2 små folde. Een sommer har jeg set, at der gik kreaturer. Ellers har der ikke været dyr, på nær 3 kreaturer, der i marts gik på den ene fold. Der gik de en uges tid, så var de væk igen.

En sen aften sidst i marts så jeg pludselig, at nu gik der 3 heste, 2 knabstrubbere og 1 shetlænder. Det var mørkt og regnfuldt, så det undrede mig lidt, at de ikke var på stald. Næste morgen, da jeg kørte forbi ved 7-tiden var de der stadig, og jeg tror ikke de var på stald om natten. Sådan gik der et par dage og så var de også væk. 14 dage efter var de der igen, og jeg regner med, at de har været på stald UDEN at komme på fold i mellemtiden. Jeg kører nemlig forbi stedet min. 2 gange om dagen, ofte på forskellige tidspunkter, så jeg kan nemt følge med i, om dyrene er ude eller ej. Den ene så iøvrigt ud til at være i fol.

Hestene har således gået på folden siden først i april og der er efterhånden ikke eet ærligt græsstrå tilbage, kun masser af hestepærer overalt(de går kun på den ene af foldene). De bærer ikke præg af at blive fodret, fx. står der ingen spande nogen steder, kun et gammelt badekar til vand. Man er også begyndt tydeligt at kunne se ribbenene på den ene, en unghest på omkring 2-3 år, vil jeg tro. Forleden eftermiddag jeg kørte forbi så jeg en masse mennesker ude på folden. Hoppen, som var drægtig, havde lige folet og stod med et føl på et par timer. Og næste morgen, kl. 6.30, jeg kørte forbi, var hoppe og føl stadig på folden. De har ikke været på stald! SÅdan har det været hver dag.

Jeg er sgu rasende! Det ligner ikke noget at lade et nyfødt føl være ude hele døgnet i det her vejr- den ligger jo på den bare hord, fordi der ikke er mere græs. Og heller ikke at undlade at fodre på hestene. Hvad i alverden tænker de mennesker på?

Forleden aften kom jeg til at snakke med et par ryttere, hvis heste jeg har set på gården ved siden af de andre. Jeg spurgte, om de kendte noget til de mennesker, der ejede de pågældende heste og om ikke de kendte til pasning af heste. De svarede, at de vidste, at der havde været nogle andre, der også var fortørnede over pasningen og føllet, der bare fik lov til at ligge på den bare jord, men at ejerne bare havde svaret, at de udmærket vidste, hvad de gjorde og at andre ikke skulle blande sig. Hestene havde det jo fint.

Så er spørgsmålet .... hvad kan jeg gøre? Der er jo ikke - endnu- tale om vanrøgt eller dyremishandlig, men om heste, der langtfra passes optimalt. Og som det er nu ved jeg godt, at hverken kredsdyrlæge eller politi vil blande sig. Men det piner mig altså at se på .....
0
0
Svar på denne tråd

føllet....
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 14:14
Nu har jeg jo ikke set stedet, og det lyder måske ikke så godt når du beskriver det, men med hensyn til at lade et føl være ude - Jamen min hest har da været på sommergræs fra d. 8 maj - et føl er jo også en hest og burde da kunne tåle at være ude på nuværende tidspunkt

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

Føl og fodring
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 16:55
Hejsa.

Det lyder ikke vældig godt, men synes at du burde undersøge nærmere, end bare at køre forbi. Det er lidt for nemt bare at beskylde folk. Men undersøg nærmere, ved at snakke med dem, og tag så stilling derefter.

Mine heste går også på en ikke alt for frodig fold. Der står ingen spande eller andet på folden. Men alle heste kommer ind på jordfold morgen og aften og får foder, hø og halm. Men dette kan man absolut ikke se ude på folden. Så de får alt hvad de skal have, men en der bare køre frem og tilbage to gange om dagen, kan jo ikke se det.

Min ene hoppe skal også fole snart, dette vil foregå udenfor og de vil begge blive udenfor, da moderen slet ikke kan opholde sig i en lukket boks. Men de har en hal de kan gå ind i. Men de vælger at være ude.

Hilsen Kenny

0
0
Svar på denne tråd

Hvis de fik alt det
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 17:46
de skulle, ville de jo ikke blive tyndere og tyndere, som tiden går. Og det er heller ikke tale om, at det er "en ikke alt for frodig fold" - det er jord med et par græsstrå og hestepærer overalt. Og så er der jo tale om heste, der har en væsentlig større energibehov end islandske heste, som du har. Iøvrigt kører jeg forbi minimum 2 gange om dagen, nogen gange 5 eller 6. Heste, der er velpassede, og fik det foder de skulle, ville ikke se ud som dem, uplejede og triste. Desuden er der jo nogen, der har talt med dem, så det ville jeg næppe få noget ud af.
0
0
Svar på denne tråd

svært at vide
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 18:48
Men de må da få mad, ellers ville de jo dø.
Er der slet ikke tegn på at der bliver lagt stråfoder ud, og kan man se hele folden fra vejen?

Vores går da også på jordfold det meste af døgnet og har gjort det nogen uger nu, og der er heller ingen spande eller noget, da de altid bliver samlet ind umiddelbart efter fodring.
Men der er hø og halm på folden.

Om vinteren når de er inde om natten, komemr de først ind ved 22-23 tiden, og man vil således også kunne møde dem udendørs når det er "mørkt og regnfuldt".
Det tager de ingen skade af.
Men om det pågældende tilfælde er synd for dyrene, tja,,, det man man jo bedst vurdere ved at SE på dem, ser de ud til at trives ,eller mangler de noget.
Føl kan godt være ude hele døgnet på nuværende tidspunkt, men går dyrene og bliver til skind og ben er der selvfølglig noget der halter.
0
0
Svar på denne tråd

En tendens
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 19:37
Jeg synes jo også det er som om der er en tendens til, at alt alle skal meldes.
Jeg vil gerne opfordre til at man lige kontakter ejerne først.
Mine to New Forest ponyer går på en meget mager fold op til vejen. Fra vejen kan man kun se magert græs. Vand, stråfoder eller spande kan man heller ikke se. Hvorfor så det? Fordi den ene pony har været forfangen og ikke tåler ret meget græs, og fordi der i enden af folden er en vinkel, som man ikke kan se fra vejen. Der har ponyerne et dejligt læskur, som de bruger om sommeren. Om vinteren er de på stald om natten. Ved læskuret har de en høkasse og en stor vandbalje, men det kan man jo altså ikke se fra vejen, lisesom man heller ikke kan se, om ponyerne får foder og mineraler i skuret. Faktisk har jeg masser af græs, det ville bare være den visse død for min pony, hvis jeg lod hende gå på det.
Bare til sammenligning.
Hilsen Helle - Mimi

De som er kloge og som har hjerne begriber aldrig nogenting.

Peter plys
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 20:09
Jamen, der er da ikke noget galt i at føllet er ude i døgndrift nu.
Jeg ville da foretrække at lukke dem ind hvis det pisregner i timevis, men jeg er osse lidt pyleret.
Mine heste kommer på græs om dagen, og jordfold om natten.
Jeg prøver at holde igen med græsset så de ikke bliver alt for fede.
De har hø og halm i togvognen, som de kan gå ud og ind af som de har lyst til.
Der er ALDRIG spande på min fold.
Men, der er en mineral bajle, og vandbalje.
De kan jo osse blive trukket ind og fodret og lukket ud igen.
Hvis de er magre, syntes jeg du skal gøre noget, men her mener jeg osse magre.
Ikke fordi de er lidt for slanke hvis man syntes heste altid skal være pæne runde.
Ikke alle hesteracer skal være helt runde.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>

0
0
Svar på denne tråd

Man kan se hele folden
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 20:11
fra vejen, som den iøvrigt går helt ud til. Og nej, der bliver ikke lagt stråfoder ud. Jeg har bestemt intet imod, at heste går på jordfold - det gør mine egne også, men jeg ville da aldig lade en lakterende hoppe gøre det. Og slet ikke i døgndrift, ligesom jeg aldrig ville lade et 4 dage gammelt føl gå ude om natten - sidste nat regnede og blæste det voldsomt. Der gik hoppe og føl også ude. Der er ingen læ på folden, som bare er en flad græsmark, og som sagt, efterhånden bare en losseplads af hestepærer.

Jeg vurderer heller ikke hestene ud fra, om de går på jordfold eller ej - men på helhedsindtrykket. Og jeg har haft med heste at gøre i så mange år, at jeg sagtens kan se, om en hest er velfodret/velpasset eller ej.

Iøvrigt, efter den "mørke og regnfulde aften" i marts, hvor jeg så dem første gang, kørte jeg forbi næste nat omkring kl. 2 - der gik de også ude. Man kan ikke undgå at se dem i billygternes skær. Det er derfor svært at tro, at de er kommet på stald på noget tidspunkt. Som sagt, hvis de fik foder ved siden af, ville de jo ikke blive tyndere og tyndere at se på ....Andre har jo også bemærket det, siden de har forsøgt a tale med ejerne.

Til Helle-Mimi: Jeg skriver netop, at jeg ikke mener, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for af kalde det vanrøgt/mishandling - men måske uvidenhed? Men det vil der blive, hvis de ikke snart får græs/foder .... Det er bare trist, hvis det skal nå dertil.
0
0
Svar på denne tråd

hold ekstra øje i den næste tid...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 20:44
Hvis der ikke er græs nok, og du kan se at de ikke trives, så lyt til dit eget hjerte og tag kontakt til dyrenes beskyttelse.

Man får mange rigtige gode råd herinde på heste-nettet, men vi kan jo i virkeligheden ikke se det som du kan se.

Hvis der ikke er græs i forvejen på den fold, er det nok tvivlsomt om der overhovedet kommer græs der i år.

Så...mit råd er: hold ekstra øje med dem....og er der stadig ikke græs meget snart, ja.....så meld dem og få fred i dit hjerte.

mvh Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe....
Forfatter: 
Dato:  20-05-2004 23:26
Har termin 27. august, og det er min plan at føllet på INTET tidspunkt skal stå inde. Den bliver født på en fold, hvor der kommer en selskabshest ud sammen med min hoppe, og lige så snart den kan gå og løbe bliver den lukket på døgnfold sammen med resten af flokken. Når vi når til at de skal ind fra døgnfold kommer den i løsdrift sammen med mor og 3 andre heste.

Jeg har ingen planer om at lukke den ind selvom det blæser og regner, medmindre der sker noget så det bliver nødvendigt. Men er den sund og rask så kommer den ikke til at stå i boks før den er ca. et år hvor den kun vil komme derind for at lære det, ikke for at overnatte.

Jeg håber ikke at der er nogen der vil melde mig...

Jeg syntes også at der er en tendens til at "alle skal meldes", men jeg mener at det kun er en GOD ting. Der er kommet mere fokus på hestevelfærd, og det er en dejlig og tiltrænkt udvikling.
Så mit råd er: Hold godt øje med hestene. Bliver de for tynde så meld ejeren eller gør noget andet. Jeg syntes at det er dejligt at du er så opmærksom.
0
0
Svar på denne tråd

jammen...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 01:58
Hvis du er HELT sikker på at de slet ikke får stråfoder, og der intet græs er på folden, så synes jeg da godt du kan melde dem på nuværende tidspunkt ,da det strider stærkt imod hestens natur.

Der vil jo altid ligge lidt halm/hø rester dér hvor man smider det ud.
Jeg forstår slet ikke hvordan de kan leve uden ?:-)
0
0
Svar på denne tråd

Dyrenes beskyttelse.
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 11:58
kan du prøve at kontakte. De har folk i alle områder, som man kan indberette sådanne tilfælde til. De tager ud og ser på det. De skønner så om der skal politianmeldes m.m.
"Æsler er bare dejlige"
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  21-05-2004 13:42
kontakte dem der har hestene; det må da være den mest reelle måde. Måske har de en rigtig god forklaring og måske er de -som du føler- ligeglade og så kan du altid derefter melde dem.

Nej, man skal ikke melde alle og enhver, men jeg mener helt klart en gang for meget end en gang for lidt og hvis du forinden tager kontakt til dem og giver dem en lille reminder på hvordan heste bør passes, så har de haft mulighed for at tage tingene op til revision.

Tænk nu på feks de fjordheste, der døde af sult. De ville helt sikkert have sat pris på at der var blevet råbt vagt i gevær inden de blev fundet døde og indskrumpede, eller?

Iøvrigt er en bekendt af mig blevet meldt til dyreværnet et par gange fordi hendes heste (islændere) går under knap så fine forhold. De opholder sig mest på jordfolden hvor æde-trugene er, men har adgang til græsfold også om vinteren og ser selvfølgelig langhårede, tottede og kedelige ud. Folk der melder hende får jo blot at vide at nogle hesteracer er mere hårdføre og at alle regler er opfyldt; at hesten sådan set bare lever meget naturligt og det kan da kun gavne alle? Så er de det klogere...

Nej du. Hvis ejeren ikke har en god forklaring og/ellerer ligeglad, så kan du roligt gå videre, næste problem er så bare at finde en dyreværnsforening, der gider tage sig af det.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider