Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hingste som ridedyr kontra vallaker....
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 21:01
Efter jeg er begybdt at få undervisning efter metoden i klassisk dressur, er det gået op for mig, at man i dette miljø ofte rider hingste, og egentlig har en holdning til at vallaker er lidt kedelige som ridedyr? En del gider ikke hopper, da de enses for besværlige pgra hormonsvingninger.-

Det er noget af en kulturforskel for mig, Jeg finder træningsmetoden som et stort gode for min islændervallak, der lærer alt nyt fra jorden på en god måde - men er lidt målløs over et stort antal hingste, der bruges udelukkende til ridning. Disse hingste kommer jo aldrig til at leve et socialt liv med andre heste på fold, men holdes pgra deres køn adskilt, selvom de fleste ike bruges i avlen.

Jeg synes hingste har en fin udstråling, der gør sig godt, hvis de er ordentligt trænede; men jeg mener samtidig at det at holde hingst kun for ovenstående, er synd for dyret, mest pgra isolationen fra flokken.

Hvad mener I andre om dette?

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Har egentlig
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 21:10
ikke noget mening om det.
Men der var en rigtig udemærket artikel om dette i Equpipage sidste måned. Hvor det handlede om at hopper også sagtens kunne
Med Venlig Hilsen Camilla

Nutrilett pulver sælges Se her
0
0
Svar på denne tråd

Hingste...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 21:23
Jeg har samme holdning som dig, May-Britt - hvis ikke hingesten bruges til avl synes jeg generelt det er synd at have dem. De er meget socialt isoleret, og da hesten er et flokdyr, synes jeg ikke det er hensigtsmæssigt.
Kan hingsten evt. gå sammen med en vallak, mener jeg dog det kan forsvares.

Ustrålingsmæssigt må jeg dog indrømme at der ofte er lidt mere at komme efter på en hingsteryg...men det er jo også ofte et spørgsmål om hesten temperament - at generalisere vallaker som værende kedelige er forkert, og jeg har da også set adskillige eksempler på hingste unde nogen gnist.

Næh...jeg holder mig til hopperne :-D Nu er Lulu jo snart rideklar (tænk at det allerede er 3 år siden...), og hun har helt klart arvet sin mors gnist, men lige som Frühmi kan jeg heller ikke mærke på hende når hun er hingstegal...og det er jo en stor fordel!

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

når sommeren
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 21:27
er omme skal jeg komme med en udtaelse hvis ikke før*G*

hingsten jeg får op på søndag, skal bedække og rides lidt så jeg er vældig spændt :-)

min umiddelbare holdning er at skal de ikke bruges i avl så kastrer dem.

hilsen berit

Kåret tinker hingst står til afbenyttelse, se mere her

tinker hingst
0
0
Svar på denne tråd

Christina......
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 21:31
Hej Christina.

Ih - er det 3 år siden Frühmi folede....... :-@ :-@ :-@

At opleve Lulus fødsel, står stadig for mig som noget helt fantastisk :-) Jeg håber sådan, hun har det fint, og at du får glæde af hende ;-) Det har du så meget fortjent, med alt hvad du har gjort for dine heste :-)

Selv er jeg lige så glad for hopper som for herrerne - Molly er dame med stort D ;-)

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Lulu...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 21:38
...ja, det er virkelig 3 år siden...det går bare så stærkt! Men det var en STOR oplevelse at se hedne komem til verden - det havde Frühmi timet meget godt!

Du kan tro hun har udviklet sig fint - hun er stadig så nem og sød {> Glæder mig meget til at komme i gang med hende - hun skal eksteriørkåres til sommer og så småt gøres ryttervant.

Ja...vi har været igenenm en del...ved ikke om du har hørt det sidste med Frühmi?

Hvordan går det med dig og dine heste? Er det kun Molly du har tilbage af den "oprindelige" flok?

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Christina....
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 21:56
Hvor er det dejligt at høre. Lulu var jo en lille skønhed lige fra start - og med hendes mors og fars gener burde det jo ikke gå helt galt ;-)

Ja, der kun Molly tilbage :-(

Joy blev aflivet for 2 år siden og Mango sidste år :{-( Det har været sejt at komme igennem.

Daiquiri er tilbage hos Bente på Bakkegården, hvor hun blev født. Hun har det så fint :-)

Jeg købte Geysir, min islænder, for 2 år siden, og har sammen med ahm og Molly en islænder mere, som vi har fået lov at låne til han ikke er her mere.

I ønskes alt det bedste - håber at se Jer på et tidspunkt ;-)Hvor står I hennne i verden nu?

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

May-Britt...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 22:05
Ja, jeg kan huske at du mistede Joy lige før Frühmi blev alvorligt syg første gang.
Det er også noget skidt at man knytter sig så meget til de heste - det er helt forfærdeligt når de ikke kan mere... :-(

Tøserne står i Hillerød nu, der har vi det godt alle 3 :-D

Hvad med Jer, hvor bor i henne nu?

- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Christina......
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 23:51
Hej igen!

Jeg er glad for, I har det godt :-)

Jo - jeg har været meget langt nede - specielt efter jeg også mistede min Mangobasse - men der var ikke mere at gøre - både Joy og Mango døde i mine arme - Kiwa aflivede, mens jeg holdt af og om dem begge :-( Det kommer jeg mig ikke over - men jeg prøver at leve med det.

Vi står stadig i Lynge - men et andet sted, hvor vi har vores egen stald og marker ;-) Her har vi været godt et par år nu - det er super. Vi bliver her, til vi finder vores eget - vi er på udkig i Nordsjælland ;-) - Såeh - kender du nogen med en god, stor grund med et moderne hus v. skov og gerne sø eller strand - vi vil helst selv bygge stald - så råb lige..... tak ;-D

Knus til dig og dine piger.

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

hingste..
Forfatter: 
Dato:  24-04-2004 07:48
og andre heste. Jeg er helt enig i at dersom hingsten ikke skal bruges til avl bør den kastreres. MEN den kan faktisk ha et sosialt liv selv om den er hingst. Grunnen til dette er ikke kun at den er "hingst" men fordi de ofte får dårlige vilkår pga folks fordommer overfor hingste. Min avls/ridehingst går da sammen både med hopper, føl og andre vallaker uden problemer han er 10 år nu og har gått slik siden han var lille. Men dersom han bliver isolert fra de andre heste bliver han uregjerlig.

På stutteriet der jeg købte 5 ponnyhopper (kat 1) gikk det ca 40 heste/ponier i flokk hvorav 4 var avlshingste. 2 af dem fullblod på 165 og 2 kat 1 welsh sec F. Lederhingsten havde flest hopper og de 3 andre 2-4 hopper hver.

Alt er avhengig av hingstens gemytt og det miljø den har fået lov til at vokse op under.

I naturen er det ofte mer en 1 hingst i samme flokk, men det er lederhingsten som avgør deres posisjon. Unghingster mellom 1-5 år går ofte i ungkarsflokker og leger.
;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;)
0
0
Svar på denne tråd

Hingste...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2004 16:47
Tjaeh, måske er jeg en sentimental gammel romantiker; men jeg regner da med at anvende stodhingste, hvis jeg beslutter mig for, at det der med avl lige er mig. Har desuden læst en artikel om, at fødselsraten var bedre, når man lod hestene klare ærterne på den naturlige facon.

Men ingen hest har fortjent at være isoleret. Så hellere kastrere ham. Vores tre hankatte virker da så ganske absolut til, at deres livskvalitet intet fejler uden klunker. Så jeg kan ikke se, hvorfor det samme ikke skulle gøre sig gældende for hanner af andre arter.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider